Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1978863_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
30. november 2018
2018-6204
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 16. november 2018 stillet
mig følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 115:
”Vil ministeren redegøre for, hvor stor en andel af togrejserne i Danmark, der
vil blive konkurrenceudsat som følge af regeringens aftaler om togtrafik siden
valget
i 2015?”
Svar:
Regeringen har indgået to aftaler, som omfatter udbud af togtrafik.
I
”Aftale
om genudbud af togtrafikken i Midt- og Vestjylland af 9. juni 2017”
med S, DF, AL, RV og SF udvides den allerede udbudte togtrafik i Midt- og
Vestjylland, som pt. drives af Arriva, med strækningen Vejle
Struer og
Svendborgbanen, som i dag betjenes af DSB. Udvidelsen får effekt fra decem-
ber 2020.
Dette berører 2 pct. af det samlede antal togpassagerer i den statslige togtrafik
(2015 niveau) og det samlede antal passagerer som betjenes af udbudt togtrafik
øges dermed fra 4 til 6 pct.
I
”Aftale
om Fremtidens togtrafik i Hovedstadsområdet af 13. december 2017”
med RV og DF overdrages det praktiske trafikkøberansvar for togtrafikken mel-
lem midten af Øresund og Østerport til Skånetrafiken. Skånetrafiken skal ind-
købe trafikken på grundlag af en udbudt kontrakt, som for den danske del af
strækningen ventes at få effekt fra december 2022. Det øger den udbudte andel
af den samlede togtrafik målt i passagerer med 8 procentpoint til i alt 14 pct.
I samme aftale er det besluttet at fremtidssikre S-banen til et automatisk fører-
løst system i en OPP konstruktion, hvor driften vil blive markedsudsat. Et ud-
bud af S-togstrafikken vil omfatte yderligere 61 procentpoint af passagererne,
så den samlede andel, som betjenes af udbudt togtrafik når op på 75 procent.
Det skal bemærkes, at de angivne procenttal er baseret på de pågældende
strækningers andel af passagertallet i 2015, og at der ikke er gjort nogen anta-
gelser om fremtidige forskydninger heri frem til udbudstidspunkterne.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 115: Spm. om,, hvor stor en andel af togrejserne i Danmark, der vil blive konkurrenceudsat som følge af regeringens aftaler om togtrafik siden valget i 2015, til transport-, bygnings- og boligminsteren
1978863_0002.png
Opgjort i forhold til transportarbejdet er andelen en del lavere, idet navnlig S-
togsrejserne er kortere end den gennemsnitlige togrejse.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen