Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1948424_0001.png
Samrådstale vedr. offentlige investeringer
3. oktober 2018
Samrådsspørgsmål AK
Vil ministeren oplyse, hvordan niveauet for offentlige investeringer har været histo-
risk?
Samrådsspørgsmål AL
Hvornår udløber investeringsudfordringen og hvordan er rammerne for investeringer
herefter?
Samrådsspørgsmål AM
Vil ministeren oplyse, hvad der forventes afsat til offentlige investeringer i de kom-
mende år?
Samrådsspørgsmål AN
Hvis investeringsudfordringen er et problem i de kommende år, hvad er så mulig-
hederne for offentlige investeringer i anlægsprojekter?
Samrådsspørgsmål AO
Hvordan vil ministeren prioritere de offentlige investeringer både nu og efter investe-
ringsudfordringens udløb?
Samrådsspørgsmål AP
Hvordan vurderer ministeren behovet for en masterplan for offentlige investeringer i
store anlægsprojekter?
Det talte ord gælder.
*** Indledning ***
Jeg er blevet stillet en række spørgsmål, som jeg vil besva-
re samlet.
*** Niveauet for offentlige investeringer historisk ***
Det første samrådsspørgsmål omhandler det historiske
niveau for offentlige investeringer, så lad mig starte med
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 3/10-18 om investeringsudfordringen i forbindelse med store anlægsinvesteringer, til finansministeren
Side 2 af 8
at give et kort overblik over udviklingen i de offentlige
investeringer.
Ifølge nationalregnskabet steg de skattefinansierede of-
fentlige investeringer kraftigt i 1960’erne og udgjorde i
1970’erne gennemsnitligt omkring 3,5
pct. af BNP.
Det skal ses i lyset af den grundlæggende udbygning af
velfærdsstaten, hvor der blev foretaget store bygge- og
anlægsinvesteringer, især på sundheds-, social- og uddan-
nelsesområdet.
I starten af 1980’erne faldt de offentlige investeringer til
omkring 2 pct. af BNP. Det skal blandt andet ses i sam-
menhæng med oliekriserne
især den seneste i 1978, som
medførte markante offentlige underskud.
De samlede offentlige investeringer lå fra 1990 og frem til
finanskrisen relativt stabilt på et niveau på omkring 2,8
pct. af BNP.
Siden finanskrisen har de offentlige investeringer dog lig-
get på et højt niveau i forhold til det historiske gennem-
snit siden 1990. Vi skønner aktuelt, at de offentlige inve-
steringer vil udgøre 3,5 pct. af BNP i 2019.
*** Mulighederne for investeringer i lyset af investeringsudfordringen ***
Jeg bliver desuden spurgt til mulighederne for investerin-
ger i lyset af investeringsudfordringen.
Investeringsudfordringen er opstået, fordi de allerede
igangværende og planlagte offentlige investeringer har
oversteget det finansierede niveau.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 3/10-18 om investeringsudfordringen i forbindelse med store anlægsinvesteringer, til finansministeren
Side 3 af 8
Det er altså et udtryk for, at der i en periode ikke har væ-
ret plads inden for de overordnede finanspolitiske ram-
mer til de udgifter, der har været affødt af allerede igang-
værende og planlagte projekter.
Problemet blev første gang konstateret under den tidlige-
re Thorning-regering, og det har været en udfordring, vi
løbende har skullet håndtere siden da.
Der har betydet, at der i perioden til og med 2020 kun
har kunnet planlægges investeringer, hvis de har været fi-
nansieret særskilt.
*** Rammerne for offentlige investeringer frem mod 2020 ***
De flerårige rammer for de offentlige investeringer i byg-
ninger og anlæg fastlægges i forbindelse med de mellem-
fristede fremskrivninger af dansk økonomi.
Den løbende planlægning af investeringsniveauet i stat,
kommuner og regioner skal holde sig inden for dette fi-
nansierede niveau, medmindre der anvises finansiering af
nye investeringstiltag.
Som finansminister er det vigtigt for mig at betone, at der
er et hensyn til løbende at afstemme investeringsniveauet
med konjunktursituationen.
Som det fremgår af Økonomisk Redegørelse fra august
2018 skønnes det, at de samlede offentlige investeringer
vil udgøre ca. 76 og 79 mia. kr. henholdsvis i år og næste
år.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 3/10-18 om investeringsudfordringen i forbindelse med store anlægsinvesteringer, til finansministeren
Side 4 af 8
Heraf udgør investeringer i bygninger og anlæg, der nok
er det, der primært interesserer Transportudvalget, hen-
holdsvis ca. 56 og 59 mia. kr.
Den resterende del udgøres af investeringer i forskning
og udvikling, der også regnes med i opgørelsen af de of-
fentlige investeringer.
Regeringen har med finanslovforslaget for 2019 priorite-
ret et højere niveau for de offentlige investeringer, end
der tidligere var afsat finansiering til.
I 2020 har vi desuden prioriteret et løft af rammen til of-
fentlige investeringer med ¾ mia. kr.
Dermed har vi sørget for, at de allerede planlagte offent-
lige investeringer
som det ser ud nu
kan holdes inden
for rammen.
Med andre ord har vi løst investeringsudfordringen frem
mod 2020.
Dog ser der ikke ud til at være penge til nye projekter før
2021, medmindre der kan findes konkret finansiering.
*** Rammerne for offentlige investeringer efter 2020 ***
Når vi kigger længere frem, lægger regeringen som be-
kendt op til at løfte rammen til offentlige investeringer
med samlet set 19,5 mia. kr. i 2021-2025.
Inklusive regeringens løft vil rammen til offentlige inve-
steringer, som opgøres i nationalregnskabstermer, ligge
på 61-65 mia. kr. årligt i 2019-priser i perioden 2021-
2025.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 3/10-18 om investeringsudfordringen i forbindelse med store anlægsinvesteringer, til finansministeren
Side 5 af 8
De offentlige anlægsinvesteringer er en klar prioritet for
regeringen, hvilket også er grunden til at vi prioriterer
19,5 mia. kr. mere til området, end Socialdemokratiet
lægger op til i deres 2025-oplæg
Stol på Danmark.
Med løftet af de offentlige investeringer lægger regeringen
op til at fastholde niveauet for de offentlige investeringer
på det nuværende høje niveau målt i forhold til BNP
frem mod 2025.
Når vi kigger længere frem end 2020, er der dog fortsat
en række allerede igangværende projekter, der også vil
trække udgifter nogle år ud i fremtiden.
Det drejer sig både om vejprojekter som den nye Stor-
strømsbro samt om jernbaneprojekter som Signalpro-
grammet og elektrificering af en række hovedstrækninger
på jernbanenettet.
Dertil kommer også de igangværende byggerier af nye
supersygehuse, der er en vigtig prioritet for regeringen.
For en økonomisk ansvarlig regering er det vigtigt, at vi
ikke igangsætter en masse nye projekter, uden at der er
penge til det.
Derfor har regeringen også finansieret nye investerings-
projekter frem mod 2020 krone til krone. Det gælder fx
udvidelsen af motorvejen på Vestfyn.
*** Regeringens prioriteter på investeringsområdet ***
Hvad angår regeringens prioriteter med hensyn til de of-
fentlige investeringer er det vigtigt at være opmærksom
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 3/10-18 om investeringsudfordringen i forbindelse med store anlægsinvesteringer, til finansministeren
Side 6 af 8
på, at rammen til offentlige investeringer skal finansiere
alle offentlige investeringsudgifter i både stat, kommuner
og regioner.
Det inkluderer selvfølgelig veje, jernbaner, broer og an-
den infrastruktur, men det er vigtigt at holde sig for øje,
at offentlige investeringer er mere end transportinfra-
struktur.
Offentlige investeringer er også skoler, daginstitutioner,
plejehjem, sygehuse osv.
Med andre ord de fysiske rammer for den borgernære
velfærd. De kommende år skal vi også investere i digital
infrastruktur, så den offentlige sektor løbende kan digita-
liseres.
Der skal desuden sikres midler til løbende vedligehold af
de eksisterende veje, jernbaner og bygninger.
På trods af stramme rammer med investeringsudfordrin-
gen har regeringen løbende prioriteret nye investeringer:
o
Vi har sammen med Dansk Folkeparti besluttet at
udvide motorvejen på Vestfyn for at komme træng-
selsproblemer til livs.
o
Vi har sammen med de øvrige partier bag Forsvars-
forliget aftalt at øge forsvarets bevillinger i de kom-
mende år, hvilket også indebærer en stigning i forsva-
rets anlægsinvesteringer, som i 2019-2020 er finansie-
ret af det økonomiske råderum.
o
Vi har i økonomiaftalen med kommunerne for 2019
aftalt at hæve kommunernes ramme til anlægsinveste-
ringer og aftalt, at investeringerne i højere grad skal
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 3/10-18 om investeringsudfordringen i forbindelse med store anlægsinvesteringer, til finansministeren
Side 7 af 8
målrettes investeringer i den borgernære velfærd som
fx skoler og daginstitutioner.
o
Vi har i økonomiaftalen med regionerne for 2019 af-
talt at fastholde regionernes anlægsinvesteringer på et
historisk højt niveau, så byggerierne af de nye super-
sygehuse kan realiseres.
Når det er sagt, ønsker regeringen at gennemføre sam-
fundsøkonomisk fornuftige investeringer i bedre infra-
struktur.
Aktuelt er der undersøgelser i gang, der belyser en række
infrastrukturprojekter.
Regeringen har på forslaget til finanslov for 2019 desuden
prioriteret midler til forundersøgelse af en fast forbindel-
se over Kattegat.
Som på de fleste områder er der dog flere ønsker, end der
er penge. Derfor er det helt afgørende, at vi prioriterer
vores midler til offentlige investeringer klogt.
Regeringen har tre overordnede prioriteter:
o
Vi skal sikre gode fysiske rammer for vores velfærds-
samfund. Vi skal prioritere midler til at vedligeholde
og investere i skoler, daginstitutioner og gode ram-
mer om ældrelivet.
o
Vi skal sikre velfungerende digitale platforme for ud-
viklingen af den offentlige sektor. Det kræver mo-
derne digital infrastruktur og at flere og flere sags-
gange digitaliseres.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 3/10-18 om investeringsudfordringen i forbindelse med store anlægsinvesteringer, til finansministeren
Side 8 af 8
o
Vi skal sikre en moderne og tidssvarende infrastruk-
tur. Vi kan de kommende år forudse stigende træng-
sel på flere vejstrækninger. Derfor skal vi prioritere
en fortsat udbygning af infrastrukturen
med et sær-
ligt fokus på vejnettet.
*** Masterplan
for offentlige investeringer i store anlægsprojekter
***
Et af samrådsspørgsmålene går på behovet for en "ma-
sterplan" for offentlige investeringer i store anlægsprojek-
ter.
Jeg synes generelt, at det er fornuftigt at have et langsigtet
perspektiv, når der foretages store investeringer i infra-
struktur.
En langsigtet planlægning kan nemlig sikre, at de investe-
ringer, som vi beslutter i dag, også giver mening i fremti-
den. Derudover er det vigtigt, at vi træffer beslutningerne
løbende og ikke ”frontloader” en masse projekter i de
første år
– i starten af 2020’erne.
Som jeg netop har redegjort for, er der dog ikke noget
råderum til nye offentlige investeringer frem mod 2020.
Derfor er der god tid til at overveje, hvilke infrastruktur-
projekter, der skal prioriteres fremadrettet.
Mere vil jeg ikke sige om det emne på nuværende tids-
punkt. Men jeg er sikker på, at udvalget vil tage initiativ
til, at vi får lejlighed til at drøfte temaet igen en anden
gang.