Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
2001972_0001.png
UfR ONLINE
U.2002.1152Ø
U.2002.1152Ø
tidig arbejdsplads tæt på forretningen Ullerichs Konfektion på Frede-
riksborggade 26.
I den anledning blev der foretaget en ekspropriationsforretning den
6. november 1996. Der blev indgået forlig, hvorefter sagsøgeren skulle
betale 10.000 kr. til den daværende ejer af forretningen for ulemper
som følge af anlægget, herunder udgifter til ændret skiltning, informa-
tion af kunder m.v. Spørgsmålet om erstatning for omsætningsnedgang
blev udsat, jf. ekspropriationsproceslovens § 18.
Søren Westhausen erhvervede forretningen og indtrådte i lejemålet
med virkning fra den 1. august 1997.
Sagsøgte begærede spørgsmålet om erstatning for omsætningstab
behandlet af Ekspropriationskommissionen, der den 26. marts 1999
afsagde kendelse i sagen.
Sagsøgte indbragte Ekspropriationskommissionens
1153
kendelse af 26. marts 1999 for Taksationskommissionen.
Af Taksationskommissionens kendelse af 4. juni 1999 fremgår blandt
andet:
». . .
Ullerichs Konfektion v/Søren Westhausen har som bruger (lejer) af
et samlet etageareal på 727 m2 i forhuset til ovennævnte ejendom be-
liggende Frederiksborggade 26, 1360 København K, ønsket efterprøvet
den erstatning, der ved kendelse af 26. marts 1999 er fastsat af Ekspro-
priationskommissionen i henhold til Ørestadsloven i anledning af an-
lægsarbejderne i forbindelse med etableringen af en metrostation i
Frederiksborggade (Ørestadsbanen).
I sagens behandling for Taksationskommissionen har deltaget . . .
I begyndelsen af 1998 har anlægsmyndigheden etableret en midlerti-
dig arbejdsplads ud for forretningen i Frederiksborggade, som er af-
spærret for gennemkørende trafik i anlægsperioden, der efter de indtil
nu foreliggende oplysninger ventes at strække sig til et tidspunkt i 1.
halvår 2001. Ud for ejendommen er arbejdspladsen placeret i gadeare-
alet i en afstand af ca. 8 m fra ejendommen og omgivet af et 2,5 m højt
plankeværk. Arbejdspladsen medfører ændrede adgangsforhold for
forretningen, således at gående og kørende adgang til ejendommens
facade mod Frederiksborggade (forretningens indgang) i anlægsperio-
den kun kan ske i retning til og fra Rømersgade.
...
Ekspropriationskommissionens kendelse:
Ekspropriationskommissionen har bestemt, at der ikke tilkendes
brugeren erstatning for omsætningsnedgang eller forringelse af lejemå-
let i anlægsperioden.
For samtlige tab og ulemper i forbindelse med etableringen af mid-
lertidig arbejdsplads til anlæg af en Metrostation i Frederiksborggade,
herunder navnlig øgede udgifter til markedsføring m.v. i anlægsperio-
den, der forudsættes afsluttet senest i første halvår 2001, ydes brugeren
en erstatning på 75.000 kr. . . .
Med hensyn til Ekspropriationskommissionens overvejelser og afgø-
relse henvises nærmere til . . ., hvoraf blandt andet fremgår, at baggrun-
den for den skønsmæssigt fastsatte erstatning på 75.000 kr. er, at for-
retningen i en forholdsvis lang periode vil være gemt væk på grund af
hegnet omkring arbejdspladsen.
...
Brugeren, Søren Westhausen, forklarede, at han overtog forretningen
i sommeren 1997, hvor arbejdspladsen ud for forretningen ikke var
etableret, hvilket skete i begyndelsen af 1998. Kunder, der kommer
fra området omkring Nørreport station, kan ikke benytte fortovet på
den nordlige side af Frederiksborggade, hvor forretningen er beliggende.
Det sydlige fortov blev spærret i sommeren 1998 fra Linnesgade til
Rømersgade, hvor de gående blev henvist til passage via Grønttorvet
igennem arealet med salgsboder. Dette areal er vanskeligt fremkomme-
ligt med ujævn brostensbelægning og ofte med store vandsamlinger.
På grund af plankeværket, der afgrænser arbejdsområdet, er forretningen
side 1
Forretnings omsætningsnedgang som følge af metrobyggeri
skulle erstattes.
Erstatning uden for kontraktforhold 111.2, 21.1 og 22.1 - Veje og vand
1.1.
Forretning F, der var beliggende op til område, hvor der udførtes an-
lægsarbejder til metrostation, kunne påvise omsætningsnedgang, som
i det væsentlige måtte tilskrives arbejdet. Anført, at selv om F med
forretningssted centralt i København måtte være forberedt på, at der
ville kunne foregå ganske omfattende offentlige arbejder, uden at F
ville være berettiget til erstatning herfor, fandtes arbejdet med metro-
en, der i området ved forretningen var planlagt til at vare ca. 2 år,
men hvis varighed nu skønnedes at blive omkring 4 år, både med
hensyn til intensitet og varighed at gå ud over, hvad F var forpligtet
til at tåle. Ørestadsselskabet I/S var herefter erstatningspligtig over
for F. Der sås ikke at være grundlag for at begrænse erstatningsansva-
ret efter vejlovens § 69, stk. 2, bestemmelsens analogi eller princip-
perne i bestemmelsen.
Ø.L.D. 27. februar 2002 i 8. afd. nr. B-3754-99
(Ulla Langholz, Arne Brandt, Helle Hastrup (kst.)).
Ørestadsselskabet I/S (adv. Hanne Mølbeck, København)
mod
Ullerichs Konfektion v/Søren Westhausen (adv. Jens Ole Korch, Kø-
benhavn).
Under denne sag har sagsøgeren, Ørestadsselskabet I/S, påstået
sagsøgte, Ullerichs Konfektion v/Søren Westhausen, tilpligtet at betale
i alt kr. 1.344.783,89 med tillæg af sædvanlig procesrente af kr.
479.317,07 fra sagens anlæg den 24. december 1999, af kr. 105.411,00
fra den 31. december 1999, af kr. 105.411,00 fra den 6. april 2000, af
kr. 105.424,00 fra den 7. juli 2000, af kr. 105.411,00 fra den 10. oktober
2000, af kr. 114.997,82 fra den 10. januar 2001, af kr. 109.604,00 fra
den 8. april 2001, af kr. 109.604,00 fra den 3. juli 2001 og af kr.
109.604,00 fra den 6. oktober 2001, alt til betaling sker.
Sagsøgeren har endvidere påstået sagsøgte tilpligtet at anerkende, at
beløb, der i henhold til Taksationskommissionen for Sjællands (Øre-
stadsbanen m.v.) kendelse af 4. juni 1999 udbetales til sagsøgte efter
den 6. oktober 2001, skal tilbagebetales til sagsøger med tillæg af
sædvanlig procesrente fra udbetalingstidspunktet, og til betaling sker.
Sagsøgte har over for sagsøgers betalingspåstand principalt påstået
frifindelse, subsidiært frifindelse mod betaling af et af retten fastsat
mindre beløb end påstået.
Over for sagsøgers anerkendelsespåstand har sagsøgte påstået stad-
fæstelse af Taksationskommissionens kendelse, således at sagsøgte
frifindes for sagsøgers anerkendelsespåstand.
Sagen drejer sig om, hvorvidt sagsøgeren er forpligtet til at erstatte
et omsætningstab, som sagsøgtes forretning angiveligt har lidt som
følge af sagsøgerens anlægsarbejder i forbindelse med anlæg af en
metro med metrostation ved Nørreport tæt ved sagsøgtes forretning.
Sagens nærmere omstændigheder er følgende:
Sagsøgeren, Ørestadsselskabet I/S, er stiftet i henhold til lov nr. 477
af 24. juni 1992 om Ørestaden m.v. og ejes af Københavns Kommune
og staten. Sagsøgeren kan efter lovens § 3, stk. 1, anlægge en letbane,
Ørestadsbanen, fra Ørestaden til Nørreport Station. Som en del af
projektet skal der anlægges en metrostation i Frederiksborggade ved
Nørreport Station, og der blev i denne forbindelse etableret en midler-
Copyright © 2010 Thomson Reuters Professional A/S
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 135: MFU spm. om ministeren vil kommentere artiklen Letbanebyggeri koster butikken: Ingen erstatning, når vejarbejde gør det svært at drive forretning på dr.dk 19. november 2018, til transport-, bygnings- og boligministeren
2001972_0002.png
UfR ONLINE
blevet usynlig i gadebilledet, og da de fleste kunder kommer fra Nør-
report station, medfører de vanskelige adgangsforhold, at kunderne
holdes væk fra forretningen.
Ved indgåelsen af lejekontrakterne stolede brugeren på, at arbejdet
ville være afsluttet i år 2000, som oplyst i Ørestadsselskabets materiale.
Siden 1996 er omsætningen halveret, og situationen forværredes, da
arbejdspladsen blev etableret ud for forretningen i 1998, og det sydlige
fortov blev nedlagt. Forsinkelsen med arbejdet gør situationen nærmest
håbløs, da den svigtende indtjening gør det umuligt at betale den må-
nedlige husleje med den følge, at forretningen næppe vil kunne overle-
ve, indtil metrostationen ved Nørreport åbner. Brugeren anså det i øvrigt
for tvivlsomt, om forretningen i givet fald ville få fordele heraf, da
stationsanlægget er vendt imod byen. Allerede før anlægget lå forret-
ningen tæt ved det trafikale knudepunkt, Nørreport station med både
S-tog, regionaltog og med mange buslinjer lige forbi foretningen.
Metrolinien er således ikke nødvendig for forretningen.
Anlægsmyndigheden ved advokat Jens Auken gjorde for Taksations-
kommissionen gældende, at der ikke foretages noget ekspropriativt
indgreb over for brugeren, og adgangen til offentlig vej ændres ikke.
Advokat Jens Auken henviste til bestemmelsen i vejlovens § 69, stk.
2, som han citerede, da den udtrykkeligt afskærer fra, at der ydes erstat-
ning under de foreliggende forhold, hvor forretningens direkte adgang
til offentlig vej ikke ændres, og hvor der fortsat er uændrede adgangs-
forhold for kunder, der til fods kommer fra krydset Nørre Farimagsga-
de/Frederiksborggade ad det nordlige fortov.
...
Taksationskommissionens bemærkninger:
Taksationskommissionen drøftede sagen med særlig vægt på de
principielle spørgsmål om adgangsforholdene og ulemper i forbindelse
med anlægsarbejdet. Kommissionen fandt i den forbindelse, at man
med hensyntagen til den allerede konstaterede langvarige periode, hvor
arbejdspladsen vil være etableret ud for forretningen, ikke kan stille
brugeren i den ugunstige situation at skulle vente med en afgørelse,
indtil der er sikker viden om arbejdets afslutning.
Taksationskommissionens afgørelse træffes i henhold til Ørestadslo-
ven, lov om fremgangsmåden vedrørende ekspropriation af fast ejen-
dom, lov om offentlige veje og almindelige retsgrundsætninger
1154
(naboretsregler), ligesom grundlovens § 73, stk. 1, 3. pkt., indgår i det
retlige grundlag.
Hvad angår
adgangsforholdene
ændres der som nævnt i Ekspropria-
tionskommissionens kendelse ikke i forretningens direkte adgang til
offentlig vej. Ifølge bemærkningerne til vejloven forudsætter fornøden
vejadgang, at forholdene er teknisk egnede til, hvad der er nødvendigt
for forretningens udnyttelse, og der er ikke fornøden adgang, hvis æn-
dret udformning af forholdene medfører driftsulemper for en virksom-
hed på ejendommen.
Taksationskommissionen er opmærksom på, at der efter formulerin-
gen af vejlovens § 69, stk. 2, gælder begrænsninger i ejeres/brugeres
adgang til erstatning for indgreb, der foretages af vejmyndighederne
(vejbestyrelserne), idet der ifølge lovteksten for eksempel ikke skal
tages hensyn til, at ændrede adgangsforhold helt eller delvis afskærer
en ejendom fra den hidtidige kundekreds. Efter ekspropriationspraksis
ydes der ikke erstatning, hvis vejbestyrelsen for eksempel beslutter, at
en vej bliver gågade eller fremtidig bliver blind eller forsynes med
midterrabat. Beliggenhed ved offentlig vej giver ikke en ret til at kræve
uændrede adgangsforhold. Forretningsejendomme må tåle vejbestyrel-
sernes dispositioner, så længe arbejderne ikke går ud over, hvad nabo-
ejendommene må forvente det pågældende sted.
Lov om offentlige veje regulerer forholdene vedrørende offentlige
veje og definerer vejmyndighederne, som er Vejdirektoratet under
Trafikministeriet, amtsrådene og kommunerne. Råden over offentlige
Copyright © 2010 Thomson Reuters Professional A/S
U.2002.1152Ø
veje kræver vejbestyrelsens samtykke, og når dette er givet, udføres
arbejdet på bygherrens ansvar og bekostning.
Spørgsmålet om adgangsforholdene til og råden over offentlige veje
er behandlet af professor, dr.jr. W.E. von Eyben i »Dansk Miljøret«,
bind IV, side 221ff. Her anføres, at hvis andre myndigheder end vejbe-
styrelsen gør indgreb i adgangsrettighederne, må der betales erstatning
herfor, uden at de strenge begrænsninger for adgang til erstatning, der
gælder for vejbestyrelsens indgreb, finder anvendelse. Brugeres ad-
gangsret er også beskyttet under midlertidige afbrydelser under arbejdet
på en offentlig vej eller i denne, for eksempel ved nedlægning af led-
ninger, og der skal sikres bedst mulige forhold for for eksempel kunder
til en forretning.
Hvis eksempelvis telefonselskaber eller fjernvarmeværker får tilla-
delse til at nedlægge ledninger eller foretage andre foranstaltninger i
vej, skal arbejdet udføres med størst mulig hensyntagen til naboer.
Ifølge Dansk Miljøret kan der stilles større krav til disse andre anlægs-
myndigheder end til vejbestyrelsen. Hvis en forretning afskæres på
særlig hårdhændet måde fra kontakt med omverdenen, foreligger ikke
fornøden adgang, og der må betales erstatning herfor. Omvendt ydes
der ikke erstatning for kortvarige afskæringer, der ikke overstiger tåle-
grænsen.
Efter Taksationskommissionens opfattelse går man videre, end det
har været hensigten med vejlovens § 69, stk. 2, eller hvad denne lovbe-
stemmelse hjemler ret til, hvis man uden videre anvender princippet i
bestemmelsen på indgreb, der foretages af andre myndigheder end
vejbestyrelsen. Dette gælder i særlig grad for anlægsmyndigheden i
den foreliggende sag, hvor der udføres et anlægsarbejde, der efter an-
lægsmyndighedens egne repræsentanters forklaring for Taksationskom-
missionen er ganske usammenligneligt med alle andre arbejder, der
udføres på eller i offentlige veje.
Taksationskommissionen er vidende om, at princippet i vejlovens §
69, stk. 2, i ekspropriationspraksis anvendes til fordel for DSB/Bane-
styrelsen i forbindelse med arbejder til sikring af vejes niveauoverkørs-
ler over jernbaner. Sikkerhedshensyn også for vejtrafikken ligger til
grund for disse arbejder, hvilket taler for, at bestemmelsen i disse til-
fælde bringes i anvendelse, jf. vejlovens kapitel 7.
Taksationskommissionen er bekendt med, at Københavns Kommune
har afkrævet afgift af Ørestadsselskabets entreprenør for benyttelsen
af gadearealet, og ser dette som yderligere understregning af, at vej-
lovens § 69, stk. 2, ikke kommer til anvendelse på forholdet, som der-
imod må afgøres efter almindelige retsgrundsætninger om naboretsfor-
hold.
Ved den af anlægsmyndigheden valgte afgrænsning af arbejdspladsen,
som ikke mindst er foretaget for at beskytte denne og det kostbare
materiel, har man - som også nævnt af Ekspropriationskommissionen
- gemt forretningen væk, endda i en lang periode. Ved sædvanlige vej-
og ledningsarbejder opstår nok ulemper i form af opgravninger, afspær-
ringer o.lign., men der etableres typisk midlertidige fortove og etableres
adgang over udgravningerne ved planker o.lign. for at afhjælpe ulem-
perne. Normalt strækker disse arbejder sig over kortvarige perioder.
Taksationskommissionen henviser til højesteretsdommen i sagen
UfR 1976, side 86, hvor der tilkendtes erstatning for et indgreb foretaget
af en vejbestyrelse. Højesteret tilkendte her erstatning for væsentlig
omsætningsnedgang under hensyn til de omfattende og indgribende
vejarbejder, som havde påført nogle forretninger, der havde uændret
direkte adgang til offentlig vej, helt ekstraordinære ulemper ved van-
skeliggørelse af adgangen til forretningerne, navnlig som følge af ar-
bejdets forsinkelse i ca. 1 år. Nævnes kan også højesteretsdommen i
sagen UfR 1933, side 644, om hævning af gaden Vesterbro i Ålborg
forbi en købmandsforretning.
Konklusion om adgangsforholdene:
Taksationskommissionen finder,
at forretningen er afskåret fra kontakt
1155
side 2
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 135: MFU spm. om ministeren vil kommentere artiklen Letbanebyggeri koster butikken: Ingen erstatning, når vejarbejde gør det svært at drive forretning på dr.dk 19. november 2018, til transport-, bygnings- og boligministeren
2001972_0003.png
UfR ONLINE
med omverdenen på særdeles hårdhændet måde med betydelige drifts-
ulemper til følge. Kommissionen har herved også taget i betragtning,
at adgangen fra området omkring Nørreport station, hvorfra forretnin-
gens kunder især kommer, i en lang periode er betydeligt besværliggjort.
Det nordlige fortov er afspærret, og det sydlige fortov ophører mellem
Linnesgade og Rømersgade. I stedet for et midlertidigt fortov henvises
de gående til vanskeligt fremkommelige forhold på Grønttorvet, hvad
Taksationskommissionen må anse for en særdeles uhensigtsmæssig
passage.
Kommissionen finder, at der som anført i Dansk Miljøret må stilles
større krav til Ørestadsselskabet I/S end til en vejbestyrelse. Sådanne
krav er med den hårdhændede afskæring af forretningens kontakt med
området omkring Nørreport station og med den massive afspærring
med plankeværk ikke opfyldt.
For fuldstændighedens skyld bemærkes, at hvis vejbestyrelsen efter
arbejdets færdiggørelse åbner Frederiksborggade som gågade, giver
dette som anført af Ekspropriationskommissionen ikke grundlag for
erstatning til de heraf berørte. Men dette ville netop være en beslutning,
der i givet fald træffes af vejbestyrelsen, som efter praksis ville sikre
gode forhold for de gående og sikre, at gaden ville få en attraktiv ud-
formning, således som tilfældet har været for gågader, der er etableret
i København og andre byer. Især bemærkes, at der i forbindelse med
sådanne arbejder - bortset fra eventuelle kortvarige perioder - ikke vil
være tale om naboulemper af væsentlig art og derfor ikke grundlag for
erstatning efter naboretlige principper.
Med hensyn til spørgsmålet om
ulemper og gener i forbindelse med
anlægsarbejdet
må der som nævnt i Ekspropriationskommissionens
kendelse i bymæssig bebyggelse kunne forventes at foregå omfattende
anlægsarbejder i form af vejombygning, etablering af ledningsanlæg
og byggeri. Ved bedømmelsen af ulempernes og genernes betydning
må der lægges vægt på arbejdernes omfang, varighed og karakter.
Taksationskommissionen kan tilslutte sig, at den af Ekspropriations-
kommissionen nævnte periode på godt 3 år, hvor arbejdspladsen vil
være etableret ud for forretningen, må siges at være langvarig.
Taksationskommissionen finder imidlertid, at den i forbindelse med
tunnelarbejdet og bygningen af metrostationen etablerede arbejdsplads
både i omfang, varighed og karakter er så omfattende, indgribende og
ekstraordinær, at forholdet går væsentligt ud over, hvad man må for-
vente at skulle tåle på et sted som dette. Anlægsarbejdet kan ikke
sammenlignes med de ovennævnte typer af vej- og ledningsarbejder,
hvilket også over for Taksationskommissionen blev bekræftet af en
repræsentant for anlægsmyndigheden. Han oplyste yderligere, at arbej-
det ville blive mere forsinket og få længere varighed end de nu forud-
satte 3 år. Der havde vist sig revner i fundamenterne på ejendomme i
nærheden som et udslag af grundvandssænkning forårsaget af borear-
bejdet, som derfor måtte indstilles, indtil fundamenterne var sikret.
Dette betød, at færdiggørelsen af arbejdet kunne frygtes udskudt i
yderligere mindst 1 år til medio 2002.
Professor, dr.jur. H. Ussing anfører i UfR 1947, afdeling B, side 281,
at når en virksomhed medfører ulemper for omliggende ejendomme,
der går ud over, hvad der efter forholdene er det normale, bør den som
regel svare erstatning, selv om virksomheden på grund af sin samfunds-
mæssige værdi er retmæssig og ikke kan kræves ændret.
Konklusion om ulemper og gener:
Taksationskommissionen finder,
at forretningen påføres helt ekstraordinære ulemper og gener, som går
langt ud over, hvad man kunne forvente på stedet, og at tålegrænsen
er overskredet, især på grund af den langvarige periode, hvor arbejds-
pladsen vil være etableret ud for forretningen, og navnlig da anlægspe-
rioden efter det under sagen oplyste kan ventes væsentlig forlænget
som følge af yderligere forsinkelse med arbejdets færdiggørelse. Uanset
at man ikke lægger anlægsmyndigheden dette til last, må Ørestadssel-
skabet I/S betale erstatning til naboer for disse ulemper og gener.
...
Copyright © 2010 Thomson Reuters Professional A/S
U.2002.1152Ø
Taksationskommissionens kendelse:
På baggrund af alt foreliggende må det lægges til grundt at de
nævnte ulemper og gener fra det ekstraordinære og langvarige anlægs-
arbejde overskrider tålegrænsen efter naboretlige regler og har medført
den væsentlige omsætningsnedgang for forretningen, som fremgår af
det fremlagte regnskabsmateriale. Under disse forhold findes brugeren
at have krav på erstatning fra Ørestadsselskabet I/S for disse ulemper,
ikke mindst som følge af arbejdets forsinkelse. Uanset at der ikke er
påvist fejl eller forsømmelser fra Ørestadsselskabets side, må selskabet
som anlægsmyndighed, der får sit projekt gennemført, bære ansvaret
for anlægsarbejdet og betale de direkte og indirekte omkostninger
herved.
Taksationskommissionen tilkender derfor brugeren erstatning dog
med hensyntagen til, at brugeren i denne sag fortsætter driften af for-
retningen. Taksationskommissionen fastsætter en erstatning, der i
princippet dækker halvdelen af brugerens nettohusleje for det samlede
areal på 727 m2 i henhold til lejekontrakterne af januar 1998.
Erstatningsspørgsmålet vil herefter være at afgøre således:
For samtlige tab og ulemper i perioden fra sommeren 1998 til den
31. maj 1999 i forbindelse med etableringen af midlertidig arbejdsplads
til anlæg af en Metrostation i
1156
Frederiksborggade ydes der straks brugeren en skønsmæssigt fastsat
erstatning på 300.000 kr.
For juni måned 1999 refunderes nettolejebeløbet uden renter med
halvdelen af den betalte leje i henhold til lejekontrakterne mod indsen-
delse af dokumentation for betalingen til . . .
...
I erstatning for samtlige tab og ulemper for perioden efter den 1. juli
1999 refunderes halvdelen af brugerens nettolejeudgifter i henhold til
lejekontrakterne kvartalsvis bagud og uden renter mod indsendelse af
dokumentation til . . .
...
Med denne erstatning bortfalder udbetalingen af 2. og 3. rate af den
erstatning på i alt 75.000 kr., som af Ekspropriationskommissionen er
tillagt brugeren for tab og ulemper . . .
Refusionen ydes, så længe forholdene omkring forretningen ikke
ændres væsentligt. Dette spørgsmål kan af begge parter tages op når
som helst.
. . .«
Sagsøgte har under sagen fremlagt regnskabsmateriale, hvoraf
fremgår følgende regnskabstal for forretningens drift fra 1992-2000:
Nettoomsætning i 1992: 7.212.000 kr.
Resultat før renter 179.000 kr.
Nettoomsætning i 1993: 7.700.323 kr.
Resultat før renter 801.083 kr.
Nettoomsætning i 1994: 8.180.397 kr.
Resultat før renter 965.971 kr.
Nettoomsætning i 1995: 7.010.030 kr.
Resultat før renter 99.388 kr.
Nettoomsætning i 1996: 6.752.149 kr.
Resultat før renter 601.359 kr.
Nettoomsætning i 1997 i et halvt år: 3.563.564 kr.
Resultat før renter 679.838 kr.
