Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
13. december 2018
2018-6299
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 21. november 2018 stillet
mig følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 125:
Vil ministeren redegøre for de ti vejprojekter, som er færdiggjort, og som har
haft de største realiserede gevinster (opgjort som de vejprojekter, som har haft
de største realiserede interne renter)? Ministeren bedes samtidig opgøre det
potentielle samfundsøkonomiske tab i kroner frem til i dag, hvis ikke vi havde
anlagt de ti vejprojekter.
Svar:
Indledningsvist skal det bemærkes, at en direkte rangordning af projekter ba-
seret på deres interne rente ikke nødvendigvis giver det mest retvisende billede
af, hvilke projekter der repræsenterer størst absolut værdi for samfundet. Den
interne rente angiver det relative samfundsøkonomiske afkast af et projekt
–
dvs. de samfundsøkonomiske gevinster set i forhold til de samfundsøkonomi-
ske tab og omkostninger. Hvis anlægsudgifterne er lave, skal der således tilsva-
rende lavere gevinster til for at give en høj intern rente. Derfor kan det være
mere relevant at se på nettonutidsværdien, som udtrykker den absolutte sam-
fundsøkonomiske nettogevinst i nutidskroner af et projekt
–
dvs., forskellen
mellem gevinster og omkostninger set over hele projektets levetid.
I forbindelse med udarbejdelse af beslutningsgrundlag (VVM-undersøgelser)
for større vejprojekter gennemføres normalt en samfundsøkonomisk beregning
af projektet og eventuelle alternativer. Den samfundsøkonomiske beregning
gennemføres på baggrund af modelberegninger af forventede fremtidige effek-
ter af projektet samt forventninger til anlægsomkostningerne (anlægsoverslag).
Der er imidlertid ikke en fast procedure og metode for at beregne realiserede
samfundsøkonomiske effekter efter projekternes gennemførelse (såkaldte ex
post-analyser).
Vejdirektoratet har indledt en proces med at afklare, hvordan man mere syste-
matisk kan gennemføre evalueringer af projekters trafikale og samfundsøko-
nomiske effekter, efter at de er gennemført. Der knytter sig dog visse udfor-
dringer til at beregne realiserede samfundsøkonomiske effekter
–
bl.a. fordi
situationen efter projektets åbning skal sammenlignes med en samtidig hypote-