Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
TALEPAPIR
TALEPAPIR
”Det talte ord gælder”
Samrådsspørgsmål N
Dette er en alvorlig sag. Snyd øger
luftforureningen fra køretøjet voldsomt. Det
undergraver vores fælles indsats for at reducere
luftforureningen og beskytte mennesker og miljø
–
både på nationalt og på EU-niveau.
En lastbil, der snyder med sit renseudstyr,
forurener op til 45 gange mere end en, som ikke
snyder. Dermed nulstilles over 25 års indsats for
at få renere lastbiler på de danske og europæiske
veje. Det er ikke acceptabelt. Jeg er derfor rigtig
glad for, at vi tre ministre skulder ved skulder
kan sidde her i dag og fortælle om den indsats,
som vi har igangsat på dette område.
Regeringen har allerede gjort en del for at opdage
og forhindre snyd, som min ministerkollega
netop har redegjort for.
Det er af højeste prioritet for regeringen, at nye
køretøjer, der sælges på det europæiske marked,
forurener mindst muligt. Vi har gennem mange
1
år arbejdet for løbende at forbedre
Euronormerne, som sætter krav til, hvor meget
det enkelte køretøj må forurene.
Her har det europæiske samarbejde båret frugt.
Nye lastbiler udleder i dag en tiendedel NOx i
forhold til hvad ældre modeller udleder. Og det
skal de gerne blive ved med.
Snyderiet er et angreb på Euronormerne og selve
kernen i miljøreguleringen af lastbiler.
Det er for at spare penge på vedligehold og drift,
at lastbilers renseudstyr frakobles. Resultatet er
ulige konkurrencevilkår og forringet luftkvalitet
til skade for os alle sammen - og ikke mindst
særligt følsomme grupper som ældre og børn.
Regeringen har aktivt taget fat i denne uholdbare,
situation siden sagen kom frem i Danmark.
Senest har Miljøstyrelsen i samarbejde med
Færdselsstyrelsen og Politiet udført to
kampagnemålinger med såkaldt sensorteknologi i
Køge og Padborg, hvor der blev målt på 874
2