Nettoomsætning i 1998: 4.445.931 kr.
Resultat før renter 290.458 kr.
Nettoomsætning i 1999: 3.131.851 kr.
Resultat før renter - 461.215 kr. (heri indgår erstatningsbeløb på
582.602 kr. fra sagsøgeren).
Nettoomsætning i 2000: 2.227.893 kr.
Resultat før renter - 669.889 kr. (heri indgår erstatningsbeløb på
431.244 kr. fra sagsøgeren).
Forklaringer:
side 3
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 135: MFU spm. om ministeren vil kommentere artiklen Letbanebyggeri koster butikken: Ingen erstatning, når vejarbejde gør det svært at drive forretning på dr.dk 19. november 2018, til transport-, bygnings- og boligministeren
2001972_0004.png
UfR ONLINE
Der er under sagen afgivet partsforklaring af sagsøgte, Søren West-
hausen, og vidneforklaring af Morten Krebs, der som landinspektør er
ansat i Cowi, Rådgivende Ingeniører A/S, der er rådgiver for Ørestads-
selskabet I/S.
Søren Westhausen
har forklaret blandt andet, at han har handlet med
damefrakker gennem en årrække. Forretningen var meget kendt inden
for branchen. Forretningen var startet i 1937, og sælgerne havde drevet
den siden begyndelsen af 1950'erne. Sagsøgte havde ved købet kend-
skab til metroen. Der var etableret en metro-arbejdsplads ved Linnes-
gade, men det syntes at være så langt væk, at sagsøgte ikke forestillede
sig, at den kunne genere. Han havde ikke været bekendt med, at arbejds-
pladsen skulle gøres større, således at den nåede helt hen til hans for-
retning. Han havde forestillet sig, at arbejdet med metroen ville vare
til år 2000, og han var indstillet på at tage risikoen herved, idet der var
tale om en overskuelig tidshorisont. Budgettet så fornuftigt ud, og selv
med en moderat nedgang over et år kunne det bære igennem. Forret-
ningen blev købt til markedsprisen.
Omsætningen i januar måned efter overtagelsen var på 800.000 kr.
På det tidspunkt, hvor metro-arbejdspladsen blev udvidet og hans for-
retning spærret inde, faldt omsætningen imidlertid drastisk. I år forven-
ter han en omsætning på 2 millioner kroner, hvilket er et fald til under
en tredjedel. Det er udelukkende stamkunder, han har levet af de senere
år. Da han overtog forretningen, var der 4 ansatte, mens han i dag driver
forretningen alene med en ansat deltidsdame. Han arbejder 9 timer
dagligt i 6 dage om ugen.
Før etableringen af metro-arbejdspladsen kunne kunderne køre med
bus eller bil lige til forretningen, hvilket ikke længere kan lade sig gøre,
og forretningen kan ikke ses fra Nørreport. Hans kundekreds er typisk
kvinder mellem 50 og 95 år. Mange tror, at forretningen er lukket.
Foran forretningen har der været skurvogne i tre etager, og der har
været gener i form af røg, støj og møg. I sommerperioden har de ikke
kunnet have åbne vinduer. Der har været kørsel hele tiden med store
arbejdsredskaber, og arbejdet har blandt andet bestået i støbe- og arme-
ringsarbejde fra tidlig morgen til sen aften og i perioder også om lørda-
gen. Der var 8 meter fra forretningens facade til hegnet på 2�½ meter,
der har omgivet arbejdspladsen. Der har ikke været arbejdet på stykket
mellem forretningen og hegnet bortset fra opgravning af nogle træer.
Der har heller ikke været opsat noget på forretningens facade. Man har
kunnet gå forbi forretningen og rundt om hjørnet til Linnesgade og ad
den vej komme til Nørreport, men denne vej har dog også i perioder
været spærret af. Halvdelen af arbejdspladsen blev i oktober 2001
nedlagt. Der er imidlertid stadig kun passage til Nørreport på den
modsatte side af Frederiksborggade, og kunderne skal fra Nørreport-
siden stadig hele vejen rundt om Grønttorvet for at komme hen til for-
retningen.
Morten Krebs
har forklaret blandt andet, at han er landinspektør, og
at han siden 1996 har været ansat i Cowi Rådgivende Ingeniører A/S.
Arbejdet omkring metroen ved Nørreport har været delt op i forskellige
faser. Man begyndte i februar 1997 med at spærre Frederiksborggade
for kørende trafik ved Linnesgade.
1157
Arbejdspladsen dækkede på dette tidspunkt ikke forretningen. I juni
1997 begyndte de egentlige udgravninger, og arbejdspladsen blev ud-
videt til at omfatte en del af Israels Plads. Der var fortsat ikke arbejde
foran forretningen. Fra begyndelsen af 1998 strakte arbejdspladsen sig
over et område hen foran forretningen. Der var fortsat udgravninger i
området, og der blev kørt jord væk fra byggepladsen. Der var etableret
en skurby, og der skete varelevering til byggepladsen. Umiddelbart
foran forretningen blev der fældet nogle træer. I august 1998 gik byg-
geriet ind i den næste fase, hvor der blev støbt, bygget, formet og
bundet jern. Der skete ingen ændring umiddelbart ved forretningen. I
november 2001 er arbejdet nået så langt, at arbejdspladsen er blevet
reduceret. Hegnet foran forretningen er således skiftet ud med et lettere
Copyright © 2010 Thomson Reuters Professional A/S
U.2002.1152Ø
hegn, og arealet er ved at blive reetableret. Fremover skal der være
gående færdsel, cyklister og busser på strækningen. Der har i hele
forløbet løbende været dialog med naboerne til byggepladsen. Afspær-
ringen og skiltningen ved arbejdspladsen er sket blandt andet for at
forhindre, at uvedkommende kom ind på arbejdspladsen. Passagen
mellem Linnesgade og Frederiksborggade har været lukket tre gange
a 3-5 uger.
Det er nu målet, at metroen åbner i oktober 2002. De første planer
gik ud på, at metroen skulle åbne den 31. december 1999. Forsinkelsen
er blandt andet forårsaget af praktiske problemer, herunder at nabobyg-
ningerne begyndte at sætte sig på grund af borearbejdet.
Københavns Kommune har opkrævet betaling for selskabets brug af
offentlig vej, men Ørestaden har indtil videre afvist kravet.
De forretninger, der har fået erstatning i form af betaling af en del
af huslejen, har været berørt på en mere indgribende måde end
sagsøgtes forretning. Således har f.eks. både Blockbuster og Stof 2000
været udsat for mere direkte indgreb i form af flytning af døre og af-
skærmning af facade. Det samme gælder Lauritz Christensens antikvi-
tetsforretning.
Procedure:
Sagsøgeren
har til støtte for sine påstande anført, at Taksationskom-
missionens kendelse er i strid med praksis, hvorefter man i bymæssig
bebyggelse på et sted som det foreliggende må være forberedt på, at
der også over ganske lange perioder vil foregå omfattende bygge- og
anlægsarbejder, som vil indebære besværliggørelse af adgangsforhold
og medføre gener i form af støj og anden forurening, hvorfor der ikke
i sådanne tilfælde ydes erstatning for omsætningstab.
Der har ved sagsøgtes forretning under hele forløbet været fri passage
for gående. Forretningen har ikke været i direkte kontakt med anlægs-
arbejdet, idet der har været 8 meter mellem forretningen og hegnet til
arbejdspladsen. Der har på intet tidspunkt været foretaget indgreb i
forretningen såsom opbrydning af døre eller tildækning af facaden.
Generne for forretningen har alene bestået i, at den har været gemt
væk, og at kunderne har måttet gå en omvej for at komme til forretnin-
gen.
Om ansvarsgrunndlaget har sagsøgeren anført, at der ikke er tale om
ekspropriation, idet der ikke er foretaget et direkte indgreb i forretnin-
gen. Ørestadsselskabet må sidestilles med en offentlig myndighed og
kan derfor endvidere påberåbe sig vejlovens § 69, stk. 2, der begrænser
et eventuelt erstatningsansvar. Sagsøgeren kan i hvert fald påberåbe
sig principperne i bestemmelsen, idet sagsøgeren i sin virksomhed, der
er baseret på lovgivning, varetager almene trafikale hensyn, hvilket
også er anerkendt i teori og praksis. Det er i den forbindelse uden be-
tydning, om sagsøgeren skal betale for sin benyttelse af offentlig vej.
Der har i hele perioden været fornøden vejadgang til forretningen, og
der ydes efter praksis kun erstatning efter vejlovens § 69, stk. 2, eller
principperne heri, hvis der har været tale om driftsulemper, hvilket ikke
er tilfældet i den foreliggende sag. Hertil kommer, at vejlovens § 69,
stk. 2, omhandler situationer, som er varige. Senest i betænkning nr.
1391 fra 2000, afgivet af Trafikministeriets Ekspertudvalg, har udvalget
ikke fundet anledning til at foreslå øgede erstatningsmuligheder i an-
ledning af tab af kundekreds i forbindelse med ændrede adgangsforhold.
Sagsøgte er endvidere ikke berettiget til erstatning i medfør af naboret-
lige regler, idet anlægsarbejderne for så vidt angår omfang og varighed
ikke har medført gener og ulemper, som går ud over, hvad man ved en
forretning med den omhandlede beliggenhed må tåle. Adgang til lys,
luft og synlighed er heller ikke efter naboretlige regler et retsbeskyttet
gode.
Sagsøgte har endvidere ikke dokumenteret, at der er årsagssammen-
hæng mellem nedgangen i driftsresultatet og etableringen af metro-ar-
bejdspladsen. Hvis det imidlertid lægges til grund, at der er årsagssam-
menhæng, skal sagsøgte alene have erstatning for den del af generne,
der overstiger den »naboretlige tålegrænse«. Det må endvidere tillægges
side 4
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 135: MFU spm. om ministeren vil kommentere artiklen Letbanebyggeri koster butikken: Ingen erstatning, når vejarbejde gør det svært at drive forretning på dr.dk 19. november 2018, til transport-, bygnings- og boligministeren
2001972_0005.png
UfR ONLINE
betydning, at sagsøgte var bekendt med forholdene, da han købte for-
retningen.
Sagsøgte
har til støtte for sine påstande anført, at adgangsvejen til
forretningen i perioden har været vanskelig, at forretningen i forbindelse
med etableringen af arbejdspladsen blev usynlig, og at der har været
sådanne gener i form af larm og støv, at det har holdt kunderne væk.
Generne har allerede strakt sig over meget lang tid, og den endelige
færdiggørelse af projektet er nu udskudt til år 2002. Ekspropriations-
kommissionen har i sin afgørelse om, at forretningen var berettiget til
et beløb til markedsføring, herved accepteret, at forretningen på en
meget hårdhændet måde er blevet fjernet fra gadebilledet, hvilket har
medført tab af
1158
kundekredsen. Det fremgår af regnskaberne, hvilken indflydelse dette
har haft på forretningens driftresultat.
Sagsøgte har endvidere anført, at vejlovens § 69, stk. 2, ikke finder
anvendelse på den foreliggende sag. Erstatning i anledning af gennem-
førelse af metro-projektet er reguleret i § 16 i lov om Ørestaden, og
der er ikke heri fastsat nogen begrænsninger i erstatningsansvaret,
herunder ikke henvist til begrænsningen i vejlovens § 69, stk. 2. Vej-
myndighederne er forpligtet til f.eks. at sørge for, at ejere af fast ejen-
dom har adgang til offentlig vej, og der består ikke et tilsvarende for-
hold mellem ejere af fast ejendom og andre end vejmyndighederne.
Det påhviler således ikke nogen at sørge for, at alle har adgang til jer-
nbane eller lignende. Vejlovens § 69, stk. 2, finder heller ikke anven-
delse analogt. Hverken bestemmelsens ordlyd eller formål eller en
sammenligning mellem vejmyndighedernes og Ørestadens opgaver
fører til, at bestemmelsen bør anvendes analogt i den foreliggende sag.
Man kan således ikke sammenligne vejmyndighederne med et delvist
privat interessentskab eller et gratis vejnet med et brugerbetalt jernba-
nenet. Af de samme grunde bør principperne i vejlovens § 69, stk. 2,
heller ikke anvendes i sagen.
Sagsøgte har endvidere anført, at det herefter er regelen, at der uden
begrænsning skal ydes erstatning, hvilket også er anerkendt i litteratu-
ren. Det er uden betydning, om generne består i, at døre er flyttet, og
vinduer er blændet, eller om forretningen på anden måde er generet,
herunder helt gemt væk i gadebilledet. Det må også tillægges betydning,
at kommunen rent faktisk har krævet betaling for sagsøgerens benyttelse
af offentlig vej mod at få dispositionsretten til vejarealet ud for
sagsøgtes forretning i flere år. Sagsøgte var ikke bekendt med omfanget
af generne, da han købte forretningen, men det er uden betydning, da
sagsøgte ved købet indtrådte i de tidligere ejeres rettigheder og pligter.
Det er helt afgørende, at generne, som sagsøgte efter de oprindelige
planer indstillede sig på ville vare i ca. 2 år, nu er udstrakt til mindst
4 år, hvorved det er blevet et spørgsmål om overlevelse for sagsøgte,
og hvorved anlægsarbejderne har påført sagsøgte gener og ulemper,
der går ud over, hvad man ved en forretning med den omhandlede be-
liggenhed må tåle.
Landsretten skal udtale:
Efter de afgivne forklaringer sammenholdt med det foreliggende foto-
materiale finder landsretten det ubetænkeligt at lægge til grund, at den
af sagsøgte konstaterede omsætningsnedgang siden anlægsarbejdets
påbegyndelse i det væsentlige skyldes dette arbejde.
Selv om sagsøgte med forretningssted centralt i København må være
forberedt på, at der vil kunne foregå ganske omfattende offentlige ar-
bejder, uden at sagsøgte vil være berettiget til erstatning herfor, findes
arbejdet med metroen, der i området ved sagsøgtes forretning var
planlagt til at vare cirka 2 år, men hvis varighed nu skønnes at blive
omkring 4 år, både med hensyn til intensitet og varighed at gå ud over,
hvad sagsøgte er forpligtet til at tåle. Sagsøgeren er herefter erstatnings-
pligtig over for sagsøgte.
Copyright © 2010 Thomson Reuters Professional A/S
U.2002.1152Ø
§ 69 i lov om offentlige veje finder anvendelse ved nye vejanlæg og
ved ombygning af bestående veje. Etableringen af den arbejdsplads,
som har forårsaget ulemperne for sagsøgte, findes ikke at være omfattet
af bestemmelsens ordlyd, og der er ikke i lov om Ørestaden § 16 henvist
til denne bestemmelse, men alene til ekspropriationsloven, hvorfor der
ikke i medfør af vejlovens § 69, stk. 2, ses at være grundlag for at be-
grænse erstatningsansvaret. Bestemmelsens analogi eller principperne
i bestemmelsen kan heller ikke føre til en sådan begrænsning.
Herefter tages sagsøgtes påstande til følge, således at sagsøgte i det
hele frifindes.
side 5