Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
2038557_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
1. april 2019
2018 - 6422
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 28. november 2018 stillet
mig følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 162:
Vil ministeren oplyse, hvad
”den
indgåede samarbejdsaftale mellem Banedan-
mark og Vejen Kommune”, jf. mailen af 9. maj 2014 fra Transportministeriet til
kommissarius går ud på (s. 13, Højesterets dom afsagt den 10. september i sag
6/2018 om ekspropriation på Ny Endrupholm A/S’ ejendom)? Ministeren be-
des herunder særligt forholde sig til:
-
-
-
finansiering,
fordelingen af de faktiske omkostninger,
om det kommunale vejanlæg er helt eller delvist finansieret af statslige
midler,
om Vejen Kommune havde opnået en besparelse ift. de faktiske om-
kostninger for anlæggelsen af vejen, hvis den havde været lovligt anlagt,
hjemlen til den aftalte finansieringsordning,
mangler ved
”levering”
af vejen,
hvad der efter ministerens opfattelse er konsekvenserne af Højesterets
dom afsagt mandag den 10. september 2018 i sag 6/2018 i aftaleforhol-
det mellem Banedanmark og Vejen Kommune, samt
status i sagen på nuværende tidspunkt, herunder om vej- og broanlæg
er overgivet til Vejen Kommune, og om der er betalt for anlægget m.v.
-
-
-
-
-
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, der har oplyst mig følgende:
”Ultimo
september 2013 indgik Banedanmark og Vejen Kommune en overens-
komst om kommunal medfinansiering af udgifterne i forbindelse med, at det
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 162: Spm. om, hvad den indgåede samarbejdsaftale mellem Banedanmark og Vejen Kommune, jf. mailen af 9. maj 2014 fra Transportministeriet til kommissarius går ud på, til transport-, bygnings- og boligministeren
2038557_0002.png
ville blive nødvendigt at ændre, nedlægge og/eller nyopføre vej- og broanlæg i
kommunen, som følge af elektrificeringen af jernbanestrækningen Esbjerg-
Lunderskov. Overenskomsten omfattede bl.a. Industrivej Vest, senere omdøbt
til Skovgårdsvej (dvs. vejen, der var genstand for Højesterets dom i sagen om
ekspropriation på Ny Endrupholm A/S’ ejendom), samt otte broer i kommu-
nen, som enten skulle nedrives, erstattes af en ny bro, fjernes permanent eller
nyopføres.
Finansiering og fordeling af de faktiske omkostninger
Vejen Kommune bidrog med kr. 18,4 mio. (ekskl. moms) i forbindelse med
nødvendige ændringer, nedlæggelser og/eller nyopførelser af vej- og broanlæg i
kommunen som følge af elektrificeringen af jernbanestrækningen Esbjerg-
Lunderskov. Banedanmark var bygherre på det samlede projekt og afholdt alle
omkostninger.
De samlede udgifter til de samlede ændringer af Vejen Kommunens vej- og
broanlæg som følge af elektrificeringen af Esbjerg-Lunderskov er opgjort til kr.
78,2 mio. Kommunens bidrag på 18,4 mio. kr. vedrører disse samlede ændrin-
ger og således ikke udelukkende Industrivej Vest/Skovgårdsvej. Bidraget består
af et differencebeløb, der afspejler, at Banedanmarks projekt tilgodeså kom-
munens ønsker, herunder en ny linjeføring og bro for Industrivej
Vest/Skovgårdsvej. Kommunen opnåede til gengæld en besparelse ved ikke at
skulle udskifte to broer, da disse blev fjernet permanent.
Vejen Kommune har betalt hele medfinansieringsbidraget til Banedanmark.
Sidste rate af medfinansieringen blev betalt til Banedanmark den 31. december
2015.
Finansiering af det kommunale vejanlæg
Ny Industrivej Vest/Skovgårdsvej er opdelt i en sydlig og en nordlig vej med en
bro i midten over jernbanen. Broen er finansieret for statsmidler, og vejene er
finansieret via Vejen Kommunes medfinansieringsbidrag.
Banedanmark har ikke forudsætninger for at udtale sig om, hvorvidt Vejen
Kommune ville have opnået en besparelse i forhold til de faktiske omkostnin-
ger for anlæggelsen af vejen, hvis den havde været lovligt anlagt. Banedanmark
må derfor henvise til Vejen Kommune.
Hjemlen til den aftalte finansieringsordning
Overenskomsten mellem Banedanmark og Vejen Kommune er indgået med
hjemmel i Lov nr. 609 af 12. juni 2013 om elektrificering af jernbanen. Af for-
arbejderne til loven fremgår, at der ikke er nogen økonomiske og administrati-
ve konsekvenser for kommuner og regioner.
Side 2/3
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 162: Spm. om, hvad den indgåede samarbejdsaftale mellem Banedanmark og Vejen Kommune, jf. mailen af 9. maj 2014 fra Transportministeriet til kommissarius går ud på, til transport-, bygnings- og boligministeren
2038557_0003.png
Mangler
ved ”levering” af vejen
Vejanlægget ved Industrivej Vest/Skovgårdsvej er gennemgået af Banedanmark
og står færdigt uden mangler.
Konsekvenserne af Højesterets dom af 10. september 2018
Som det fremgår af Højesterets dom i sagen, er Banedanmark ikke er i stand til
at lovliggøre Industrivej Vest/Skovgårdsvej, der er anlagt på Ny Endrupholm
A/S’ arealer. Konsekvensen er derfor, at der enten skal ske fysisk lovliggørelse
af vejen ved, at Banedanmark fjerner vejen, og at der sker tilbagelevering af
arealet, eller at Vejen Kommune foretager en retslig lovliggørelse af vejen.
Status i sagen på nuværende tidspunkt
Aftale om overdragelse af vejanlæg på Skovgårdsvej til Vejen Kommune fra
Banedanmark (inkl. suspensionsaftale) er indgået mellem parterne den 30.
november 2018. Aftalen betyder, at Vejen Kommune formelt overtager Skov-
gårdsvej med virkning fra det tidspunkt, hvor der er truffet beslutning om ek-
spropriation (med hjemmel i Lov om offentlige veje m.v.), dog senest den 1.
juni 2019. Endvidere varetager Vejen Kommune fortsat drift, vedligehold og
tilsyn med vejen.
Vejen Kommune har truffet beslutning om ekspropriation af de nødvendige
arealer til Skovgårdsvej efter vejloven. Denne beslutning er blevet påklaget til
Vejdirektoratet, som er i gang med at behandle klagen.”
Side 3/3
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen