Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1979341_0001.png
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
Forebyggelseskontoret
Katrine Born Johannesen
2018-0035-0066
879939
UDKAST TIL TALE
til brug for besvarelsen af samrådsspørgsmål Q
fra Folketingets Transport-, Bygnings- og Boligudvalg
den 29. november 2018
Samrådsspørgsmål Q:
”Vil ministeren på baggrund af sagen om snyd med miljørensesystemer i
lastbiler redegøre for, hvorfor politiet i deres 14 måneders lange kontrol
ikke har stoppet danske lastbiler og danske chauffører? Der henvises til ar-
tiklerne på dr.dk den 24. juni 2018 (”Mekanikere indrømmer: Danske last-
biler snyder med miljørensning”) og (”Lastbiler fusker med miljørensning:
Kom med politiet på razzia”).”
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Rasmus Prehn (S) og Christian Rab-
jerg Madsen (S).
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 170: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 29/11-18 om snyd med miljørensesystemer i lastbiler, til justitsministeren
1.
Tak for samrådsspørgsmålet, der vedrører politiets
kontrol med snyd med miljørensesystemer i lastbiler.
Som mine kollegaer allerede har understreget, tager vi i
regeringen snyd med lastbilers forureningsbegrænsende
udstyr meget alvorligt.
Det er fuldstændig uacceptabelt, at der snydes med last-
bilers forureningsbegrænsende udstyr – det har store
konsekvenser for miljøet og for vores alle sammens
sundhed.
Derfor skal der være en effektiv kontrol på området –
både af danske og udenlandske lastbiler og chauffører.
2.
Jeg bliver i samrådsspørgsmålet spurgt til, hvorfor po-
litiet i løbet af 14 måneders kontrol ikke har stoppet dan-
ske lastbiler og danske chauffører.
Der er i spørgsmålet henvist til to artikler. Det fremgår af
artiklerne, at ikke én eneste af de lastbilchauffør, politiet
har kontrolleret, har været dansk. Det fremgår også, at
ikke én eneste dansk lastbil er blevet taget i kontrollen
med en såkaldt snydeboks.
Jeg vil gerne starte med at slå fast, at danske lastbiler og
danske chauffører naturligvis også kontrolleres af poli-
tiet. Det er derfor ikke korrekt, når det fremgår af artik-
lerne, at ikke én eneste lastbilchauffør i politiets kontrol
har været dansk.
2
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 170: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 29/11-18 om snyd med miljørensesystemer i lastbiler, til justitsministeren
Rigspolitiet har således oplyst, at der i perioden fra marts
2018 til slutningen af november 2018 [den 23. november
2018] er sigtet i alt 67 ejere og 50 chauffører for manipu-
lation af køretøjers forureningsbegrænsende udstyr. Ud
af disse havde 14 af ejerne og 8 af chaufførerne dansk
statsborgerskab.
Rigspolitiet indførte først i marts 2018 selvstændige ger-
ningskoder i politiets sagsbehandlingssystem for mani-
pulation af forureningsbegrænsende udstyr. Rigspolitiet
kan derfor ikke oplyse, hvor mange sigtelser, der er rejst
forud for marts 2018.
Selvom tallene er dynamiske og forbundet med en vis
usikkerhed, viser de altså, at også danske lastbiler og
chauffører bliver kontrolleret af politiet.
Det er imidlertid rigtigt, at der i perioden fra april 2017
til juni 2018 ikke er fundet såkaldte snydebokse i danske
lastbiler. Manipulation af lastbilernes forureningsbe-
grænsende udstyr er således sket på anden vis.
Jeg har dog fået oplyst, at politiet efter juni 2018 også har
fundet de såkaldte snydebokse i danske lastbiler.
3.
Politiets kontrol med forureningsbegrænsende udstyr
udføres som led i den almindelige tungvognskontrol. Po-
litiet har som led i tungvognskontrollen tiltagende fokus
på snyd med lastbilers forureningsbegrænsende udstyr,
da vi desværre må konstatere, at der er tale om et stigende
problem.
3
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 170: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 29/11-18 om snyd med miljørensesystemer i lastbiler, til justitsministeren
1979341_0004.png
Politiets kontrol målrettes de lastbiler, hvor der efter po-
litiets erfaring oftest snydes med udstyret. I den vurde-
ring indgår bl.a. lastbilens alder, type, model og vedlige-
holdelsesstand. Lastbilens nationalitet er derimod ikke et
kriterium i forhold til udvælgelse af lastbiler til kontrol.
Danske lastbiler ofte er af nyere dato og i bedre stand end
visse udenlandske lastbiler.
Det betyder, at det oftere vil være udenlandske lastbiler,
der vurderes at være i risikogruppen for snyd med foru-
reningsbegrænsende udstyr, og som derfor udtages af po-
litiet til kontrol. Men det betyder altså ikke, at danske
lastbiler ikke kontrolleres, hvilket tallene bekræfter.
4.
I dag målrettes politiets kontroller ud fra viden og er-
faring på området. På sigt er det dog mit håb, at f.eks.
sensorteknologien – dvs. hvor der screenes for, om et kø-
retøjs udstødning har forhøjet luftforurening – kan bi-
drage til at målrette kontrollerne endnu mere end i dag.
Dette har mine kolleger allerede været nærmere inde på.
For selvfølgelig skal vi også spørge os selv, hvordan vi
kan blive bedre, så vi hurtigt kan få sat ind over for denne
slags snyd.
Derfor er jeg utrolig glad for det gode og konstruktive
samarbejde, der er mellem myndighederne på området.
4
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 170: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 29/11-18 om snyd med miljørensesystemer i lastbiler, til justitsministeren
Rigspolitiet arbejder på højtryk sammen med Færdsels-
styrelsen og Miljøstyrelsen for at forbedre håndhævelsen
af snyd med lastbilers forureningsbegrænsende udstyr, så
snyd på området minimeres.
Derudover prioriterer Rigspolitiet det internationale
samarbejde på området højt og er løbende i dialog med
kontrolmyndighederne i en række andre europæiske
lande for at sikre international vidensdeling og erfarings-
udveksling på området.
Rigspolitiet har endvidere i juni 2018 været med til at
starte en europæisk arbejdsgruppe om manipulation af
såkaldte SCR-systemer, der reducerer køretøjernes NOx-
udledning.
Jeg forventer, at alle disse tiltag vil være med til at sikre,
at vi er et skridt foran snyderne.
Tak for ordet.
5