Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1988091_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
13. december 2018
2018-6299
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 21. november 2018 stillet
mig følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 125:
Vil ministeren redegøre for de ti vejprojekter, som er færdiggjort, og som har
haft de største realiserede gevinster (opgjort som de vejprojekter, som har haft
de største realiserede interne renter)? Ministeren bedes samtidig opgøre det
potentielle samfundsøkonomiske tab i kroner frem til i dag, hvis ikke vi havde
anlagt de ti vejprojekter.
Svar:
Indledningsvist skal det bemærkes, at en direkte rangordning af projekter ba-
seret på deres interne rente ikke nødvendigvis giver det mest retvisende billede
af, hvilke projekter der repræsenterer størst absolut værdi for samfundet. Den
interne rente angiver det relative samfundsøkonomiske afkast af et projekt
dvs. de samfundsøkonomiske gevinster set i forhold til de samfundsøkonomi-
ske tab og omkostninger. Hvis anlægsudgifterne er lave, skal der således tilsva-
rende lavere gevinster til for at give en høj intern rente. Derfor kan det være
mere relevant at se på nettonutidsværdien, som udtrykker den absolutte sam-
fundsøkonomiske nettogevinst i nutidskroner af et projekt
dvs., forskellen
mellem gevinster og omkostninger set over hele projektets levetid.
I forbindelse med udarbejdelse af beslutningsgrundlag (VVM-undersøgelser)
for større vejprojekter gennemføres normalt en samfundsøkonomisk beregning
af projektet og eventuelle alternativer. Den samfundsøkonomiske beregning
gennemføres på baggrund af modelberegninger af forventede fremtidige effek-
ter af projektet samt forventninger til anlægsomkostningerne (anlægsoverslag).
Der er imidlertid ikke en fast procedure og metode for at beregne realiserede
samfundsøkonomiske effekter efter projekternes gennemførelse (såkaldte ex
post-analyser).
Vejdirektoratet har indledt en proces med at afklare, hvordan man mere syste-
matisk kan gennemføre evalueringer af projekters trafikale og samfundsøko-
nomiske effekter, efter at de er gennemført. Der knytter sig dog visse udfor-
dringer til at beregne realiserede samfundsøkonomiske effekter
bl.a. fordi
situationen efter projektets åbning skal sammenlignes med en samtidig hypote-
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 125: Spm. om en redegørelse for de ti vejprojekter, som er færdiggjort, og som har haft de største realiserede gevinster (opgjort som de vejprojekter, som har haft de største realiserede interne renter), til transport-, bygnings- og boligministeren
1988091_0002.png
tisk situation, hvor projektet ikke er gennemført, og fordi de samlede effekter
stadig skal baseres på en vurdering af projektets samlede levetid og dermed
effekter mange år frem i tiden. Derfor vil evalueringen af samfundsøkonomien
også efter projektets åbning skulle baseres på modelberegninger. Selv om Vej-
direktoratet har gennemført de første af sådanne evalueringer, er de endnu kun
gennemført for enkelte projekter.
I den forbindelse skal også nævnes, at Incentive i foråret 2018 udarbejdede en
ex post-analyse for Transport-, Bygnings- og Boligministeriet af samfundsøko-
nomien af en række infrastrukturprojekter i publikationen
’Ex
post samfunds-
økonomisk analyse af fem transportprojekter’.
Overordnet set viste analysen, at
de konkrete anlægsprojekter i det store hele har givet de gevinster for samfun-
det, som var forventet, da projekterne blev besluttet.
For at give et indtryk af de samfundsøkonomisk mest rentable projekter, som
er gennemført, har Vejdirektoratet opstillet to lister over de ti gennemførte
vejprojekter, som ifølge beregningerne i deres beslutningsgrundlag er vurderet
at have hhv. den største nettonutidsværdi (tabel 1) og hhv. de højeste interne
renter (tabel 2). For at afgrænse opgaven er der alene medtaget projekter fra
den seneste 10-årsperiode. Denne periode er desuden nogenlunde sammenfal-
dende med den periode, hvor der er beregnet samfundsøkonomi med interne
renter og nettonutidsværdi på baggrund af Ministeriets samfundsøkonomiske
metode. Der er i vidt omfang tale om sammenfald mellem de to opgørelser, idet
otte af ti projekter går igen på begge lister
om end i en anden rækkefølge.
Tabel 1. Oversigt over gennemførte vejprojekter rangordnet efter beregnet nettonutidsværdi
Afsluttede projekter
Køge Bugt Motorvej udvidelse Greve S - Køge
Syd om Odense nyt tilslutningsanlæg *
E45 Skærup-Hornstrup udvidelse
E20 Nr. Aaby-Middelfart
Frederikssund MV 2. etape + Tværvej
Næstved Omfartsvej
Motorring 3 udvidelse
Assentoft - Sdr. Borup
Holbækmotorvej, udvidelse Fløng-Roskilde
Motorring 4 udvidelse
Åbningsår
2017
2016
2013
2014
2015
2016
2008
2014
2012
2013
Intern rente
(pct.)
11,8
35,6
11,0
8,5
10,4
12,9
10,2
14,2
7,8
9,0
NNV
(mio. kr.)
10.680
7.400
5.763
3.150
2.744
2.359
1.670
1.048
877
777
Side 2/3
* Etape af udvidelse af motorvejen syd om Odense inkl. kommunal vej til supersygehus
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 125: Spm. om en redegørelse for de ti vejprojekter, som er færdiggjort, og som har haft de største realiserede gevinster (opgjort som de vejprojekter, som har haft de største realiserede interne renter), til transport-, bygnings- og boligministeren
1988091_0003.png
Tabel 2. Oversigt over gennemførte vejprojekter rangordnet efter beregnet intern rente
Afsluttede projekter
E20 syd om Odense nyt tilslutningsanlæg *
Assentoft - Sdr. Borup
Nykøbing F Omfartsvej
Næstved Omfartsvej
Køge Bugt Motorvej udvidelse Greve S - Køge
E45 Skærup-Hornstrup udvidelse
Frederikssund MV 2. etape + Tværvej
Motorring 3 udvidelse
Frederikssundmotorvej 1. etape
Motorring 4 udvidelse
Åbningsår
2016
2014
2014
2016
2017
2013
2015
2008
2011
2013
Intern rente
(pct.)
35,6
14,2
14,0
12,9
11,8
11,0
10,4
10,2
9,0
9,0
NNV
(mio. kr.)
7.400
1.048
679
2.359
10.680
5.763
2.744
1.670
730
777
Side 3/3
* Etape af udvidelse af E20 syd om Odense inkl. kommunal vej til supersygehus.
Det bemærkes, at de samfundsøkonomiske beregninger af projekterne er gen-
nemført med de på tidspunktet gældende forudsætninger. Som en konsekvens
heraf er beregningerne af de enkelte projekter ikke fuldt sammenlignelige, idet
forudsætningerne for beregningerne ikke er ens
herunder ift. diskonterings-
år, prisniveau, kalkulationsrente, nettoafgiftsfaktor, forudsat trafikvækst efter
åbning mv.
På det foreliggende grundlag er det i sagens natur heller ikke umiddelbart mu-
ligt at opgøre endeligt, hvilket samfundsøkonomisk tab man ville have oplevet
frem til i dag, hvis de pågældende projekter ikke var gennemført. Som en grov
indikation på den samlede værdi af projekterne for samfundet, kan der skeles
til den samlede sum af projekternes beregnede nettonutidsværdier. Projekterne
i tabel 1 (rangordnet efter nettonutidsværdi) repræsenterer de en samlet bereg-
net nettonutidsværdi på ca. 36 mia. kr. Projekterne i tabel 2 (rangordnet efter
beregnet intern rente) repræsenterer de en samlet nettonutidsværdi på ca. 34
mia. kr. Disse opgørelser er dog underlagt samme forbehold som ovenfor angi-
vet og er desuden udtryk for en levetidsberegning af infrastrukturprojekternes
gevinster og omkostninger frem for et udtryk for projekternes samfundsøko-
nomiske gevinster frem til i dag, som det efterspørges i det stillede spørgsmål.
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen