Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
2038518_0001.png
MIN ISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. n r.
1. april 2019
2018 - 6422
Frederi ksholms Kanal 27 F
1220 Køben h avn K
Tel efon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 28. november 2018 stillet
mig følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 156:
Vil ministeren oplyse, hvilke undersøgelser og hvilken dokumentation der blev
tilvejebragt til brug for ministerens godkendelse specifikt i relation til vejan-
lægget, herunder i relation til myndighedsgodkendelser, dispensationer mv.
samt oplyse, hvorvidt planlovens regler mv. er sat ud af kraft med elektrifice-
ringsloven, således at der ikke skulle have været taget stilling til, om der skulle
udarbejdes lokalplan, udstedes landzonetilladelse osv. i relation til vej- og bro-
anlæg? Der henvises til sagen om ekspropriation på Ny Endrupholm A/S’ ejen-
dom behandlet i Højesterets dom af 10. september 2018 i sag 6/2018.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, som oplyser:
”I henhold til elektrificeringsloven godkender Transport-,
Bygnings- og Bolig-
ministeren de projekter, der skal gennemføres som led i elektrificering af jern-
banen. De involverede kommuner er herefter forpligtet til at vedtage kommu-
neplantillæg i overensstemmelse med denne godkendelse. Banedanmark skal
efter ministerens godkendelse søge om de nødvendige landzonetilladelser til de
anlæg, der skal etableres som led i elektrificeringsprogrammet i overensstem-
melse med planlovens regler. Således træder elektrificeringsloven alene forud
for planloven for så vidt angår kommunens forpligtelse til at foretage den nø d-
vendige lokale planlægning.”
For så vidt angår hvilke undersøgelser og hvilken dokumentation, der blev til-
vejebragt til brug for den daværende ministers godkendelse specifikt i relation
til vejanlægget, henviser jeg til besvarelsen af TRU alm. del spørgsmål 155.
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen