Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
2045323_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 11-04-2019
Enhed: 3-AFD
Sagsbeh.: DEPJNY
Sagsnr.: 1903557
Dok. nr.: 878486
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 3. april 2019 stillet følgende spørgs-
mål nr. 780 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Thomas Jensen (S).
Spørgsmål nr. 780:
”Vil
ministeren redegøre for, hvem der i forlængelse af regeringens og Dansk Folke-
partis aftale om sundhedsreformen har beslutningskompetence til at beslutte føl-
gende: Hvilke sygehuse der hhv. skal fortsætte med at eksistere og lukke? Hvilke afde-
linger der skal ligge på hvilke sygehuse? Hvilke lokaliteter der skal køre akutlægebiler
ud fra?”
Svar:
Det fre går af aftale af 6. arts
9 elle regeri ge og Da sk Folkeparti ”Et
stærkere sundhedsvæsen
– tættere på dig”, at ”Aftalepartier e er e ige o , at der
med sundhedsreformen ikke ændres på den fastlagte sygehusstruktur
hverken for
de 21 akutsygehuse
eller de øvrige sygehuse”.
En ny Nærhedsfond på 8,5 mia. kr. i 2020-2025 skal fungere som løftestang for udvik-
ling af kapacitet og kompetencer i det nære sundhedsvæsen i kommuner og almen
praksis. Der er tale om et målrettet ekstraordinært tilskud, der kommer oven i den lø-
bende prioritering til sundhedsområdet de kommende år gennem økonomiaftaler og
finanslovsaftaler. Med Nærhedsfonden er der afsat 4 mia. kr. til investeringer i mo-
derne sundhedshuse, som skal bidrage til at forbedre behandlingen gennem et nært
og fleksibelt sundhedstilbud af høj kvalitet i hele landet.
Med sundhedsreformen vil fem nye sundhedsforvaltninger erstatte regionerne og
overtage regionernes opgaver på sundhedsområdet inden for rammerne af stærkere
nationale retningslinjer. Det vil være bestyrelserne i de fem sundhedsforvaltninger,
der som regionerne i dag, vil få driftsansvaret for sygehusene. Heri indgår også plan-
lægning af sygehusstruktur. Hver sundhedsforvaltning ledes af en bestyrelse på otte
medlemmer, der udpeges af regeringen. I bestyrelsen vil indgå tre medlemmer udpe-
get efter indstilling fra kommunerne i området og repræsenterende forskellige sund-
hedsfællesskaber, et medlem udpeget efter forslag fra patientforeningerne og tre
medlemmer med stærke faglige kompetencer og erfaring fra sundhedssektoren. De
nuværende regionsrådsformænd vil få tilbud om at blive formænd i de nye bestyrel-
ser.
Bestyrelsen vil være bredt sammensat af folkevalgte kommunalpolitikere, patientre-
præsentanter og personer med stor faglig og ledelsesmæssig indsigt i sundhedsvæse-
net.
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 780: MFU spm. om, hvem der i forlængelse af sundhedsreformen har beslutningskompetence til at beslutte, hvilke sygehuse der hhv. skal fortsætte med at eksistere og lukke, til sundhedsministeren
Bestyrelserne vil være forpligtede til at følge den af regering og Folketing fastsatte
udviklingsplan, som beskriver den overordnede retning og prioriteringer på sund-
hedsområdet.
Kommunerne skal gennem sundhedsfællesskaberne have en langt stærkere rolle i
planlægningen. Den nye struktur skal være med til at sikre, at der er det nødvendige
blik på at skabe et borgernært og sammenhængende sundhedsvæsen. Det nære
sundhedsvæsens perspektiv, behov og potentialer skal tænkes ind
både når det
gælder planlægningen af de akutte funktioner og når det gælder planlægningen af de
elektive funktioner.
Når bestyrelserne i sundhedsforvaltningerne fremadrettet skal planlægge sygehus-
strukturen, er der mange forskellige hensyn, som indgår i overvejelserne. Det er ikke
anderledes end i dag. Der er hensyn til drift, faglige forhold, bygningsmæssige ram-
mer og organisatoriske hensyn
alt sammen for at skabe det bedst mulige sygehus-
væsen for patienterne, hvor vi også udnytter ressourcerne klogt.
I den nye struktur vil alle kommuner også være stærkt repræsenteret i sundhedsfæl-
lesskaberne
det gælder både det faglige og det politiske niveau. I den politiske over-
bygning vil kommunerne være repræsenterede ved borgmester og sundhedsudvalgs-
formand, hvor der også sidder en repræsentant fra det lokale patient- og pårørende
råd. Det sikrer alt sammen en lokal forankring.
Derudover har sundhedsfællesskaberne høringsret ift. strukturelle beslutninger i
sundhedsforvaltningerne. Det vil sige, at sundhedsfællesskaberne inddrages, hvis der
er overvejelser om sygehusændringer. Her vil borgere og demokratisk valgte politi-
kere fra alle 98 kommuner have en stemme.
Med aftalen om en sundhedsreform skaber vi et solidt fundament for et meget mere
inddragende sundhedsvæsen, hvor både patienter, pårørende og landets folkevalgte
lokalpolitikere får mere indflydelse, end de har i dag.
Med sundhedsreformen prioriterer regeringen og Dansk Folkeparti befolkningens
tryghed på akutområdet højt. Døgnet rundt og i alle dele af landet skal borgere være
trygge ved, at de får de nødvendige hjælp, hvis der bliver ramt af akut sygdom eller
kommer ud for en ulykke. Vi ønsker et opgør med den nuværende forskellige indret-
ning mellem regionerne.
Med sundhedsreformen etableres 20 nye akutberedskaber i de områder i landet,
hvor der er særlige behov for at forbedre responstiderne. Placeringen sker ud fra et
politisk ønske om særligt at styrke akutberedskabet i landets yderområder og under
hensyntagen til de nuværende responstider. Det forudsættes, at allerede placerede
beredskaber ikke flyttes de kommende år, så der ikke sker forringelser i dækningen i
dele af landet.
Midlerne til ekstra akutberedskaber fordeles svarende til, at der kan placeres 4 ekstra
beredskaber i Nordjylland, 4 ekstra beredskaber på Sjælland (uden for hovedstads-
området), 1 ekstra akutberedskab i Nordsjælland, 1 ekstra akutberedskab i den syd-
lige del af hovedstadsområdet, 1 på Bornholm, 2 på Fyn, 3 i Sydjylland, 2 i Østjylland
samt 2 i Midt- og Vestjylland.
Side 2
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 780: MFU spm. om, hvem der i forlængelse af sundhedsreformen har beslutningskompetence til at beslutte, hvilke sygehuse der hhv. skal fortsætte med at eksistere og lukke, til sundhedsministeren
Planlægning af det præhospitale beredskab sker i dag med afsæt i lokale behov og
detaljerede opgørelser af bl.a. responstider, befolkningstæthed, antal kørsler, vejnet
m.v. og der anvendes avancerede simulationsmodeller.
Den konkrete placering og valget af ekstra beredskaber (ambulance, akutbil og akut-
lægebil) vil ske i dialog med regionerne og fra 2021 sundhedsforvaltningerne. Dette
fremgår direkte
af aftale
elle regeri ge og Da sk Folkeparti ”Et stærkere su d-
hedsvæsen
tættere på dig”
på s. 6.
Derudover fastsættes der nationale, bindende retningslinjer om indretningen af akut-
området i hele landet. Det betyder, at patienten møder samme system, når de kom-
mer akut til skade. De bindende retningslinjer fastsættes på grundlag af Sundhedssty-
relsens faglige anbefalinger, der forventes færdiggjort i 2019. Ansvaret for implemen-
teringen af retningslinjer forankres i Sundhedsvæsen Danmark.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby
/
Jeannette Nybo
Side 3