Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
21. december 2018
2018-6477
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 29. november 2018 stillet
mig følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 173:
Vil ministeren på baggrund af borgerhenvendelser redegøre for, om rejsekort-
standerne i nogle århusianske bybusser i kortere eller længere tid - ministeren
bedes oplyse hvor længe - alle har ændret status til kun at kunne tjekke ind?
Vil ministeren oplyse, hvordan en rejsende skal forholde sig, hvis det uden for
kundeservices åbningstid på grund af ovenfor beskrevne problem er umuligt
for den rejsende at tjekke ud?
Svar:
På grund af spørgsmålets meget tekniske karakter har jeg indhentet svarbidrag
fra Rejsekort A/S, der, som en del af besvarelsen af spørgsmålet, har indhentet
svar fra Midttrafik, da Aarhus ligger i Midttrafiks geografiske område:
”Rejsekort
A/S har indhentet svar fra Midttrafik, der oplyser:
Midttrafik er ikke vidende om generelle problemstillinger eller fejl ved rejse-
kort-udstyret i bybusserne i Aarhus. Der har ikke været henvendelser fra bus-
selskabet ej heller større antal kundehenvendelser, der tyder på et generelt
problem.
Chaufføren har mulighed for manuelt fra chaufførskærmen at ændre status
på rejsekort kortlæsere. I visse tilfælde kræver det en manuel nulstilling fra
chaufførens side.
Midttrafiks udledning heraf er derfor, at der må være tale om forkert betje-
ning af rejsekortudstyret fra chaufførens side. Hvis en kunde bliver opmærk-
som på dette, skal man kontakte chaufføren, der så kan nulstille eller fejlmel-
de udstyret. Er check ud stadig ikke muligt, skal man kontakte Rejsekort Kun-
decenter telefonisk, på hjemmesiden eller afslutte rejsen via app’en Check Ud-
vej.”