Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
1. april 2019
2018 - 6422
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 28. november 2018 stillet
mig følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 163:
Det fremgår af Retten i Esbjergs dom af 22. september 2015 i sag nr. BS 28 -
702/2014, at projektlederen ved Banedanmark i byretten bl.a. forklarede, at
fremgangsmåden med kommunale ønsker udover de for elektrificeringen nød-
vendige grundløsninger er fulgt i mange andre tilfælde i elektrificeringsprojek-
tet. Projektlederen forklarede bl.a.:
”Alle
kommuner har ønsker, men f.eks. har
Køge Kommune valgt at frafalde de løsninger, de havde arbejdet med, og de
broer, der er blevet lavet i Køge Kommune er derfor alle blevet udført som 1-1-
løsninger.” Vil ministeren på den baggrund redegøre for, hvad der er blevet
gjort i relation til lovliggørelse af alle disse ønsker som konsekvens af Højeste-
rets dom af 10. september 2018 i sag 6/2018, og herunder angive omfanget
heraf samt de samlede omkostninger herved?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Kommissarius ved Statens Ekspropriationer i
Jylland og Kommissarius ved Statens Ekspropriationer for Øerne, som oplyser
følgende:
’’Vi
kan oplyse, at der fra ekspropriationskommissionernes side generelt er
meget opmærksomhed på at sikre, at der er et gyldigt hjemmelsgrundlag for-
ud for ekspropriationerne, herunder de kommunale tilslutningsprojekter. Der
er ikke kendskab til sager lignende Skovgårdsvejen i Vejen, hvor der er fore-
taget ekspropriation på et forkert hjemmelsgrundlag. Kommissariaterne ser
med stor alvor på disse sager og vil naturligvis behandle spørgsmål i relation
hertil, hvis de måtte opstå.
’’
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen