Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1964194_0001.png
Folketingets Transport-, Bygnings- og Boligudvalg
Christiansborg
6. november 2018
Svar på Transport-, Bygnings- og Boligudvalgets spørgsmål nr. 17
(Alm. del) af 11. oktober 2018
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvad størrelsesorden er af udisponerede og reservere-
de midler fra tidligere indgåede aftaler på anlægsområdet for årene 2019 og frem?
I det følgende forudsættes det, at der med ”reserverede midler”
menes udgifter,
der forudsættes at have afløb i de kommende år som følge af indgåede aftaler.
De årlige finanslove er ét-årige bevillingslove, men bevillinger til bygge- og an-
lægsarbejder anses for givet under den forudsætning, at der kan indgås aftaler, der
medfører anlægsudgifter i senere finansår, hvis kontraheringen er nødvendig af
hensyn til den valgte entrepriseform. I den forstand kan de indbudgetterede udgif-
ter i budgetoverslagsårene på finansloven betragtes som værende
”reserverede”.
På transportområdet er en række igangværende projekter besluttet i større aftaler,
herunder fx Aftale om en grøn transportpolitik fra 2009, Aftale om Togfonden
DK mv. Desuden er en række projekter besluttet ifm. de årlige finanslove. De
forudsatte afløb for indbudgetterede udgifter til konkrete projekter på transport-
området i 2019-2022 fremgår fordelt på konkrete projekter af § 28. Transport-,
Bygnings og Boligministeriet på forslag til finanslov for 2019.
For en oversigt over udgifter til anskaffelser af materielle anlægsaktiver i 2019-
2022 indbudgetteret på finanslovforslaget for 2019 henvises til
svar på Transport-,
Bygnings- og Boligudvalgets spørgsmål nr. 22 af 11. oktober 2018.
Ifm. Aftale om en grøn transportpolitik etableredes Infrastrukturfonden. Ifølge
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet er der ca. 4�½ mia. kr. tilbage i Infra-
strukturfonden. Der er tale om midler, som er løbet tilbage i fonden som følge af
projekter, der er blevet billigere, opgivet el. lign. Det bemærkes dog, at uforbrugte
midler kun kan disponeres til nye anlægsprojekter i efterfølgende år, hvis der er
rum til at afholde den pågældende udgift indenfor de overordnede økonomiske
rammer. Såfremt dette ikke er tilfældet, vil beslutning om nye projekter kræve
modgående finansiering.
Svar
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 18: Spm. om en redegørelse for størrelsesordenen af udisponerede og reserverede midler fra tidligere politiske aftaler på transportområdet fordelt på konti for årene 2019 og frem, til finansministeren
Side 2 af 2
På forsvarsområdet er der et gældende forsvarsforlig frem til 2023,
jf. Aftale mellem
regeringen, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti og Radikale Venstre om forsvarsområdet
2018-2023 af januar 2018.
I aftalen er det forudsat, at der skal ske et løft af forsva-
rets bevillinger, herunder anlægsbevillinger, frem mod 2025. Med afsæt i aftale-
økonomien skønnes det, at forsvarets anlægsbevillinger som følge af forliget vil
stige i perioden 2018-2023. Da området er omfattet af en flerårsaftale, kan midler-
ne her
således også betragtes som værende ”reserveret”.
Fsva. den skønnede stig-
ning i Forsvarets anlægsbevillinger i 2021-2025 henvises til
svar på Finansudvalgets
spørgsmål nr. 392 af 6. juni 2018.
Dertil kommer kampflyanskaffelsen, der skønnes
at medføre anlægsudgifter på samlet ca. 17,1 mia. kr. (2019-priser) i perioden
2021-2026,
jf. svar på Transport-, Bygnings- og Boligudvalgets spørgsmål nr. 22 af 11. okto-
ber 2018.
Fsva. anlægsudgifter i kommuner og regioner aftales disse ét-årigt ifm. de årlige
økonomiforhandlinger, hvorfor man her ikke kan tale om udisponerede og reser-
verede midler. Der foreligger dog skøn for de samlede udgifter til anlægsinveste-
ringer under Kvalitetsfonden til supersygehuse for perioden 2020-2025,
jf. svar på
Transport-, Bygnings- og Boligudvalgets spørgsmål nr. 22 af 11. oktober 2018.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister