Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1990406_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
17. december 2018
2018 - 6537
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 3. december 2018 stillet
mig følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra ikke medlem af udvalget (MFU) Karina Adsbøl
(DF).
Spørgsmål nr. 181:
I Nordjylland har NT overtaget togdriften. Det har gjort togrejser for menne-
sker med handicap i Nordjylland til et lukket land. Vil ministeren redegøre for,
hvordan ministeren vil sikre, at mennesker med handicap, herunder kørestols-
bruger / el-scooter m.v., kan komme med toget? Ministeren bedes samtidig
redegøre for, om der er nogle tilgængelighedspuljer, man kan søge for at opnå
bedre tilgængelighed?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for DSB og NT/NJ. DSB har oplyst mig følgende:
”DSB
har pr. oktober 2018 indgået en underleverandøraftale med NT/NJ om
kørslen i Nordjylland. Aftalen er indgået, idet DSB på grund af Signalpro-
grammet ikke kan køre på strækningen nord for Aalborg, og med et ønske om
alligevel at kunne servicere rejsende i hele Danmark.
DSB og Arriva er gearet til at kunne håndtere og medtage kørestole op til 140
cm, men kørestolsbrugere kan desværre
ikke rejse i NJ’s tog på grund af for lille
venderadius inde i selve toget. DSB har ingen indflydelse på NT/NJ’s indkøb af
togmateriel, men DSB og NT/NJ har derfor aftalt, at kørestolsbrugere med
kørestole 120-140 cm transporteres med DSB's tog til Aalborg, hvorefter even-
tuel videretransport nordpå vil ske med taxa.
Handicapassistancer til togrejser, uanset om der rejses med DSB eller NJ tog,
bestilles hos DSB Kundecenter på 70131419. DSB kan oplyse, at man som kun-
de altid har mulighed for at se hvilken handicapservice, der kan ydes på hvilke
stationer i Danmark. Det har man mulighed for i brochuren ’Handicapservice’,
som er udarbejdet af DSB og Arriva. Brochuren kan findes på følgende link:
https://www.dsb.dk/find-produkter-og-services/handicapservice-i-dsb/.”
NT/NJ har desuden bidraget med følgende oplysninger:
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 181: MFU spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at mennesker med handicap, herunder kørestolsbruger / el-scooter m.v., kan komme med tog der drives af NT, til transport-, bygnings- og boligministeren
1990406_0002.png
Side 2/3
”Pr.
6. august 2017 har Region Nordjylland overtaget trafikkøberansvaret for
den regionale togtrafik i Nordjylland, nord for Skørping. Nordjyske Jernbaner
varetager udførslen af kørslen på kontrakt med Nordjyllands Trafikselskab. Fra
oktober 2018 varetager Nordjyske Jernbaner også midlertidigt DSB’s fjern-
togsbetjening nord for Aalborg. I 2019 er der i alt tale om ca. 3.2 mio. togkm på
statens banenet.
Til betjeningen anvendes dels 8 Desiro tog og 13 nyindkøbte Alstom LINT 41
tog. De nyindkøbte tog er standardtog, der naturligvis opfylder alle EU's nor-
mer for handicapvenlighed. De opfylder naturligvis også alle nationale regler
som Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, som jernbanemyndighed, i medfør af
interoperabilitetsdirektivets artikel 17, stk. 3, har meddelt EU-Kommissionen.
I modsætning til det materiel, der tidligere kørte på strækningen, er alle Nord-
jyske Jernbaners tog lavgulvstog, hvilket markant har forbedret forholdene for
de handicappede rejsende i Nordjylland.
Der er indgået aftale mellem Nordjyske Jernbaner, Nordjyllands Trafikselskab
og DSB om betjeningen af handicappede togpassagerer i Nordjylland. Mht.
befordring af kørestolsbrugere, er det aftalt, at hjælpen i alle situationer ydes
via DSB’s Kundecenter, så passageren kun har ét kontaktpunkt, uanset hvilken
togoperatør der rejses med.
Rejsende med alle typer handicap har således uændrede eller bedre transport-
muligheder i dag i forhold til situationen, hvor DSB udførte alle afgange. Und-
taget herfra er dog et mindre antal kørestole med en længde mellem 120 og 140
cm. Som EU-normerne foreskriver, kan Nordjyske Jernbaners tog medtage
kørestole på op til 120 cm. i længden. I de nye LINT 41 tog har de handicappede
deres helt eget afsnit med direkte radiokontakt til lokofører og separate pladser
til hjælpere. Området er afskærmet, som EU reglerne foreskriver, hvilket redu-
cerer venderadius i indgangspartiet. Venderadius overholder de 150 cm som
fastsat i TSI PRM. Den begrænsede venderadius betyder dog, at et mindre antal
kørestole med en længde mellem 120 og 140 cm ikke kan medtages i LINT 41
togene;
disse har tidligere kunne medtages i DSB’s IC3 tog,
der er lidt større
end standarderne. De særligt lange kørestole kan også medtages i de 7 lidt æl-
dre Desiro tog. Som en ekstra service til fjernrejsende med disse særligt lange
kørestole er det aftalt, at disse passagerer kan transporteres i taxa, hvis der er
behov herfor.
For langt hovedparten af de handicappede rejsende, er der således tale om
uændrede eller forbedrede vilkår, og for de få rejsende i lange kørestole er der
etableret en tilfredsstillende alternativ transportløsning.”
Jeg kan endvidere oplyse, at der ikke eksisterer en tilgængelighedspulje med
det formål.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 181: MFU spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at mennesker med handicap, herunder kørestolsbruger / el-scooter m.v., kan komme med tog der drives af NT, til transport-, bygnings- og boligministeren
1990406_0003.png
Med
venlig
hilsen
Side 3/3
Ole Birk Olesen