Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1994717_0001.png
MIN ISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. n r.
21. decem ber 2018
2018 - 6494
Frederi ksholms Kanal 27 F
1220 Køben h avn K
Tel efon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 30. november 2018 stillet
mig følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra ikke-medlem af udvalget (MFU) Christian Poll
(ALT).
Spørgsmål nr. 179:
Vil ministeren tage initiativer til andre virkemidler end skærpede bødestraffe
for at mindske snyd med miljørensesystemer i lastbiler, f.eks. karantæne for
køretøj, ejer eller chauffør eller målrettede opfølgende kontroller, når lastbiler
først er taget med snydebokse, herunder om ministeren vil arbejde for karan-
tæneløsninger i EU?
Svar:
Jeg skal indledningsvis bemærke, at jeg set i lyset af de drøftelser, der fore-
gik på samrådet i Transport-, Bygnings- og Boligudvalget den 29. november
2018, har forstået spørgsmålet således, at der med karantæne menes midler-
tidig eller permanent tilbagekaldelse af godkørselstilladelser.
Jeg kan i den anledning oplyse, at de danske godskørselstilladelser reguleres
i godkørselsloven. Godkørselsloven henviser til og supplerer
EU’s forord-
ning 2017/2009 om fælles regler for adgang for adgang til markedet for in-
ternational godkørsel. Godskørselsloven regulerer kun danske godskørsels-
tilladelser, mens forordningen fastsætter reglerne for vognmænd i EU-
medlemslandene.
Reglerne om tilbagekaldelse af godskørselstilladelser findes i godskørsels-
lovens § 12. Det følger af § 12, stk. 1, nr. 1, litra c), at en godskørselstilla-
delse kan tilbagekaldes, hvis indehaveren groft eller gentagne gange har
overtrådt bestemmelser i færdselslovgivningen om hastighed, kørsel uden
kørekort, køretøjers indretning, udstyr og tilbehør, anbringelse af gods,
transport af farligt gods, køretøjers største tilladte totalvægt samt køre- og
hviletid, og indehaveren derved anses for ikke længere at kunne udøve virk-
somheden på forsvarlig måde og i overensstemmelse med god skik inden for
branchen.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 179: MFU spm. om ministeren vil tage initiativer til andre virkemidler end skærpede bødestraffe for at mindske snyd med miljørensesystemer i lastbiler, til transport-, bygnings- og boligministeren
1994717_0002.png
Manipulation med køretøjers forureningsbegrænsende udstyr udgør en over-
trædelse af færdselslovens bestemmelser om køretøjers indretning, udstyr og
tilbehør. Det fremgår imidlertid af bestemmelsens forarbejder, at den tager
sigte på at varetage hensynet til færdselssikkerheden. Bestemmelsen er
navnlig relevant i tilfælde af, at der er manipuleret med køretøjets hastig-
hedsbegrænsere. Uanset alvoren af NOx-snyd udgør dette dog ikke en risiko
for færdselssikkerheden.
De gældende regler giver derfor næppe mulighed for at tilbagekalde en
godskørselstilladelse alene på grund af manipulation med køretøjers forure-
ningsbegrænsende udstyr. Dog kan sådanne overtrædelser indgå som en del
af en samlet vurdering af, om en godskørselstilladelse skal tilbagekaldes.
Tilsvarende gør sig gældende med hensyn til mulighederne for at undergive
en virksomhed et skærpet tilsyn eller tildeling af advarsler.
For så vidt angår tilladelse til at udføre godskørsel i EU, udstedes disse tilla-
delser af de nationale myndigheder i medfør af ovenstående forordning.
Danske myndigheder har ikke hjemmel til at tilbagekalde en tilladelse ud-
stedt af myndighederne i en anden medlemsstat til en udenlandsk vogn-
mand.
Som det fremgik af samrådet i Transport-, Bygnings- og Boligudvalget den
29. november 2018, er den væsentligste udfordring i øjeblikket, at det er
vanskeligt overhovedet at opdage NOx-snyd. Det skyldes, at de anvendte
snydemetoder kan være højt avancerede og eksempelvis være foretaget via
softwareændringer i køretøjets motorstyring. Der efterlades dermed ingen
synlige spor af, at der er manipuleret med det forureningsbegrænsende ud-
styr i køretøjerne.
Så længe, der ikke findes mere effektive kontrol- og håndhævelsesmetoder,
mener jeg ikke, at det giver mening at iværksætte initiativer med henblik på
yderligere sanktionsmuligheder, herunder en eventuel skærpelse af godkør-
selslovens bestemmelser om muligheden for at tilbagekalde godkørselstilla-
delser. NOx-snyd skal jo kunne opdages, før det kan sanktioneres.
I øvrigt skal man være opmærksom på, at de danske regler i godskørselslo-
ven om tilbagekaldelse af godskørselstilladelse, ikke giver Danmark mulig-
hed for at tilbagekalde godkørselstilladelser, der er udstedt af udenlandske
myndigheder til udenlandske vognmænd. En skærpelse af reglerne i gods-
kørselsloven vil således ikke ramme udenlandske chauffører og vognmænd.
På nuværende tidspunkt mener jeg derfor, at fokus skal være på at udvikle
bedre kontrol- og håndhævelsesmetoder med henblik på at sikre en effektiv
håndhævelse af de gældende regler på området.
Si de 2/3
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 179: MFU spm. om ministeren vil tage initiativer til andre virkemidler end skærpede bødestraffe for at mindske snyd med miljørensesystemer i lastbiler, til transport-, bygnings- og boligministeren
1994717_0003.png
Si de 3/3
Dette arbejde er allerede godt i gang med den eksisterende NOx-
arbejdsgruppe, bestående af Rigspolitiet, Miljøstyrelsen og Færdselsstyrel-
sen, som jeg også redegjorde for under samrådet
i
Transport-, Bygnings- og
Boligudvalget den 29. november 2018.
Det er ligeledes i regeringens Klima- og Luftudspil prioriteret at intensivere
håndhævelsesindsatsen samtidig med, at der er blevet afsat ressourcer på
finansloven til at øge indsatsen overfor NOx-snyd i 2019 og 2020. Som led i
denne indsats skal der særligt laves yderligere forsøg med det såkaldte re-
mote sensing, der er en screeningsmetode for luftforurenende stoffer i køre-
tøjers udledning.
Endvidere har jeg sammen med miljø- og fødevareministeren rettet henven-
delse til Europa-Kommissionen for at opfordre til, at der tages initiativer på
europæisk plan til bekæmpelse af NOx-snyd, så vi på den måde kan adresse-
re den grænseoverskridende del af problemet.
Disse initiativer mener jeg er de rigtige og mest virkningsfulde at tage på
nuværende tidspunkt.
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen