Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1987243_0001.png
Folketingets Transport, Bygnings- og Bygningsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
12. december 2018
Besvarelse af spørgsmål alm. del 112 stillet af udvalget den 16. no-
vember 2018 efter ønske fra ikkemedlem Rasmus Horn Langhoff (S).
Spørgsmål:
Vil ministeren oplyse, om regeringen er opmærksom på, at når regerin-
gens aftale med DF fra 24. maj 2018 om Forenkling af erhvervsfremme-
systemet fører til besparelser på Region Sjællands udviklingspulje, bliver
regionale busruter lukningstruede? Og er det regeringens hensigt med
aftalen at ramme borgernes mobilitet i landdistrikterne?
Svar:
Formålet med aftalen om en forenkling af erhvervsfremmesystemet er at
skabe en sammenhængende erhvervsfremmeindsats på tværs af hele
Danmark med ydelser, der møder virksomhedernes behov og er enkle at
tilgå.
Som det følger af den politiske aftale overgår regionernes opgaver med
erhvervsfremme og turisme til andre aktører. I Økonomiaftalen for 2019
mellem regeringen og Danske Regioner blev der taget højde for den poli-
tiske aftales konsekvenser for regionerne og derfor blev det aftalt at redu-
cere regionernes budget til regional udvikling med 600 mio. kr.
Budgetreduktionen følger DUT-princippet, hvilket også fremgår af afta-
len mellem regeringen og regionerne. Midlerne bliver således alene skåret
som konsekvens af, at regionernes opgaver inden for erhvervsfremme og
turisme overgår til andre aktører. Det betyder desuden, at der ikke samlet
set tages penge fra regionernes øvrige opgaver.
Regionerne prioriterer selv midlerne til de regionale udviklingsopgaver,
som de fortsat skal varetage. Udover til indkøb af regional kollektiv trafik
anvendes de regionale udviklingsmidler også til at finansiere regionernes
opgaver inden for bl.a. uddannelse og jordforurening. Det er en grund-
læggende præmis for bloktilskuddet, at staten som bevillingsgiver ikke
stiller betingelser for tilskuddets anvendelse.
Når Region Sjælland beslutter at reducere busdrift eller lukke busruter, er
det således et udtryk for en regional prioritering af de regionale udvik-
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 112: MFU spm. om regeringen er opmærksom på, at når regeringens aftale med DF fra 24. maj 2018 om Forenkling af erhvervsfremmesystemet fører til besparelser på Region Sjællands udviklingspulje, bliver regionale busruter lukningstruede, til erhvervsministeren
2/2
lingsmidler for 2019. Region Sjælland kan ligesom de resterende regioner
frit prioritere, hvor stor en andel af det regionale bloktilskud til regional
udvikling, de vil anvenbde til den kollektive busdrift i deres område.
Jeg kan forstå, at regionsrådet i Region Sjælland den 3. december 2018
vedtog en spareplan, der påvirker en række regionale busruter. Som jeg
gjorde det klart på samrådet den 25. oktober i Transport-, Bygnings og
Boligudvalget har jeg forståelse for, at regioners lukninger og reduktioner
af busruter kan opleves frustrerende for de borgere, som det må berøre.
Som erhvervsminister vil jeg dog ikke foretage prioriteringer på de områ-
der inden for den regionale kollektive trafik, som regionerne har ansvar
for.
Jeg kan desuden oplyse, at regionerne også selv bestemmer i hvilket om-
fang om de vil prioritere midler til deres frivillige opgaver under regional
udvikling. Fra 1. januar 2019 gælder det grænseoverskridende samarbej-
der, projekter om kvalificeret arbejdskraft og den regionale udviklings-
strategi.
Det er altså op til regionerne selv at afgøre, om de skal spare på busdriften
for at varetage frivillige opgaver.
Med venlig hilsen
Rasmus Jarlov