Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1981054_0001.png
TALEMANUSKRIPT
Talepapir til brug for samråd den 29. november om snyd med
lastbilers NOx-begrænsende udstyr
Dato
J. nr.
2018-5400
Spørgsmål til samråd:
R
Mener ministeren, at sanktionerne skal skærpes,
når man anvender snydebokse i lastbiler?
S
Vil ministeren tage initiativ til et forbud mod mon-
tering af snydebokse i Danmark?
O
Hvad vil ministeren på baggrund af sagen om snyd
med miljørensesystemer i lastbiler gøre for at mind-
ske luftforureningen med NOx-partikler fra lastbi-
ler? Der henvises til artiklerne på dr.dk den 24. juni
2018 (”Mekanikere indrømmer: Danske lastbiler
snyder med miljørensning”) og (”Lastbiler fusker
med miljørensning: Kom med politiet på razzia”).
P
Hvad vil ministeren gøre for at forhindre brug af de
såkaldte snydebokse, der bevirker, at lastbiler foru-
rener mere, jf. artiklen på dr.dk den 24. juni 2018
(Mekanikere indrømmer: Danske lastbiler snyder
med miljørensning”)?
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 168: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 29/11-18 om snyd med miljørensesystemer i lastbiler, til transport-, bygnings- og boligministeren
1981054_0002.png
Besvarelse
Tak for spørgsmålene, som jeg vil be-
svare samlet.
Jeg vil indledningsvist gerne slå fast, at
jeg tager manipulation med køretøjers
forureningsbegrænsende udstyr meget
alvorligt. Og det kan jeg garantere for,
at mine gode ministerkollegaer, der
samtidig er indkaldt til samrådet, også
gør.
Vi har blandt de tre ressortområder et
rigtig godt og vigtigt samarbejde med
det formål at komme snyd med køretø-
jers forureningsbegrænsende udstyr til
livs. Regeringen har således allerede ta-
get en række initiativer på denne front.
Hvis vi skal starte med spørgsmål R, så
spørges der til, om jeg mener, at sankti-
onerne skal skærpes, når man anvender
snydebokse i lastbiler.
Side 2/9
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 168: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 29/11-18 om snyd med miljørensesystemer i lastbiler, til transport-, bygnings- og boligministeren
1981054_0003.png
Det kan jeg svare ganske kort på: Nej,
det mener jeg ikke, at de skal.
Den lidt længere forklaring herpå er, at
det har vi allerede gjort. Måske de to
spørgere har brug for en genopfriskning
omkring dette? Jeg fremsatte i oktober
2017 et forslag til ændring af færdsels-
loven, der indeholdt retningslinjer for
en ganske betydelig skærpelse af bøde-
straffen for at snyde med køretøjers
forureningsbegrænsende udstyr.
Lovforslaget blev vedtaget
også med
de to spørgeres stemmer
i november
2017, og lovændringen trådte i kraft den
1. januar i år. Med lovændringen blev
bødeniveauet hævet betragteligt.
For så vidt angår lastbiler fra 1.000 kr.
til nu 15.000 kr. til virksomheden og
7.500 kr. til føreren i et førstegangstil-
fælde. Hvis man bliver taget i snyd flere
gange kan bøden stige helt op til
115.000 kr. for virksomheden.
Side 3/9
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 168: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 29/11-18 om snyd med miljørensesystemer i lastbiler, til transport-, bygnings- og boligministeren
1981054_0004.png
Det er således kun ca. 1 år siden, at vi
indførte de nye retningslinjer for skær-
pede sanktioner. Jeg mener i øvrigt, at
sanktionerne er passende og fastsat i
overensstemmelse med sammenligneli-
ge bødestørrelser på miljøområdet. Det
koster således også 15.000 kr. at køre
ind i en miljøzone uden det påkrævede
partikelfilter.
Jeg mener derfor ikke, at yderligere
skærpelser er påkrævede eller vil have
nogen effekt i forhold til det gældende,
netop forhøjede, bødeniveau.
For så vidt spørgsmål S om et forbud
mod montering af de såkaldte
”snyde-
bokse”,
så er ”snydebokse” jo ikke en
of-
ficiel teknisk betegnelse eller et begreb,
der anvendes i lovgivningen. Det, der
normalt omtales som en ”snydeboks” er
elektronisk udstyr, som installeres på
køretøjet. Udstyret manipulerer med
motorstyringen, hvorved køretøjets for-
ureningsbegrænsende udstyr sættes ud
Side 4/9
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 168: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 29/11-18 om snyd med miljørensesystemer i lastbiler, til transport-, bygnings- og boligministeren
1981054_0005.png
af drift. Det betragtes som ulovlig så-
kaldt
”chiptuning”,
som medfører, at
køretøjet forurener mere end tilladt.
Et forbud mod en sådan form for chip-
tuning findes allerede i dag, i det man
kalder chiptuningsbekendtgørelsen.
