Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1979854_0001.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
”Det talte ord gælder”
Samrådsspørgsmål N
Dette er en alvorlig sag. Snyd øger
luftforureningen fra køretøjet voldsomt. Det
undergraver vores fælles indsats for at reducere
luftforureningen og beskytte mennesker og miljø
både på nationalt og på EU-niveau.
En lastbil, der snyder med sit renseudstyr,
forurener op til 45 gange mere end en, som ikke
snyder. Dermed nulstilles over 25 års indsats for
at få renere lastbiler på de danske og europæiske
veje. Det er ikke acceptabelt. Jeg er derfor rigtig
glad for, at vi tre ministre skulder ved skulder
kan sidde her i dag og fortælle om den indsats,
som vi har igangsat på dette område.
Regeringen har allerede gjort en del for at opdage
og forhindre snyd, som min ministerkollega
netop har redegjort for.
Det er af højeste prioritet for regeringen, at nye
køretøjer, der sælges på det europæiske marked,
forurener mindst muligt. Vi har gennem mange
1
år arbejdet for løbende at forbedre
Euronormerne, som sætter krav til, hvor meget
det enkelte køretøj må forurene.
Her har det europæiske samarbejde båret frugt.
Nye lastbiler udleder i dag en tiendedel NOx i
forhold til hvad ældre modeller udleder. Og det
skal de gerne blive ved med.
Snyderiet er et angreb på Euronormerne og selve
kernen i miljøreguleringen af lastbiler.
Det er for at spare penge på vedligehold og drift,
at lastbilers renseudstyr frakobles. Resultatet er
ulige konkurrencevilkår og forringet luftkvalitet
til skade for os alle sammen - og ikke mindst
særligt følsomme grupper som ældre og børn.
Regeringen har aktivt taget fat i denne uholdbare,
situation siden sagen kom frem i Danmark.
Senest har Miljøstyrelsen i samarbejde med
Færdselsstyrelsen og Politiet udført to
kampagnemålinger med såkaldt sensorteknologi i
Køge og Padborg, hvor der blev målt på 874
2
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 169: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 29/11-18 om snyd med miljørensesystemer i lastbiler, til miljø- og fødevareministeren
1979854_0002.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
lastbiler. Teknologien går ud på, at man måler
udledning af luftforurening fra køretøjer, som
kører forbi en laser. Systemet er ikke
gennemtestet, og der er usikkerheder ved
systemet. Men målingerne har givet os nogle
værdifulde erfaringer, som vi kan bygge videre
på.
Vi har dog fortsat brug for mere viden og test af
mulige kontrolværktøjer. I Klima- og luftudspillet
indgår derfor et opfølgende projekt, hvor vi ser
på, hvordan vi kan blive bedre til at afsløre snyd
f.eks. ved brug af sensorteknologi, men det kan
også være andre værktøjer. Vi skal fortsætte med
at udvikle enkle håndhævelsesmetoder og
gennem samarbejde når vi længst.
Mange af de lastbiler, som der snydes med, er
indregistreret i andre lande. Det er derfor ikke
kun et dansk problem. Både lastbiler og
luftforurening krydser landegrænser, og det er
derfor oplagt, at EU tager problemet op.
Transport-, bygnings- boligministeren og jeg har
derfor skrevet til de ansvarlige EU-kommissærer
for at få dem til at tage affære.
3
Vi har orienteret dem om den danske indsats og
bedt dem om at se på en mulig fælles europæisk
kontrol.
Vi har ligeledes tidligere orienteret Folketinget
om resultatet af undersøgelserne, og det vil vi
gerne gøre igen, når vi har hørt fra
kommissærerne.
Lad mig slutte af med at takke Færdselsstyrelsen
og Politiet for det gode samarbejde, som er
medvirkende til, at vi fra dansk side ligger i front
på dette område. Og forhåbentlig vil fortsat
samarbejde sikre, at vi er lige i hælene
eller
gerne et skridt foran
snyderne.
Tak for ordet.
4