Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
19. december 2018
2018-6441
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 28. november 2018 stillet
mig følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Andreas Steenberg (RV).
Spørgsmål nr. 167:
Vil ministeren bede Sund & Bælt Holding A/S beregne, hvor stort et beløb man
ville kunne udtage som udbytte efter drift og vedligehold under forudsætning
af, at man stoppede gældsafviklingen på Storebæltsforbindelsen i henholdsvis
10, 20, 30 og 40 år?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Sund & Bælt Holding A/S, der oplyser følgen-
de:
”Sund & Bælt kan ikke besvare spørgsmålet i den
præcise formulering, da det
ikke er muligt at stoppe gældsafviklingen fuldstændigt, da den almindelige sel-
skabslovgivning begrænser udlodningen til det overførte resultat. For at stoppe
gældsafviklingen og dermed holde gælden konstant vil der skulle udloddes me-
re end årets resultat, idet selskabets afskrivninger er højere end de løbende
reinvesteringer, hvor førstnævnte er en regnskabspost uden likviditetsmæssig
effekt, mens sidstnævnte påvirker gældsudviklingen.
Det er således ikke muligt at udlodde hele selskabets likviditet, idet den almin-
delige selskabslovgivning begrænser udlodningen til det overførte resultat,
hvori bl.a. forskellen mellem afskrivninger og reinvesteringer skal modregnes. I
praksis er det således ikke muligt at udlodde mere end det overførte resultat, og
dermed er det ikke muligt at stoppe gældsafviklingen fuldstændigt, da selska-
bets afskrivninger er større end reinvesteringerne i den omtalte periode. Det er
især gældende for den kortsigtede råderumsfremskrivning.”
Storebæltsforbindelsen forventes tilbagebetalt i 2032, svarende til en tilbagebe-
talingstid på 34 år regnet fra åbningsåret. Heri er indregnet, at regeringen
(Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti) og Dansk Folkeparti
med
aftale af 21. september 2017 om ’Omlægning af bilafgifterne’ besluttede en
takstnedsættelse for al vejtrafik samt persontog over Storebælt på 25 pct. frem
mod 1. januar 2023.