Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
Sundheds- og Ældreministeriet
Enhed: SUNDOK
Sagsbeh.: DEPSGC
Koordineret med:
Sagsnr.: 1902925
Dok. nr.: 862244
Dato: 28-03-2019
TALEPAPIR
Det talte ord gælder
[Sundheds- og ældreudvalget, den 28 marts 2019 kl 15-16]
Svar på samrådsspørgsmål BH om KMF
[Spm. BH]
Vil ministeren i forlængelse af bl.a. artiklen ”Kommuner hænger på
kæmperegninger fra ministerie: Vi aner ikke, hvad de dækker over” bragt
på www.dr.dk den 2. marts 2019 oplyse, hvorfor den kommunale
medfinansiering af sundhedsvæsenet fastholdes, når den både ifølge
sundhedsøkonomer og kommuner ikke er ordentlig dokumenteret rent
regnskabsteknisk over for de enkelte kommuner, jf. KL’s formand udtalelse:
”Vi ved det dybest set ikke, fordi vi ikke kan få detaljerede oplysninger om,
hvad der ligger bag regningerne”?
Vil ministeren samtid oplyse, hvorfor der ikke kan budgetlægges på
ordentlig vis, hvilket betyder at kommunernes budgetter skrider som følge af
store efterregninger?
Vil ministeren samtidig kommentere, at ordningen ifølge Professor Kjeld
Møller Petersen ikke”… har nogen virkning”?
Vil ministeren endvidere oplyse, hvilke direkte økonomiske incitamenter
den kommunale medfinansiering har i forhold til den kommunale
forebyggelses-og sundhedsindsats på kort og mellemlang sigt?
[Indledning]
Tak for spørgsmålene. Jeg vil tillade mig at prøve at svare på
dem samlet, da de jo alle sammen relaterer sig til den
kommunale medfinansiering.
Og dermed måske også bidrage til at kaste lidt lys over de
diskussioner, der har været i den seneste tid.
1
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 735: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 28/3-19 om kommunal medfinansiering af sundhedsvæsenet, til sundhedsministeren
[Forebyggende indsatser i kommunerne]
Den kommunale medfinansiering er sat i verden for at
understøtte, at kommunerne har fokus på
forebyggelsesindsatsen – den tidlige indsats.
Målet er klart – kommunerne skal forebygge unødige
indlæggelser på sygehuset. Til gavn for borgerene ikke
mindst.
Det er indlæggelser, som i høj grad påvirker vores ældre,
som oplever at komme ind og ud af sygehuset, væk fra
hverdag og vante omgivelser.
Det er indlæggelser, som påvirker vores sundhedsvæsen,
som i forvejen oplever et pres.
Det er også indlæggelser, som hvert år koster op mod 8 mia.
kr.
Typisk drejer det sig om indlæggelser på grund af
blærebetændelse, forstoppelse og dehydrering, hvor
patienten ikke burde være endt på hospitalet. Det vil sige
sygdomme, der netop skulle være opsporet og handlet på
tidligere og hurtigere.
Side 2
2
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 735: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 28/3-19 om kommunal medfinansiering af sundhedsvæsenet, til sundhedsministeren
Netop den kommunale sundhedsindsats er der sat særligt
fokus på med den aftale, der netop er indgået om
sundhedsreformen. Et af hovedformålene er en væsentligt
styrkelse af den kommunal rolle i udviklingen af det samlede
sundhedsvæsen, og en væsentlig styrkelse af det nære
sundhedsvæsen.
Med sundhedsreformen løfter vi sundhedsområdet
ekstraordinært med 8,5 mia. kr. i nærhedsfonden Her er der
også tænkt i en styrkelse af kommunernes sundhedsindsats
med den kommunale kvalitetsplan, som skal styrke
kvaliteten i kommunerne. Det vil øge kommunernes
muligheder også for fremadrettet at forebygge indlæggelser.
***
[Data tilgængelighed]
Såvidt sundhedsreformen og det overordnede formål med
kommunal medfinansiering.
Og man kan sige, at når kommunerne hvert år betaler 22
mia. kr. i kommunal medfinansiering – og så er det jo også
sådan, at de bliver kompensere samlet set for det over
bloktilskuddet - så de skal løbende selvfølgelig skal vide,
hvad de betaler for.
Side 3
3
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 735: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 28/3-19 om kommunal medfinansiering af sundhedsvæsenet, til sundhedsministeren
Lidt ligesom jeg personligt forventer at kunne se min
telefonregning i detaljer på telefonselskabets hjemmeside.
Og ikke kun får en opkrævning om måneden på min konto.
Og det er jo helt korrekt, at kommunerne i kortere periode
sidste sommer ikke havde adgang til én af de to
oplysningsportaler med tal for udviklingen i den kommunale
medfinansiering. Og det er også korrekt, at denne periode
var sammenfaldende med deres budgetlægning.
Det var ikke acceptabelt, og det var også utroligt uheldigt det
tidsmæssige sammenfald. Det har jeg beklaget skriftligt –
også i svar til folketinget. Jeg har bedt ministeriet og
styrelserne, om at have styr på det fremadrettet.
***
[Kjeld Møller Pedersens holdning]
Der er også spurgt til Kjeld Møller Pedersens udtalelser.
Jeg ved godt, at Kjeld Møller Pedersen ikke er den store
fortaler for den kommunale medfinansiering.
Jeg tror heller ikke, at der er noget nyt i den holdning, han
har.. Han har selv udtalt at han har haft den holdning siden
ordningens fødsel i 2007, så det er ikke en ny holdning, han
har.
Side 4
4
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 735: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 28/3-19 om kommunal medfinansiering af sundhedsvæsenet, til sundhedsministeren
Jeg tror dog, at Kjeld Møller Pedersen generelt set er enig i
de økonomiske grundprincipper der ligger bag – nemlig at
skabe de rette incitamenter for at understøtte en
forebyggelsesindsats i kommunerne.
Konkret bliver jeg spurgt til Kjeld Møllers Pedersens
udtalelse om, at kommunal medfinansiering ikke
”har nogen
virkning”.
Det spørgsmål blev undersøgt i den analyse, som blev lavet
tilbage i 2015, hvor det fremgik, at kommunerne i
overvejende grad var enig i, at den kommunale
medfinansiering havde bidraget til at sætte sundhed på
dagsorden.
Det fremgik imidlertid også, at mange kommuner håndterede
ordningen økonomisk set som en snerydningskonto – altså
mere som sådan en fast ting.
Det var sådan set også baggrunden for, at KL foreslog at
ændre ordningen i 2016, så den i højere grad var målrettet
mod borgere, som kommunerne havde en reel mulighed for
at påvirke trækket fra kontoen.
Og regeringen lavede så den justering, som spørgeren også
henviser til, og det var en justering, som kommunerne altså
havde efterspurgt
Side 5
5
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 735: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 28/3-19 om kommunal medfinansiering af sundhedsvæsenet, til sundhedsministeren
Fra 2018 blev ordningen derfor målrettet 0-2 årige og +65-
årige. Det er fordi, at to aldersgrupper er dem, som
kommunen har tæt og hyppigst kontakt med via
sundhedsplejerske, hjemmepleje og de øvrige sundhedstilbud
i kommunen
[Den kommunale medfinansiering for 2018]
Der blev dengang også regnet på, hvilken effekt ændringen
ville have på kommunernes indtægter og udgifter til KMF i
2018.
De fleste kommuner kunne forvente at få højere betaling i
2018 sammenlignet med 2017. Det var sådan set også det,
der var det klare grundlag på det tidspunkt.
Modsat ville de også få en højere indtægt via de generelle
tilskud og udligning, som følge af ændringen. Kommunerne
er derfor under ét fuldt ud kompenseret og finansieret for den
ændring, der blev lavet i forbindelse med ØA18
Det vidste vi – og det er der sådan set heller ikke noget nyt i.
En række kommuner har så oplevet, at afregningen for 2018
er meget højere end forventet.
Og det er ikke kun alene aldersdifferentieringen. Det skyldes
en række andre ændringer, der er sket i 2018, som alle
præger betalingen for nogle af de enkelte kommuner.
Side 6
6
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 735: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 28/3-19 om kommunal medfinansiering af sundhedsvæsenet, til sundhedsministeren
Det er blandt andet:
- en ændring i DRG-systemet, som afregningerne for
kommunal medfinansiering baseres på og
- så er det for to af regionerne at sundhedsplatformen i
Region Hovedstanden og Region Sjællandhar påvirket
aktiviteten i de to regioner.
