Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
2035518_0001.png
26. marts 2019
J.nr. 2019 - 2163
Til Folketinget
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 2 af 3. oktober 2018 (alm. del). Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Andreas Steenberg (RV).
Karsten Lauritzen
/ Mette Kildegaard Graversen
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om, hvor store økonomiske adfærdseffekter, Skatteministeriet tror, at de færre turister vil have, til skatteministeren
2035518_0002.png
Spørgsmål
I svar på TRU alm del - spørgsmål 425 (folketingsåret 2016-17) skriver ministeren:
”Der må forventes adfærdseffekter i form af færre
besøgende turister og transitrejsende,
samt færre erhvervsrejsende og pendlere. I visse tilfælde kan afgiften forårsage et skift fra
bil til andre transportformer. Der er ikke foretaget vurderinger af omfanget af sådanne ef-
fekter. Afgiftsbeløbet er dog forholdsvist beskedent set i forhold til de samlede rejseom-
kostninger,
hvorfor adfærdseffekterne forventes at være begrænsede.”
Vil ministeren oplyse, hvor store økonomiske adfærdseffekter, Skatteministeriet tror, at
de færre turister vil have?
Svar
Jeg skal indledningsvis beklage den lange svartid, der skyldes, at spørgsmålet den 7. marts
2019 er omtrykt til skatteministeren.
TRU, alm. del
spørgsmål 425 (folketingsåret 2016-17) vedrører forventninger til prove-
nuet ved at indføre en vejafgift i Danmark for person- og varebiler svarende til den plan-
lagte vejafgift i Tyskland.
En sådan vejafgift indgår som en del af
Aftale om omlægning af bilafgifterne
indgået den 21.
september 2017 mellem regeringen og Dansk Folkeparti. Et konkret oplæg fra regeringen
til den nye afgift er i øjeblikket under udarbejdelse.
Datagrundlaget for at opgøre provenueffekterne af en dansk vejafgift svarende til den
planlagte tyske vejafgift er meget spinkelt. I besvarelsen af spørgsmål 425 er det samlede
merprovenu ved den danske vejafgift med betydelig usikkerhed beregningsteknisk opgjort
til i størrelsesordenen 300 mio. kr. Provenuet er opgjort som indtægterne efter admini-
strative omkostninger fra udenlandske køretøjer i det første år ved forudsætning om ind-
førelse af afgiften fra 2020.
Beregningerne af provenueffekterne ved en dansk vejafgift er baseret på satser, der svarer
til de gennemsnitlige satser i den planlagte tyske ordning. Prisen for en vignette med gyl-
dighed på 10 dage varierer i den tyske ordning fra 2,50 Euro til 25 Euro, og gennemsnits-
satsen er skønnet til knap 12 Euro svarende til knap 90 kr.
Med satser i det anførte niveau for benyttelse af det danske vejnet i 10 dage vil afgiften i
langt de fleste tilfælde udgøre en meget begrænset andel af turens/rejsens samlede pris.
Adfærdseffekter i form af ikke-gennemførte turistture anses derfor for at være meget be-
grænsede.
Side 2 af 2