Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1980354_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
3. december 2018
2018-6356
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har den 26. november 2018 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Mogens Jensen (S).
Spørgsmål 136:
Ministeren henviser i sit svar af 20. november 2018 på TRU alm. del - spørgs-
mål 92 til at undtagelsen i færdselslovens § 30 fra de almindelige parkerings-
regler kun finder anvendelse, når det af hensyn til det pågældende arbejde er
nødvendigt at standse eller parkere i strid med færdselslovens § 28 eller § 29.
Ministeren anfører ligeledes i svaret, at han ikke vurderer, at hensynet til at
sikre værditransporter parkering som led i udførelsen af deres erhverv kan
sammenlignes med de hensyn, som ligger bag færdselslovens § 30. Endeligt
henviser ministeren til, at de omtalte firmaer kan søge dispensation i den en-
kelte kommune, jf. færdselslovens § 92, stk. 1.
I spørgsmål 92 henvises der til sikkerhedsmæssige årsager som begrundelse for
en mulighed for at være omfattet af færdselslovens § 30 for kontanthåndte-
ringsindustrien. Ministeren ses ikke i sit svar af 20. november 2018 at forholde
sig til det materielle indhold i spørgsmålet.
Vil ministeren på den baggrund svare på den del af spørgsmål 92, da det net-
op er fremsendt for at øge sikkerheden for medarbejderne i kontanthåndte-
ringsindustrien?
Vil ministeren endvidere oplyse, hvordan ministeren finder, at det praktisk
skal kunne lade sig gøre for et enkelt firma med ca. 150 køretøjer at søge 98
kommuner om op mod 15.000 individuelle ansøgninger og samtidig sikre, at
der ud fra en retssikkerhedsmæssig betragtning sker afgørelser på samme
grundlag i alle sager?
Vil ministeren endelig oplyse, hvorfor han mener, at kontanthåndteringsin-
dustrien ikke skulle kunne administrere en undtagelse fra de generelle parke-
ringsbestemmelser, når privatejede redningskorps kan?
Svar:
Som jeg oplyste i min besvarelse af udvalgets spørgsmål nr. 92 den 20. novem-
ber 2018, så følger det af det af færdselslovens § 30, at politiet, kriminalforsor-
gen, redningsberedskab og redningskorps ikke er omfattet af færdselslovens
almindelige standsning- og parkeringsforbud, hvis standsning eller parkering
er nødvendig af hensyn til arbejdet, og der træffes nødvendige sikkerhedsforan-
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 136: MFU spm. om parkeringsregler i forbindelse med værditransporter, til transport-, bygnings- og boligministeren
1980354_0002.png
staltninger. Endvidere oplyste jeg, at baggrunden for bestemmelsen er, at det
for disse køretøjer ofte er nødvendigt at standse eller parkere i strid med gæl-
dende bestemmelser om parkering som led i deres arbejde.
Jeg har forståelse for, at værditransporter gerne vil parkere tæt på deres desti-
nation
i overensstemmelse med mange andre erhvervsgrupper
men jeg må
fastholde, at hensynet bag undtagelsen er, at de omtalte gruppers arbejde har
en sådan karakter, at det ofte er nødvendigt at standse eller parkere i strid med
reglerne. Således er det tvingende nødvendigt, at ambulancen kan holde i strid
med reglerne om standsning eller parkering i en situation, hvor liv eller død
afhænger af, at de kan komme frem til patienten. Det samme gør sig gældende
for brandvæsenet, hvor der ikke kan tages hensyn til parkeringsregler i en situ-
ation, hvor personer skal reddes ud af et brændende hus.
Jeg finder ikke, at de samme hensyn gør sig gældende for værditransporter.
For så vidt angår de praktiske muligheder for, at firmaerne skal søge om tilla-
delser hos kommunerne, oplyste jeg i min besvarelse af udvalgets spørgsmål nr.
92, at vejmyndighederne
det vil typisk sige kommunerne
med samtykke fra
politiet kan reservere parkeringspladser med hjemmel i færdselslovens § 92.
Det vil være op til kommunerne at vurdere, om hensynet til værditransporter
tilsiger, at det vil være i overensstemmelse med færdselslovens § 92 at reserve-
re parkeringspladser særligt til de køretøjer. Finder kommunen det, så vil be-
stemte parkeringspladser være reserverede til særlige køretøjer; her køretøjer
til værditransporter. Der er altså ikke tale om, at virksomhederne skal ansøge
om en tilladelse.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen