Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1992066_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
19. december 2018
2018 - 6365
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 26. november 2018 stillet
mig følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Karsten Hønge (SF).
Spørgsmål nr. 141:
Vil ministeren redegøre for, hvad det vil kræve at etablere hyppigere og betyde-
ligt hurtigere togforbindelser mellem Aarhus og Hamborg, jf. Atkins-rapporten
”Østjysk initiativ for bedre togforbindelser mellem den østjyske byregion og
Hamburg
– Udarbejdet for Kommunerne i den østjyske byregion” (TRU alm.
del bilag 88 (folketingsåret 2013-14))? Ministeren bedes herunder at oplyse,
hvor mange togsæt det vil kræve mere eller mindre end i dag afhængigt af antal
daglige afgange mv.
Svar:
Atkins’ rapport fra 2013 vurderede, at det teknisk set vil være muligt at forbed-
re rejsetiden på strækningen Aarhus-Hamborg med forskellige tiltag på både
kort og lang sigt.
Rapporten konkluderede, at det med færre stop, mindre køretidstillæg og en
effektiv hastighed svarende til de øvrige tog på strækningen allerede på kort
sigt ville være muligt at reducere rejsetiden til 3 timer og 20 minutter, og der-
med nå ned på nogenlunde samme rejsetid som i bil.
Via en række yderligere etapevise forbedringer, som fuldt dobbeltspor i Søn-
derjylland, kørsel uden om Flensborg på tysk side, effekten af nye signaler,
elektrificeringen og Togfondens baneinvesteringer i Østjylland
samt på tysk
side også en ny hurtigere forbindelse over Kielerkanalen ved Rendsborg - skulle
rejsetiden mellem Aarhus og Hamburg i fremtiden kunne komme helt ned på 2
timer og 15 minutter.
DSB og Banedanmark har tidligere gennemgået rapporten og delte i den for-
bindelse ikke vurderingerne af potentialet for rejsetidsreduktioner på kortere
sigt. DSB og Banedanmark forholdt sig ikke til vurderingen af forbedringspo-
tentialet på længere sigt, hvoraf en del ville forudsætte større investeringer i
Tyskland.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 141: Spm. om, hvad det vil kræve at etablere hyppigere og betydeligt hurtigere togforbindelser mellem Århus og Hamborg, jf. ATKINS-rapporten "Østjysk initiativ for bedre togforbindelser mellem den østjyske byregion og Hamburg - Udarbejdet for Kommunerne i den østjyske byregion, til transport-, bygnings- og boligministeren
1992066_0002.png
Med en reduktion af rejsetiden er det ud fra en teoretisk beregning alt andet
lige muligt at få en højere produktivitet ud af materiellet. Med en rejsetid på
4�½ time mellem Aarhus og Hamburg, som hurtigste rejsetid i dag, er det mu-
ligt for et togsæt at producere en afgang rundt regnet hver 11. time i hver ret-
ning.
Med en rejsetid på 2¼ time i det mest ambitiøse alternativ kan et togsæt tilsva-
rende producere en afgang hver 6-7 time og dermed få en cirka 40 pct. større
produktivitet. Det er vigtigt at bemærke, at der kun er tale om en teoretisk be-
regning til illustrering af effekten af de hurtigere rejsetider for togsætforbruget,
da mere præcise materielberegninger vil bero på det anvendte togtype, infra-
strukturforudsætningerne og den øvrige togtrafik på strækningen.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen