Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1981793_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
5. december 2018
2018-6325
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 22. november 2018 stillet
mig følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Andreas Steenberg (RV).
Spørgsmål nr. 132:
Kan ministeren bekræfte, at der er et overskud på 573 mio. kr. på Holstebromo-
torvejen, som Herning Folkeblad beskriver i artiklen
”Ny motorvej med milli-
ard-plus”
den 21. november 2018?
Svar:
For så vidt angår billiggørelse af anlæg af Holstebromotorvejen har jeg forelagt
spørgsmålet for Vejdirektoratet, som oplyser følgende:
”Der er sket billiggørelse af projektet i forhold til oprindelig
totalbevilling i
2013 på 3.855 mio. kr. (inkl. alle reserver), heraf 3.262 i projektbevilling (PL-
2013).
Af finanslovsforslaget for 2019 fremgår: ”I forhold til den oprindeligt afsatte
bevilling er projektbevillingen reduceret med i alt 300,0 mio. kr., der er tilbage-
ført til den generelle offentlige investeringsramme.”
Projektbevillingen på finanslovsforslaget for 2019 udgør 2.933 mio.kr. Der er
pt. brugt ca. 2,6 mia. kr. af projektbevillingen.
Projektbevillingen på finanslovforslaget for 2019 forventes overholdt, og der
forventes således ikke at skulle trækkes på de centrale anlægsreserver.
Vejdirektoratet vil tidligst et år efter åbningen den 29. september 2018 kunne
oplyse den endelige pris for projektet, og dermed om en evt. yderligere bespa-
relse, da der bl.a. udestår en del slutopgørelser på anlægsarbejdet, eventuelle
yderligere udgifter til areal- og ejendomserhvervelser samt provenu ved salg af
arealer.”
På den baggrund kan der ikke på nuværende tidspunkt oplyses om den endeli-
ge pris for anlæg af Holstebromotorvejen og dermed heller ikke størrelsen af en
eventuel yderligere billiggørelse af projektet.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 132: Spm. om ministeren kan bekræfte, at der er et overskud på 573 mio. kr. på Holstebromotorvejen, som Herning Folkeblad beskriver i artiklen Ny motorvej med milliard-plus den 21. november 2018, til transport-, bygnings- og boligministeren
1981793_0002.png
Side 2/2
Jeg skal for god ordens skyld bemærke, at i
forbindelse med ’Aftale om linjefø-
ring af Holstebromotorvejen’ af 25. april 2013 mellem den daværende
regering
(S, RV og SF), V, DF, LA og K blev det besluttet, at anlæg af Holstebromotorve-
jen dels finansieres af midler fra Infrastrukturfonden (3,4 mia. kr.) og dels af
midler fra den daværende regerings Vækstplan DK (ca. 450 mio. kr.) (PL-
2013).
I samme forbindelse besluttede forligsparterne, at eventuelle tilbageløbsmidler
fra billiggørelse af anlægsprojektet først tilfalder Infrastrukturfonden, når bi-
draget fra Vækstplan DK er regnet fra og tilbageført til den generelle ramme til
offentlige investeringer.
I forhold til muligheden for at beslutte nye infrastrukturinvesteringer er sagen
desuden den, at vi til og med 2020 er udfordret af, at de allerede besluttede og
planlagte infrastrukturinvesteringer har oversteget det finansierede niveau. Det
betyder konkret, at vi aktuelt ikke kan anvende midler fra Infrastrukturfonden
til nye projekter. Nye projekter kan kun igangsættes, hvis de er finansieret sær-
skilt. Fra 2021 vil der igen være råderum til, at man kan overveje nye investe-
ringer
herunder i infrastruktur.
Ovenstående to forhold indebærer, at tilbageløbsmidler fra anlægget af Holste-
bromotorvejen ikke uden videre kan anvendes til nye anlægsprojekter og der-
med heller ikke til opgradering af de to motortrafikvejsstrækninger omkring
Herning til motorvej.
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen