Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
2046745_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 15-04-2019
Enhed: SUNDOK
Sagsbeh.: DEPMNH
Sagsnr.: 1903232
Dok. nr.: 869949
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 25. marts 2019 stillet følgende
spørgsmål nr. 734 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Flemming Møller Mortensen (S).
Spørgsmål nr. 734:
”Vil
ministeren opdatere tabel 1 i SUU alm. del
svar på spørgsmål 1212 (2017-18),
således at det fremgår, hvilken præcis dato hver af de 18 sygehuse lukkede? Vil mini-
steren ligeledes opgøre, hvilke og hvor mange af de 18 sygehuse der lukkede i de føl-
gende tre perioder 1. januar 2007 til 3. oktober 2011, 3. oktober 2011 til 28. juni 2015
og 28. juni 2015 og frem til nu?”
Svar:
Der er siden besvarelsen af SUU alm. del spm. 1212 lukket to matrikler i Aarhus, idet
samlingen af Aarhus Universitetshospital i Skejby er afsluttet i marts 2019,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Sygehuse, der er lukket siden 2007
Sygehus
Dato for lukning
Interval
Region Hovedstaden
Hørsholm Hospital
1. februar 2011
2007-2011
Amager Hospital (Hans Bogbinders Allé)
Efteråret 2013
2011-2015
Esbønderup Hospital
8. juni 2011
2007-2011
Region Sjælland
Korsør Sygehus
1. januar 2011
2007-2011
Vordingborg Sygehus
januar 2015
2011-2015
Nakskov Sygehus
1. marts 2011
2007-2011
Kalundborg Sygehus
1. januar 2012
2011-2015
Region Syddanmark
Fredericia Sygehus
december 2016
2015-2019
Ringe Sygehus
april 2016
2015-2019
Fåborg Sygehus
juli 2011
2007-2011
Haderslev Sygehus
januar 2015
2011-2015
Give Sygehus
februar 2018
2015-2019
Region Midtjylland
Kjellerup Sygehus
24. juni 2010
2007-2011
Odder Sygehus
5. november 2009
2007-2011
Aarhus Universitetshospital, Tage-Hansens Gade
7. september 2018
2015-2019
Aarhus Universitetshospital, Nørrebrogade
marts 2019
2015-2019
Region Nordjylland
Nykøbing Mors Sygehus
januar 2016
2015-2019
Brovst Sygehus
januar 2008
2007-2011
Dronninglund Sygehus
januar 2016
2015-2019
Terndrup Sygehus
januar 2008
2007-2011
Anm.: Oversigten omfatter kun somatiske sygehuse og omfatter ikke matrikler, hvor aktivitetstypen er
ændret, men ifølge regionerne fortsat har karakter af sygehusdrift, jf. også pkt. 3 og 4 i svar på SUU alm.
del spm. 1212 (2018). Oversigten omfatter dog matrikler, der er lukket ifm. flytning af aktiviteten til en
anden matrikel. Det har ikke været muligt at få oplyst nøjagtige datoer for alle lukninger.
Kilde: Bidrag fra regionerne og Danske Regioner samt www.auh.dk, www.fyens.dk og www.sydtid.dk.
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 734: Spm. om opdatering af tabel 1 i SUU alm. del – svar på spørgsmål 1212 (2017-18), således at det fremgår, hvilken præcis dato hver af de 18 sygehuse lukkede, til sundhedsministeren
2046745_0002.png
I perioden 1. januar 2007 til 3. oktober 2011 lukkede i alt ni matrikler, i perioden 3.
oktober 2011 til 28. juni 2015 lukkede i alt fire matrikler, og i perioden 28. juni 2015
og frem til nu er der lukket i alt syv matrikler.
Som jeg forstår spørgsmålet, går det dog reelt på at afklare, hvilke regeringer der har
taget beslutningerne om lukning af de enkelte sygehuse.
Svaret på det spørgsmål findes ikke ved at sammenholde de konkrete datoer for luk-
ning af sygehusmatrikler med regeringsperioder.
For det første fordi man ikke lukker et sygehus fra den ene dag til den anden. For det
andet fordi lukning af de pågældende sygehuse skal ses i en større sundhedspolitisk
kontekst og ikke som enkeltstående beslutninger. Og for det tredje fordi de konkrete
beslutninger om lukning af matrikler er truffet i de fem regionsråd.
Sundhedsstyrelsen afgav i 2007 i forlængelse af strukturreformen anbefalinger til den
fremtidige organisering af akutområdet
1
. Det var en helt central pointe i anbefalin-
gerne, at de akutte funktioner skulle samles på færre
sygehuse ”for
at sikre, at akut
syge eller tilskadekomne patienter mødes af en bred vifte af specialiserede lægelige
og sundhedsfaglige kompetencer og specialiseret
udstyr.”
Med Aftale om regionernes økonomi for 2008 (juni 2007) var der enighed om at fore-
tage ”betydelige i vesteri ger over e læ gere årrække” i e y sygehusstruktur, ba-
seret på Sundhedsstyrelsens anbefalinger.
Samtidig blev det besluttet at nedsætte et ekspertpanel (Erik Juhl-udvalget) til at
sikre et grundigt beslutningsgrundlag ifm. fastlæggelsen af den nye sygehusstruktur
og afgive indstillinger til regeringen om prioritering af regionernes forslag til sygehus-
byggerier.
I forlængelse af aftalen etablerede regeringen Kvalitetsfonden med 25 mia. kr. til in-
vesteringer i en ny sygehusstruktur. Det samlede budget for kvalitetsfondsprojek-
terne blev fastlagt til 40 mia. kr. (09-pl) inkl. regional medfinansiering (i alt 50 mia. kr.
i 2019-pl).
Samling af sygehusdriften på færre matrikler var en væsentlig forudsætning for etab-
leringen af den nye sygehusstruktur og dermed for, at regionerne kunne få tilskud fra
Kvalitetsfonden.
De konkrete beslutninger om lukning af matrikler blev dermed truffet af de enkelte
regionsråd, men den overordnede retning for samlingen af sygehusdriften på færre
matrikler blev sat af VK-regeringen og Danske Regioner med økonomiaftalen for 2008
og videreført af socialdemokratisk ledede regeringer i perioden 2011-2015, fx med
etablering af en låneramme på 1 mia. kr. til energirigtige investeringer i S-SF-R-rege-
ringens første økonomiaftale med regionerne (ØA13, indgået i juni 2012).
1
Sundhedsstyrelsen 2007: Styrket akutberedskab - planlægningsgrundlag for det regionale
sundhedsvæsen
Side 2
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 734: Spm. om opdatering af tabel 1 i SUU alm. del – svar på spørgsmål 1212 (2017-18), således at det fremgår, hvilken præcis dato hver af de 18 sygehuse lukkede, til sundhedsministeren
2046745_0003.png
Således var det i 10 ud af 16 tilfælde socialdemokratisk ledede regeringer, der med
tildeling af endelige regeringstilsagn om støtte fra Kvalitetsfonden bandt regionerne
til at gennemføre de forudsatte sygehuslukninger,
jf. tabel 2.
Tabel 2
Datoer for endeligt regeringstilsagn vedr. støtte fra Kvalitetsfonden
Projekt
Dato for endeligt
regeringstilsagn
Det Nye Universitetshospital i Aarhus (DNU)
Slagelse Sygehus (somatik)
Kolding Sygehus
Regionshospitalet Viborg
Rigshospitalet
Nyt Universitetshospital i Odense (OUH)
Slagelse psykiatri
Aabenraa Sygehus
Nyt Aalborg Universitetshospital
Herlev Hospital
Sct. Hans Hospital
Hvidovre Hospital
Det Nye Hospital i Vest, Gødstrup (DNV)
Nyt Hospital Nordsjælland
Bispebjerg Hospital
Universitetshospital Køge
Kilde: Endelige tilsagn til kvalitetsfondsprojekterne
01-07-2010
01-07-2010
28-10-2010
22-12-2010
15-06-2011
15-06-2011
15-12-2011
20-12-2011
15-03-2012
24-05-2012
18-09-2012
15-04-2013
11-06-2013
18-06-2013
21-02-2014
19-03-2014
Tilsagn givet af
minister
Bertel Haarder (V)
Bertel Haarder (V)
Bertel Haarder (V)
Bertel Haarder (V)
Bertel Haarder (V)
Bertel Haarder (V)
Astrid Krag (SF)
Astrid Krag (SF)
Pia Olsen Dyhr (SF)
Astrid Krag (SF)
Astrid Krag (SF)
Astrid Krag (SF)
Astrid Krag (SF)
Astrid Krag (SF)
Nick Hækkerup (S)
Nick Hækkerup (S)
Etableringen af en ny sygehusstruktur med færre, stærkere enheder i forlængelse af
Sundhedsstyrelsens anbefalinger har været helt afgørende for at skabe grundlaget for
en fortsat høj kvalitet i det danske sundhedsvæsen. For når det kommer til den højt
specialiserede behandling på sygehusene, er kvalitet vigtigere end nærhed.
Samlingen af den højt specialiserede sygehusbehandling på færre matrikler kan dog
ikke stå alene, og det har den heller ikke gjort. Derfor indgik det også i Økonomiafta-
len for 2008, at det præhospitale beredskab skulle styrkes, og det er bl.a. sket med
etableringen af akutbiler og lægehelikoptere.
Med sundhedsreformen ønsker regeringen at styrke det nære sundhedsvæsen
ikke
at lukke sygehuse. Det fremgår af aftalen mellem regeringe
og Da sk Folkeparti ”Et
stærkere sundhedsvæsen
– tættere på dig”, at ”Aftalepartier e er e ige o , at der
med sundhedsreformen ikke ændres på den fastlagte sygehusstruktur
hverken for
de 21 akutsygehuse eller de øvrige sygehuse. Sundhedsfællesskaberne organiseres
o de akutsygehuses aturlige optageo råder”.
Vi afsætter med sundhedsreformen midler, så der fra statslig side kan investeres 4
mia. kr. i nye sundhedshuse, flerlægepraksisser og psykiatrihuse over hele landet. I de
nye, moderne sundhedshuse skal praktiserende læger, sygeplejersker, laboranter,
jordemødre og andre faggrupper samarbejde om den behandling, der er bedst for
den enkelte patient. Patienterne kan få foretaget flere undersøgelser og behandlin-
ger under samme tag
fx kan en hjertepatient både besøge sin egen læge og gå til
genoptræning på under samme tag og på samme dag. Dermed aflaster vi sygehusene
for opgaver, der kan løses lige så godt i det nære sundhedsvæsen, og vi skaber grund-
laget for en mere sammenhængende indsats tæt på borgeren.
Side 3
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 734: Spm. om opdatering af tabel 1 i SUU alm. del – svar på spørgsmål 1212 (2017-18), således at det fremgår, hvilken præcis dato hver af de 18 sygehuse lukkede, til sundhedsministeren
Det præhospitale beredskab styrkes med 20 nye akutberedskaber i de områder i lan-
det, hvor der er særlige behov for at forbedre responstiderne. Placeringen sker ud fra
et politisk ønske om særligt at styrke akutberedskabet i landets yderområder og un-
der hensyntagen til de nuværende responstider. Den konkrete placering og valget af
ekstra beredskaber (ambulance, akutbil og akutlægebil) vil ske i dialog med regio-
nerne og fra 2021 sundhedsforvaltningerne,
jf. s. 26 i aftalen mellem regeringen og
Dansk
Folkeparti ”Et stærkere sundhedsvæsen – tættere på dig”.
Med aftalen om sundhedsreformen har regeringen og Dansk Folkeparti sat en klar
retning for løsningen af de udfordringer, som sundhedsvæsenet vil stå over i de kom-
mende år som følge af den demografiske udvikling med stadigt flere ældre. Med afta-
len sættes der fokus på en langsigtet udvikling af kvalitet og sammenhæng i det nære
sundhedsvæsen, som et naturligt næste skridt oven på den markante styrkelse af den
specialiserede behandling på sygehusene, der er sket siden 0
’er e,
ikke mindst som
følge af den nye sygehusstruktur med færre, stærkere enheder.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby
/
Martin Nyrop Holgersen
Side 4