Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
2038486_0001.png
MIN ISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. n r.
1. april 2019
2018 - 6422
Frederi ksholms Kanal 27 F
1220 Køben h avn K
Tel efon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 28. november 2018 stillet
mig følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 152:
Det administrative forløb i sagen om ekspropriation på Ny Endrupholm A/S’
ejendom fremgår navnlig af Retten i Esbjergs dom af 22. september 2015 i sag
nr. BS 28-702/2014 og af Højesterets dom af 10. september 2018 i sag6/2018.
Vil ministeren oplyse, hvordan det kan være, at Transportministeriet ved mai-
len af 9. maj 2014 kun kunne udtrykke sin
”umiddelbare
holdning i sagen”, hvis
hjemmelsprøvelsen skulle have været tilbundsgående foretaget allerede inden
besigtigelsen, når særligt henses til, at ministeren allerede den 4. oktober 2013
bemyndigede Banedanmark til at forelægge projektet for Ekspropriations-
kommissionen, at besigtigelsen allerede havde fundet sted (den 3. og 4. decem-
ber 2013) og at mailsvaret kun kom, fordi kommissarius ved mail af 2. maj
2014 havde konfronteret ministeriet med problemstillingerne i sagen?
Svar:
For så vidt angår karakteren af den prøvelse, som Transport-, Bygnings- og
Boligministeriet foretager forud for besigtigelsesbemyndigelsen, henviser jeg til
besvarelsen af TRU alm. del spørgsmål 150. Som det fremgår heraf, er det en
fejlopfattelse, at Transport-, Bygnings- og Boligministeriet foretager en til-
bundsgående undersøgelse af, om der hjemmel til at foretage de planlagte ek-
spropriationer. Transport-, Bygnings- og Boligministeriet foretager en over-
ordnet prøvelse ud fra den beskrivelse af projektet, som anlægsmyndigheden
fremsender. Det er ved besigtigelsesforretningen, at den tilbundsgående prø-
velse foretages af ekspropriationskommissionen.
Ekspropriationskommissionerne er uafhængige myndigheder, som ministeriet
ikke har instruktionsbeføjelse over. Ministeriet kan derfor ikke, når der ko m-
munikeres med kommissariaterne, formulere sig på en måde, som kan opfattes
som om, at kommissariaterne er bundet af ministeriets holdning til et givent
spørgsmål. På tidspunktet for mailen, havde ministeriet givet bemyndigelse til
besigtigelsesforretningen, hvorfor ekspropriationskommissionen skal foretage
en selvstændig prøvelse af projektet mhp. at træffe afgørelse i sagen. Ministeri-
et vil derfor være tilbageholdende med at afgive udsagn, som kan opfattes som
bindende.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 152: Spm. om, hvordan det kan være, at Transportministeriet ved mailen af 9. maj 2014 kun kunne udtrykke sin umiddelbare holdning i sagen, hvis hjemmelsprøvelsen skulle have været tilbundsgående foretaget allerede inden besigtigelsen, når særligt henses til, at ministeren allerede den 4. oktober 2013 bemyndigede Banedanmark til at forelægge projektet for Ekspropriationskommissionen, at besigtigelsen allerede havde fundet sted (den 3. og 4. december 2013) og at mailsvaret kun kom, fordi kommissarius ved mail af 2. maj 2014 havde konfronteret ministeriet med problemstillingerne i sagen, til transport-, bygnings- og boligministeren
2038486_0002.png
Samtidig tager Transport-, Bygnings- og Boligministeriet Højesterets dom af
10. september 2018 til efterretning og konstaterer, at elektrificeringsloven ikke
er et fyldestgørende hjemmelsgrundlag for ekspropriationer i tilfælde som ved
Ny Endrupholm A/S. Ministeriets forvaltning i fremtidige sager af denne k a-
rakter rettes i sagens natur ind herefter.
I forhold til jernbaneprojekter generelt kan det oplyses, at der siden elektrific e-
ringsloven i 2015 er blevet gennemført en større revision af jernbaneloven, hvor
ekspropriationshjemlerne blandt andet blev præciseret.
Det fremgår nu af jernbanelovens
1
§ 30, stk. 2., nr. 3, at der kan eksproprieres
til nyanlæg, udvidelse eller ændring af veje i forbindelse med nyanlæg af jern-
bane eller ved udvidelse eller ændring af eksisterende jernbaneanlæg. Bestem-
melsen er en kodificering af en lang praksis for, at staten også eksproprierer til
kommunale tilslutningsprojekter, f.eks. hvor kommunen ønsker ændringer i
nærliggende vejanlæg i forbindelse med anlægsarbejde til et jernbaneanlæg
2
.
Det betyder, at der nu er udtrykkelig lovhjemmel til at ekspropriere til udvidel-
se eller ændring af veje i forbindelse med nyanlæg af jernbane eller ved udv i-
delse eller ændring af eksisterende jernbaneanlæg ved brug af jernbanelovens §
30, stk. 2, nr. 3. Der er intet til hinder for et samlet projekt, hvori flere ekspro-
priationshjemler kombineres, så en del af projektet eksempelvis hjemles i elek-
trificeringsloven, mens en anden del af projektet er hjemlet i jernbaneloven.
Si de 2/2
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen
1
2
Lov nr. 686 af 27 . maj 2015
Lov forslag som fremsat, L 1 62, samling 2014/1.