Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
2001970_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
17. januar 2019
2018-6352
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 26. november 2018 stillet
mig følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Preben Bang Henriksen (V).
Spørgsmål nr. 135:
Vil ministeren kommentere artiklen ”Letbanebyggeri koster butikken: Ingen
erstatning, når vejarbejde gør det svært at drive forretning”
på dr.dk 19. no-
vember 2018 om de manglende erstatninger til butiksindehavere ved større
handelshæmmende anlægsarbejder?
Ministeren bedes herunder redegøre for:
Svar:
Jeg har forståelse for, at det kan være frustrerende for butik- og virksomheds-
indehavere at opleve et fald i indtægter, som kan skyldes anlægsarbejde i nær-
hed af deres virksomhed. Odense Letbanes linjeføring blev endeligt besluttet
med projektets anlægslov af 18. februar 2015. Her blev det også endelig fast-
lagt, at anlæggelsen af letbanen skulle foretages af det kommunalt ejede sel-
skab, Odense Letbane P/S, som staten yder et tilskud til. Statens tilskud vedrø-
rer alene udgifter til anlæggelsen af letbanen.
For at besvare spørgsmålene, har jeg indhentet bidrag fra Odense Letbane P/S,
som jeg henholder mig til.
Odense Letbane P/S oplyser:
”Anlægget
af en letbane kan, som vejarbejder i almindelighed, påvirke forret-
ningsdrivende, fx ved at trafikomlægninger kan føre til forringede adgangs-
forhold, tab af offentlige parkeringspladser mv, ligesom erhvervsdrivende
kan synes, at de bliver afskåret fra deres kundekreds/ og/eller får en mindre
attraktiv placering. Mangeårig praksis på området viser, at selvom forret-
ningsdrivende ganske ofte bliver generet af anlægsarbejder, der både kan
være omfattende og langvarige, er det sjældent, at der tilkendes erstatning
I hvor høj grad skal butiksejerne tåle disse,
I hvilket omfang, der ydes erstatning/godtgørelse og i givet fald efter
hvilke regler,
de relevante domsafgørelser, der illustrerer tålegrænsen.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 135: MFU spm. om ministeren vil kommentere artiklen Letbanebyggeri koster butikken: Ingen erstatning, når vejarbejde gør det svært at drive forretning på dr.dk 19. november 2018, til transport-, bygnings- og boligministeren
2001970_0002.png
som følge af midlertidige forringelser af adgangsforholdene. Eksemplerne fra
retspraksis illustrerer, at det er sjældent, at sådanne sager når længere end til
første ankeinstans, som er Taksationsmyndighederne, hvor de forretnings-
drivende også kun sjældent får medhold.
Jævnfør ovennævnte praksis på området oplyser Odense Letbane P/S de for-
retningsdrivende om, at deres krav om erstatning for mistede indtægter m.v.
vil blive vurderet ud fra ovennævnte praksis.
Af Lov om offentlige veje § 48 fremgår det, at en grundejer har krav på vej-
adgang, men at det er vejmyndigheden, der bestemmer, på hvilken måde
ejendommen skal vejbetjenes. Det skal dog her bemærkes, at bestemmelsen i §
48 som udgangspunkt ikke finder anvendelse på midlertidige ændringer af
vejadgangen, fx som følge af vejistandsættelse, større ledningsarbejder i veja-
realet m.v. Men når det gælder letbanearbejder, anvendes bestemmelsens
definition af fornøden vejadgang til at vurdere, om der er fornøden vejad-
gang i forbindelse med letbanens anlægsarbejder. Ligeledes anvendes be-
stemmelsen også, når Ekspropriations- og Taksationskommissionen samt
retsinstanser afgør erstatningsspørgsmål.
Et ekspertudvalg nedsat af det daværende Transportministerium har i Be-
tænkning nr. 1391 fra år 2000 tidligere formuleret grundtanken bag bestem-
melserne, der nu fremgår af Lov om offentlige veje § 48 således:
”… Som nabogrundejer har han et i vejloven tilsikret krav på en teknisk for-
nøden adgang til sin ejendom. Som forretningsmand har han ret til at udnytte
de muligheder, der ligger i forretningens beliggenhed ved vejen, men vel at
mærke så længe disse muligheder eksisterer. (..) Beliggenheden ved vejen er
således en mulighed og en chance for den forretningsdrivende, som kan ud-
nyttes så længe forholdene er uforandrede. Risikoen for at de ændres, vil altid
være til stede.”
Af vejlovens § 48, stk. 3, fremgår, at en ejendom anses for at have fornøden
vejadgang, selv om:
1) de ændrede adgangsforhold giver ejendommen en mere afsides beliggenhed
i forhold til offentlig vej, en bebyggelse eller en lokalitet,
2) en ejendom helt eller delvist afskæres fra sin hidtidige kundekreds,
3) ejeren af ejendommen påføres fremtidige udgifter til vedligeholdelse eller
renholdelse af vej.
Disse betragtninger bliver som nævnt ovenfor efter en analogi lagt til grund
ved en bedømmelse af, hvorvidt en grundejer under midlertidige afbrydelser
af eksisterende adgange har fornøden vejadgang. Et eksempel på at en
grundejer har fået medhold i et krav om erstatning som følge af midlertidige
afbrydelser af vejadgang fremgår af Østre Landsrets dom af 27. februar 2002
(U.2002.1152) hvor anlægsmyndigheden ifaldt et ansvar over for den forret-
ningsdrivende; ikke fordi at fornøden vejadgang i den endelige situation ikke
blev tilvejebragt, men fordi intensiteten og varigheden af de begrænsede ad-
gange til butikken oversteg det, som forretningsstedet var forpligtet at tåle.
Generelt viser praksis, at det i afgørelser af disse sager dels har betydning,
om der under de pågældende anlægsarbejder har været fornøden adgang til
offentlig vej, dels om anlægsarbejderne har medført helt ekstraordinære ge-
ner og ulemper, som går ud over, hvad man med den omhandlende beliggen-
hed må være forberedt på at skulle tåle.
Side 2/3
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 135: MFU spm. om ministeren vil kommentere artiklen Letbanebyggeri koster butikken: Ingen erstatning, når vejarbejde gør det svært at drive forretning på dr.dk 19. november 2018, til transport-, bygnings- og boligministeren
2001970_0003.png
Af ovennævnte praksis på området fremgår det ligeledes, at det ved opgørelse
af en eventuel erstatning, er de almindelige erstatningsretlige regler der gæl-
der. Den forretningsdrivende skal derfor godtgøre, at vedkommende har lidt
et tab, der ligger ud over, hvad pågældende som nabo til vejen er pligtig at
tåle, og/eller ligger ud over det, som pågældende kunne indrette sig efter på
baggrund af anlægsmyndighedens orientering om projektet. Det ses også af
praksis, at det normalt ikke er hele den forretningsdrivendes tab, der bliver
dækket men alene den del af tabet, der går udover det, den forretningsdriven-
de må tåle.
Vurderingen af om en forretningsdrivende er berettiget til erstatning afgøres
normalt af Ekspropriationskommissionen ved Statens Ekspropriationer jf.
bestemmelserne i Bekendtgørelse af lov om fremgangsmåden ved ekspropria-
tion vedrørende fast ejendom, LBK 1161 af 20. november 2008.
De forretningsdrivende i Odense bliver derfor oplyst om, at de har ret til at få
deres erstatningskrav prøvet og afgjort af Ekspropriationskommissionen.
Indtil videre er der kun to erhvervsdrivende, som er påvirket af letbanens
anlægsarbejde, der har ønsket, at Ekspropriationskommissionen skal vurde-
re, om der har været fornøden vejadgang til deres ejendom/restaurant, samt
vurdere om generne og ulemperne forbundet med anlægsarbejderne overgår
det, de må tåle. Disse to sager er behandlet af Ekspropriationskommissionen
på en ekspropriationsforretning den 18. december 2018. Der foreligger ikke
protokol 0m Kommissionens afgørelse af sagerne pt.
De oplistede ledende afgørelser og domme, der illustrerer tålegrænsen frem-
går af nedenstående:
U 1976.86 H
Lyngbyvej
U 2002.1152 Ø
Ullerichs Konfektion
FED 2005 101 Ø - Fredgaard ved Nørreport
MAD 2012.2861
Hviids Vinstue
MAD 2013 1823 TAX - ST. Kongensgade 88
MAD 2017 241 Ø -
Metrotrappe Frederiksborggade”
Afgørelserne er vedlagt dette svar.
Side 3/3
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen