Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
20. december 2018
2018-6564
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 4. december 2018 stillet
mig følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 183
Vil ministeren redegøre for, hvor meget trafik hhv. Limfjordsbroen og Lim-
fjordstunnellen vil blive aflastet med, hvis man anlægger en 3. Limfjordsfor-
bindelse?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, som har oplyst følgende:
Vejdirektoratet gennemførte i 2014 nye trafikberegninger af effekterne af en 3.
Limfjordsforbindelse over Egholm baseret på Landstrafikmodellen (LTM) ver-
sion 1.06. Beregningerne gentog VVM-undersøgelsens analyse af effekterne ved
en åbning i 2020 og analyserede desuden effekterne ved en åbning i 2030.
Tabel
–
Forventede aflastninger af hverdagsdøgntrafikken på Limfjordsbroen
og i Limfjordstunnellen ved åbning af en 3. Limfjordsforbindelse (Egholm)
Åbningsår 2020
Limfjordsbroen
Limfjordstunnellen
Beregninger med LTM 1.06 gennemført i 2014.
http://www.vejdirektoratet.dk/DA/vejprojekter/limfjorden/nyheder/Documents/Konsolideringsrapport%20om%2
03%20Limfjordsforbindelse%20-%20maj%202014.pdf
Åbningsår 2030
-5.200 (-16 pct.)
-14.300 (-17 pct.)
-4.800 (-15 pct.)
-12.900 (-16 pct.)
De forventede aflastninger svarer til 15-16 pct. af den trafik, der i 2020 forven-
tes på Limfjordsbroen og i tunnelen, hvis der ikke bygges en 3. Limfjordsfor-
bindelse. For 2030 forventes en lidt større aflastning på 16-17 pct., hvilket
hænger sammen med, at der i 2030 forventes en større trafikmængde og derfor
en større interesse for at anvende andre ruter.
Det indgår i aftalen mellem regeringen og Dansk Folkeparti om Finansloven for
2019, at der skal ske en opdatering af VVM-undersøgelsen af en 3. Limfjords-
forbindelse. Her vil beregningerne af den trafikale betydning blive opdateret
med seneste udgave af Landstrafikmodellen.