Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
28. januar 2019
2018-6199
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 16. november 2018 stillet
mig følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Magnus Heunicke (S).
Spørgsmål nr.: 107
Vil ministeren i listeform redegøre for samtlige skønsfaktorer, der indgår ved
beregning af forrentningen af større infrastrukturprojekter og herunder oplyse,
hvem der foretager og hvem, der kontrollerer de pågældende skøn?
Svar:
Til brug for beregninger af forrentninger af infrastrukturprojekter anvendes en
række grundlæggende værktøjer, metoder, parametre og enhedspriser, hvori
forudsætningerne er lagt fast. De enkelte dele af projekterne beregnes på en
transparent måde, idet det er formålet, at der efterfølgende er mulighed for at
kontrollere de forudsætninger, der benyttes.
Beregningsmetoden foregår efter principperne i ”Ny anlægsbudgettering”.
For
infrastrukturprojekter med en forventet totaludgift på mere end 250 mio. kr.
gennemføres en ekstern kvalitetssikring af anlægsoverslaget og de samfunds-
økonomiske beregninger, herunder bl.a. trafikmodelberegninger, af eksterne
eksperter, typisk i form af større konsulentfirmaer. Dette sker med henblik på
at sikre, at undersøgelsernes resultater er retvisende.
Herudover stilles beregningsgrundlaget til rådighed for dem, der måtte ønske
det. Desuden er det samfundsøkonomiske metodegrundlag på transportområ-
det offentligt tilgængeligt, herunder regnearksmodellen TERESA og de sam-
fundsøkonomiske enhedspriser.
Åbenhed og gennemsigtighed giver således mulighed for dialog og faglig kritik
af forudsætninger, metodevalg osv., der indgår i det løbende arbejde med at
forbedre metodegrundlaget.
Der er kun i begrænset omfang tale om anvendelse af skøn, men i nogle situati-
oner må der foretages valg i forbindelse med forudsætningerne. Dette vil typisk
være tilfældet, hvis man har at gøre med dele af et infrastrukturprojekt, for
hvilket der ikke eksisterer relevante tidligere erfaringer.