Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
Su dheds‐ og Ældre i isteriet 
 
E hed: JURPSYK 
Sagsbeh.: DEPFRE 
Koordi eret  ed:  
Sags r.: 
 
Dok.  r.: 
 
Dato:  ‐ ‐
 
TALEPAPIR
Det talte ord gælder
Christiansborg den 2. april 2019
Samrådsspørgsmål AÅ og BA om mammografisagen i
Ringsted
Samrådsspørgsmål AÅ efter ønske fra Flemming Møller
Mortensen (S)
Ministeren bedes redegøre for de procedurer, der gør sig
gældende, når Styrelsen for Patientklager via en klagesag
bliver gjort opmærksom på potentielt livstruende fejl i
behandlingen et sted i sundhedsvæsnet, som rækker ud over
den konkrete klagesag og derfor potentielt også kan påvirke
andre patienters behandling. Herunder redegøre for, hvornår
Styrelsen for Patientklager kontakter eksempelvis Styrelsen
for Patientsikkerhed med sin viden? Hvad skal der til for, at
denne henvendelse fra en myndighed sker og har proceduren
herfor ændret sig de senere år?
Samrådsspørgsmål BA efter ønske fra Flemming Møller
Mortensen (S)
Ministeren bedes redegøre for, hvad ministeren agter selv at
foretage sig for at sikre, at der ikke igen kan gå 11 måneder,
fra myndighederne bliver gjort opmærksom på livstruende fejl
i sundhedsbehandlingen, til der bliver reageret, sådan om
tilfældet
var
i
sagen
med
mangelfulde
brystkræftundersøgelser på Ringsted Sygehus?
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 758: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 2/4-19 om sundhedsmyndighedernes reaktion på klagesager, der gør opmærksom på potentielt livstruende fejl i behandlingen et sted i sundhedsvæsenet, til sundhedsministeren
 
Tak for spørgsmålene.
Spørgsmålene tager jo deres afsæt i den meget tragiske sag, vi
har set fra Ringsted Sygehus, hvor flere kvinder i en årrække
har fået mangelfulde mammografiundersøgelser.
Det er en sag, der i høj grad sætter fokus på regionernes ansvar
som driftsherrer, og som også desværre viser gentagne svigt
fra Region Sjællands side.
Det er et klokkeklart og entydigt regionalt ansvar at sikre, at
den sundhedsfaglige behandling lever op til de faglige
standarder og kliniske retningslinjer, der er. Det har sygehuset
og regionen ikke levet op til i den her sag. Og det er et meget
alvorligt svigt, som vi er vidne til. Der har ikke bare været ét
svigt, men desværre flere svigt, og desværre også et forsøg på
at dække over de fejl, der er begået.
Da sagen først kom frem i offentligheden, var der tale om 7
kvinder, der havde fået brystkræft. Muligvis som følge af
mangelfuld undersøgelse. Nu er vi med de seneste tal oppe på
221. Og regionen er fortsat ikke færdig med sagen.
Og derfor er det selvsagt også en sag, som jeg følger meget
tæt, og som vores styrelser også følger meget tæt. Det er også
en sag, der ikke er afsluttet endnu.
Det er regionerne – i det her tilfælde Region Sjælland – som
er den driftsansvarlige myndighed, og som har ansvaret for at
følge op på svigt og de fejlbehandlinger og de udeladelser, der
har været på deres behandlingssteder.
Side 2
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 758: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 2/4-19 om sundhedsmyndighedernes reaktion på klagesager, der gør opmærksom på potentielt livstruende fejl i behandlingen et sted i sundhedsvæsenet, til sundhedsministeren
 
Det, der er foregået i Region Sjælland, det er både uforståeligt,
men det er også på mange måder utilgiveligt. Og særligt fordi
man så også angiveligt har forsøgt at dække over de fejl, man
har begået, synes jeg sådan set, at sagen bliver endnu grovere
og endnu mere uacceptabel.
***
Men sagen viser så også, hvor vigtigt det er, at der bliver
udvekslet
oplysninger
mellem
klage-
og
tilsynsmyndighederne. Og det er uanset om de er samlet i én
eller flere styrelser. Og det indeholder lovgivningen også helt
klare muligheder for.
Og det leder mig frem til besvarelse af
samrådsspørgsmål
AÅ,
hvor jeg blandt andet bliver bedt om at gøre rede for,
hvordan Styrelsen for Patientklager reagerer, når styrelsen i
en klagesag bliver gjort opmærksom på forhold, der
fremadrettet kan være til fare for patientsikkerheden.
Som det er i dag, så screener Styrelsen for Patientklager alle
klagesager efter modtagelsen. De ser efter forhold, som kan
udgøre en alvorlig eller fremadrettet bekymring for
patientsikkerheden. Hvis det er tilfældet, så bliver Styrelsen
for Patientsikkerhed orienteret inden for få dage.
Det drejer sig blandt andet om sager med sundhedspersoner,
der tidligere har fået kritik fra Disciplinærnævnet med
indskærpelse. Eller har fået kritik tre eller flere gange inden
for de seneste fem år. Eller har været involveret i fem eller
flere klagesager inden for de seneste år.
Side 3
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 758: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 2/4-19 om sundhedsmyndighedernes reaktion på klagesager, der gør opmærksom på potentielt livstruende fejl i behandlingen et sted i sundhedsvæsenet, til sundhedsministeren
 
Men det gælder også sundhedspersoner, der har fået en
tilsynssanktion eller mistænkes for grovere eller gentagne
forsømmelser eller skødesløshed i deres faglige virke. Eller
situationer hvor der i øvrigt er åbenlys mistanke om
manglende kompetencer.
Men Styrelsen for Patientklager kan også orientere Styrelsen
for Patientsikkerhed, mens sagsbehandlingen står på. For
eksempel hvis en adfærd i en konkret sag umiddelbart
vurderes at have været kritisabel og have fremadrettet risiko
for patientsikkerheden.
Det gælder også hvis en sagkyndig vurderer, at der i en sag er
handlet meget væsentligt under normen for almindelig
anerkendt faglig standard. Eller hvis der er tale om en
principiel og vedvarende eller hyppigt gentagen overtrædelse
af normen.
Så Styrelsen for Patientklager, der i dag har ansvaret for
behandlingen af klagesager, har i dag klare procedurer for
orienteringen af Styrelsen for Patientsikkerhed.
***
Også i den konkrete klagesag, som har været omtalt i
medierne. Hvor en kvinde havde klaget over sit
udredningsforløb for brystkræft på Ringsted Sygehus. Der
blev der givet besked til tilsynet.
Side 4
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 758: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 2/4-19 om sundhedsmyndighedernes reaktion på klagesager, der gør opmærksom på potentielt livstruende fejl i behandlingen et sted i sundhedsvæsenet, til sundhedsministeren
 
Det skete, efter en ekstern sagkyndig havde gennemgået et af
de høringssvar, der var modtaget i forbindelse med
behandlingen af klagesagen.
Men som det også har været fremme i medierne – og som
spørgeren også siger – så gik der i den konkrete klagesag 11
måneder inden tilsynet fik besked fra klagecenteret.
Og det vil jeg gerne sige helt klart: Det ER alt for længe. Jeg
hæfter mig også ved, at direktøren for den nuværende Styrelse
for Patientklager har beklaget, at der gik så lang tid.
***
Og det leder mig så til besvarelse af
det andet spørgsmål,
hvor jeg i bund og grund bliver spurgt til, hvad der kan gøres
for at forhindre, at det sker igen.
Styrelsen for Patientklager har taget en række initiativer til at
forebygge det.
Og jeg tror sådan set, at det er vigtigt at understrege, at når vi
kigger på klagesagsbehandlingen, så er den bagudrettet. Altså
klagesagsbehandlingen er derfor grundlæggende ikke egnet til
at sikre, at der følges op på forhold, som medfører en akut
risiko for patientsikkerheden.
Side 5
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 758: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 2/4-19 om sundhedsmyndighedernes reaktion på klagesager, der gør opmærksom på potentielt livstruende fejl i behandlingen et sted i sundhedsvæsenet, til sundhedsministeren
 
Og det tror jeg sådan set, er væsentligt at forstå i forhold til,
at nogle gange er det først, når man har lagt hele puslespillet,
at man kan se sammenhængen. At en enkelt klagesag ikke
nødvendigvis giver anledning til en bekymring. Fordi det er
en klagesagsbehandling, der er bagudrettet. Men sat ind i en
sammenhæng, så kan den i høj grad give anledning til
bekymring.
Den nuværende klagesagsbehandling og oplysning af sagen
sker ved at indhente oplysninger fra de involverede
behandlingssteder og personer.
Når alle de oplysninger er frembragt, så begynder styrelsen
sagsbehandlingen
i
form
af
partshøringer.
Og
sagsbehandleren indhenter en eller flere sagkyndige
vurderinger. Det var også det, der skete i klagesagen fra
Ringsted.
Det er selvfølgelig utroligt vigtigt, at medarbejderne har fuldt
fokus på de oplysninger, de får ind løbende under
sagsbehandlingen. Og at de reagerer, hvis de under
sagsbehandlingen får oplysninger frem, som der skal handles
på.
Og på det område har styrelsen strammet op. Man har
understreget over for sagsbehandlerne, hvor vigtigt det er, at
de er opmærksomme på forhold, der kan være til fare for
patientsikkerheden, når de læser udtalelserne igennem. Og at
de i så fald straks tager kontakt til deres sundhedsfaglige
kolleger, hvis de bliver opmærksomme på forhold, der kan
have betydning for patientsikkerheden.
Side 6
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 758: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 2/4-19 om sundhedsmyndighedernes reaktion på klagesager, der gør opmærksom på potentielt livstruende fejl i behandlingen et sted i sundhedsvæsenet, til sundhedsministeren
 
Det er helt afgørende for, at styrelsen kan reagere hurtigt.
Desuden har Styrelsen for Patientklager og Styrelsen for
Patientsikkerhed her i 2019 indført koordinationsmøder i
forhold til screeningen af sagerne.
Og så har Sundheds- og Ældreministeriet indkaldt begge
styrelser til drøftelser om, hvordan man kan sikre en bedre
løbende udveksling af oplysninger, efterhånden som
klagesagerne bliver oplyst i sagsbehandlingen. Så der ikke går
11 måneder, inden tilsynet får besked.
***
Men jeg tror også det er vigtigt at understrege meget klart, og
det vil jeg også gerne benytte lejligheden til at sige igen – for
det er ikke sådan, at det ikke har været sagt tidligere – at det
er altså også vigtigt, at hvis sundhedspersoner oplever, at der
sker alvorlige svigt i patientbehandlingen, at de så også tager
fat på tilsynsmyndighederne. Går de med viden om forhold,
der kan være til fare for patientsikkerhed. Så SKAL de
reagere. Og også rette henvendelse til Styrelsen for
Patientsikkerheds tilsyn. Og sådan en henvendelse kan også
ske anonymt.
Men det er en diskussion, vi også har haft tidligere. Jeg tror
bare, at det er vigtigt at understrege igen, at der påhviler også
et ansvar på sundhedspersonerne til at sørge for, at man
reagerer, hvis man oplever alvorlige svigt i
patientbehandlingen.
Side 7
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 758: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 2/4-19 om sundhedsmyndighedernes reaktion på klagesager, der gør opmærksom på potentielt livstruende fejl i behandlingen et sted i sundhedsvæsenet, til sundhedsministeren
 
For det er sundhedspersonerne også ude på de enkelte
afdelinger, der ser og oplever, hvis ledelsen eller
organisationen svigter.
Jeg kan godt forstå, hvis nogen tænker: Nu har jeg givet
udtryk for min bekymring i et høringssvar til Styrelsen for
Patientklager i en konkret sag. Og så må de jo ligesom ligge
der.
Men jeg tror også, at det er vigtigt at sige, at hvis der er
systematiske problemer med patientsikkerheden, så skal man
tage fat på tilsynet. Så er det jo ikke først i forbindelse med en
konkret klage, ved oplysningen af en sådan sag, at man som
sundhedsperson skal reagere.
Derfor vil både Styrelsen for Patientsikkerhed og Styrelsen for
Patientklager også gøre en indsats for at øge
opmærksomheden hos blandt andet sundhedspersoner og
sagkyndige på forskellen mellem klage- og tilsynssystemet.
Både
via
hjemmesider,
brevskabeloner
og
informationsmateriale. Og også i forhold til den dialog, der er.
Det skal også sikre, at de bliver opmærksomme på, at der både
kan og der skal rettes henvendelse til tilsynsmyndighederne.
Hvis forholdet er hastende eller af fremadrettet betydning for
patientsikkerheden.
Så, som sagt indledningsvist: Det er en meget alvorlig sag,
som jeg følger tæt. Og som vi også har handlet på baggrund
af.
Side 8
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 758: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 2/4-19 om sundhedsmyndighedernes reaktion på klagesager, der gør opmærksom på potentielt livstruende fejl i behandlingen et sted i sundhedsvæsenet, til sundhedsministeren
 
Og jeg står selvfølgelig også til rådighed for de spørgsmål, der
måtte være på sagen. For jeg tror kun vi har et ønske om, at
det ikke kommer til at ske igen.
***
Tak for ordet.
Side 9