Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1995304_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
21. december 2018
2018-6477
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 29. november 2018 stillet
mig følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 173:
Vil ministeren på baggrund af borgerhenvendelser redegøre for, om rejsekort-
standerne i nogle århusianske bybusser i kortere eller længere tid - ministeren
bedes oplyse hvor længe - alle har ændret status til kun at kunne tjekke ind?
Vil ministeren oplyse, hvordan en rejsende skal forholde sig, hvis det uden for
kundeservices åbningstid på grund af ovenfor beskrevne problem er umuligt
for den rejsende at tjekke ud?
Svar:
På grund af spørgsmålets meget tekniske karakter har jeg indhentet svarbidrag
fra Rejsekort A/S, der, som en del af besvarelsen af spørgsmålet, har indhentet
svar fra Midttrafik, da Aarhus ligger i Midttrafiks geografiske område:
”Rejsekort
A/S har indhentet svar fra Midttrafik, der oplyser:
Midttrafik er ikke vidende om generelle problemstillinger eller fejl ved rejse-
kort-udstyret i bybusserne i Aarhus. Der har ikke været henvendelser fra bus-
selskabet ej heller større antal kundehenvendelser, der tyder på et generelt
problem.
Chaufføren har mulighed for manuelt fra chaufførskærmen at ændre status
på rejsekort kortlæsere. I visse tilfælde kræver det en manuel nulstilling fra
chaufførens side.
Midttrafiks udledning heraf er derfor, at der må være tale om forkert betje-
ning af rejsekortudstyret fra chaufførens side. Hvis en kunde bliver opmærk-
som på dette, skal man kontakte chaufføren, der så kan nulstille eller fejlmel-
de udstyret. Er check ud stadig ikke muligt, skal man kontakte Rejsekort Kun-
decenter telefonisk, på hjemmesiden eller afslutte rejsen via app’en Check Ud-
vej.”
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 173: Spm. om rejsekortstanderne i nogle århusianske bybusser i kortere eller længere tid alle har ændret status til kun at kunne tjekke ind, til transport-, bygnings- og boligministeren
1995304_0002.png
Rejsekort A/S tilføjer, at:
”Hvis
bussen mod forventning ikke kan omstilles fra alle Check Ind til normal
indstilling (1 check ind og 1 check ud ved hver dør for Aarhus Sporveje), må
det antages, at bussen har en fejl, og den skal fejlmeldes af busentreprenøren.
Hvis der er en fejl og kunderne ikke kan checke ud, er anbefalingen, at de be-
nytter Check UdVej via App eller web. Der er tale om en selvbetjent løsning,
som fungerer uafhængigt af medarbejdere i Rejsekort Kundecenter.”
Jeg henholder mig til svaret fra Rejsekort A/S.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen