Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1992320_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
19. december 2018
2018-6360
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 26. november 2018 stillet
mig følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra det samlede udvalg.
Spørgsmål nr. 137:
Ministeren bedes kommentere materialet fra Miljøorganisationen Vedvaren-
deEnergi vedrørende genindførelse af nattog mellem Danmark og andre euro-
pæiske lande, jf. TRU alm. del - bilag 77.
Svar:
Jeg vil lægge ud med at fremhæve, at vi fra dansk side med Femern Bælt pro-
jektet og opgradering af de tilstødende banestrækninger i Danmark
hen-
holdsvis aftale om det samme i Tyskland
gør en stor indsats for at forbedre
grundlaget for en modernisering af den internationale passagertogstrafik.
Ovenstående sikrer på sigt mulighed for en hurtigere og nemmere tilgængelig-
hed til indfaldsporten for det europæiske tognet i Hamborg. Generelt investeres
der i disse år massivt i jernbaneinfrastrukturen i Danmark. Det vil komme den
nationale togtrafik til gode, ligesom det vil skabe bedre rammer for den inter-
nationale passagertogstrafik.
I forhold til VedvarendeEnergis materiale omkring nattog til Europa skal jeg
henvise til den gældende DSB-kontrakt, der er udformet med afsæt i fastsættel-
sen af overordnede minimumskrav til omfanget af den togtrafik, som DSB skal
udføre.
DSB er i henhold til disse minimumskrav ikke forpligtet til at køre nattog sydpå
fra Danmark. Kontrakten forhindrer dog ikke DSB i at genindføre nattog til
destinationer i Europa, såfremt DSB vurderer, at der skulle være grundlag for
en sådan betjening. Jeg har derfor forelagt spørgsmålet for DSB, som oplyser
følgende:
”DSB
har vurderet forslaget fra miljøorganisationen VedvarendeEnergi. Som
udgangspunkt er vi enige i, at der er spændende perspektiver i tanken om at
genindføre nattog mellem Danmark og andre europæiske lande. Vi antager,
at nattog i denne sammenhæng er tog, hvor der er mulighed for at etablere
sovepladser til kunderne.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 137: Spm. om kommentar til materiale fra Miljøorganisationen VedvarendeEnergi vedrørende genindførelse af nattog mellem Danmark og andre europæiske lande, til transport-, bygnings- og boligministeren
1992320_0002.png
Det er imidlertid vores vurdering, at der på nuværende tidspunkt ikke er et
forretningsmæssigt grundlag for at genindføre nattog med liggevogne mel-
lem Danmark og andre europæiske lande. Det skyldes blandt andet, at DSB
ikke har det pågældende materiel til rådighed, og der for DSB ikke er økonomi
i at køre de pågældende nattog. Det skal samtidig bemærkes, at DSB ikke jf.
trafikkontrakten med Transport-, Bygnings- og Boligministeriet er forpligtet
til at køre nattog til andre europæiske lande.
Da DSB i sin tid stoppede med at køre nattog til blandt andet Amsterdam og
Prag, var det fordi, at driften af de pågældende nattog ikke var rentabel for
DSB.
Det bemærkes, at DSB i højsæsonen kører et nattog med IC3 materiel.
Genindførelse af nattogsbetjening med liggevogne vil dog kræve, at DSB ind-
køber yderligere materiel, end det som allerede er planlagt. Det skal i den
sammenhæng bemærkes, at der vil være tale om en større investering i nyt
materiel, som vil blive
”låst” til de pågældende afgange, da materiellet ikke
kan anvendes på andre strækninger, eksempelvis indenfor Danmarks græn-
ser. Endvidere kan de pågældende nattog ikke anvendes flere gange i løbet af
dagen, som tilfældet er med eksempelvis DSB´s intercitytog.
Vi har valgt at fokusere vores fremtidige internationale indsats på at betjene
forbindelsen mod Hamborg via den kommende Femern Bælt-forbindelse (som
forventes at stå færdig i 2028). Vi vil indsætte nye lokomotiver og vogne på
strækningen, der allerede ventes i drift i løbet af 2022 og 2023. På nuværende
tidspunkt kører vi flere daglige afgange til Hamborg. Med det nye materiel
forventer vi, at køre med to timers drift, når Femernforbindelsen er færdig.
Dermed foretager vi en kraftig opgradering af den internationale Køben-
havn-Hamborg-forbindelse med henblik på, at Danmark bliver koblet på det
internationale jernbanenetværk.
Det har ikke været muligt for DSB at finde en forretningsmodel for et økono-
misk bæredygtigt nattogskoncept. Vi er imidlertid åbne overfor en evt. hen-
vendelse fra en anden operatør, som ønsker at indgå et samarbejde herom. I
en evt. dialog vil en lang række forhold af teknisk karakter skulle afdækkes i
forhold til materiel, personale, infrastruktur og økonomi, førend DSB kan
udtale sig mere konkret”.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen