Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
Det talte ord gælder
[Sundheds- og Ældreudvalget, Christiansborg, d. 25. april 2019 kl. 15.00
16.00,
lokale 2-011]
TALEPAPIR
Samrådsspørgsmål AX, BB og BC om serviceniveauer for
ældreplejen og kommunernes økonomi
Tak til de to spørgere for at indkalde til
samrådet her i dag. Der er stillet 3
samrådsspørgsmål
AX, BB og BC
som jeg
vil besvare samlet.
Det er jo vigtige emner, vi skal drøfte i dag,
og som vi også løbende har drøftet her i
kredsen og i Folketinget.
I forhold til spørgsmål AX og debatten om
Assens Kommunes serviceniveau, så har jeg
efterhånden flere gange svaret på både
skriftlige og mundtlige folketingsspørgsmål
om min holdning til et serviceniveau med
rengøring hver 5. uge og uden gulvvask.
Jeg vil derfor tillade mig at starte min
besvarelse af spørgsmål AX med at gentage,
hvad jeg allerede har udtalt om sagen fra
Assens Kommune:
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 835: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 25/4-19 om VIVE's rapport "Hjælp til svage ældre" og kommunernes manglende hjemmehjælp til svage ældre borgere, til ældreministeren
Rengøring hver 5. uge er uværdigt. Jeg kan
ikke understrege det nok, at svækkede ældre
skal have den hjælp, som de har brug for.
Som jeg også har sagt både over for
Folketinget og til pressen, så er eksemplet
med rengøring hver femte uge og uden
gulvvask efter min mening på ingen måde
foreneligt med værdig pleje.
Jeg har også meget svært ved at se, at det
kan anses for et reelt tilbud om hjælp
vi
taler jo om syge og svækkede ældre, som er
afhængige af hjælp.
Vi har kommunalt selvstyre, og derfor er og
bliver det en kommunalpolitisk opgave at
sikre en ordentlig og værdig ældrepleje, der
matcher den enkelte ældres behov for hjælp.
Og derfor må jeg også tilstå, at det har
undret mig meget at høre, at borgmesteren i
forbindelse med sagen selv har udtalt, at han
heller ikke mente, at rengøring hver 5. uge er
en værdig ældrepleje. Og samtidig har jeg jo i
øvrigt også kunnet konstatere, at der var
opbakning fra Socialistisk Folkeparti til et
niveau på hver 5. uge.
Side 2
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 835: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 25/4-19 om VIVE's rapport "Hjælp til svage ældre" og kommunernes manglende hjemmehjælp til svage ældre borgere, til ældreministeren
Ankestyrelsen har oplyst, at Assens
Kommune har indsendt en redegørelse,
hvoraf det fremgår, at byrådet d. 27. marts
har besluttet at rulle deres serviceniveau for
rengøring til svækkede ældre tilbage til
rengøring hver 3. uge og inklusiv gulvvask.
Ifølge de oplysninger, jeg har fået, er byrådet
derfor også i gang med at ændre deres
kvalitetsstandard på området, og det glæder
mig på vegne af de ældre borgere i Assens
Kommune.
Samtidig vil jeg gerne endnu engang slå fast,
at uanset et fastsat serviceniveau og en
vedtaget kvalitetsstandard, så skal der altså
træffes konkrete og individuelle afgørelser
med afsæt i den enkelte ældres aktuelle
behov. Et serviceniveau er alene vejledende.
Som jeg også har pointeret flere gange, så er
det Ankestyrelsen, der som ankeinstans og
overordnet tilsynsmyndighed, skal påse, at
kommunerne overholder serviceloven.
Side 3
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 835: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 25/4-19 om VIVE's rapport "Hjælp til svage ældre" og kommunernes manglende hjemmehjælp til svage ældre borgere, til ældreministeren
Det er Ankestyrelsen, der i en klagesag skal
påse, om en afgørelse matcher den enkelte
ældres behov for hjælp. Og det er også
Ankestyrelsen, der skal påse, om en
kommunes serviceniveau ligger inden for
servicelovens rammer.
Så i forhold til spørgsmålet om, hvorvidt der
er en nedre grænse for serviceniveauer for
ældreplejen, så fastlægges en sådan nedre
grænse løbende via Ankestyrelsens praksis.
Ankestyrelsen har tilbage i 2012 udtalt sig
om den nedre grænse for rengøring i
forbindelse med en principafgørelse om
serviceniveau med rengøring hver 4. uge.
Her udtalte Ankestyrelsen, at det som
vejledende udgangspunkt ikke vurderes at
være i strid med serviceloven med rengøring
hver 4. uge.
Styrelsen understregede dog også meget
klart, at borgerens behov går forud for
serviceniveauet.
Side 4
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 835: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 25/4-19 om VIVE's rapport "Hjælp til svage ældre" og kommunernes manglende hjemmehjælp til svage ældre borgere, til ældreministeren
Styrelsen udtalte, at der i forhold til
borgerens behov skal ses på borgerens
værdighed, integritet og personlige glæde
ved at leve i et rent hjem, og navnlig
borgerens mulighed for at leve et så normalt
liv som muligt.
Jeg ved, at Ankestyrelsen siden februar i år
har været i dialog med Assens Kommune om
deres håndtering af forløbet. Ankestyrelsen
har bedt om en redegørelse fra kommunen,
og den har de modtaget d. 28. marts.
Ankestyrelsen vil på baggrund af
kommunens redegørelse tage stilling til, om
der skal rejses en tilsynssag.
Som jeg også har været ude og sige, så er det
min holdning, at hvis Ankestyrelsen i en
tilsynssag skulle komme frem til, at det er
lovligt med rengøring hver 5. uge, så mener
jeg, at der er noget galt med vores
lovgivning. Og så må vi sætte os sammen
alle Folketingets partier
og se, hvordan vi
kan løse det problem.
Til den del af spørgsmål AX, der vedrører
kommunernes økonomi, kan jeg oplyse, at
Side 5
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 835: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 25/4-19 om VIVE's rapport "Hjælp til svage ældre" og kommunernes manglende hjemmehjælp til svage ældre borgere, til ældreministeren
kommunernes ældreudgifter pr. borger på
eller over 65 år har været på nogenlunde
samme niveau i perioden fra 2012 til 2017.
Med andre ord brugte kommunerne i 2017
således nogenlunde ligeså mange midler pr.
ældre over 65 år som i 2012 under SRSF-
regeringen.
Kommunernes aftalte serviceudgifter er øget
med knap 2 mia. kr. fra 2015 til 2019.
Udviklingen kan bl.a. ses i lyset af, at der er
prioriteret markante løft til ældreområdet, fx
værdighedsmilliarden og midler til bedre
bemanding.
Og så kan jeg ikke lade være med at
bemærke, at de aftalte serviceudgifter for
kommunerne faldt med knap 3,5 mia. kr.
under de S-ledede regeringer.
Det leder mig over til at besvare
samrådsspørgsmålene BB og BC, hvor der
spørges ind til rapporten ”Hjælp til svage
ældre”,
som Ældre Sagen har bestilt ved
VIVE.
Side 6
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 835: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 25/4-19 om VIVE's rapport "Hjælp til svage ældre" og kommunernes manglende hjemmehjælp til svage ældre borgere, til ældreministeren
For det bekymrer mig, at rapporten viser, at
antallet af svage ældre, der ikke modtager
hjælp, angiveligt skulle være steget til
74.000, når nu regeringen har prioriteret at
hæve de aftalte serviceudgifter.
Og som jeg sagde indledningsvis, er det ikke
til diskussion: svækkede ældre skal have den
hjælp, som de har brug for.
Regeringen har sammen med Dansk
Folkeparti ved de senere års finanslove
prioriteret ældreområdet højt. Det har vi jo
gjort, fordi vi synes, det er et vigtigt område.
Og fordi demografien har betydet flere
ældre.
Og jeg synes i den forbindelse, at vi også skal
huske, at formanden for KL, Jacob
Bundsgaard, roste den aftale, regeringen og
KL indgik i sommer om kommunernes
økonomi for 2019.
Side 7
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 835: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 25/4-19 om VIVE's rapport "Hjælp til svage ældre" og kommunernes manglende hjemmehjælp til svage ældre borgere, til ældreministeren
Desuden har regeringspartierne, i
forbindelse med behandlingen af F 40 i sidste
måned, sammen med Dansk Folkeparti
stemt for en vedtagelsestekst, der opfordrer
regeringen til at målrette flere midler til
ældreområdet i årets økonomiaftale med
kommunerne.
Det glæder jeg mig over som ældreminister.
Og jeg glæder mig også over, at dette ikke er
nyt. Regeringen har sammen med Dansk
Folkeparti prioriteret ældreområdet rigtig
højt, bl.a. ved de sidste fire års
finanslovsaftaler, siden sidste folketingsvalg.
I samrådsspørgsmål BC bliver der desuden
spurgt ind til antallet af borgere, der søger
om hjælp uden at modtage hjælp.
Det er jo afgørelser, der træffes ude i de
enkelte kommuner, og mit ministerium er
ikke i besiddelse af opgørelser over, hvor
mange borgere, der får afslag af den enkelte
kommune, eller om der skulle have været en
udvikling i disse tal.
Derimod er der tal for, hvis borgerne er
utilfredse med kommunens afgørelse og
klager til Ankestyrelsen.
Side 8
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 835: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 25/4-19 om VIVE's rapport "Hjælp til svage ældre" og kommunernes manglende hjemmehjælp til svage ældre borgere, til ældreministeren
Der er dog ikke noget i Ankestyrelsens tal
over klager, der tyder på, at de modtager
flere klager end tidligere fra borgere, der har
fået afslag på personlig eller praktisk hjælp.
Endelig bliver der i samrådsspørgsmål BC
spurgt ind til sundhedsreformens betydning
for udviklingen i forhold til at blive visiteret
til praktisk hjælp. Og hertil kan jeg svare, at
det på ingen måde er en del af
sundhedsreformen, at den får betydning for
muligheden for at få hjemmehjælp,
herunder praktisk bistand.
Den politiske aftale, som regeringen har
indgået sammen med Dansk Folkeparti om
en sundhedsreform, udspringer af et ønske
om at styrke det nære sundhedsvæsen i
kommunerne og i almen praksis.
Det er en styrkelse, som også kommer de
svækkede ældre til gavn, da vi blandt andet
ønsker at styrke behandlingen lokalt og
undgå unødvendige indlæggelser på
sygehusene.
Side 9
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 835: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 25/4-19 om VIVE's rapport "Hjælp til svage ældre" og kommunernes manglende hjemmehjælp til svage ældre borgere, til ældreministeren
Afslutningsvis vil jeg endnu engang gentage,
at en værdig ældrepleje har min højeste
prioritet.
Regeringen og jeg som ældreminister har
med god hjælp fra Dansk Folkeparti
tilført
ældreområdet markante løft de senere år.
Derfor forventer både jeg og regeringen
selvfølgelig også, at de ekstra midler, som
kommunerne har fået til området, kommer
de ældre til gavn. Ligesom jeg naturligvis
både håber og forventer, at kommunerne
tager deres ansvar alvorligt i forhold til at
sikre ældre en værdig ældrepleje.
Side 10