Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
Sundheds- og Ældreministeriet
Enhed: SPOLD
Sagsbeh.: DEPALBR
Koordineret med: AELSAM
Sagsnr.: 1902588
Dok. nr.: 893002
Dato: 23-04-2019
TALEPAPIR
Det talte ord gælder
[Den 23. april 2019 kl 15-16]
Samråd Bi og BJ om lægemanglen i almen praksis
Samrådsspørgsmål BI
Vil ministeren redegøre for, hvilke tiltag regeringen vil tage
for at bekæmpe lægemanglen i almen praksis inden for de
næste 5-7 år?
Samrådsspørgsmål BJ
Kan ministeren garantere, at alle de ekstra 320
introduktionsstillinger i almen medicin som regeringen vil
oprette i 2019 og 2020 vil blive besat af yngre læger,
således at borgerne i de dele af Danmark som i dag er plaget
af lægemangel kan regne med, at der rent faktisk kommer
flere hænder i almen praksis i deres område inden for de
næste par år?
Tak for spørgsmålene.
[Samrådsspørgsmål
BI – tiltag for at bekæmpe
lægemanglen i almen praksis]
Regeringen tager udfordringerne med lægedækning meget
alvorligt. Det er også baggrunden for, at vi allerede har taget
en lang række initiativer for at sikre bedre lægedækning i
Danmark.
1
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 821: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 23/4-19 om lægemangel i almen praksis, til sundhedsministeren
Jeg kunne da godt have tænkt mig, at den regering, som
spørgerens eget parti ledte, og som havde regeringsmagten
fra 2011-2015, havde været lige så ihærdige, for så kunne
der have været handlet mere i tide. Jeg tror også, at det er
vigtigt at huske på, at nogle af de udfordringer, som vi taler
om i dag på almen praksisområdet, trækker tråde tilbage til
den konflikt med de praktiserende læger, som fandt sted i
2013. Den skabte jo nok på mange måder en grundlæggende
usikkerhed blandt lægerne, som nok også har givet sig
udslag i de efterfølgende udfordringer med rekruttering til
almen medicin.
Denne regering har handlet og taget ansvar fra dag ét, både
med nedsættelsen af Lægedækningsudvalget, med den brede
politiske aftale om lægedækning og med et ambitiøst udspil
om almen praksis
(”En læge tæt på dig”, fra juni 2018).
Og
nu senest med aftalen om sundhedsreformen, hvor vi
sammen med Dansk Folkeparti investerer massivt i almen
praksis blandt andet med midler til nye sundhedshuse,
modernisering af lægepraksisser og også med i alt 160 nye
hoveduddannelsesforløb i almen medicin i 2019 og 2020, og
op til 320 ekstra introduktionsstillinger i almen medicin.
Det skal understøtte kapaciteten i almen praksis og medvirke
til, at borgerne i Danmark får en højere grad af frihed ved
valg af læge og muligheder for at få en læge i deres
nærområde, og at vi får et tilstrækkeligt antal af almen
praktiserende læger.
Her og nu har regeringen sidste år sikret, at der blev lavet en
delaftale til overenskomsten, som har sikret, at 63 ældre
praktiserende læger er fortsat i deres praksis fremfor at gå på
pension. Det er læger, som ellers havde meldt praksisophør,
Side 2
2
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 821: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 23/4-19 om lægemangel i almen praksis, til sundhedsministeren
2049620_0003.png
og det betyder rigtig meget, at de patienter stadigvæk har
deres familielæge. Det handler om at fritage lægerne fra
akkreditering og i stedet for få besøg af en kvalitetskonsulent
og indgå i en kvalitetsklynge. Så vi aflaster for noget af
papirarbejdet for at sikre, at nogle af de ældre læger bliver på
arbejdsmarkedet og har patienter tilknyttet.
Vi har også taget initiativ til, at flere læger under deres
kliniske basis uddannelse skal arbejde et halvt år i almen
praksis. Det skal både være med til at inspirere læger til at
vælge almen medicin som speciale, men det er selvfølgelig
også vigtigt for at opbygge brede medicinske kompetencer
og få en indsigt i det nære sundhedsvæsen. Det er relevant,
ligegyldigt hvor man senere ender med at få ansættelse i
vores sundhedsvæsen.
Den ændring af KBU’en implementeres gradvist af hensyn
til de andre specialer, og det betyder, at vi forventer, at
antallet af KBU-forløb i almen medicin her i 2019 vil nå op
på 90 pct.
Ud over behovet for at uddanne flere læger i almen medicin
vil regeringen også tage en række andre initiativer for at
rekruttere, fastholde og aflaste de praktiserende læger:
For at styrke rekruttering og fastholdelse af læger bl.a. i
lægedækningsudfordrede områder vil regeringen indgå et
partnerskab med de lægefaglige organisationer, KL og
Danske Regioner.
Det er et partnerskab, som bl.a. skal udvikle initiativer, som
understøtter, at alment praktiserende læger, som overvejer at
gå på pension, får incitamenter til at blive i arbejdet, og at
Side 3
3
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 821: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 23/4-19 om lægemangel i almen praksis, til sundhedsministeren
2049620_0004.png
yngre læger får bedre muligheder for kortere ansættelser i
almen praksis. Det er noget af det, der desværre i dag ikke er
muligt i tilstrækkelig grad.
For at aflaste de praktiserende læger, så lægerne kan
koncentrere sig om den lægefaglige kerneopgave, vil vi se
på, om der er områder, som i dag varetages af almen praksis,
der mere hensigtsmæssigt kan håndteres et andet sted. Det
handler både om, at vi skal mindske bureaukratiet og give
mere tid til kerneopgaven. Men det handler fx også om at
kigge på attestarbejde, henvisningskrav for almen praksis og
nogle af de andre steder, hvor man kan frigøre tid til
patienterne ved at lade opgaverne blive varetaget andetsteds.
I aftalen om sundhedsreformen, som vi har indgået med
Dansk Folkeparti, har Dansk Folkeparti også haft meget
fokus på henvisningskravet til fysioterapi, og derfor er det
også blevet en del af den endelige aftale. Det er et konkret
initiativ, som forventes alene at spare de alment
praktiserende læger for 125.000 konsultationer pr. år.
Der er sat en begrænsning på fem konsultationer, så vi sikrer,
at der er fokus på patientsikkerheden.
Så er der nedsat en arbejdsgruppe, der inden længe skal
komme med forslag - der er ude til høring i de faglige
organisationer lige nu - omkring modernisering og
afbureakratisering af reglerne om journalføring. Det er også
noget, som har været efterspurgt længe i forhold til at frigøre
tid til kerneopgaven. Så vi skaber klarere og lettere
anvendelige regler i forhold til, at man ikke bruger tid på
unødvendige dokumentationsopgaver, og at man netop kan
prioritere sine ressourcer, og skabe mest mulig værdi for
patienterne.
Side 4
4
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 821: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 23/4-19 om lægemangel i almen praksis, til sundhedsministeren
Men man må også sige, at der ikke er nogle nemme
”snuptagsløsninger”, når det handler om at sikre fuld
lægedækning i Danmark – det er et langt sejt træk. Også før
alle initiativerne begynder at virke.
Derfor er det også vigtigt med sundhedsreformen at lave
en gradvis udbygning af det nære sundhedsvæsen, som vil
føre til mere aktivitet uden for sygehusene og derfor også i
almen praksis. Det er også vigtigt i forhold til at sikre, at
man både fagligt ser fremtiden i det nære sundhedsvæsen og
i almen praksis. Det er også vigtigt, at vi investerer, og det
gør vi med Nærhedsfonden og de 8,5 mia. kr., herunder i
rammerne og faciliteterne og i udstyr i det nære
sundhedsvæsen og ude i almen praksis.
[Samrådsspørgsmål BJ – om ministeren kan garantere,
at alle de ekstra 320 introduktionsstillinger i almen
medicin vil blive besat af yngre læger]
Hvis vi kigger på den nye prognose ”Lægeprognosen 2018-
2040”, som Sundhedsstyrelsen netop har offentliggjort her
den 12. april, så viser den, at der i hovedscenariet vil være en
vækst i antallet af speciallæger i almen medicin på ca. 51
pct. frem mod 2040 - det er et løft fra ca. 4.900 sidste år til
7.400 i 2040.
Det løser selvfølgelig ikke alle de udfordringer, vi har i dag.
Men det er vigtigt at se, at mange af de initiativer, vi har sat i
gang, heldigvis gør, at vi kan se lys for enden af tunnelen.
Side 5
5
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 821: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 23/4-19 om lægemangel i almen praksis, til sundhedsministeren
2049620_0006.png
Hvis vi kigger på dimensioneringen af
hoveduddannelsesforløb, så vil der, med de aftaler vi har
lavet med Dansk Folkeparti, i 2020 være dimensioneret med
370 hoveduddannelsesforløb i almen medicin.
I 2015 var der dimensioneret med 252 forløb. Og i 2011 med
240 forløb. Fra 2011 til 2015 blev antallet af forløb således
hævet med 12, mens antallet foreslås hævet med 118 fra
2015 til 2020.
Men det er klart, at de læger jo ikke bliver uddannet fra den
ene dag til den anden. Det viser, hvad konsekvenserne er af,
at der gennem en årrække blev uddannet for få speciallæger i
almen medicin.
De ekstra hoveduddannelsesforløb betyder, at det også vil
være muligt at opslå flere introduktionsstillinger i almen
medicin.
Det hænger nemlig sådan sammen, at antallet af
introduktionsstillinger følger antallet af
hoveduddannelsesstillinger med en given ratio.
For almen medicin er minimumsratioen 1,3 og
maksimumsratioen er 2,0. Det betyder, at der kan opslås op
til 320 ekstra introduktionsstillinger her i 2019 og2020, som
det fremgår af aftalen om sundhedsreformen.
Det gode ved introduktionsstillingerne er, at det giver
mulighed for flere hænder, som allerede på den korte bane
kan komme ud i almen praksis og bidrage til tryghed og
bedre lægedækning.
Side 6
6
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 821: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 23/4-19 om lægemangel i almen praksis, til sundhedsministeren
Og så kan en introduktionsstilling i almen medicin også være
med til at afklare, om en speciallægeuddannelse i almen
medicin er det rette for den yngre læge.
Vi har i regeringen sammen med Dansk Folkeparti meget
klart sagt, at vi vil hæve antallet af
hoveduddannelsesstillinger og dermed også
introduktionsstillinger. Og netop også med
sundhedsreformen investere massivt i det nære
sundhedsvæsen, og dermed gøre det attraktivt også for yngre
læger at kigge i den retning.
Der ligger også en vigtig opgave i at gøre det attraktivt for
yngre læger at vælge netop introduktionsstillingerne i almen
medicin.
Det er ikke nogen let opgave, men det er en opgave, som
også ligger hos regionerne, men som vi vil understøtte fra
regeringens side. Som nævnt vil vi med aftalen om den nye
sundhedsreform fx igangsætte et partnerskab om rekruttering
og fastholdelse af alment praktiserende læger i hele landet.
Og med det udspil vi har præsenteret i forbindelse med
sundhedsreformen ”Flere hænder, større arbejdsglæde”,
ligger der også en lang række konkrete initiativer, som her
og nu handler om at sikre en bedre rekruttering til almen
praksis.
Side 7
7
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 821: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 23/4-19 om lægemangel i almen praksis, til sundhedsministeren
Hvis vi kigger på Partnerskabet, så skal det blandt andet
udvikle initiativer, som kan understøtte, at yngre læger
vælger almen praksis til, og også kan understøtte, at
praktiserende læger slår sig ned i lægedækningstruede
områder bl.a. i form af flyttepakker med inspiration fra
udflytning af statslige arbejdspladser.
Jeg har også godkendt en række ansøgninger om
sammenhængende uddannelsesforløb, og senest en
forsøgsordning, som skal være med til at sikre praktiserende
læger i Vestjylland.
Så omtalte jeg også tidligere, på det seneste samråd, at vi
sidste år besluttede at øge dimensioneringen af
bacheloruddannelsen på medicinstudiet med over 250
pladser, og dermed også skabte grundlag for etableringen af
en kandidatuddannelse i hhv. Esbjerg og i Region Sjælland.
Ved samme lejlighed er der indført to-delt dimensionering af
bachelor- og kandidatuddannelserne i medicin for at
begrænse vandringen af medicinstuderende fra Vest- til
Østdanmark, sådan som det også blev anbefalet i
Lægedækningsudvalgets rapport.
Lægedækningsudvalgets forslag og initiativerne i den
politiske aftale om bedre lægedækning gør vi status på her i
slutningen af året, og i 2021 vil vi igen gøre status for
udviklingen i lægedækningen.
Så vi følger det her tæt i forhold til også at kunne handle,
ligesom vi har fulgt det tæt al den tid, vi har siddet i
regering, og taget en lang række initiativer for at sikre en
bedre lægedækning i Danmark.
Side 8
8
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 821: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 23/4-19 om lægemangel i almen praksis, til sundhedsministeren
Tak for ordet.
Side 9
9