Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 03-05-2019
Enhed: AELSAM
Sagsbeh.: DEPANS
Sagsnr.: 1903758
Dok. nr.: 892659
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 8 april 2019 stillet følgende spørgs-
mål nr. 785 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 785:
”Vil
ministeren kommentere bilag 303 om bevilling af vippeleje? Vil ministeren i for-
længelse heraf redegøre for, hvem der skal sikre hjælp til en borger, hvor hverken
kommunen eller regionen vil bevilge vippeleje? Vil ministeren endvidere redegøre
for, hvem der er den ansvarlige myndighed, og hvilke klagemuligheder borgere i en
sådan situation har med henblik på at få bevilget et vippeleje? Vil ministeren slutte-
ligt kommentere henvendelsen i forhold til afgrænsningscirkulæret?
”
Svar:
Det er altafgørende, at man som borger kan få bevilget et nødvendigt hjælpemiddel
eller behandlingsredskab, når man har behov for det.
Heldigvis forstår jeg, at regionen i den omtalte sag har påtaget sig at bevilge et vippe-
leje, således at borgeren ikke skal vente længere på afklaring. Herefter må kommu-
nen og regionen indbyrdes finde ud af, om vippelejet skal bevilges som et behand-
lingsredskab eller hjælpemiddel til borgeren, hvorefter betalingsspørgsmålet må af-
klares efterfølgende mellem de involverede myndigheder.
Det er den rigtige fremgangsmåde og er i overensstemmelse med afgrænsningscirku-
læret, hvor det netop fremgår, at i tilfælde hvor der opstår tvivl om hvilken myndig-
hed, der er ansvarlig for bevilling af et nødvendigt behandlingsredskab eller hjælpe-
middel, må tvivlen ikke kommer borgeren til skade.
Mere generelt kan jeg oplyse, at det beror på en konkret sundhedsfaglig vurdering,
om patienten skal forsynes med et behandlingsredskab som led i sygehusbehandlin-
gen. Borgere kan indbringe klager over afgørelser om en regions afslag på bevilling af
behandlingsredskaber som led i eller fortsættelse af sundhedsfaglig behandling til
Styrelsen for Patientklager, der behandler klager over sundhedsvæsenets sundheds-
faglige virksomhed.
Børne- og Socialministeriet har oplyst, at hvis man som borger ønsker at klage over
en kommunes afgørelse om hjælpemidler, skal klagen indbringes for Ankestyrelsen,
der behandler klager over afgørelser på socialområdet. Det bemærkes herved, at bor-
geren i den omtalte sag i bilaget ifølge det oplyste har påklaget kommunens afgørelse
til Ankestyrelsen, og at Ankestyrelsen har stadfæstet kommunens afgørelse.
På trods af, at det fremgår tydeligt af afgrænsningscirkulæret, at tvivlen ikke må
komme borgeren til skade, ser vi desværre stadig eksempler på sager, hvor borgere
bliver kastebold mellem region og kommune.