Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
2055111_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 07-05-2019
Enhed: SPOLD
Sagsbeh.: DEPSIST
Sagsnr.: 1904304
Dok. nr.: 901027
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 2. maj 2019 stillet følgende spørgs-
mål nr. 838 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Peder Hvelplund (EL).
Spørgsmål nr. 838:
”Ministeren
bedes kommentere henvendelsen af 15. april 2019 fra Dansk Pædiatrisk
Selskab (Børnelægeforeningen), Dansk Selskab for Obstetrik og Gynækologi, Jorde-
moderforeningen, Fagligt Selskab for Sundhedsplejersker og Dansk Selskab for Ind-
vandrermedicin om lige adgang til sundhed for alle børn og gravide i Danmark, jf. SUU
alm. del
bilag 319. Herunder redegøre for om ministeren vil tage initiativer for at
sikre, at børns adgang til sundhedshjælp ikke bliver forsinket eller forhindret af mis-
forståelser om børns ret til sundhed, som følge af at sundhedsloven kun sikrer ad-
gang til sundhed ved opholdstilladelse, hvorimod børn uden opholdstilladelse er sik-
ret adgang til sundhedsydelser gennem udlændingeloven?”
Svar:
Retten til sundhedslovens ydelser er som udgangspunkt betinget af bopæl, dvs., fol-
keregistrering i CPR, jf. sundhedslovens § 7, stk. 1 og 2.
Personer, som opholder sig her i landet uden at være bopælsregistrerede, har ret til
sundhedsydelser i et begrænset omfang. Regionsrådet yder således akut sygehusbe-
handling til personer, som midlertidigt opholder sig i regionen uden at være folkere-
gistrerede i CPR. Herudover yder regionsrådet behandling til disse personer, når det
under de foreliggende omstændigheder ikke skønnes rimeligt at henvise personen til
behandling i hjemlandet eller personen ikke tåler at blive flyttet til et sygehus der.
Det fremgår af sundhedslovens §§ 8 og 80.
Regionernes tilbud om akut sygehusbehandling m.v. til personer under midlertidigt
ophold lever op til Danmarks internationale forpligtelser på dette område.
Dette understreges yderligere af, at regeringen ved ændring af sundhedsloven ved
lov nr. 272 af 26. marts 2019 om betaling for akut og fortsat sygehusbehandling af
visse personer uden bopæl i Danmark, som træder i kraft den 1. juli 2019, netop har
undtaget alle børn og alle akutte fødsler fra betalingspligten. Ifølge lovbemærknin-
gerne kan regionerne fortsat yde akut og fortsat sygehusbehandling vederlagsfrit, når
regionen under de foreliggende omstændigheder skønner det rimeligt, f. eks. til ure-
gistrerede migranter og til andre personer, som ikke er i stand til betale herfor. Efter
loven skal ingen akut syge eller tilskadekomne patienter kunne nægtes behandling i
det offentlige sundhedsvæsen med henvisning til krav om betaling.
Hertil bemærkes, at private sundhedstjenesteydere i primærsektoren og på private
sygehuse i Danmark kan yde behandling mod betaling til alle uanset bopælsstatus og
opholdsstatus.
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 838: Spm. om kommentar til henvendelsen af 15/4-19 fra Dansk Pædiatrisk Selskab (Børnelægeforeningen), Dansk Selskab for Obstetrik og Gynækologi, Jordemoderforeningen, Fagligt Selskab for Sundhedsplejersker og Dansk Selskab for Indvandrermedicin om lige adgang til sundhed for alle børn og gravide i Danmark, jf. SUU alm. del – bilag 319, til sundhedsministeren
Udlændinge, der opholder sig i Danmark som asylansøgere, og udlændinge, der op-
holder sig ulovligt i Danmark, får som udgangspunkt udgifterne til nødvendige
sundhedsmæssige ydelser dækket af Udlændingestyrelsen, indtil udlændingen med-
deles opholdstilladelse, udrejser eller udsendes. Det fremgår af udlændingelovens
§ 42 a, stk. 1 og 2.
For så vidt angår udlændinge under Udlændingestyrelsens forsørgelse, er det ikke
hensigten med ovennævnte lov nr. 272 af 26. marts 2019 at ændre på de rettigheder,
udlændinge under Udlændingestyrelsens forsørgelse har i dag.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby
/
Signe Struberga
Side 2