Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
Folketingets Transport-, Bygnings- og Boligudvalg
Christiansborg
6. november 2018
Svar på Transport-, Bygnings- og Boligudvalgets spørgsmål nr. 17
(Alm. del) af 11. oktober 2018
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvad størrelsesorden er af udisponerede og reservere-
de midler fra tidligere indgåede aftaler på anlægsområdet for årene 2019 og frem?
I det følgende forudsættes det, at der med ”reserverede midler”
menes udgifter,
der forudsættes at have afløb i de kommende år som følge af indgåede aftaler.
De årlige finanslove er ét-årige bevillingslove, men bevillinger til bygge- og an-
lægsarbejder anses for givet under den forudsætning, at der kan indgås aftaler, der
medfører anlægsudgifter i senere finansår, hvis kontraheringen er nødvendig af
hensyn til den valgte entrepriseform. I den forstand kan de indbudgetterede udgif-
ter i budgetoverslagsårene på finansloven betragtes som værende
”reserverede”.
På transportområdet er en række igangværende projekter besluttet i større aftaler,
herunder fx Aftale om en grøn transportpolitik fra 2009, Aftale om Togfonden
DK mv. Desuden er en række projekter besluttet ifm. de årlige finanslove. De
forudsatte afløb for indbudgetterede udgifter til konkrete projekter på transport-
området i 2019-2022 fremgår fordelt på konkrete projekter af § 28. Transport-,
Bygnings og Boligministeriet på forslag til finanslov for 2019.
For en oversigt over udgifter til anskaffelser af materielle anlægsaktiver i 2019-
2022 indbudgetteret på finanslovforslaget for 2019 henvises til
svar på Transport-,
Bygnings- og Boligudvalgets spørgsmål nr. 22 af 11. oktober 2018.
Ifm. Aftale om en grøn transportpolitik etableredes Infrastrukturfonden. Ifølge
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet er der ca. 4�½ mia. kr. tilbage i Infra-
strukturfonden. Der er tale om midler, som er løbet tilbage i fonden som følge af
projekter, der er blevet billigere, opgivet el. lign. Det bemærkes dog, at uforbrugte
midler kun kan disponeres til nye anlægsprojekter i efterfølgende år, hvis der er
rum til at afholde den pågældende udgift indenfor de overordnede økonomiske
rammer. Såfremt dette ikke er tilfældet, vil beslutning om nye projekter kræve
modgående finansiering.
Svar
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk