Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
2001973_0001.png
Thomson Reuters
OE2005.B-1898-04
FED2005.101OE - OE2005.B.1898.04
delse etableret en midlertidig arbejdsplads tæt på sagsøgerens forret-
ningslokale.
I forbindelse med etableringen af metroarbejdspladsen i Frederiks-
borggade foretog sagsøgte ikke egentlige ekspropriative indgreb i for-
hold til sagsøgerens lejemål, men ved kendelse af 22. november 1996
tilkendte Kommissarius for Statens Ekspropriationer på Øerne (herefter
Ekspropriationskommissionen) sagsøgeren 10.000 kr. for ulemper som
følge af den planlagte nære placering af arbejdspladsen foran forretnin-
gens udstillingsvinduer, herunder udgifter til ændret skiltning, informa-
tion af kunder m.v.
Metroarbejdspladsen, der blev etableret som projekteret ved årsskiftet
1996/97, strakte sig i Nørre Voldgade ud for Frederiksborggade fra
det nordlige hjørne til ca. 8 meter sydvest for det vestlige hjørne ved
sagsøgerens forretning i en bredde af 8-9 meter. Frederiksborggade
blev helt spærret for gennemkørende trafik, men der blev etableret en
adgang for gående trafik ad fortovet i Nørre Voldgade ved det vestlige
hjørne og videre ad en nyetableret passage (arkade) i Frederiksborggade
med forbindelse til Israels Plads. Omkring arbejdspladsen blev der
opsat et 2,7 meter højt plankeværk, som ud for de berørte ejendomme,
herunder sagsøgerens forretning, var placeret ca. 2 meter fra facaden.
På grund af ledningsomlægninger som følge af anlægsarbejdet blev
den midlertidige arbejdsplads i Nørre Voldgade i perioden fra februar
til medio juni 1997 udvidet ca. 30 meter mod nordøst og ca. 12 meter
mod sydvest. Dette bevirkede bl.a., at en stor del af forretningens facade
på Nørre Voldgade i den nævnte periode på 4 1/2 måned var dækket
af plankeværk.
Den 16. februar 1997 indgik sagsøgeren og sagsøgte forlig for Eks-
propriationskommissionen om sagsøgtes betaling af 100.000 kr. til
sagsøgeren for tab og ulemper som følge af den midlertidige udvidelse
af arbejdspladsen, herunder udgifter til etablering af rullegitre.
Anlægsarbejderne, der efter den oprindelige tidsplan skulle være
afsluttet ca. 1. januar 2000, blev forsinket, og den midlertidige arbejds-
plads blev derfor opretholdt frem til oktober 2002. Metroen blev taget
i drift den 19. oktober 2002.
Den 23. januar 2003 fremsatte sagsøgeren over for Ekspropriations-
kommissionen krav om erstatning af bl.a. avancetab grundet en bety-
delig omsætningsnedgang i anlægsperioden.
Ved Ekspropriationskommissionens kendelse af 16. april 2003 blev
sagsøgeren tilkendt yderligere 900.000 kr. for samtlige tab og ulemper
som følge af metroarbejdspladsen i Frederiksborggade. Ekspropriations-
kommissionen lagde ved afgørelsen bl.a. til grund, at den naboretlige
tålegrænse var overskredet med hensyn til de ulemper og gener, som
anlægsarbejderne havde medført, men kun for så vidt angik perioden
fra 1. januar 2000 til oktober 2002. Derimod fandt Ekspropriationskom-
missionen ikke, at tålegrænsen ville være overskredet, hvis anlægsar-
bejderne var blevet afsluttet efter den oprindelige tidsplan. Ekspropri-
ationskommissionen lagde bl.a. vægt på, at man med en placering som
sagsøgerens forretning måtte være forberedt på, at der kan foregå om-
fattende arbejder på det offentlige vejareal, også i ganske lange perioder.
Desuden tog Ekspropriationskommissionen hensyn til de fordele, som
forretningen ville få på grund af den nære placering ved nedgangen til
metrostationen. Ekspropriationskommissionen fastsatte erstatningen
ud fra en skønsmæssig vurdering af lejemålets forringelse som følge
af anlægsarbejderne i den periode, hvor arbejdet blev forsinket, svaren-
de til 25% af nettohuslejen i den berørte periode.
Sagsøgeren indbragte Ekspropriationskommissionens afgørelse for
Taksationskommissionen, der den 1. december 2003 afsagde kendelse
i sagen. Af kendelsen fremgår bl.a. følgende:
»…
Ejeren ved advokat Christian Sinding har anført følgende:
1. Taksationskommissionens brev
Taksationskommissionen har i sit brev anmodet om en nærmere op-
gørelse af Fredgaards samlede erstatningskrav.
side 1
FED2005.101
Butiksejer godtgjorde ikke, at han i anledning af årelange
offentlige byggearbejder foran butikken havde krav på
yderligere avancetabserstatning ud over den, som var udmålt
af Taksationskommissionen. (Utrykt)
3.1. Skadeopgørelse, tingsskade og anden formueskade
Ø.L.D. af 24. august 2005. Sag: 5. afd., nr. B-1898-04
(Knud Knudsen, Bloch Andersen, og Chr. Strøyer (kst.))
F Group A/S (adv. Christian Sinding)
mod
Ørestadselselskabet (adv. Jens Auken)
Østre Landsrets dom
Denne sag, der er anlagt den 30. juni 2004, vedrører spørgsmålet om,
hvorvidt sagsøgeren, F Group A/S, der ved kendelse af 1. december
2003 afsagt af Taksationskommissionen for Sjælland m.v. (herefter
Taksationskommissionen) fik tilkendt en erstatning på 1.300.000 kr.,
har fået fuld erstatning for et avancetab. Tabet opstod på grund af, at
sagsøgte, Ørestadsselskabet I/S, etablerede midlertidig byggeplads ud
for sagsøgerens forretning i forbindelse med sagsøgtes anlæg af metro-
station i Frederiksborggade ved Nørreport Station i København.
Påstande
Sagsøgeren har nedlagt påstand om, at sagsøgte til sagsøgeren skal
betale 4.903.000 kr., subsidiært et af retten skønsmæssigt fastsat lavere
beløb.
Sagsøgeren har påstået beløbene i den principale og subsidiære på-
stand forrentet med en årlig rente, der svarer til den fastsatte reference-
sats i henhold til rentelovens regler med et tillæg på 7%, fra sagens
anlæg, til betaling sker.
Sagsøgte har nedlagt påstand om frifindelse.
Endvidere har sagsøgte nedlagt påstand om, at sagsøgeren tilpligtes
til sagsøgte at betale 400.000 kr., subsidiært et efter Landsrettens skøn
fastsat mindre beløb end 400.000 kr.
Sagsøgte har påstået beløbene i den selvstændigt nedlagte principale
og subsidiære påstand forrentet med tillæg af sædvanlig procesrente
fra 3. december 2004, til betaling sker.
Over for de af sagsøgte selvstændigt nedlagte påstande har sagsøgeren
nedlagt påstand om frifindelse.
Sagsfremstilling
Sagsøgeren driver en butikskæde, som sælger underholdnings- og
kommunikationselektronik, herunder en forretning i Frederiksborggade
15 i København (herefter forretningen), der er beliggende i lejede loka-
ler på hjørnet af Nørre Voldgade og Frederiksborggade umiddelbart
over for Nørreport Station. Forretningen, der er i to plan henholdsvis
i stuen og på 1. sal, blev etableret af Fredgaard Radio A/S i juni 1982.
I juni 2001 blev Fredgaard Radio A/S fusioneret med FONA Gruppen
A/S under navnet F Group A/S, der siden har sammenlagt Fredgaard-
kæden og FONA-kæden med FONA som det fortsættende kædenavn.
Sagsøgte blev stiftet i henhold til lov nr. 477 af 24. juni 1992 om
Ørestaden m.v. og ejes af Københavns Kommune og staten. Efter
lovens § 3, stk. 1, skal sagsøgte anlægge en letbane (i dag benævnt
metroen) fra Ørestaden til Nørreport. Som led i dette anlægsprojekt
blev der fra årsskiftet 1996/97 til oktober 2002 anlagt en metrostation
i Frederiksborggade ved Nørreport Station, og der blev i denne forbin-
Copyright © 2009 Thomson Reuters Professional A/S
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 135: MFU spm. om ministeren vil kommentere artiklen Letbanebyggeri koster butikken: Ingen erstatning, når vejarbejde gør det svært at drive forretning på dr.dk 19. november 2018, til transport-, bygnings- og boligministeren
2001973_0002.png
Thomson Reuters
Fredgaard har i årene 1996/97 til 2001/02 oplevet en betydelig om-
sætningsnedgang i forhold til året 1995/96. Fredgaard gør gældende,
at omsætningsnedgangen i det væsentlige skyldes den metroarbejds-
plads, som var placeret ud for forretningen fra umiddelbart før årsskiftet
1996/1997 til oktober 2002. Opgørelsen af den omsætning, som Fred-
gaard ville have opnået, hvis ikke arbejdspladsen var blevet placeret
ud for forretningen, er baseret på et indeks for branchens omsætnings-
udvikling (Danmarks Statistik). Branchens omsætningsudvikling er
jævn igennem hele perioden, og Fredgaards omsætningsnedgang er
Tabt avance
Fredgaard forretninger i Storkøbenhavn (beregnet som 14% svarende
til Fredgaards markedsandel i området)
Besparelser på personaleomkostninger
Besparelser på transportudgifter
Besparelser på kontorholdsudgifter
Øgede markedsføringsudgifter til begrænsning af omsætningsnedgangen
Udgifter til tilbageflytning af indgangsparti (anslået)
I alt
Subsidiært kræver Fredgaard en af taksationskommissionen skøns-
mæssig fastsat erstatning for avancetab og udgifter forbundet med at
flytte forretningens indgangsparti tilbage til dets oprindelige placering.
Endelig kræver Fredgaard sine advokatomkostninger i forbindelse
med sagen erstattet.
Det af taksationskommissionen tilkendte erstatningsbeløb kræves
forrentet i overensstemmelse med principperne i ekspropriationspro-
ceslovens § 22.
Efter en drøftelse af sagen finder taksationskommissionen, at den af
ekspropriationskommissionen tilkendte erstatning bør forhøjes. Taksa-
tionskommissionen skal indledningsvis bemærke følgende om de
principielle spørgsmål om adgangen til at kræve erstatning for udgif-
terne til flytning af indgangspartiet og om fradrag for (eventuelle) for-
dele ved anlægsprojektet:
Ad fradrag for fordele:
For så vidt angår spørgsmålet, om der skal tages hensyn til de fordele,
som forretningen måtte få som følge af Metroen, har ekspropriations-
kommissionen anført, at der må tages hensyn hertil, uanset om også
andre butikker måtte få denne fordel. Kommissionen har endvidere
lagt til grund, at der faktisk er en sådan fordel. Det fremgår dog ikke
af kommissionens kendelse, hvilket fradrag i erstatningen der er fore-
taget på dette grundlag, men kun, at det er indgået i den samlede vur-
dering af erstatningskravet. Ørestadsselskabet har i den forbindelse
henvist til princippet i vejlovens § 51, stk. 2, men dette nævnes ikke i
kendelsen, der heller ikke henviser til andet hjemmelsgrundlag. Det
må således antages, at kommissionen er gået ud fra, at fradrag for ge-
nerelle fordele ikke kræver særlig lovhjemmel.
Taksationskommissionen skal om hjemmelsspørgsmålet bemærke
følgende:
Reglerne i vejloven, herunder § 51, stk. 2, om fradrag for fordele
finder ikke anvendelse i denne sag, hvor hjemmelen til ekspropriation
indeholdes i lov om Ørestaden § 16, der henviser til ekspropriations-
procesloven. Det er utvivlsomt, at specifikke fordele skal fradrages i
erstatningen uden særlig lovhjemmel, men spørgsmålet er, om dette
også gælder for generelle fordele. Dette spørgsmål blev indgående
drøftet i den betænkning, der ligger til grund for ekspropriationsproces-
loven, og det udtaltes heri om spørgsmålet (Betænkning nr. 330/1963
s. 46 ):
Copyright © 2009 Thomson Reuters Professional A/S
FED2005.101OE - OE2005.B.1898.04
derfor ikke et udslag af generelt ugunstige markedskonjunkturer for
branchen i perioden.
Fredgaard kræver erstatning for sit avancetab som følge af arbejds-
pladsens placering ud for forretningen. Endvidere kræver Fredgaard
dækning for sine udgifter forbundet med at flytte forretningens ind-
gangsparti tilbage til dets oprindelige placering.
Principalt kræver Fredgaard en erstatning på 8.480.000 kr. opgjort
således:
11.004 tkr.
- 1.494 tkr.
- 737 tkr.
- 216 tkr.
- 218 tkr.
41 tkr.
100 tkr.
8.480 tkr.
»Adgangen til at foretage fradrag i erstatningen for indvundne fordele
synes ved en umiddelbar betragtning rimelig, når spørgsmålet bedøm-
mes isoleret i relation til den enkelte ejendom. Er der tale om generelle
fordele, opnår andre ejendomme, som ikke berøres af ekspropriationerne
til det pågældende anlæg eller den pågældende foranstaltning, imidlertid
en lignende værdiforøgelse, og der synes ikke at kunne gives en rationel
begrundelse for en sådan forskelsbehandling. Ønsker man, at de ejen-
domme, som får nytte af et givet anlæg, skal bidrage til dette, eller at
den ved et anlæg eller en foranstaltning skabte værdiforøgelse af om-
liggende ejendomme helt eller delvis inddrages til fordel for samfundet
som helhed, må den naturlige fremgangsmåde være at give særlige
lovregler herom, gældende for alle de pågældende ejendomme.«
Kommissionen gik ikke ind for at indføje lovregler om fradrag for
fordele i en almindelig ekspropriationslov og konkluderede herefter
(betænkningen s. 47):
»Ved ekspropriationer, der omfattes af udkastet, vil fradrag for for-
dele derfor fremtidigt kun kunne foretages i det omfang, hvori det tør
antages, at dette har kunnet ske uden særlig lovhjemmel, eller hvor en
sådan måtte foreligge.«
Det må således antages, at meningen var, at der fremover alene
skulle kunne foretages fradrag for specifikke fordele, hvilket netop
ikke kræver særlig lovhjemmel, mens fradrag for generelle fordele
forudsatte en særlig lovhjemmel. Kommissionen tog således afstand
fra, at fradrag for generelle fordele skulle være det almindeligt gældende
princip.
I overensstemmelse med betænkningen blev der ikke indføjet en
særlig lovhjemmel - eller regulering i øvrigt - om fradrag for fordele
i ekspropriationsprocesloven. Der er ikke i bemærkningerne til lovfor-
slaget (jf. Folketingstidende 1963-64, tillæg A, spalte 785 ff) anført
noget om spørgsmålet, men det ville - på baggrund af betænkningen -
have været nærliggende enten at medtage en lovhjemmel eller at tage
afstand fra betænkningen, dersom man havde ønsket, at der i videre
omfang end anført i denne skulle kunne foretages fradrag for generelle
fordele.
Også retspraksis må antages at bygge på det princip, at fradrag for
generelle fordele kræver særlig hjemmel. I dommen UfR 1970.135 H
gik et flertal af dommerne (4 af 7) ind for et fradrag for generelle for-
dele, men de henviste i den forbindelse udtrykkeligt til, at dette skete
i medfør af reglen i den dagældende vejbestyrelseslovs § 26, stk. 2 (der
er identisk med den gældende vejlovs § 51, stk. 2). Det fremgår tillige
af højesteretsdommer Jørgen Trolles kommentar til dommen (UfR
1970 B s. 114-117), at det afgørende spørgsmål var, om denne regel
side 2
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 135: MFU spm. om ministeren vil kommentere artiklen Letbanebyggeri koster butikken: Ingen erstatning, når vejarbejde gør det svært at drive forretning på dr.dk 19. november 2018, til transport-, bygnings- og boligministeren
2001973_0003.png
Thomson Reuters
gav hjemmel til afkortning (også) for generelle fordele, og det er således
også hermed forudsat, at et sådant fradrag må forudsætte særlig lov-
hjemmel.
Det kunne indvendes, at der ikke er rimelig grund til at gøre forskel
mellem de ekspropriationer, der følger vejloven, og dem, der følger
ekspropriationsprocesloven. Dette er imidlertid lovgivningsmagtens
problem. Det ville være blevet løst, hvis man i relation til kommunale
ekspropriationer havde fulgt forslagene i betænkning nr. 595/1971,
hvor der ikke foresloges optaget nogen bestemmelse om spørgsmålet,
således at retsstillingen ville have været den samme som efter ekspro-
priationsprocesloven. I stedet valgte man imidlertid at overføre vejbe-
styrelseslovens regler om ekspropriation til vejloven (ved lov nr.
286/1972) uden særlige bemærkninger om spørgsmålet (jf. Folketing-
stidende 1971-72, tillæg A, spalte 1146), selv om den ovenfor nævnte
dom var afsagt på det tidspunkt, ændringen gennemførtes. Også reglen
i vejbestyrelsesloven var blot en gentagelse af den særlige hjemmel,
som fandtes i tidligere lovgivning, jf. herved Betænkning nr. 117/1951
s. 83.
Det kan ikke antages at have betydning for spørgsmålet, om der er
tale om erstatning for et egentligt ekspropriativt indgreb, eller om det
drejer sig om erstatning for (midlertidige) ulemper på (overvejende)
naboretligt grundlag. De ovenfor citerede udtalelser i Betænkning nr.
330/1963 har samme gyldighed i begge tilfælde.
Der er heller ikke i taksationspraksis grundlag for at indlægge en
antagelse om, at generelle fordele skal eller kan fradrages. Tværtimod
er en modsat opfattelse kommet til udtryk i en afgørelse vedrørende
Forum (KFE 2000.236), der er blevet indbragt for domstolene; se også
KFE 2000.264 og 2000.276.
Taksationskommissionen må herefter - indtil en domstol måtte udtale
en anden opfattelse af retstilstanden - lægge til grund, at fradrag for
generelle fordele forudsætter særlig lovhjemmel, som ikke er til stede
i nærværende sag.
Kommissionen skal i øvrigt bemærke, at den ikke kan tiltræde eks-
propriationskommissionens bemærkning om, at der må antages at være
en vis parallelitet mellem ulemper og fordele. Anlægsarbejderne ved
Nørreport har ikke medført særlige ulemper for forretninger m.v. på
Nørre Voldgades østlige side, men alligevel må disse antages at få
samme fordele som følge af Metroen som forretninger på den vestlige
side - dersom det overhovedet kan antages, at Metroen vil medføre
sådanne fordele.
Taksationskommissionen skal herefter bemærke følgende om
grundlaget for erstatningskravet og om erstatningsudmålingen:
Taksationskommissionen er enig med ekspropriationskommissionen
i, at tålegrænsen må anses for at være overskredet i forhold til Fred-
gaard, først og fremmest på grund af varigheden af de ulemper, som
anlægsarbejdet har medført for forretningen. Taksationskommissionen
finder endvidere, at disse ulemper må antages at have medført en vis
omsætningsnedgang og dermed et vist tab for Fredgaard, som derfor
skal erstattes i det omfang, tabet skyldes ulemper, der ligger ud over
tålegrænsen.
I vurderingen af, om ulemperne overskrider tålegrænsen, indgår både
ulempernes varighed og deres intensitet. Ekspropriationskommissionen
har lagt til grund, at det afgørende her er ulempernes varighed og ikke
deres intensitet. Det blev endvidere antaget, at tålegrænsen ikke ville
være overskredet, hvis anlægsarbejdet havde været færdigt til det op-
rindeligt planlagte tidspunkt (ca. 1. januar 2000), således at det kun er
den efterfølgende periode (frem til oktober 2002), som overskrider tå-
legrænsen.
Taksationskommissionen finder, at denne grænsedragning forekom-
mer ganske vilkårlig. Den tager heller ikke højde for, at anlægsarbej-
derne medførte mere intense ulemper i den første del af perioden (i
1997), hvilket synes at afspejle sig i, at omsætningsnedgangen var
særligt stor i denne fase. Selv om ulemperne i denne fase, som kun
Copyright © 2009 Thomson Reuters Professional A/S
FED2005.101OE - OE2005.B.1898.04
varede nogle måneder, isoleret set ikke ville overskride tålegrænsen,
kan der efter taksationskommissionens opfattelse ikke bortses herfra
ved den samlede vurdering af, om tålegrænsen er overskredet.
Erstatningen skal principielt omfatte ethvert tab, der kan henføres
til de ulemper, som ligger ud over tålegrænsen. Der skal således ydes
erstatning for en hertil svarende del af de avancetab, som kan henføres
til en omsætningsnedgang, som må antages at være forårsaget af disse
ulemper. Selve dette princip kom til udtryk i UfR 1976.86 H (Lyngby-
vejsagen) og i UfR 2002.1152 Ø (Ullerichs Konfektion). I den først-
nævnte afgørelse afviste Højesteret dog at lægge de forretningsdriven-
des beregninger over omsætningsnedgangen til grund for erstatnings-
fastsættelsen, fordi de ansås for at være »hypotetiske«. I den sidstnævnte
afgørelse var der ikke krævet erstatning for omsætningsnedgang, men
alene for værdiforringelse af lejemålet (i overensstemmelse med taksa-
tionskommissionens afgørelse, som ekspropriaten påstod stadfæstet).
Ekspropriationskommissionen har beregnet erstatningen som en vis
andel af huslejeudgiften. Denne beregningsmåde kan være hensigts-
mæssig, hvis man finder, at omsætningstallene er behæftet med for
stor usikkerhed. Metoden forudsætter dog, at man tidsfæster tålegrænsen
præcist, hvilket som nævnt synes problematisk i dette tilfælde. Endvi-
dere foreligger der ikke i denne sag den samme, særlige usikkerhed
som i sagen om Matas, der skyldtes, at ulemperne ramte en nyåbnet
forretning.
Ligesom i UfR 1976.86 H finder taksationskommissionen, at der må
anlægges en vurdering af, hvor stor en del af omsætningsnedgangen,
som skyldes ulemperne, og dernæst, hvor stor en andel heraf, der ligger
ud over tålegrænsen. Begge vurderinger er behæftet med betydelig
usikkerhed, og det er derfor - ligesom i den nævnte afgørelse - nødven-
digt at anlægge et skøn. De omsætningstal, der danner grundlag for
Fredgaards opgørelse af erstatningskravet, kan ikke lægges til grund.
Tallene er præget af ret betydelige udsving; det er navnlig bemærkel-
sesværdigt, at der sker en nedgang på godt 25% fra 2000/01 til 2001/02,
uden at der i denne periode er sket nogen ændringer i karakteren eller
omfanget af de ulemper, som hidrørte fra anlægsarbejdet. Allerede
dette forhold tyder således på, at også andre forhold har haft betydning
for omsætningen. Hertil kommer, at Fredgaards opgørelse af tabet
omfatter hele omsætningsnedgangen i anlægsperioden og dermed in-
kluderer ulemper, som under alle omstændigheder måtte tåles. Henvis-
ningen til udviklingen i omsætning i perioden for branchen som helhed
kan heller ikke tillægges afgørende betydning, da den omfatter meget
forskelligartede forretninger. Der kunne således lægges større vægt på
en sammenligning med udviklingen i omsætning for andre Fredgaard-
butikker i den relevante periode, men der er ikke tilvejebragt oplysnin-
ger herom. På den anden side finder taksationskommissionen ikke, at
der kan tages hensyn til oplysningerne om økonomiske problemer i
den koncern, hvori Fredgaard nu indgår, da disse kan skyldes andre
forhold, og da de kun omfatter den seneste del af anlægsperioden.
Taksationskommissionen finder på baggrund af ovenstående, at kun
en mindre del af omsætningsnedgangen og det heraf følgende driftstab
kan antages at skyldes ulemper fra anlægsarbejdet, som ligger ud over
tålegrænsen. Som anført kan tålegrænsen ikke i dette tilfælde sættes
til et bestemt tidspunkt, idet også ulemperne i den første del af anlægs-
perioden må indgå i den samlede vurdering. Taksationskommissionen
finder derfor, at der ikke kan antages at være ydet fuldstændig erstatning
for det relevante driftstab ved den af ekspropriationskommissionen
tilkendte erstatning, der kun omfattede perioden efter januar 2000.
Hertil kommer, at der ved fastsættelsen af denne erstatning blev taget
hensyn til de fordele, som Metroen antoges at ville tilføre forretningen,
hvilket taksationskommissionen som anført ovenfor finder uhjemlet.
Taksationskommissionen forhøjer derfor skønsmæssigt den tilkendte
erstatning til 1.300.000 kr. for samtlige tab og ulemper som følge af
metro-arbejdspladsen i Frederiksborggade.
Renter 3 1/4% p.a. fra den 1. januar 2000.
side 3
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 135: MFU spm. om ministeren vil kommentere artiklen Letbanebyggeri koster butikken: Ingen erstatning, når vejarbejde gør det svært at drive forretning på dr.dk 19. november 2018, til transport-, bygnings- og boligministeren
2001973_0004.png
Thomson Reuters
…«
FED2005.101OE - OE2005.B.1898.04
Sagsøgeren har til brug for sagen udarbejdet en beregning af sit
avancetab i den periode, anlægsarbejdet stod på. Opgørelsen er gengivet
nedenfor:
94/95
95/96
96/97
97/98
98/99
99/00
00/01
01/02
Faktisk omsæt- 30.640 32.856 20.603 20.790 23.977 25.808 28.141 21.779
ning
Indeks 1
Avancesats
18,4
100,0
19,1
62,7
18,6
63,3
19,1
73,0
23,9
78,5
24,6
85,6
22,9
66,3
21,1
NB, Nørrebro- 24.681 26.467 25.627 23.959 25.505 31.249 28.250 25.365
gade
VE, Vesterbro- 17.145 18.186 15.281 13.445 17.518 16.317 14.271 13.134
gade
BR, Frederiks- 11.724 13.250 12.588 11.042 11.805 11.254 10.433 11.177
sundsvej
AC, Amager
Centret
41.241 46.629 39.692 46.541 47.256 46.811 43.897 39.396
ST, Østerbroga- 18.787 20.754 18.426 17.245 19.255 20.271 20.558 17.641
de
113.578 125.316 111.614 112.232 121.339 125.902 117.409 106.713
Indeks 2
Omsætning
burde være
(32.856 × in-
deks 2)
Manglende
omsætning
Manglende
avance
29.275 29.439 31.805 33.020 30.786 27.993
100
89,1
89,6
96,8
100,5
93,7
85,2
( (8.649) (7.828) (7.212) (2.645) (6.214)
8.672)
(1.613) (1.652) (1.871) (1.774)
(606) (1.311) (8.827)
I opgørelsen er der i kolonnerne ud for »Faktisk omsætning« anført
omsætningstal (i 1.000 kr.) for sagsøgerens forretning i Frederiksborg-
gade 15 for hvert af regnskabsårene 1994/95 - 2001/02. Regnskabsåret
strækker sig fra 1. oktober til 30. september.
Forretningens omsætningstal er i bilaget sammenholdt med tilsvaren-
de omsætningstal i samme periode for fem andre Fredgaard-butikker
i København, beliggende henholdsvis på Nørrebrogade, Vesterbrogade,
Frederikssundsvej og Østerbrogade samt i Amager Centret.
Omsætningsnedgangen i den berørte forretning er beregnet ved at
sammenholde omsætningen med den gennemsnitlige omsætning for
de fem øvrige butikker i de enkelte regnskabsår. Den beregnede om-
sætningsnedgang er indsat i kolonnerne ud for rubrikken »Manglende
omsætning«. Forretningens avancetab er beregnet ved at sammenholde
sagsøgerens avancesats, der fremgår af kolonnerne ud for rubrikken
»Avancesats«, med »Manglende omsætning«.
Om opgørelsen af sagsøgerens avancetab har PricewaterhouseCoopers
Statsautoriseret Revisionsinteressentskab v/statsautoriseret revisor Ole
Jul Nielsen den 28. januar 2005 afgivet følgende erklæring:
»…
Vi har efter aftale foretaget en gennemgang af omsætningstal og
avanceprocenter i vedhæftede Bilag 5 til stævning mod Ørestadsselska-
bet I/S for regnskabsårene 1994/95 - 2001/02 for butikslejemålet Fre-
Copyright © 2009 Thomson Reuters Professional A/S
deriksborggade 15, København K, de fem øvrige butikker, der anvendes
som reference, samt den indre sammenhæng i bilaget.
Ledelsen i F Group A/S har ansvaret for opgørelsen. Vort ansvar er
på grundlag af vor gennemgang at udtrykke en konklusion om de i bi-
laget oplyste talstørrelser for omsætning og avanceprocenter.
Erklæringen afgives alene til brug for selskabets stævning mod
[Ørestadsselskabet] I/S vedrørende butikslejemålet Frederiksborggade
15, København K.
Det udførte arbejde
Vi har udført vort arbejde i overensstemmelse med danske revisions-
standarder for erklæringsopgaver med henblik på at opnå en høj grad
af sikkerhed for, at de oplyste tal for omsætning og avanceprocenter
ikke indeholder væsentlige fejlinformationer. Som led i vort arbejde
har vi kontrolleret, at de i bilaget anførte tal for omsætning og avance-
procenter er i overensstemmelse med underliggende dokumentation i
form af butiksregnskaber. Vi har endvidere stikprøvevis kontrolleret
sammenhængen af butiksregnskaberne til de af os reviderede årsregn-
skaber for de enkelte regnskabsår. Vort arbejde har endvidere omfattet
en efterregning af bilaget for at sikre den indre sammenhæng.
Selskabets butiksregnskaber, som vi har anvendt som grundlag for
vor konklusion, er udarbejdet løbende i de pågældende regnskabsår.
side 4
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 135: MFU spm. om ministeren vil kommentere artiklen Letbanebyggeri koster butikken: Ingen erstatning, når vejarbejde gør det svært at drive forretning på dr.dk 19. november 2018, til transport-, bygnings- og boligministeren
2001973_0005.png
Thomson Reuters
Udarbejdelse af butiksregnskaber er en integreret del af selskabets in-
terne kontroller og anvendes som led i den økonomiske styring af
driften, herunder aflønning af ledende butikspersonale.
Det er vor opfattelse, at det udførte arbejde giver et tilstrækkeligt
grundlag for vor konklusion.
Konklusion
Avanceprocenten for 2001/02 er jf. butiksregnskabet 22,4% og ikke
de anførte 21,1%.
Det er vor opfattelse, at bortset fra ovenstående korrektion til avan-
ceprocenten i 2001/02, er omsætningstallene og avanceprocenterne i
bilaget opgjort i overensstemmelse med selskabets butiksregnskaber
og de af os reviderede årsregnskaber.«
Under sagen er der dokumenteret uddrag af artikler fra perioden ok-
tober - november 2002 bragt i Børsen, Urban, Dansk Handelsblad,
Uddelerbladet og MetroXpress om gunstige effekter af Metroens åbning
for de handlende.
Endvidere er uddrag af artikler om økonomiske problemer i F Group
A/S bragt i Børsen den 31. maj 2001, 22. februar, 16. maj og 26. august
2002, den 6. og 18. februar 2003 samt den 25. marts 2003 og en tilsva-
rende artikel bragt i Jyllands-Posten den 19. februar 2003 dokumenteret.
Herudover er der dokumenteret en fotoserie optaget i de første 4 1/2
måned af 1997, hvor ledningsarbejderne pågik, samt kort og tegninger
over arbejdspladsens placering i forhold til sagsøgerens forretning.
Endelig er der under sagen dokumenteret uddrag af sagsøgerens
årsregnskaber for perioden 1994/95 - 2001/02.
Forklaringer
Der er under sagen afgivet vidneforklaring af Arne Hansen, Mikael
Drott, Rene Søborg og Jens Feldberg.
Arne Hansen har forklaret bl.a., at han fra 1989, indtil han gik på
efterløn i 2002, var ansat hos sagsøgeren som butikschef, først i afde-
lingen i Magasin på Kongens Nytorv og fra 1. november 1997 i afde-
lingen i Frederiksborggade. Byggeriet gav anledning til mange gener
for butikkens ansatte og kunder. Der var navnlig tale om støj- og
støvgener. Der var generelt støj fra byggepladsen, men især i begyndel-
sen af byggeriet i 1997, da man bankede spunsvægge ned, støjede det
meget. Kunderne klagede ofte over støjen fra metrobyggeriet. Der kom
også meget støv fra udgravningsarbejdet. Forretningens ansatte gjorde
et stort arbejde for at få forretningen til at fremtræde præsentabel. Der
blev gjort rent fra morgen til aften. Kunderne svigtede, fordi forretnin-
gen blev gemt bag et højt plankeværk. Forretningen, der er en typisk
strøgbutik, blev nærmest usynlig, og kundestrømmen blev stærkt redu-
ceret, hvilket umiddelbart kunne aflæses i de månedlige omsætnings-
opgørelser. Butikken har traditionelt levet af togpassagererne, men
disse kunder valgte at handle andre steder som følge af byggerodet.
Forretningen forsøgte sig med en række tiltag for at øge omsætningen.
Bl.a. promoverede forretningen Sony PlayStation 2 med flyers på
Nørreport Station, og butikken specialiserede sig i salg af Homeoffice
edb-løsninger, hvor kunderne typisk ikke er deciderede »strøgkunder«.
På første sal blev der for at signalere forretningens tilstedeværelse opsat
et stort reklamebanner i retning mod Nørreport Station og Kultorvet,
hvorfra butikken var blevet helt usynlig på grund af plankeværket om
byggepladsen. Der blev også opsat reklamer på stationen. Personalets
størrelse måtte tilpasses som følge af nedgangen i omsætningen, men
det var ikke så enkelt, da butikken er i to etager og derfor er relativt
personaletung. Omsætningsfremgangen fra 1999/00 til 2000/01 skyldes,
at sagsøger samlede alle udgåede modeller fra computerfirmaet Apple
i butikken på Nørre Voldgade og arrangerede udsalg. Dette udsalg
skabte en omsætning på ca. 3,5 mio. kr., men med en stærkt reduceret
avance. Den meget lave omsætning i 2001/02 skyldes, at forretningen
var helt lukket ned i et par måneder. Han kan ikke pege på andre årsager
til den faldende omsætning i perioden under metrobyggeriet end forret-
ningens placering klods op ad byggepladsen. Budget og omsætning
Copyright © 2009 Thomson Reuters Professional A/S
FED2005.101OE - OE2005.B.1898.04
blev brugt som styringsredskab, og de ledende medarbejdere fik bonus
efter omsætningen.
Mikael Drott har forklaret bl.a., at han har været ansat hos Fredgaard
siden 1987. Han var salgschef i byggeperioden og dermed med til at
lægge budgetter og kontrollere omsætningstal for de enkelte butikker.
Dette skete månedligt og kvartalsvis. Man måler også kundetilstrøm-
ningen i den enkelte butik med sensorer i indgangsdøren og beregner
butikkens »hitrate« forstået som andelen af kundebesøg, der fører til
salg og dermed omsætning for butikken. Kundetilstrømningen til for-
retningen i Frederiksborggade faldt til ca. 2/3 som følge af etableringen
af byggepladsen. Der blev solgt ligeså godt til dem, der kom. Den be-
tydelige omsætningsfremgang i regnskabsåret 1995/96 skyldtes den
første store bølge af salg af mobiltelefoner i julen 1995. I 2000/01
samlede man udgåede modeller fra Apple Computer i butikken på
Nørre Voldgade og solgte dem ud derfra til lave priser, hvilket afspejler
sig i omsætningsfremgangen i det pågældende regnskabsår. Det første
år af byggeperioden havde man fra koncernen meget fokus på forret-
ningen, men da byggeriet gik ind i sit andet år indskrænkede man per-
sonalet, og styrkede forretningen med butikschefen fra afdelingen i
Magasin på Kongens Nytorv. Det er generelt erfaringen, at kundestrøm-
men falder, når en forretning f.eks. bliver facaderenoveret, men der er
tale om væsentligt kortere perioder end her, hvor byggeriet stod på i 5
år og 9 måneder. Butikken på Nørre Voldgade er i almindelighed meget
afhængig af strøgkunder, men som følge af etableringen af metrobyg-
gepladsen blev forretningen nærmest usynlig i gadebilledet, og kunder-
ne udeblev. Omsætningsfaldet skyldes udelukkende byggeriet. Perso-
nalet gjorde mere for at skaffe omsætning, end der normalt ville være
gjort. I dag er forretningen på vej til at genvinde tidligere omsætning.
I forhold til i byggeperioden har man i dag udvidet sortimentet med
musik og film, der er typiske strøgvarer. Metroen giver strøgkunder,
men strøgkunderne var der også, før metrobyggeriet gik i gang. Butik-
ken ligger lige over for Nørreport Station med S-tog og regionaltog
samt mange busforbindelser.
Rene Søborg har forklaret bl.a., at han er statsautoriseret revisor og
ansat i PricewaterhouseCoopers. Han har siden 1989 været beskæftiget
med revision af sagsøgerens årsregnskaber. Det er ham, som har fore-
stået kontrollen af sagsøgerens erstatningsopgørelse, og det er ham,
som har konciperet revisorerklæringen. Udover en fejl i en avancepro-
cent, som der er nærmere redegjort for i erklæringen, har Pricewater-
houseCoopers ikke haft bemærkninger til sagsøgerens beregning af sit
avancetab. Han har haft de relevante butiksregnskaber til rådighed, da
han kontrollerede opgørelsen. Der udarbejdes særskilte omsætnings-
regnskaber for hver af kædens butikker.
Om fluktuationer mellem de enkelte regnskabsår er det bl.a. oplyst,
at det meget betydelige julesalg af mobiltelefoner i 1995 indgår i om-
sætningen for regnskabsåret 1995/96. Stigningen i koncernens omsæt-
ning i 1998/99 skyldtes køb af den konkurrerende kæde Selandia, hvor
man valgte at bibeholde de interessante butikker.
I 2000/01 fusionerede Fredgaard og Fona pr. 1. marts 2001. Da
regnskabsåret strækker sig fra 1. oktober til 30. september, indgår Fona
i årsregnskabet med 7 måneder. Samme år frasolgte man Super Radio-
forretningerne til EL-Giganten. Da Fona i flere år havde været økono-
misk nødlidende, blev driftsresultatet negativt, idet der skulle foretages
hensættelser og tilpasninger. I årsregnskabet for 2001/02 indgår Fona
i alle 12 måneder. Selvom branchen i årene før fusionen var i fremgang,
er der i de senere år sket en general afmatning med en nedgang på ca.
5%. Det slår igennem i årsregnskabet for 2002/03, hvor man var nødt
til at foretage omfattende tilpasninger og hensættelser til tab samt at
nedskrive finansielle poster på grund af ændrede afskrivninger.
Jens Feldberg har oplyst bl.a., at han er uddannet landinspektør i
1965. Han har siden 1991 hovedsageligt beskæftiget sig med eksprop-
riationssager, først som arealchef i Øresundsselskabet og siden 1995
i en tilsvarende stilling i Ørestadsselskabet. I sin egenskab af arealchef
side 5
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 135: MFU spm. om ministeren vil kommentere artiklen Letbanebyggeri koster butikken: Ingen erstatning, når vejarbejde gør det svært at drive forretning på dr.dk 19. november 2018, til transport-, bygnings- og boligministeren
2001973_0006.png
Thomson Reuters
har han deltaget i møder og forhandlinger om erstatninger i forbindelse
med metrobyggeriet. I den konkrete sag indebar stationsbyggeriet fra
årsskiftet 1996/97, at hele Frederiksborggade skulle graves op for at
etablere selve »stationskassen«. For at sikre fodgængerpassagen fra
Israels Plads til Nørreport Station blev der på vestsiden af Frederiks-
borggade langs Superbrugsens facade etableret en ca. 5 meter bred ar-
kade. Dette skete ved ekspropriation. I relation til sagsøgerens forret-
ning var der i de første 4 1/2 måned af byggeperioden ledningsarbejder,
der bevirkede, at afdækningen dækkede en stor del af butiksfacaden
på Nørre Voldgade. I denne periode var fodgængerovergangen til
Nørreport Station nedlagt. I resten af byggeperioden var facaden mod
Nørre Voldgade ikke afdækket af byggepladsens plankeværk. Dog
dækkede byggepladsen lige akkurat hjørnet af Nørre Voldgade og
Frederiksborggade. Der blev opsat et banner, som viste, at der var
etableret en arkade til Israels Plads. Endvidere var der passage for
fodgængere på tværs af Frederiksborggade. Der var således meget
fodgængertrafik, der blev ledt lige hen til sagsøgerens forretning. Der
var også adgang for leverandører. Til sammenligning havde sagsøgerens
naboforretning, Superbrugsen, langt ringere forhold, idet denne forret-
ning måtte flytte sin indgang fra Frederiksborggade, hvor et areal til
arkaden blev eksproprieret, til Nørre Voldgade ved siden af sagsøgerens
indgang.
De negative konsekvenser i byggefasen må holdes op mod de bety-
delige fordele, som er forbundet med en beliggenhed i umiddelbar
nærhed af metrostationen på Nørreport. I dag anvendes metrostationen
på Nørreport af ca. 50.000 passagerer i døgnet. Passagertallet måles
af sensorer. Togene kører i myldretiden med en frekvens på et minut
og hvert tredje minut uden for myldretiderne. Endvidere kører metroen
hele natten hvert kvarter. Ca. 15.000 passagerer forlader dagligt metroen
via trappeanlægget i Frederiksborggade tæt på sagsøgerens forretning.
Publikum er generelt meget tilfreds med metroen, hvilket bl.a. afspejler
sig i ejendomsannoncer, der slår på beliggenhed nær metrostrækninger-
ne. Også de forretningsdrivende er meget tilfredse med en beliggenhed
umiddelbart ved metrostationen. Således ønskede forretningerne på
den østlige side af Frederiksborggade i nr. 18, 20 og 22 alle at bevare
deres lejemål, selvom de fleste af disse butikker var nødt til at lukke
ned i byggeperioden. Disse butikker åbnede igen efter metroens fær-
diggørelse.
Den del af metroen, som er i drift i dag, har kostet ca. 10 mia. kr. at
anlægge. De samlede erstatninger for arealafståelser og ulempe i for-
bindelse med metrobyggeriet har beløbet sig til 100 mio. kr., heraf 30
mio. kr. til anlæg på Amager, hvor metroen kom op af jorden.
Procedure
Sagsøgeren har gjort gældende, at den arbejdsplads, som sagsøgte
etablerede ud for sagsøgerens forretning i forbindelse med sagsøgtes
anlæg af en Metrostation i Frederiksborggade ved Nørreport Station,
medførte en væsentlig nedgang i forretningens omsætning i anlægspe-
rioden, at kravet til bevis for årsagssammenhæng mellem en forretnings
konstaterede omsætningsnedgang og et nærliggende anlægsarbejde er
lempeligt, og at årsagssammenhængen i nærværende sag mellem for-
retningens omsætningsnedgang og arbejdspladsens etablering er doku-
menteret ved de fremlagte omsætningstal, der er attesteret af statsauto-
riseret revisor Ole Jul Nielsen.
Vedrørende spørgsmålet om overskridelse af den naboretlige tåle-
grænse er det gjort gældende, at arbejdspladsen, der blev etableret ved
årsskiftet 1996/97 og oprindelig skulle have været ryddet igen ca. 1.
januar 2000, først blev ryddet i oktober 2002 efter 5 år og 9 måneder.
I en periode på ca. 5 måneder blev arbejdspladsen udvidet væsentligt
i forhold til, hvad der oprindeligt var forudsat. Denne udvidelse betød,
at plankeværket omkring arbejdspladsen skjulte forretningens facade
mod Frederiksborggade bortset fra passagen langs plankeværket, og
at forretningens facade var skjult fra færdselsretningen på den side af
Copyright © 2009 Thomson Reuters Professional A/S
FED2005.101OE - OE2005.B.1898.04
Nørre Voldgade, hvor forretningen er beliggende, og fra gågadeområdet
på den modsatte side af Nørre Voldgade, som dokumenteret ved det
fremlagte billedmateriale. Adgangsforholdene til forretningen var væ-
sentligt begrænset i den periode, arbejdspladsen var udvidet, idet der
i Nørre Voldgade alene var adgang til forretningen via passagen langs
plankeværket mod færdselsretningen. Der var ingen passagemulighed
for gående trafik uden om arbejdspladsen fra fortovet i Nørre Voldgade
ved arbejdspladsens nordlige hjørne til fortovet i Nørre Voldgade ved
arbejdspladsens vestlige hjørne, og fra Frederiksborggade var der alene
adgang til forretningen fra Israels Plads via passagen langs plankevær-
ket. Arbejdspladsen afskar også efter, at den var blevet bragt tilbage
til dens oprindelige udstrækning, i væsentligt omgang synligheden af
og adgangen til forretningen. Synlighed og beliggenhed i forhold til al
trafik er af afgørende betydning for en forretning som sagsøgerens,
idet ca. halvdelen af forretningens kunder er spontane kunder, såkaldte
strøgkunder. Etablering af arbejdspladsen medførte en øjeblikkelig
omsætningsnedgang for sagsøgerens forretning på ca. 40%, og den
omsætningsnedgang, som arbejdspladsen forårsagede i anlægsperioden,
bevirkede, at sagsøgerens forretning fik et samlet avancetab på
6.203.000 kr. i anlægsperioden. Som følge af disse omstændigheder
blev den naboretlige tålegrænse for gener og ulemper ved anlægsarbej-
det overskredet både med hensyn til varighed, intensitet og størrelsen
af det lidte tab, og sagsøgte er derfor erstatningspligtig over for
sagsøgeren.