Ifølge reglerne i chiptuningsbekendtgø-
relsen er der et forbud mod at sælge og
markedsføre chiptuningsudstyr. Reg-
lerne indeholder også et forbud mod at
installere chiptuningsudstyr.
Der gælder således allerede i dag et for-
bud mod at montere såkaldte ”snyde-
bokse”. Forbuddet
gælder uanset, om
det monteres af ejeren selv eller en me-
kaniker.
For så vidt angår spørgsmål O og P skal
jeg indledningsvis bemærke, at brug af
de såkaldte snydebokse er en ofte an-
vendt måde at snyde med lastbilers for-
ureningsbegrænsende udstyr. Det er
derfor min opfattelse, at der spørges til
Side 5/9
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 168: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 29/11-18 om snyd med miljørensesystemer i lastbiler, til transport-, bygnings- og boligministeren
1981054_0006.png
det samme. Jeg vil derfor besvare de to
spørgsmål samlet.
Jeg vil gerne her slå fast, at jeg lige fra
starten i ministerstolen har arbejdet på
at komme problemet med NOx-snyd til
livs.
Tilbage i marts 2017 bad jeg og den da-
værende miljø- og fødevareminister
Færdselsstyrelsen og Miljøstyrelsen om
at gå i dialog for at undersøge, hvad der
kunne gøres fremadrettet for at finde
løsninger på problemet.
Der blev nedsat en arbejdsgruppe, som
sammen med blandt andre Rigspolitiet
har lavet en grundig undersøgelse af
NOx-snyd på lastbiler. På baggrund af
undersøgelsen har arbejdsgruppen
fremlagt en række anbefalinger til tiltag
på området.
Den 27. juni i år fremsendte jeg og min
ministerkollega arbejdsgruppens notat
til Transport-, Bygnings- og Boligudval-
Side 6/9
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 168: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 29/11-18 om snyd med miljørensesystemer i lastbiler, til transport-, bygnings- og boligministeren
1981054_0007.png
get og Miljø- og Fødevareudvalget, som
beskriver forskellige tiltag. Jeg skal ger-
ne her give en opsummering af, hvad
disse tiltag er.
På den nationale scene har jeg, som før
omtalt, fået vedtaget en ændring af
færdselsloven, der indebærer en ganske
betydelig forhøjelse af bøderne for ma-
nipulation med forureningsbegrænsen-
de udstyr.
NOx-arbejdsgruppen arbejder fortsat
på at videreudvikle politiets kontrolme-
toder. Det er nemlig helt afgørende i
kampen mod snyderiet.
Arbejdsgruppen er kommet et langt
stykke i forhold til udviklingen af kon-
trolmetoder, men vi er ikke i mål end-
nu. Vi har derfor i regeringens Klima-
og Luftudspil prioriteret at intensivere
udviklings- og håndhævelsesindsatsen
for at gøre det lettere at opdage snyde-
riet.
Side 7/9
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 168: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 29/11-18 om snyd med miljørensesystemer i lastbiler, til transport-, bygnings- og boligministeren
1981054_0008.png
Omfanget af de ressourcer, der vil blive
afsat, indgår som en del af de samlede
finanslovsforhandlinger, der endnu ikke
er afsluttede.
Det, vi gerne vil videre med, er at lave
yderligere forsøg med det såkaldte
re-
mote sensing.
Det vil Miljø- og Fødeva-
reministeren fortælle meget mere om
under besvarelsen af det spørgsmål, der
er stillet til ham.
Jeg er dog fuldt bevidst om, at nationale
tiltag ikke kan stå alene. Derfor er der
også behov for en international indsats.
Sammen med miljø- og fødevaremini-
steren har jeg derfor rettet formel hen-
vendelse til henholdsvis EU’s trans-
portkommissær, EU’s miljøkommissær
og EU’s kommissær for industri og in-
dre marked. Vi gør her opmærksom på
problemet og foreslår en række tiltag,
som vi mener, at Kommissionen skal
sætte i værk for at bekæmpe NOx-snyd.
Side 8/9
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 168: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 29/11-18 om snyd med miljørensesystemer i lastbiler, til transport-, bygnings- og boligministeren
1981054_0009.png
Vi har bl.a. opfordret Kommissionen til
at støtte udviklingen af håndhævelses-
metoder og håndhævelsesudstyr, som
kan anvendes ved synsinspektion af
NOx-udledning.
Herudover har vi opfordret Kommissi-
onen til hurtigt at revidere
EU’s synsdi-
rektiv, så der bliver strengere regler i
forhold til at kontrollere, om køretøjet
lever op til de gældende miljøkrav.
Vi venter i øjeblikket på svar fra Kom-
missionen. Da snydeudstyret modvirker
de positive tiltag, som EU har taget på
miljø- og klimaområdet, forventer vi, at
Kommissionen ser lige så alvorligt på
sagen, som vi gør.
Tak for ordet.
Side 9/9