Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1992286_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
19. december 2018
2018-6441
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 28. november 2018 stillet
mig følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Andreas Steenberg (RV).
Spørgsmål nr. 167:
Vil ministeren bede Sund & Bælt Holding A/S beregne, hvor stort et beløb man
ville kunne udtage som udbytte efter drift og vedligehold under forudsætning
af, at man stoppede gældsafviklingen på Storebæltsforbindelsen i henholdsvis
10, 20, 30 og 40 år?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Sund & Bælt Holding A/S, der oplyser følgen-
de:
”Sund & Bælt kan ikke besvare spørgsmålet i den
præcise formulering, da det
ikke er muligt at stoppe gældsafviklingen fuldstændigt, da den almindelige sel-
skabslovgivning begrænser udlodningen til det overførte resultat. For at stoppe
gældsafviklingen og dermed holde gælden konstant vil der skulle udloddes me-
re end årets resultat, idet selskabets afskrivninger er højere end de løbende
reinvesteringer, hvor førstnævnte er en regnskabspost uden likviditetsmæssig
effekt, mens sidstnævnte påvirker gældsudviklingen.
Det er således ikke muligt at udlodde hele selskabets likviditet, idet den almin-
delige selskabslovgivning begrænser udlodningen til det overførte resultat,
hvori bl.a. forskellen mellem afskrivninger og reinvesteringer skal modregnes. I
praksis er det således ikke muligt at udlodde mere end det overførte resultat, og
dermed er det ikke muligt at stoppe gældsafviklingen fuldstændigt, da selska-
bets afskrivninger er større end reinvesteringerne i den omtalte periode. Det er
især gældende for den kortsigtede råderumsfremskrivning.”
Storebæltsforbindelsen forventes tilbagebetalt i 2032, svarende til en tilbagebe-
talingstid på 34 år regnet fra åbningsåret. Heri er indregnet, at regeringen
(Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti) og Dansk Folkeparti
med
aftale af 21. september 2017 om ’Omlægning af bilafgifterne’ besluttede en
takstnedsættelse for al vejtrafik samt persontog over Storebælt på 25 pct. frem
mod 1. januar 2023.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 167: Spm. om ministeren vil bede Sund & Bælt Holding A/S beregne, hvor stort et beløb man ville kunne udtage som udbytte efter drift og vedligehold under forudsætning af, at man stoppede gældsafviklingen på Storebæltsforbindelsen i henholdsvis 10, 20, 30 og 40 år, til transport-, bygnings- og boligministeren
1992286_0002.png
Sund & Bælt Holding A/S bidrager i dag med udbytter fra A/S Storebælt til
finansiering af aftalen om en grøn transportpolitik fra 2009 (Infrastrukturfon-
den) med i alt 9 mia. kr. (2009-pl) og til medfinansiering af udvidelsen af mo-
torvejen på Vestfyn med 2,1 mia. kr. (2018-pl).
Det er i forlængelse heraf ikke i nævneværdigt omfang muligt at udlodde yder-
ligere udbytte frem til og med 2023. Bidraget til Infrastrukturfonden betales til
og med selskabets regnskabsår 2022, dvs. i 2023, og er aktuelt på 1,2 mia. kr.
årligt (2018-pl). Medfinansieringen af motorvejsudvidelsen afsluttes i 2024.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet vurderer, at der for perioden fra
2024 til og med 2030 ikke på nuværende tidspunkt er grundlag for at forudsæt-
te udlodning af større udbytter end det aktuelle niveau på 1,2 mia. kr. årligt.
Hvis der udloddes et sådant udbytte, vil det udskyde tilbagebetalingen af A/S
Storebælts gæld med skønsmæssigt ca. 5 år. Efter 2030 er usikkerheden med
hensyn til trafikudvikling, renter mv. betydelig, og der kan derfor ikke på nu-
værende tidspunkt siges noget nærmere om udbytter for tiden efter 2030.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen