Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
2054977_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 06-05-2019
Enhed: SUNDOK
Sagsbeh.: DEPPER
Sagsnr.: 1903836
Dok. nr.: 889079
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 8. april 2019 stillet følgende spørgs-
mål nr. 787 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 787:
”Vil
ministeren i forlængelse af ministerens besvarelse af SUU alm. del
samråds-
spørgsmål AÅ og BA i Sundheds- og Ældreudvalget den 2. april 2019 oplyse udviklin-
gen i sagsbehandlingstiden og antallet af klager i Styrelsen for Patientklager de sidste
fem år?
Svar:
Af tabel 1 og 2 neden for fremgår udviklingen i
sagsbehandlingstider
for perioden
2014-2018 for klagesager dels indkommet efter 1. januar 2016 dels den gennemsnit-
lige sagsbehandlingstid for alle sager inkl. ophobede sager.
Til udvalgets orientering bemærkes, at behandlingen af klagesager i Styrelsen for Pa-
tientsikkerhed fra 2016-2018 var delt i to spor: I det ene spor blev der afviklet klage-
sager indkommet
efter
1. januar 2016, og i det andet spor blev der afviklet sager ind-
kommet
før
1. januar 2016 (ophobede sager).
Opdelingen var et led i handlingsplanen fra 2016 for afvikling af ophobede klagesager
og nedbringelse af sagsbehandlingstiderne. Målsætningen var, at sagsbehandlingsti-
den for nye sager (indkommet efter 1. januar 2016) skulle holdes under 9 måneder.
Af tabel 1 fremgår sagsbehandlingstiden for klagesager indkommet
efter
1. januar
2016.
Tabel 1.
Gennemsnitlig sagsbehandlingstid for nye klagesager
Sagsbehandlingstid, måneder
Gennemsnitlig sagsbehand-
lingstid for nye klagesager
disse er ikke opgjort selvstændigt.
2014
-
2015
-
2016
4,9
2017
8,5
2018
12,8*
* I 2018 blev afviklet ca. 257 ophobede sager indkommet før 1. januar 2016. Sagsbehandlingstiden for
Som det fremgår, kunne målsætningen om en sagsbehandlingstid for klagesager på 9
måneder overholdes i 2016 og 2017 men kunne grundet udflytningen under Bedre
Balance II ikke overholdes i 2018.
Af tabel 2 neden for fremgår den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for
alle
klagesa-
ger. For perioden 2016-
8’s vedko
e de gælder oplys i ger e således både for
nye sager indkommet
efter
1. januar 2016 og for ophobede sager indkommet
før
1.
januar 2016.
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 787: Spm. om udviklingen i sagsbehandlingstiden og antallet af klager i Styrelsen for Patientklager de sidste fem år, til sundhedsministeren
2054977_0002.png
Tabel 2.
Gennemsnitlig sagsbehandlingstid for alle klagesager
Sagsbehandlingstid, måneder
Gennemsnitlig sagsbehand-
lingstid for alle klagesager
disse er ikke opgjort selvstændigt.
2014
13,1
2015
12,8
2016
12,4
2017
13,6
2018
12,8*
* I 2018 blev afviklet ca. 257 ophobede sager indkommet før 1. januar 2016. Sagsbehandlingstiden for
Af tabel 3 herunder fremgår antallet af
oprettede klagesager
i perioden 2014-2018.
Tabel 3.
Antal oprettede klagesager i perioden 2014-2018
Oprettede klagesager
Antal oprettede klagesager
Stigning ift. året før
2014
6.924
-
2015
6.612
-5%
2016
6.335
-4%
2017
6.848
8%
2018
7.369
8%
Medens antallet af oprettede klagesager faldt i perioden 2015-2016, har antallet af
oprettede klagesager udvist stigende tendens i 2017-2018.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby
/
Peter Esgerd Rohde
Side 2