Hvert af de punkter har formentlig haft en effekt, som har
givet en vis grad af indflydelse på de enkelte kommuners
afregning af den kommunale medfinansiering for 2018.
Det gør det også uoverskueligt for kommunerne at kunne
følge med i afregningen.
Det er jeg selvfølgelig, og vi som regering, nødt til at tage
alvorligt.
For det er selvsagt frustrerende for kommunerne, hvis de
ikke kan gennemskue deres regning for den kommunale
medfinansiering, men det er også en udfordring for det
samlede system.
Side 7
7
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 735: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 28/3-19 om kommunal medfinansiering af sundhedsvæsenet, til sundhedsministeren
Derfor har jeg bedt om, at ministeriet i samarbejde med KL,
Danske Regioner, Finansministeriet og Økonomi- og
Indenrigsministeriet analyserer udviklingen i den
kommunale medfinansiering for 2018. Altså lave et reelt
analysearbejde om de problemer, som vi har set der er.
Målet er bl.a. at kunne forklare for hver enkelt kommune,
hvorfor deres udgifter er blevet højere eller lavere end hvad
vi forventede. Altså at få indsigt i de bagvedliggende tal.
De resultater skal drøftes med KL her til sommer.
***
[Den kommunale medfinansiering for 2019]
Man må så bare sige, at listen med ændringer ikke er helt
færdig endnu..
For her primo 2019 er der indført et moderniseret
Landspatientregister, det såkaldte LPR3. Den omlægning
skal sikre, at vi får bedre indsigt og også mere retvisende
indsigt i sundhedsvæsenets aktiviteter.
Det er en meget, meget vigtig ændring af mange årsager.
Den omlægning til LPR3 betyder også, at kommunerne ikke
har mulighed for at følge udviklingen i deres betaling i 2019
indtil det nye register er fuldt oppe at køre igen.
Side 8
8
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 735: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 28/3-19 om kommunal medfinansiering af sundhedsvæsenet, til sundhedsministeren
Med andre ord – endnu et element, der påvirker
kommunerne og deres betaling for kommunal
medfinansiering.
Det er også baggrunden for at jeg og regeringen har besluttet
at fastfryse den kommunale medfinansiering i 2019, så
kommunerne har budgetsikkerhed i 2019.
Og samtidig skruer vi den forventede efterregulering i 2020
ned til et minimum. Så den sådan set også følger med den
fastfrysning, som vi har meldt ud, at vi laver her i 2019.
Som sagt, til sommer drøfter vi så resultaterne af den
analyse, vi har sat i gang, med KL.(ØA) Men allerede inden
da har vi så lavet en fastfrysning for 2019, så der er
budgetsikkerhed i kommunerne. Det handler jo sådan set om
at tage bestik, af de problemer der er og har været derude.
[Afslutning]
Så afslutningsvis vil jeg sige, at den kommunale
medfinansiering er et vigtigt element i, at kommunerne også
har fokus på forebyggelsesindsatsen, og også har fokus på
den tidlige indsats.
Side 9
9
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 735: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 28/3-19 om kommunal medfinansiering af sundhedsvæsenet, til sundhedsministeren
Med sundhedsreformen lægger vi op til, at kommunerne skal
spille en endnu større rolle på sundhedsområdet end de gør i
dag. Derfor er det også nødvendigt for at undgå at vores
sygehuse oplever øget overbelægning og travlhed i takt med,
at der kommer flere ældre og flere patienter med kroniske
lidelser.
Så med sundhedsreformen skal vi understøtter kommunernes
arbejde med en kommunal kvalitetsplan og med nye,
moderne sundhedshuse, flere læge praksisser over hele
landet.
I de 21 sundhedsfællesskaber, som vi ønsker at etablere
sammen med Dansk Folkeparti, kommer kommunerne til at
side med om samme bord som sygehus og almen praksis.
Det vil give kommunerne en øget indsigt i både data og
derfor også bedre mulighed for at udvikle kommunale tilbud
til borgerne, og være med til at arbejde på at undgå nogle af
de indlæggelser, som vi gerne skal forebygge.
Men som sagt, vi har fastfrosset i 2019, og nu skal vi til
bunds i den analyse, hvor arbejdet allerede er i gang, og så
kommer vi til at drøfte resultaterne af analysen med KL til
sommer i forbindelse med de forhandlinger, vi har der.
Side 10
10