Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
Sundheds- og Ældreministeriet
Enhed: 3-AFD
Sagsbeh.: SUMMPH
Koordineret med:
Sagsnr.: 1902364
Dok. nr.: 833502
Dato: 15-03-2019
TALEPAPIR
Det talte ord gælder
[Sundheds- og Ældreudvalget, den 12. marts 2019 kl. 15:30-16:30]
[Spm. AP]
Ministeren bedes redegøre for, at sundhedsreformen, hvor man går fra ét
administrativt regionalt led (regioner med folkevalgte) til tre administrative
led (21 sundhedsfællesskaber, fem sundhedsforvaltninger med udpegede
bestyrelser og en national bestyrelse) er en afbureaukratisering?
[Spm. AQ]
Hvorfor vil regeringen ikke fremlægge konkrete beregninger for, hvordan
man med sundhedsreformen vil finde administrative besparelser på 350
mio. kr. om året, hvoraf kun de 80 mio. kr. årligt kan findes ved besparelser
på vederlag og partistøtte?
[Spm. AR]
Mener ministeren, at det er lødigt, at regeringen i sine beregninger af
provenuet ved administrative besparelser på sundhedsreformen kun
medregner besparelser på 80 mio. kr. årligt på vederlag og partistøtte uden
at medtage nye udgifter til honorarer til de mange nye bestyrelsesposter i
hhv. 21 sundhedsfællesskaber, sundhedsforvaltninger og den nationale
bestyrelse?
(Flemming Møller Mortensen og Astrid Krag (S))
[Indledning]
Tak til de to spørgere for spørgsmål AP, AQ og AR som jeg
vil svare på samlet. Spørgsmålene handler om de
besparelser, som følger af regeringens sundhedsreform.
Vi styrker nærheden og sammenhængen men også det
nationale ansvar og koordinering, når vi går fra tre til to
folkevalgte led.
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 678: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 12/3-19 om regeringens udspil om en ny sundhedsreform og bureaukratisering, til sundhedsministeren
2031233_0002.png
[Administrative led i reformen]
Det er en afbureaukratisering. Så svaret på spørgsmål AP er
JA, der er tale om mindre administration.
Der frigøres direkte besparelser ved reformen på 1,5 mia. kr.,
som placeres i den nye Nærhedsfond.
Reformen indeholder to greb
en decentralisering og en
stærkere national retning for sundhedsvæsenet.
Vi vil styrke det nære sundhedsvæsen i kommunerne og
almen praksis og styrke samarbejdet mellem parterne. Det er
nødvendige tiltag for at ruste fremtidens sundhedsvæsen til
betydeligt flere ældre og mennesker med kroniske
sygdomme.
Vi vil samtidigt sætte en stærkere national retning for
sundhedsvæsenet. Det betyder, at de overordnede politiske
prioriteringer og retningen for sundhedsvæsenet fremover
skal fastlægges nationalt fra regeringen i samspil med
Folketinget.
Vi vil have, at patienterne oplever den samme høje kvalitet i
hele landet. Patientrettighederne skal efterleves på samme
måde. Og vi skal blive bedre til at skabe fælles løsninger og
lære af hinandens erfaringer.
Side 2
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 678: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 12/3-19 om regeringens udspil om en ny sundhedsreform og bureaukratisering, til sundhedsministeren
Vi styrker det nære sundhedsvæsen - og vi styrker en
stærkere national retning. Det betyder, at den offentlige
sektor bliver gjort enklere med kun to folkevalgte led.
Den nye organisering frigør dermed også direkte ressourcer
ved at nedlægge regionsrådene, og den reducerer
administration til de øvrige opgaver, som hidtil har været
placeret i regionerne.
Jeg vil gerne lige erindre jer om, hvordan strukturen er i dag.
Vi har det statslige niveau. Så har vi fem regioner med hver
deres regionsråd med 41 medlemmer, og hver deres
forskellige udvalg. Og så har vi 98 kommuner, med hver
deres kommunalbestyrelse og hver deres forskellige udvalg.
Men det er jo ikke nok med det.
Derudover har vi på det regionale niveau fem
sundhedskoordinationsudvalg med repræsentanter fra
regionsråd, kommunalbestyrelse og PLO
typisk 10-12
personer i hver region. Dette politisk sammensatte organ
suppleres i alle regioner med administrative styregrupper,
hvor medarbejdere fra region, kommuner samt PLO har
sæde.
Men det er jo ikke nok med det.
Side 3
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 678: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 12/3-19 om regeringens udspil om en ny sundhedsreform og bureaukratisering, til sundhedsministeren
Vi har også de fem Praksisplanudvalg, som består af
repræsentanter for de samme parter. Også typisk 10-12
personer.
Er vi så igennem? Nej.
Dertil kommer, at der i alle regioner er etableret
samarbejdsstrukturer
som hedder noget forskelligt på tværs
af regionerne, og som er forskellige i deres form og indhold.
