Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
MAD 2017.241OE - OE2017.B.122.16
OE2017.B-122-16
MAD 2017.241
Oplysningerne i sagen
Lejemålet
Med virkning fra 1. april 2007 lejede Ejendomsselskabet lejemålet
beliggende Frederiksborggade 10, der består af kælder, stue og
første sal, ud til Danske Familierestauranter A/S for en årlig leje
på 1.150.000 kr. Ved allonge underskrevet i april 2008 indtrådte
Jensen’s Deli A/S som lejer. Da metrotrappe-byggeriet gik i gang,
blev der fra lejemålet drevet en Subway-forretning.
I august og september 2013 var der mellem administrator for
Subway Frederiksborggade A/S, Jesper Juhl Andersen, og
Banedanmark korrespondance om de gener, metrotrappebyggeriet
påførte Subway, der gjorde gældende blandt andet, at den
naboretlige tålegrænse var overskredet.
Ved brev af 27. august 2013 opsagde lejeren lejemålet til ophør
til den 1. april 2014. Subway Frederiksborggade A/S blev ved
dekret af 19. maj 2014 taget under konkursbehandling.
Lejemålet blev genudlejet med virkning fra den 15. januar 2015
til restaurant/café/kaffebar til en årlig leje på 1.360.000 kr. og med
et lejetilskud på 53.333,33 kr. pr. måned, der i henhold til
lejekontraktens § 7 ”modregnes i lejers månedsvise lejebetaling
indtil etableringen af trappen til Nørreport på Frederiksborggade
er færdiggjort, dog senest indtil den 1. juli 2015.”
Ejendomsselskab havde ikke krav på erstatning for
huslejetab som følge af gener ved mere end 2�½ års byggeri
af metrotrappe ved Nørreport Station, da den naboretlige
tålegrænse ikke fandtes overskredet under hensyn til den
centrale beliggenhed i København.
1.1.8 Trafikanlæg og anden infrastruktur - 4.2.2 Naboretligt ansvar
offentlige anlæg
Sagen
omhandlede,
hvorvidt
Banedanmark
var
erstatningsansvarlig for det huslejetab, som ejendomsselskabet,
E, havde lidt som følge af, at restaurationslejemålet beliggende
i indre København kun kunne udlejes til en reduceret leje grundet
gener fra arbejdet med etableringen af den nye metrotrappe på
Frederiksborggade. E påstod, at Banedanmark skulle betale lidt
over 800.000 kr. som følge af generne med at bygge metrotrappen.
Generne bestod bl.a. i, at lejemålets facader ikke kunne ses fra
gaden samt uforholdsmæssige mængder støj og støv. Under
retssagen blev der indhentet syn og skøn, der konkluderede, at
nedgangen i lejeprisen for ejendommen som følge af byggeriet
var næsten 700.000 kr., svarende til mere end 50 pct. Byretten
fandt, at den naboretlige tålegrænse var overskredet. I rettens
vurdering indgik det bl.a., at byggeriet havde varet i over 2,5 år,
at byggepladsen havde ligget lige op til lejemålet, at byggepladsen
i forhold til projektets størrelse var alt for lille, hvilket medførte
betydelige gener, herunder i form af parkering af biler, aflæsning
mv., og at lejemålet ikke kunne ses af de fodgængere, der kom
fra Nørreport Station mv. Byretten fastsatte erstatningen til
500.000 kr. bl.a. under hensyn til, at det ville være muligt at opnå
en højere leje, når metrotrappebyggeriet stod færdigt. Landsretten
fandt ikke, at den naboretlige tålegrænse var overskredet. Ved
vurderingen lagdes der bl.a. vægt på, at lejemålet var beliggende
centralt i København og tæt på Nørreport Station, hvor man ifølge
retspraksis som erhvervsdrivende må forvente og tåle ganske
omfattende offentlige arbejder, uden at der skal ydes erstatning
herfor. Banedanmark blev således frifundet.
Ø.L.D. 28. april 2017, 8. afd. ankesag B-122-16
(M. Lerche, Bo Østergaard og Marie Louise Tønne (kst.))
Påstanden
Opgørelsen af påstanden fremgår af dommens siderne 26 og 27 og
er opgjort for perioden 1. april 2014 til 1. juli 2015. Påstanden er
opgjort på baggrund af den af skønsmanden skønnede nødvendige
lejerabat ved genudlejningen for perioden 1. april 2014 til den 15.
januar 2015 samt den lejerabat, der blev ydet den nye lejer, der
overtog lejemålet den 15. januar 2015.
Byggeprocessen
Af aktstykke nr. 62 afgjort 7. februar 2013 fremgår det blandt andet,
at Banedanmark igangsætter forlængelse af den eksisterende
transfertunnel og etablering af en trappeforbindelse fra
Frederiksborggade til transfertunnellen på Nørreport Station.
Projektets forventede totaludgift udgør 157,1 mio. kr. Det fremgår
endvidere heraf, at projektet er blevet fordyret, fordi Nørre
Voldgade ikke kan benyttes som transportvej til og fra byggeriet.
Af udskrift af Banedanmarks hjemmeside printet den 8. september
2014 fremgår blandt andet:
”Sådan foregår arbejdet
Omlægning af ledninger og arkæologiske undersøgelser
Før det egentlige arbejde kan gå i gang, er det nødvendigt at omlægge alle de
mange ledninger, der ligger i jorden. Der er for eksempel både ledninger fra
forskellige teleselskaber, ledninger, som transporterer gas, fjernvarme og vand
samt kloakledninger.
Når ledningerne er lagt om, skal jorden undersøges for fortidsfund, som skal
registreres for eftertiden. Dette arbejde udføres af arkæologer fra Københavns
Museum.
Vi fryser jorden
For at stabilisere jorden og sikre, at der ikke strømmer vand ind i tunnelrøret,
mens vi graver ud, benytter vi et stort fryseanlæg til at fryse jorden. Derefter
kan vi bore selve røret, støbe det og igen tø jorden op. Når vi fryser jorden, er
det ikke nødvendigt at foretage en grundvandsænkning af området.
Trappe og rulletrappe
Når tunnelrøret er færdigt, kan vi bygge selve trappen fra Frederiksborggade
og de tilhørende installationer og værn omkring trappen. Endelig retablerer vi
belægningen i gadeniveau.
Byggepladsen
Der vil under hele byggeriet være passage for fodgængere langs byggepladsen,
men byggepladsen flytter et par gange undervejs. Det er svært på forhånd at
sige, præcis hvornår byggepladsen flytter, da det afhænger af, hvor smidigt
arbejdet foregår.
Mandskabsvognene for personalet hos entreprenøren Züblin vil i hele perioden
stå i Rosenborgade.
Banedanmark (Km.adv. v/advokat Sarah Jano)
mod
Ejendomsselskabet af 18. juni 1992 ApS (advokat Theis Guttenberg)
Københavns Byret dom 4. januar 2016 i sag nr.
BS43C-4801/2014
Sagens baggrund og parternes påstande
Denne sag, der er anlagt den 6. oktober 2014, vedrører spørgsmålet
om, hvorvidt Banedanmark over for Ejendomsselskabet af 18. juni
1992 ApS (herefter Ejendomsselskabet) er erstatningsansvarlig for
det huslejetab, som Ejendomsselskabet måtte have lidt som følge
af, at restaurationslejemålet beliggende Frederiksborggade 10 i
København kun kunne udlejes til en reduceret leje grundet gener
fra arbejdet med etableringen af den nye metro-trappe på
Frederiksborggade.
Ejendomsselskabet har påstået, at Banedanmark skal betale
808.906,23 kr. med tillæg af procesrente fra sagens anlæg.
Banedanmark har påstået frifindelse.
Dommen indeholder ikke en fuldstændig sagsfremstilling, jf.
retsplejelovens § 218 a.
Copyright © 2017 Karnov Group Denmark A/S
side 1