Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
2033531_0001.png
TALEPUNKTER
Det talte ord gælder.
Talepunkter til samråd om almene plejeboliger.
Tirsdag den 19. marts 15.30-17.00.
Samrådsspørgsmål AH
Vil ministrene oplyse, om ministeriet i dag har et overblik
over, hvor mange borgere der får afslag på visitation til en
plejehjemsplads, og hvordan ministrene fremadrettet vil
sikre, at svage og udsatte ældre altid kan visiteres til en
plejehjemsplads?
Samrådsspørgsmål AÆ
Er det ministrenes vurdering, at der i dag er tilstrækkeligt
gode muligheder for svækkede ældre til at komme på ple-
jehjem, når de har behov for det?
Samrådsspørgsmål AØ
Hvordan vil ministrene sikre, at svækkede ældres mulig-
hed for at komme på plejehjem, når de har brug for det,
ikke bliver forringet på grund af en stram økonomi i kom-
munerne særligt i lyset af, at antallet af ældre over 80 år
vil stige med en tredjedel frem mod 2025?
Tale
Tak for spørgsmålene og muligheden for at redegøre for de
regler og muligheder, som kommunerne i dag har for at
sikre den nødvendige kapacitet af plejeboliger i kommu-
nen.
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 711: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 19/3-19 om visitering til plejebolig, til transport-, bygnings- og boligministeren
2033531_0002.png
Side 2/7
Jeg vil besvare de stillede spørgsmål, der vedrører det al-
mene plejeboligområde samlet.
Lad mig indledningsvis slå fast, at det er den enkelte
kommune, der har ansvaret for at etablere det nødvendige
antal plejeboliger, der lokalt er behov for.
Det er en opgave, som kommunen løfter ved løbende at
vurdere, om antallet af plejeboliger modsvarer det behov,
som de ældre i kommunen har for plejeboliger.
Mange kommuner har tidligere arbejdet ud fra at opnå en
bestemt dækningsgrad af plejeboliger i forhold til antallet
af ældre over 80 år i kommunen. Men det stigende antal af
sunde leveår for ældre over 80 år har forrykket tidspunktet
for, hvornår man har behov for en plejebolig. Kommuner-
ne har på den baggrund måttet revidere deres tidligere
forventninger på området.
Kommunerne har gode retlige og økonomiske rammer for
at sikre et tilstrækkeligt antal plejeboliger.
Efter almenboligloven har kommunerne den fulde kompe-
tence til at meddele tilsagn til etablering af det antal alme-
ne plejeboliger, som kommunen vurderer er nødvendigt.
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 711: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 19/3-19 om visitering til plejebolig, til transport-, bygnings- og boligministeren
2033531_0003.png
Side 3/7
Kommunen kan vælge enten selv at opføre og drive pleje-
boligerne, eller den kan meddele tilsagn til en almen bo-
ligorganisation eller en selvejende institution, som så står
for opførelse og drift af boligerne.
Langt hovedparten af anskaffelsessummen finansieres ved
lånoptagelse, hvor de løbende ydelser finansieres via de
ældres huslejebetaling og ydelsesstøtte fra staten. Kom-
munen betaler alene et mindre beløb i grundkapital.
Senest har regeringen forlænget perioden med nedsat
kommunal grundkapital på 10 pct. af anskaffelsessummen
til almene plejeboliger i endnu 2 år.
Så kommunerne har altså til opgave at sikre den nødven-
dige kapacitet og det har de også rammerne til at gøre.
Og derudover har vi også plejeboliggarantien.
De ældres garanti for en plejebolig eller plejehjemsplads
gælder, når kommunen har truffet beslutning om, at den
ældre har behov for en plejebolig.
En sådan beslutning kan enten bero på, at den ældre ansø-
ger om at flytte i en plejebolig, eller at pårørende til den
ældre anmoder kommunen om at tilbyde den ældre en bo-
lig. Det kan også forekomme, at kommunen via sit kend-
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 711: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 19/3-19 om visitering til plejebolig, til transport-, bygnings- og boligministeren
2033531_0004.png
Side 4/7
skab til den ældre foreslår, at den ældre flytter i en pleje-
bolig.
Kommunen skal foretage en konkret individuel vurdering
af, om den ældre har behov for plejeboligen. Kommunen
skal vurdere den ældres behov ud fra en samlet vurdering
af den ældres fysiske, psykiske, økonomiske, sociale og bo-
ligmæssige situation.