Men typisk er de etableret i sygehusenes optageområder, og
involverer sygehus, kommuner og praktiserende læger. Hvis
vi tæller dem sammen, kommer vi nok også tæt på tallet 21.
Så i dag er der altså en kompleks struktur. Det synes
spørgerne at have glemt. Og det er en struktur, der ikke i
tilstrækkelig grad har skabt det gode og forpligtende samspil
mellem aktørerne og en ensartet og høj kvalitet på tværs.
Derfor er det vigtigt at forenkle strukturen, styrke det lokale
og nære og styrke det lokale samspil i nogle mere
formaliserede strukturer.
Det gør vi med de 21 sundhedsfællesskaber, som er en
formel ramme for samarbejdet mellem sygehuse, kommuner
og almen praksis
med netop vil bygge videre på det, der
fungerer godt og med ansvar for at sikre gode,
sammenhængende løsninger.
Side 4
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 678: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 12/3-19 om regeringens udspil om en ny sundhedsreform og bureaukratisering, til sundhedsministeren
Og så vil vi styrke det nationale og rammesættende, så vi får
en styrket national koordinering af sundhedsvæsenet, og den
samlede retning for udviklingen af sundhedsvæsenet i hele
landet bliver klarere.
[Beregningerne bag de administrative besparelser]
Så spørges der [i spørgsmål AQ] til, hvordan regeringen er
kommet frem til de administrative besparelser på 350 mio.
kr. årligt fra 2022. Dette har finansministeren også svaret på
ved tidligere samråd [den 7. februar 2019].
Regeringen har med udspillet til sundhedsreformen en klar
ambition om, at der skal bruges færre ressourcer på
administration, og at pengene skal bruges på sundhed. Der
synes altså at være en politisk uenighed om, hvordan
pengene bruges bedst.
Med reformen skabes grundlag for administrative
besparelser svarende til 350 mio. kr. årligt fra 2022.
De administrative besparelser svarer samlet til 1,5 mia. kr.
over perioden 2020 til 2025, som overføres til
Nærhedsfonden. De administrative besparelser finansierer
dermed ¼ af Nærhedsfonden, og de bliver dermed de facto
omprioriteret fra administration til nye sundhedshuse, flere
lægebiler med mere i det nære sundhedsvæsen.
Side 5
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 678: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 12/3-19 om regeringens udspil om en ny sundhedsreform og bureaukratisering, til sundhedsministeren
2031233_0006.png
Herudover har regeringen en målsætning om løbende
administrative besparelser, som ikke indregnes i
Nærhedsfondens finansiering. Besparelserne er primært
forudsat realiseret dels gennem bortfald af udgifter tilknyttet
regionsrådene og besparelser på ikke-sundhedsopgaver.
Som følge af de nedlagte regionsråd vil der være direkte
besparelser grundet bortfald af udgifter i form af vederlag til
politikere, partistøtte samt valgafholdelse.
Udgifterne udgør ca. 80 mio. kr. årligt. Dette svarer til
omkring 340 mio. kr. i perioden 2021-2025.
Derudover forudsættes direkte besparelser realiseret på de
ikke-sundhedsopgaver, der i dag leveres i regionerne.
Regionerne løser i dag en række opgaver uden for
sundhedsområdet. Det drejer sig om opgaver inden for trafik,
miljø og kultur. Disse opgaver, som ikke hører naturligt
sammen med sundhed, flyttes til kommunerne og staten.
Enkelte opgaver vil også falde bort.
Det skal sikre en mere enkel, effektiv og sammenhængende
opgaveløsning. Besparelserne vil ske gennem en prioritering,
som blandt andet betyder, at der også er opgaver vedrørende
regional udvikling og erhverv, som bortfalder.
Side 6
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 678: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 12/3-19 om regeringens udspil om en ny sundhedsreform og bureaukratisering, til sundhedsministeren
Regionerne anvender i dag 2,5 mia. kr. hvert år på
administration af ikke-sundhedsopgaver.
Besparelserne på ikke-sundhedsopgaver udgør 270 mio. kr.
årligt. Dette svarer til 1,15 mia. kr. i perioden 2021-2025.
Den konkrete fordeling for ikke-sundhedsopgaverne
fastlægges i forbindelse med den konkrete
opgaveoverførelse. Miljøområdet med fokus på
jordforureninger friholdes, så indsatsen kan styrkes over for
de såkaldte generationsforureninger.
[Beregningerne bag besparelser tilknyttet regionsrådene]
Endelig spørges jeg til [i spørgsmål AR], om jeg synes, der
er tale om lødige beregninger. Det må jeg bekræfte, at jeg
gør.
Regeringen har med udspillet til en sundhedsreform en klar
ambition om, at der skal bruges færre penge på
administration og flere penge på sundhed. Det synes jeg
personligt, at de fleste burde kunne stå inde for, og det er
baggrunden for regeringens prioritering.
Side 7
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 678: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 12/3-19 om regeringens udspil om en ny sundhedsreform og bureaukratisering, til sundhedsministeren
Tak for ordet.
Side 8