Vedrørende erstatningsudmålingen er det gjort gældende, at den na-
boretlige tålegrænse indebærer, at en forretning, der udsættes for gener
og ulemper ved placeringen af en midlertidig arbejdsplads ud for for-
retningen, indtil et vist tidspunkt må tåle sådanne gener og ulemper
uden at være berettiget til nogen erstatning herfor, men at en sådan
forretning, når tålegrænsen i tidsmæssig henseende er overskredet, er
berettiget til fuld erstatning for det tab, som kan henføres til disse gener
og ulemper. Erstatningen skal derfor fastsættes således, at sagsøgeren
får fuld erstatning for den omsætningsnedgang og dermed det avance-
tab, som kan henføres til de gener og ulemper, som ligger ud over den
naboretlige tålegrænse. Sagsøgeren har med den tilkendte erstatning
på 1.300.000 kr. og et samlet avancetab i anlægsperioden på 6.203.000
kr. ikke fået fuld erstatning. Sagsøgerens erstatning skal udmåles på
baggrund af de omsætningstal, der er fremlagt og attesteret af statsau-
toriseret revisor Ole Jul Nielsen ved den fremlagte erklæring.
Endelig er det gjort gældende, at sagsøgte har bevisbyrden for, at
der er fordele ved forretningens beliggenhed tæt på metrostationen, og
at sagsøgte ikke har løftet denne bevisbyrde. Fradrag for generelle
fordele forudsætter under alle omstændigheder særlig lovhjemmel,
som ikke findes.
Sagsøgte har gjort gældende, at sagsøgeren som alle andre i bymæssig
bebyggelse må være forberedt på, at der vil kunne foregå omfattende
bygge- og anlægsarbejder, som vil indebære besværliggørelse af ad-
gangsforhold og medføre gener i form af støj og anden forurening. Der
kan være tale om arbejder til mange forskellige formål, f.eks. byggeri,
vejudvidelse, vejvedligeholdelse, etablering af naturgas og fjernvarme-
ledninger og ledningsrenovering. Ikke sjældent vil sådanne bygge- og
anlægsarbejder ligge i forlængelse af hinanden, således at de vil kunne
strække sig over ganske lange perioder på samme sted.
Sagsøgte bestrider helt generelt, at den midlertidige metroarbejdsplads
i forhold til sagsøgeren har medført helt ekstraordinære gener og
ulemper, der både med hensyn til varighed og intensitet går ud over,
hvad sagsøgeren med en forretning med den omhandlede beliggenhed
må være forberedt på at skulle tåle. Sagsøgte nedlagde både over for
Ekspropriationskommissionen og for Taksationskommissionen påstand
om, at sagsøgeren ikke har krav på erstatning. Dette er fortsat sagsøgtes
synspunkt. Ekspropriationskommissionen fastsatte erstatningen til
900.000 kr. Sagsøgte har accepteret, at sagsøgeren modtager dette beløb
i erstatning, uanset at sagsøgte ikke mener, at sagsøgeren er berettiget
side 6
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 135: MFU spm. om ministeren vil kommentere artiklen Letbanebyggeri koster butikken: Ingen erstatning, når vejarbejde gør det svært at drive forretning på dr.dk 19. november 2018, til transport-, bygnings- og boligministeren
2001973_0007.png
Thomson Reuters
hertil. Taksationskommissionen forhøjede erstatningen til 1,3 mio. kr.,
hvilket beløb er udbetalt til sagsøgeren. Sagsøgte gør gældende, at
denne forhøjelse er uberettiget, hvorfor sagsøgte kræver beløbet på
400.000 kr. tilbagebetalt i overensstemmelse med de af sagsøgte selv-
stændigt nedlagte påstande.
Sagsøgte har gjort gældende, at der ved den retlige vurdering af sagen
skal tages hensyn til, at kun en mindre del af sagsøgerens forretnings-
facade primært mod Frederiksborggade har været mindre synlig som
følge af arbejdspladshegnet, mens resten af forretningens facade på
Nørrevold har været synlig i hele anlægsperioden. Endvidere har der
været god afstand mellem forretningen og arbejdspladshegnet, og for-
retningens direkte adgangsforhold er ikke blevet ændret som følge af
arbejdspladsen. Der har været mulighed for kørsel til og fra forretnin-
gen, herunder vareleveringer, og hovedparten af den gående trafik fra
Nørreport til Israels Plads er ikke blevet ledt væk fra forretningen, men
er ligefrem blevet kanaliseret direkte forbi forretningen via den arkade,
der blev etableret af sagsøgte.
Endvidere har sagsøgte gjort gældende, at forretningen kan sammen-
lignes ikke blot med mange andre tilsvarende forretninger, der har
været berørt af metroanlægsarbejderne ved anlæg af Nørreport Metro-
station, men også metroanlægsarbejder andre steder. Denne sammen-
ligning viser, at sagsøgeren har opnået et bedre resultat end en lang
række forretninger, som ikke har fået så gunstig en behandling af de
takserende myndigheder som sagsøgeren. En gennemgang af disse
sager viser, at sagsøgeren ikke har krav på erstatning overhovedet, og
at erstatningen på 900.000 kr., som sagsøgte valgte at acceptere, under
alle omstændigheder rigeligt dækker ethvert erstatningskrav, sagsøgeren
måtte have. Sagsøgte bestrider, at sagsøgeren har krav på at modtage
erstatning på yderligere 4.903.000 kr. udover den modtagne erstatning
på 1.300.000 kr., af hvilket beløb, som det fremgår af sagsøgtes påstand,
sagsøgte kræver 400.000 kr. tilbagebetalt, ligesom sagsøgte ikke kan
tiltræde sagsøgerens beregningsmetode for det påståede erstatningskrav.
Flere forretningsdrivende har fremsat krav om erstatning for omsæt-
ningsnedgang som følge af generne forbundet med anlæg af Metroen.
Efter gældende lovgivning samt rets- og taksationspraksis er der ikke
grundlag for at fastsætte en erstatning ud fra brugerens forventninger
til indtjeningen og ud fra en forudsætning om, at erstatningen skal
fastsættes, som om der ikke har været nogen anlægsarbejder og arbejds-
plads i nærheden af forretningen. En eventuel erstatning bør fastsættes
ud fra en vurdering af den forringelse af lejemålet, som arbejdspladsen
indebærer. De erstatninger, der helt generelt er blevet givet til alle
forretningsdrivende, der har modtaget erstatning, er på dette grundlag
fastsat som en nærmere procentdel af huslejen eksklusiv driftsomkost-
ninger. Hvis sagsøgeren alligevel måtte have krav på yderligere erstat-
ning, har sagsøgeren i så fald alene krav på et mindre skønsmæssigt
fastsat månedligt beløb i en del af den periode, arbejdspladsen har ek-
sisteret, og der skal ved fastsættelsen af dette månedlige beløb tages
udgangspunkt i en vurdering af nedgangen af det lejedes værdi i perio-
den. Sagsøgeren har først krav på et sådant månedligt beløb, når den
naboretlige tålegrænse er overskredet, hvilket i overensstemmelse med
Ekspropriationskommissionens praksis for en lang række af de sager,
der har været behandlet vedrørende metroanlægsarbejderne ved Nør-
report Station, tidligst kan være den 1. januar 2000.
Sagsøgeren har ikke dokumenteret, at forretningens omsætningsned-
gang skyldes den midlertidige arbejdsplads. Tværtimod er der tale om,
at sagsøgerens mange forretninger i den relevante periode havde endog
særdeles store tab på at drive forretning. Sagsøgerens omsætningsned-
gang kan kun tillægges den betydning for sagsøgerens erstatningskrav,
som Ekspropriationskommissionen og Taksationskommissionen har
lagt til grund.
Sagsøgeren har enhver bevisbyrde vedrørende sagsøgerens påståede
erstatningskrav. Det gælder både, hvad angår berettigelse som størrelse.
Sagsøgeren kan ikke løfte denne bevisbyrde. Der er i nærværende sag
Copyright © 2009 Thomson Reuters Professional A/S
FED2005.101OE - OE2005.B.1898.04
ikke foretaget syn og skøn, og selv om syn og skøn ikke er et tilstræk-
keligt bevismiddel, er det som alt overvejende hovedregel et nødvendigt
bevismiddel for at få erstatningen for ekspropriation forhøjet. Hvis
sagsøgerens omsætningstal alligevel måtte blive tillagt betydning ved
opgørelse af sagsøgerens erstatningskrav, skal det tillægges væsentlig
betydning, at sagsøgeren i den relevante periode har lidt endog særdeles
store økonomiske tab på drift af sine forretninger, og at dette forhold
under alle omstændigheder ikke kan føre til, at erstatningen overstiger
et beløb på 900.000 kr. Sagsøgeren har ikke krav på at få dækket mere
end den del af sagsøgerens tab, der kan henføres til tålegrænsens
overskridelse. Sagsøgeren har ved nedlæggelse af sin erstatningspåstand
overhovedet ikke taget hensyn hertil.
Sagsøgerens tab, i det omfang omsætningsnedgang overhovedet kan
tillægges betydning ved den naboretlige erstatningsfastsættelse, skal
opgøres på grundlag af officielle og kendte oplysninger om sagsøgerens
økonomiske udvikling og ikke en opgørelse sagsøgeren efter kommis-
sionsbehandlingen har konstrueret til brug for retssagen. Dette syns-
punkt gælder, uanset om sagsøgeren har fået en statsautoriseret revisor
til at skrive under på opgørelsen eller ej.
Herudover gør sagsøgte gældende, at ethvert erstatningskrav,
sagsøgeren måtte have mod sagsøgte, under alle omstændigheder er
dækket af betalingen af beløbet på 900.000 kr.
Til støtte for sin selvstændigt nedlagte principale og subsidiære på-
stand har sagsøgte gjort gældende, at sagsøgtes anlæg af metrostation
lige op ad sagsøgerens forretning i Frederiksborggade har tilført forret-
ningen betydelige fordele, og at sagsøgte kan foretage fradrag for disse
fordele i en eventuel erstatning til sagsøgeren. Ekspropriationskommis-
sionen mente, at der kunne foretages fradrag for sådanne fordele, mens
Taksationskommissionens opfattelse var, at også fradrag for fordele i
naboretlige tilfælde kræver særlig lovhjemmel, og da sådan lovhjemmel
ikke findes, kan fradraget ikke foretages. Taksationskommissionen
forhøjede herefter erstatningen med et beløb på 400.000 kr., som
sagsøgte kræver tilbagebetalt. Taksationskommissionens synspunkt er
forkert, primært fordi al naboret er baseret på retspraksis og derved er
dommerskabt, hvorfor det direkte er forkert af Taksationskommissionen
at kræve særlig lovhjemmel for denne erstatningsregel. Ingen naboret-
lige erstatningsregler er således fastlagt gennem lovgivning, heller ikke
den almindelige erstatningsregel efter dansk ret, at en skadelidt ikke
har krav på at få dækket mere end sit tab, hvoraf reglen om fradrag for
fordele flyder. Det er på baggrund af denne fejlagtige retsanvendelse
af de naboretlige regler på dette punkt fra Taksationskommissionens
side, at sagsøgte kræver beløbet på 400.000 kr. tilbagebetalt.
Landsrettens begrundelse og resultat
Der er mellem parterne enighed om, at sagen skal bedømmes efter na-
boretlige regler.
Det er ubestridt, at sagsøgerens forretning i Frederiksborggade har
haft en betydelig omsætningsnedgang i den periode, hvor sagsøgte
anlagde metrostation.
Retten finder, at sagsøgeren med et forretningssted centralt beliggende
i København i umiddelbar nærhed af Nørreport Station må være forbe-
redt på, at der vil kunne foregå ganske omfattende offentlige arbejder,
uden at sagsøgeren af den grund vil være berettiget til erstatning for
eventuelt avancetab.
Arbejdet med at anlægge metrostationen var i området ved sagsøge-
rens forretning planlagt til at skulle vare i ca. 3 år, men kom til at
strække sig over en periode på 5 år og 9 måneder. Anlægsarbejdet går
efter rettens opfattelse både med hensyn til byggeperiodens varighed
og arbejdets intensitet, herunder navnlig i de 4-5 første måneder af
anlægsperioden, ud over, hvad sagsøgeren er forpligtet til at måtte tåle.
Sagsøgte er derfor erstatningspligtig for en del af det avancetab, som
sagsøgeren måtte have lidt som følge af byggeriet af metrostationen.
side 7
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 135: MFU spm. om ministeren vil kommentere artiklen Letbanebyggeri koster butikken: Ingen erstatning, når vejarbejde gør det svært at drive forretning på dr.dk 19. november 2018, til transport-, bygnings- og boligministeren
2001973_0008.png
Thomson Reuters
Til belysning af sit avancetab i forbindelse med metrobyggeriet har
sagsøgeren foretaget beregninger ved at sammenligne omsætningen i
den berørte forretning med omsætningen i fem andre af sagsøgerens
butikker i København i perioden før, under og efter anlægsarbejdet.
Derimod har sagsøgeren ikke foranlediget udmeldt syn og skøn, således
at også andre faktorer til belysning af avancetabets størrelse kunne
være inddraget i sagen.
Efter bevisførelsen må det lægges til grund, at sagsøgerens forretning
med dens placering i to plan mod Nørre Voldgade, herunder også
henset til den ændrede skiltning og opsætningen af et banner med for-
retningsnavn på 1. sal, ikke har været fuldstændig forsvundet fra gade-
billedet i retning mod Nørreport Station og Kultorvet. Endvidere har
afspærringen af trafikken i Frederiksborggade og etableringen af arka-
den langs gadens vestlige side bevirket, at al gående trafik mellem
Nørreport Station og Israels Plads er blevet ledt lige forbi sagsøgerens
forretning i byggeperioden.
På den baggrund, og henset til den begrænsede periode, hvor større
dele af forretningens facade mod Nørre Voldgade var dækket af byg-
gepladsen i retning mod Nørreport Station og Kultorvet, finder retten
ikke, at sagsøgeren med sin beregning af avancetabet suppleret med
revisorerklæringen har godtgjort at have lidt et avancetab, der kan føre
til større erstatning end skønnet af Taksationskommissionen.
Efter bevisførelsen findes det ikke godtgjort, at der har været en sådan
nær sammenhæng mellem etablering af en metrostation i Frederiksborg-
gade og den fordel, sagsøgerens butik måtte have fået herved, at der
på dette grundlag skal ske en reduktion i den af Taksationskommissio-
nen udmålte erstatning.
Retten tiltræder derfor den af Taksationskommissionen skønsmæssigt
udmålte erstatning.
Det nedenfor fastsatte omkostningsbeløb udgør dækning af udgifter
til advokat.
Thi kendes for ret:
Sagsøgte, Ørestadsselskabet I/S, frifindes.
Sagsøgeren, F Group A/S, frifindes for de af sagsøgte nedlagte på-
stande til selvstændig dom.
Sagsøgeren skal inden 14 dage til sagsøgte betale 200.000 kr. i
sagsomkostninger.
FED2005.101OE - OE2005.B.1898.04
Copyright © 2009 Thomson Reuters Professional A/S
side 8