Der er således ikke i lovgivningen fastsat objektive kriteri-
er for anvisning af en plejebolig til ældre.
Den individuelle vurdering indebærer, at det - udover de
rent helbredsmæssige forhold - har betydning for vurde-
ringen af den enkelte ældres behov, om den pågældende fx
bor i en etagebolig, som er dårligt indrettet til den ældre,
eller om den ældre er alene eller har en ægtefælle, som kan
hjælpe vedkommende.
Vurderingen af de rent helbredsmæssige forhold afhænger
også af, om den ældres situation bedre kan afhjælpes gen-
nem andre tilbud i kommunen end en plejebolig. Dette af-
hænger i høj grad af, hvordan kommunerne har valgt at
tilrettelægge deres samlede ydelser om pleje og omsorg for
ældre.
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 711: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 19/3-19 om visitering til plejebolig, til transport-, bygnings- og boligministeren
2033531_0005.png
Side 5/7
Jeg synes, at det er rigtigt, at kommunerne har frihed til
selv at tilrettelægge deres indsats, også fordi kommunerne
er forskellige, og deres måde at organisere tilbuddene til
ældre på kan være forskellige. Det skal der være plads til.
Der findes ikke samlede tal over, hvor mange afgørelser
kommunerne træffer på området, og derfor findes der hel-
ler ikke samlede tal over, hvor mange borgere, der har fået
et afslag på en plejebolig i kommunerne.
Hvis en kommune træffer en beslutning om at anvise den
ældre en plejebolig, skal den ældre tilbydes boligen senest
to måneder herefter. Det er den rettighed som omtales
som plejeboliggarantien. Plejeboliggarantien gælder dog
ikke, hvis den ældre ønsker en bestemt plejebolig efter reg-
lerne om frit valg.
Den ældre har altså en lovmæssig ret til en plejebolig eller
plejehjemsplads inden for 2 måneder, når kommunen har
truffet beslutning om anvisning til en plejebolig.
Hvis den situation skulle opstå, at kommunen ikke i en ak-
tuel sag råder over en plejebolig i kommunen at anvise til,
kan kommunen efter reglerne om plejeboliggarantien købe
pladsen i en anden kommune for at løse problemet.
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 711: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 19/3-19 om visitering til plejebolig, til transport-, bygnings- og boligministeren
2033531_0006.png
Side 6/7
Men jeg understreger, at dette bør kun ske i et akut tilfæl-
de, hvor kommunen ikke råder over en egen plejebolig.
Denne mulighed skal ikke anvendes som
en ”buffer”, fordi
kommunen ikke har sikret den tilstrækkelige plejeboligka-
pacitet i kommunen.
Plejeboliggarantien sikrer derfor, at svækkede ældre, der
har behov for en bolig, får en sådan bolig
både nu og i
fremtiden.
Kommunerne har som tidligere nævnt ansvaret for, at an-
tallet af boliger matcher behovet og vi har plejeboliggaran-
tien. Men lever kommunerne så op til det ansvar?
Det giver opfyldelsen af plejeboliggarantien en indikation
på.
Danmarks Statistik opgør årligt tal over kommunernes op-
fyldelse af plejeboliggarantien. Det giver et indblik både i
de aktuelle tal og udviklingen over årene.
Opgørelsen viser, at mellem 91 og 96 pct. af kommunerne i
gennemsnit har anvist en plejebolig inden for 60 dage i pe-
rioden mellem 2011 til 2017.
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 711: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 19/3-19 om visitering til plejebolig, til transport-, bygnings- og boligministeren
2033531_0007.png
Side 7/7
Tallene viser også, at det kun er få kommuner, som over
flere år ligger over de 60 dage. I 2015 overholdt 9 kommu-
ner ikke plejeboliggarantien, og af disse var der kun 4, som
i 2017 fortsat ikke overholder plejeboliggarantien.
Det vidner om, at plejeboliggarantien virker, og at kom-
munerne arbejder fornuftigt på området.
Derfor - når man spørger mig, om jeg tror, at kommuner-
ne også i fremtiden kan løfte denne opgave - vil jeg sige:
Ja, det både tror og forventer jeg.
Det bygger jeg på de rammer og muligheder, som kommu-
nerne har for at kunne gøre dette. Det er det, der giver mig
tiltro til, at kommunerne er i stand til at løfte opgaven med
at tilvejebringe en tilstrækkelig kapacitet af plejeboliger
også fremover.
Tak for ordet.