Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
2038479_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
1. april 2019
2018 - 6422
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 28. november stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 150:
Er ministeren enig i, at før en sag forelægges en ekspropriationskommission til
besigtigelse, må Transport-, Bygnings- og Boligministeriet særligt foretage en
prøvelse af, om der er fornøden lovhjemmel til gennemførelse af den planlagte
ekspropriation?
Svar:
Når en anlægsmyndighed skal igangsætte ekspropriationer, skal de som det
første anmode ministeriet om en bemyndigelse til, at der nedsættes en uaf-
hængig ekspropriationskommission til at foretage besigtigelse af de planlagte
ekspropriationer. Anlægsmyndigheden fremsender en skriftlig anmodning om
bemyndigelse til besigtigelsesforretning til ministeriet, som indeholder en be-
skrivelse af projektet, herunder hvilke elementer det indeholder og efter hvil-
ken lovhjemmel, ekspropriationerne skal ske.
Det er Transport-, Bygnings- og Boligministeriet, der giver denne bemyndigel-
se, jf. ekspropriationsproceslovens
1
§ 11. Det fremgår af forarbejderne til be-
stemmelsen, at:
’’Før en sag forelægges en ekspropriationskommission
til
besigtigelse, må ministeriet for offentlige arbejder (nu
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet) særligt foretage
en prøvelse af, om den fornødne lovhjemmel til de planlagte
ekspropriationer foreligger.’’
2
Denne prøvelse er en overordnet prøvelse af hjemmelsgrundlaget for projektet,
der foretages på baggrund af den projektbeskrivelse, som anlægsmyndigheden
har fremsendt. Finder ministeriet, at lovhjemlen kan anvendes, gives der be-
myndigelse til, at Kommissarius kan nedsætte en ekspropriationskommission,
Lov nr. 186 om fremgangsmåden ved ekspropriation vedrørende fast ejendom af
4. juni 1964.
2
Bemærkningerne til § 14 i L 79, Forslag til Lov om fremgangsmåden ved ekspro-
priationer vedrørende fast ejendom, fremsat den 29. januar 1964, samling 1963-64.
1
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 150: Spm. om ministeren er enig i, at før en sag forelægges en ekspropriationskommission til besigtigelse, må Transport-, Bygnings- og Boligministeriet særligt foretage en prøvelse af, om der er fornøden lovhjemmel til gennemførelse af den planlagte ekspropriation, til transport-, bygnings- og boligministeren
2038479_0002.png
der kan foretage en besigtigelsesforretning, jf. ekspropriationsproceslovens §
11.
Det skal bemærkes, at det projekt, som anlægsmyndigheden forelægger mini-
steriet, ikke behøver at være det endelige projekt, da ekspropriationskommissi-
onerne har ret til at foretage ændringer i projektet, som kommissionen finder
nødvendige af hensyn til ejere, andre rettighedshavere, almene interesser m.v.,
jf. ekspropriationsproceslovens § 13.
Det er ekspropriationskommissionen, der under besigtigelsesforretningen fore-
tager den almindelige prøvelse af projektet, jf. ekspropriationsproceslovens §
13, stk. 1. Det fremgår af vejledningen til myndigheder mv. i forbindelse med
gennemførsel af større anlægsarbejder og ekspropriationer hertil i afsnittet om
ekspropriationskommissionens almindelige prøvelse, at ekspropriationskom-
missionen som led i prøvelsen ikke alene skal sikre, at grundlovens betingelser
for tvangsmæssig afståelse af en ejendom, herunder lovhjemmel og almenvel-
lets krav, er opfyldt, men også at de gældende processuelle regler er fulgt.
3
Dermed er ekspropriationskommissionens prøvelse en fuldstændig prøvelse af
såvel lovligheden som hensigtsmæssigheden.
4
På baggrund af besigtigelsesfor-
retningen udarbejdes protokol, som eksempelvis indeholder ekspropriations-
kommissionens stillingtagen til omlægning eller adgangsforbindelser m.m., jf.
ekspropriationsproceslovens § 13, stk. 1, 3. pkt. Af besigtigelsesprotokollen
fremgår også bemærkninger fra eksempelvis anlægsmyndigheden eller lodseje-
re, som har adgang til besigtigelsesforretningen, jf. ekspropriationsproceslo-
vens § 13, stk. 2.
Når besigtigelsesforretningen er afsluttet, og projektet er vedtaget af ekspropri-
ationskommissionen, anmoder ekspropriationskommissionen Transport-,
Bygnings- og Boligministeriet om en bemyndigelse til at foretage de vedtagne
ekspropriationer (ekspropriationsbemyndigelse), jf. ekspropriationsproceslo-
ven § 14.
Det er således først på dette tidspunkt, at ministeriet kan danne sig et fuld-
stændigt overblik over, hvordan en konkret ejendom vil blive berørt af et pro-
jekt, idet de konkrete indgreb på berørte ejendomme vil fremgå af ekspropria-
tionskommissionens besigtigelsesprotokol. På baggrund af ekspropriations-
kommissionens anmodning om ekspropriationsbemyndigelse sender Trans-
port-, Bygnings- og Boligministeriet de tilsendte besigtigelsesprotokoller i hø-
ring ved anlægsmyndigheden, hvorved det sikres, at anlægsmyndighederne
fortsat er interesseret i at fremme projektet.
Det fremgår af forarbejderne til ekspropriationsproceslovens § 14, at:
Vejledning til brug for myndigheder mv. i forbindelse med anlægsarbejder og
ekspropriationer hertil, Trafikministeriet, december 2000.
4
Hanne Mølbeck og Jens Flensborg, Ekspropriation i praksis, 2007, s. 257.
3
Side 2/3
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 150: Spm. om ministeren er enig i, at før en sag forelægges en ekspropriationskommission til besigtigelse, må Transport-, Bygnings- og Boligministeriet særligt foretage en prøvelse af, om der er fornøden lovhjemmel til gennemførelse af den planlagte ekspropriation, til transport-, bygnings- og boligministeren
2038479_0003.png
’’Hvis der under besigtigelsesforretningen er fremkommet
indsigelser mod et projekt eller visse punkter i dette, og er
disse indsigelser af væsentlig samfundsmæssig betydning,
er der intet til hinder for, at de i spørgsmålet interesserede
retter henvendelse til ministeren med henstilling om, at ek-
spropriationsbemyndigelse ikke gives under hensyn til, at
kommissionens afgørelse ikke i tilstrækkelig grad tilgodeser
de hensyn, som vedkommende interessenter varetager. Mi-
nisteriets eneste beføjelse i forholdet til kommissionen er
ganske vist kun den at kunne undlade at give den ekspro-
priationsbemyndigelse, som er nødvendig for projektets
gennemførelse.’’
5
Ministeriet har således alene mulighed for ikke at fremme et projekt, og der
foretages ikke på dette sted i processen en fornyet prøvelse.
Når ministeriet har givet bemyndigelse til, at der kan foretages ekspropriatio-
ner, træffer ekspropriationskommissionen afgørelse herom, jf. ekspropriati-
onsproceslovens § 15, stk. 4. Denne afgørelse kan indbringes for domstolene
inden for 6 måneder, jf. ekspropriationsprocesloven § 26, stk. 1.
Sammenfattende kan det anføres, at Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
på baggrund af en overordnet prøvelse af lovgrundlaget træffer en procesle-
dende beslutning om, at der er grundlag for at nedsætte en ekspropriations-
kommission til at behandle sagen. Ekspropriationskommissionen, der er en
uafhængig instans, foretager herefter den egentlige prøvelse af projektet. Der
er ikke tale om, at ekspropriationskommissionerne prøver ministeriets vurde-
ring af hjemmelsgrundlaget. Der er tale om, at ekspropriationskommissionen
træffer den egentlige ekspropriationsafgørelse.
Side 3/3
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen
Bemærkningerne til § 14 i L 79, Forslag til Lov om fremgangsmåden ved ekspro-
priationer vedrørende fast ejendom, fremsat den 29. januar 1964, samling 1963-64.
5