Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
Su dheds‐ og Ældre i isteriet 
 
E hed: JURPSYK 
Sagsbeh.: DEPMAS 
Koordi eret  ed:  
Sags r.: 
 
Dok.  r.: 
 
Dato:  ‐ ‐
 
TALEPAPIR
Det talte ord gælder
[Samråd i SUU, den 2. april 2019]
Samråd BD-BG om psykiatrien i sundhedsreformen
BD:
Ministeren bedes redegøre for, hvorfor regeringen har
valgt at fremlægge en sundhedsreform, som i al overvejende
grad overser psykiatrien, hvilket påpeges af blandt andre
Bedre Psykiatri, SIND, Psykiatrifonden, Dansk Psykiatrisk
Selskab og Lægeforeningen?
BE:
Ministeren bedes redegøre for, hvorfor regeringen ikke
med sin sundhedsreform tager fat på at løse de udfordringer
med at rekruttere tilstrækkeligt med fagligt personale, som
psykiatrien lider under?
BF:
Regeringen vil med sin sundhedsreform inden 2025
flytte hver fjerde, der er syg med let til moderat angst og
depression, fra ambulant behandling i regionerne til
behandling hos egen læge eller psykolog. Ifølge
Psykologforeningen svarer det til, at op mod 95.000
ambulante kontakter med angst- og depressionsramte skal
flyttes ud i det nære sundhedsvæsen. Ministeren bedes
redegøre for, hvor stor en del af disse ambulante
behandlinger, som efter ministerens vurdering kan løftes i en
almen praksis, som allerede i dag har
kapacitetsudfordringer?
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 757: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 2/4-19 om regeringens udspil om en sundhedsreform og psykiatri, til sundhedsministeren
 
BG:
Kan ministeren garantere, at de psykiatriske patienter,
som ikke kan rummes i almen praksis, og som derfor vil
blive henvist til psykologbehandling, hvor der i dag er
brugerbetaling på 40 pct., ikke vil blive ramt af øget
brugerbetaling, sådan som Depressionsforeningen og
sundhedsøkonom Kjeld Møller Pedersen har advaret imod?
Spørgsmålene er stillet af Astrid Krag & Flemming Møller
Mortensen (S).
Svar:
Tak for spørgsmålene. Der er jo en række af spørgsmålene,
som er gengangere fra det samråd, som blev holdt om
samme emne d. 27 februar. Jeg ved godt, at det var indkaldt
af Enhedslisten Peter Hvelplund, men det var jo åbent
tilgængeligt for alle af udvalgets medlemmer og kunne
deltage i samrådet.
Så jeg vil henvise til den besvarelse, som jeg gav der, på en
lang række af punkterne, i stedet for at sidde og gentage dem
her. Talepapiret for det samråd er også oversendt til udvalget
d. 4 marts, og så kan vi jo dykke ned i nogle af de andre ting.
Men det er bare for at sige, at nogle af de ting, der kommer
frem i dette her samråd, har vi brugt et helt særskilt samråd
på også at diskutere.
Jeg vil dog gerne gentage en af mine overordnede pointer fra
det tidligere samråd. Nemlig at psykiatrien selvfølgelig ikke
er glemt i sundhedsreformen. Det er det heller ikke i den
aftale, som vi netop har indgået sammen med Dansk
Folkeparti i sidste uge.
Side 2
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 757: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 2/4-19 om regeringens udspil om en sundhedsreform og psykiatri, til sundhedsministeren
 
Sundhedsreformen har også fokus på det desværre stigende
antal patienter, som kræver behandling og opfølgning i vores
psykiatri. Det gælder sådan set også i forhold til fokusset på,
hvordan vi ikke bare involverer de mange aktører i
sygehussektoren, men også i det nære sundhedsvæsen og
skaber mere nærhed og mere sammenhæng for mennesker
med psykiske lidelser.
Vi må bare desværre sige at i dag, hvor regionerne har
opgaven, er der alt for mange patienter der ikke får de
indsatser, som de har behov for. De er ikke koordineret på
tværs og der er alt for ofte en situation, hvor den ene hånd
ikke ved, hvad den anden laver.
Det er også baggrunden for, at regeringen, sammen med
Dansk Folkeparti, ønsker at oprette 21 nye
sundhedsfællesskaber, der skal være en forpligtende ramme
for det samarbejde, der skal være mellem sygehus, psykiatri,
kommune og egen læge og som også skal være med til, at
sørge for, at behandlingen kommer tættere på borgerne og at
indsatsen er koordineret med de relevante aktører på tværs af
sygehussektoren og det nære sundhedsvæsen.
Jeg oplever sådan set, at både de organisationer, som
spørgeren henviser til - Bedre Psykiatri, SIND, Dansk
Psykiatrisk Selskab og mange andre netop har haft
efterspurgt løsninger på de sammenhængsproblemerne, der
er. Det er i høj grad noget af det, vi har lyttet til og også
fremlagt løsninger på.
Side 3
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 757: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 2/4-19 om regeringens udspil om en sundhedsreform og psykiatri, til sundhedsministeren
 
Og så har regeringen også sammen med Dansk Folkepart i
forbindelse med forhandlingerne om sundhedsreformen,
hvor vi i fælleskab har fundet yderligere 2,1 mia. kr. til at
styrke det nære sundhedsvæsen og også der haft et særligt
fokus på psykiatrien. Det vil jeg også gerne sige tak til
Dansk Folkeparti for. Det har været fornøjelse at have nogle
forhandlinger om, hvordan vi konkret kan styrke psykiatrien
yderligere.
Det betyder jo også, at psykiatrien med
sundhedsreformsaftalen bliver styrket med yderligere
permanente midler, som kommer oven i de 2,1 mia. kroner,
som vi afsatte i efteråret i forbindelse med
psykiatrihandlingsplanen.
Det betyder også, at psykiatrien med
psykiatrihandlingsplanen og sundhedsreformen vil få en
økonomisk saltvandsindsprøjtning på mere end 520 mio. kr. i
permanente midler i årene fremover. Det er penge, der skal
være med til at løfte psykiatrien og gøre gavn for de
mennesker, vi har med psykiske lidelser.
Hvis vi kigger på nogle af de konkrete elementer, der indgår
i aftalen, så er der afsat yderligere 60 mio. kr. årligt i
permanente midler til de nye intensive sengepladser. De
kommer oveni i de 70 mio. kr., som Dansk Folkeparti og
Regeringen afsatte med Finansloven for 2019. Det betyder,
at sengekapaciteten kan øges i psykiatrien.
Side 4
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 757: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 2/4-19 om regeringens udspil om en sundhedsreform og psykiatri, til sundhedsministeren
 
Der er også afsat 30 mio. kr. årligt i permanente midler til
flere ydernumre for privatpraktiserende speciallæger i børne-
og ungdomspsykiatri også for at sikre en bedre fordeling i
landet, men også for at sikre, at vi har meget kapacitet, som
vi kan sætte tidligere ind, så vi kan forebygge mere. Det kan
jeg også se, at de faglige organisationer på området, har taget
positivt imod.
Så er der afsat 10 mio. kr. årligt i permanente midler til en
særlig indsats for unge i forbindelse med overgangen fra
børne- og ungdomspsykiatrien til voksenpsykiatrien. Det er
et område, som vi også har styrket over de senere år med en
række initiativer, men hvor vi kan se, at der er behov for et
yderligere løft. Vi kan se, at der er rigtig mange børn og
unge, som lidt falder ned mellem stolene i den overgang fra
unge psykiatrien og ind i voksenpsykiatrien. Så ligesom vi
ønsker at skabe mere nærhed og sammenhæng i de samlede
behandlingsforløb på tværs af sektorer, så må vi også sige, at
det er en af de sektorovergange, vi kan se udfordringer i. Det
er den, der går børne- og ungdomspsykiatrien til
voksenpsykiatrien. Der skal vi også have bedre
sammenhæng.
Så er der også afsæt midler af til Nærhedsfonden til
opfølgning på Sundhedsstyrelsens kvalitetsplan – hvor der
også ligger en styrkelse af de sundhedsfaglige indsatser både
i de socialpsykiatriske tilbud, men også når vi kigger
specifikt på behandlingen af angst og depression. Der er også
afsæt penge til nye sundhedshuse, der også kan indeholde
psykiatriske funktioner, herunder er der også nævnt specifikt
muligheden for at sikre at psykiatrihuse som dem, vi kender
Side 5
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 757: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 2/4-19 om regeringens udspil om en sundhedsreform og psykiatri, til sundhedsministeren
 
blandt i Silkeborg også kan udbygges forskellige steder i
landet.
***
Jeg er også i spørgsmålet BF og BG blevet spurgt ind til
planerne om at udbygge planerne behandlingen af
mennesker med let til moderat angst og depression.
Der er det jo vigtigt at slå fast, at det ikke er sådan, at
regeringen og Dansk Folkepartis aftale om
sundhedsreformen, at i morgen, der skal alle med let og
moderat angst og depression så behandles i det nære
sundhedsvæsen. Derfor er svaret, og det har vi jo også
diskuteret på tidligere samråd. Derfor er svaret, at vi skal
sikre, at behandlingskapaciteten bliver bygget op, så man
netop er i stand til at løfte flere opgaver i det nære. Det er de
ikke i tilstrækkelig grad i dag. Vi kan godt pege på steder,
hvor der er kapacitet, vi ikke udnytter i tilstrækkelig grad i
dag, men det er jo også sådan, at man bare i morgen, kunne
flytte hele opgaven. Det er hellere ikke det, der ligger i den
aftale, vi har indgået med Dansk Folkeparti.
Når vi fremlægger en sundhedsreform med store ambitioner
for at udbygge det nære sundhedsvæsen både, når vi kigger
på det somatiske område og psykiatriske område, og vi også
selv i aftalen peger på, at det er et arbejde, der skal ske frem
mod 2025, så er det jo også en klar tilkendegivelse af, at det
er en udviklingsplan for det nære sundhedsvæsen og ikke
noget, man bare lige opbygger henover natten. Derfor kræver
det jo også en lang række initiativer i forhold til at nå derhen.
Side 6
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 757: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 2/4-19 om regeringens udspil om en sundhedsreform og psykiatri, til sundhedsministeren
2041160_0007.png
 
Både i forhold til investeringer i anlæg, men også
investeringer i kapacitet og kompetencer, så styrker vi det
nære sundhedsvæsen. Det er det de 9 mia. kroner i aftalen,
hvor i de 8.5 mia., ligger i nærhedsfonden, skal være med til
at sikre.
Så skal Sundhedsstyrelsen jo udvikle en kvalitetsplan, som
både skal omfatte de sundhedsfaglige indsatser i de
kommunale socialpsykiatriske tilbud, men også skal omfatte
konkret behandlingen af let til moderat angst og depression.
Der blev der også, og det blev der også på det sidste samråd
oversendt spørgsmål på det. Blandt andet spørgsmål 418 og
spørgsmål 641. Så er det jo sådan, at Sundhedsstyrelsen og
Sundhedsdatastyrelsen vurderer, at det drejer sig om ca.
51.000 kontakter med aktionsdiagnosen let til moderat angst
og depression.
Derfor kan jeg hellere ikke, som jeg også sagde på det sidste
samråd, ikke nødvendigvis genkende de tal, som
psykologforeningen bruger og jeg tror, som jeg også sagde
på sidste samråd, at forskellen måske også står i, at
psykologforeningen tæller alle ambulante sygehuskontakter
med for mennesker med angst og depression, mens
regeringen og Dansk Folkepartis målsætning, som bygger på
det faglige udspil fra sundhedsstyrelsen, omhandler let til
moderat angst og depression. For den gruppe er det jo vigtigt
at sige, at for at sikre at tilbuddene kan klares i det nære
sundhedsvæsen, så skal man have opbygget kapaciteten i
forhold til de mål.
Side 7
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 757: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 2/4-19 om regeringens udspil om en sundhedsreform og psykiatri, til sundhedsministeren
 
Og der er ingen tvivl om at netop disse målgrupper, kunne
også have gavn af mere nærhed i deres behandling.
Så gentager spørgeren, og det kan jo høre, at der andre, der
på trods af, at vi ligesom har sort på hvidt i aftalen
understreget, at vi også flere gange har svaret på det,
viderefører spørgeren en sådan misforståelse om, at det at
kunne tilbyde behandling i de nære sundhedsvæsen af angst
og depression i primærsektoren, at det så vil betyde, at der er
flere, der skal betale selv. Det er simpelthen ikke rigtigt, og
sådan fremgår det også sort på hvidt i aftalen, at
sundhedsaftalen ikke indfører mere brugerbetaling.
For personer vil det jo betyde, at man skal organiserer
tilbuddene i det nære sundhedsvæsen på en måde, hvor man
netop sikre en varetagelse af behandling og det er noget af
det, der skal afklares, når sundhedsstyrelsen udarbejder
kvalitetsplanen. Det har vi også talt om på tidligere samråd
om, hvordan det konkret skal ske.
***
Side 8
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 757: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 2/4-19 om regeringens udspil om en sundhedsreform og psykiatri, til sundhedsministeren
 
Så er der det sidste spørgsmål – BE – om rekruttering til
psykiatrien, og hvor der både med sundhedsreformsaftalen,
men også med psykiatrihandlingsplanen fra efteråret i høj
grad er fokus på, at vi sikrer de rette kompetencer til at
behandle mennesker med psykiske lidelser i netop det nære
sundhedsvæsen. Netop fokusset på det nære sundhedsvæsen,
er der også fokus på rekruttering og derfor kan man sige, at
rekruttering i relation til behandlingspsykiatrien måske
fylder mere i udspilet og handlingsplanen i efteråret, end det
fylder her. Til gengæld så er en del af regeringens
psykiatrihandlingsplan for efteråret, og som jeg også vil
komme tilbage til, har jo i høj grad et fokus på de
rekrutteringsudfordringer, der er i psykiatrien.
Men der er jo også i forbindelse med sundhedsreformen
fremlagt et udspil ”Flere hænder og større arbejdsglæde”,
hvor der også helt konkret med 25 indsatser peges på,
hvordan vi kan styrke både rekrutteringen her og nu, men
også sikre, at der bliver uddannet nok og sikre, at
arbejdsmiljøet er sådan, at vi kan sikre en ordentlig
fastholdelse. To er de personalegrupper, som i dag, alt andet
lige, størst repræsenterede i psykiatrien.
Men i forhold til de to store grupper, som i dag også indgår
og spiller en væsentlig rolle i psykiatrien, som lidt syntes at
være forsvundet i den her diskussion omkring rekruttering,
så man bare sige, at hvis man kigger på ”Indblik i
psykiatrien” – den analyse, der blev lavet i foråret sidste år -,
så fremgår det der, at der var ca. 4.100 sygeplejersker ansat i
psykiatrien, svarende til en samlet andel på 41 pct. af alt
personale i psykiatrien, og at social- og sundhedsassistenter
udgør en andel på 23 pct., svarende til ca. 2.300 personer.
Side 9
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 757: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 2/4-19 om regeringens udspil om en sundhedsreform og psykiatri, til sundhedsministeren
 
Når jeg siger det, er det fordi, at vi ikke må forfalde til at tro,
at rekrutteringsdiskussionen kun handler om læger og om
psykiatere. Det handler også om den samlede psykiatri og
derfor er de initiativer, vi tager for at uddanne flere social-
og sundhedsassistenter og flere sygeplejesker, og det at lave
en særlig psykiatritoning af social- og
sundhedsassistentuddannelse, og tage den drøftelse med det
faglige udvalg PASS, det er i høj grad noget, der skal være
med til at sikre, at vi også har tilstrækkelige med hænder til
psykiatrien.
Så som sagt løfter vi psykiatrien med sundhedsreformen
både helt konkret, men også på en række overordnede
områder, som også vi har også har talt om i tidligere samråd.
Tak for ordet.
Side 10