Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
Notat
28.09.2018
Notat vedrørende Ringsted Station
Med Trafikaftalen af 24. juni 2014 mellem den daværende regering (Socialdemokratiet og Radikale
Venstre) og Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative
Folkeparti blev der afsat 15 mio. kr. til en VVM-undersøgelse af en Niveaufri udfletning Ringsted øst
på samme niveau, som den vestlige løsning allerede var undersøgt. Høringen i forbindelse med VVM-
undersøgelsen af en østlig placering blev afsluttet primo 2016. Grundet den sene beslutning for
gennemførelse af VVM for østlig placering i forhold til den nye banes samlede afslutning, kunne
hverken en vestlig eller østlig løsning være færdig til åbning af den nye bane i december 2018.
Banedanmark havde parallelt med undersøgelse af en østlig placering undersøgt, hvilke
kapacitetsmæssige optimeringer, der kunne være mulige at få færdige på Ringsted Station til åbning af
banen i december 2018. Heraf 0+ løsningen med hastighedsopgradering til 180 km/t gennem Ringsted
i niveau. Denne løsning indgik i sammenligningsnotatet fra 2016 udarbejdet af Banedanmark, der
tjente som beslutningsgrundlag for Ringsted Station med hhv. en vestlig og østlig niveaufri udfletning.
Beslutningen for Ringsted Station og 0+løsningen blev TRU orienteret om af daværende
Transportminister Hans Chr. Schmidt 14. juni 2016. Jævnfør ministerens brev skete denne optimering
af Ringsted Station til 0+løsningen indenfor anlægslovens rammer og ville sikre kapaciteten frem til
(tidligst) åbningen af Femern forbindelsen i 2028.
Det blev på baggrund af rebudgetteringen af Ringsted Station (0+løsningen) på forligskredsmøde d.
19. april 2018 besluttet at etablere en mere simpel løsning på Ringsted Station (0-løsningen), som
kapacitetsmæssigt kan imødekomme det trafikale oplæg til K20.
Beslutningen i april 2018 om etablering af 0-løsningen var foranlediget af den konstaterede fordyrelse
på Ringsted Station. Forudsætningen for beslutning om 0-løsningen har således været at tilvejebringe
den påkrævede kapacitet til K20 for så begrænsede midler som muligt. Den primære forskel mellem
den i april besluttede 0-løsning og 0+ løsningen er, at 0-løsningen ikke indeholder en
hastighedsopgradering til 180 km/t gennem Ringsted Station, ligesom 1/3 del af stationen ikke bygges
om som indeholdt i 0+løsningen.
Tilslutningsløsningen er en forudsætning for alle løsningerne
Første skridt i 0-løsningen er en Tilslutningsløsning med færdiggørelse til åbning af banen i maj 2019.
Denne er nødvendig for at sikre tilslutning af den nye bane til Ringsted Station og giver derved to nye
spor gennem Ringsted Station. Funktionaliteten i Tilslutningsløsningen er sammenlignelig med
anlægslovens løsning og er estimeret til 577,6 mio. kr. (2018pl), heraf er pr. 31. august 2018 forbrugt
488,5 mio. kr. Tilslutningsløsningen er ligesom anlægslovens løsning en forudsætning for betjening af
Ringsted Station ad ny bane.
Det bemærkes, at Tilslutningsløsningen er en forudsætning for en eventuel efterfølgende etablering af
hhv. etablering af 0+løsning, niveaufri udfletning Øst og niveaufri udfletning Vest. Dvs. at den skal
laves under alle omstændigheder, da den er en forudsætning for, at den nye bane kan betjenes. Som det
fremgår af figuren nedenfor betyder det, at det tidligere konstaterede merbehov dermed også vil
påvirke hvert af disse efterfølgende scenarier. De konkrete forhold for etablering af de tre løsninger er
beskrevet i sammenligningsnotatet fra 2016. Det bemærkes, at såfremt der ønskes etablering af en
niveaufri udfletning vil de tidligere løsninger fra sammenligningsnotatet skulle gennemgå en
opdatering og rebudgettering.
Ledelse
Direktionssekretariatet
Amerika Plads 15
2100 København Ø
Telefon
8234 0000
Direkte
82340690
banedanmark.dk
Journalnr.
Version
Notatskabelon 1.0
Side 1(3)