Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
2046574_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 25-03-2019
Enhed: JURPSYK
Sagsbeh.: DEPFRE
Sagsnr.: 1902438
Dok. nr.: 848098
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 5. marts 2019 stillet følgende spørgs-
mål nr. 633 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Peder Hvelplund (EL).
Spørgsmål nr. 633:
Ministeren bedes redegøre for, om problemet med såkaldte ”utilsigtede hændelser”,
der bliver indberettet af personale men afvist af ledelsen med den konsekvens, at
indberetningerne ikke bliver registreret i Styrelsen for Patientsikkerhed, er et pro-
blem begrænset til Rigshospitalet, eller om det kan genkendes på nationalt plan. Der
henvises bl.a. til ”Afdelingstop afviser sager af fejl på Rigshospital – Problemet er
stort”, den 3. marts 2019: http://nyheder.tv2.dk/samfund/2019-03-03-afdelingstop-
afviste-sager-om-fejl-paa-rigshospitalet-problemet-er-stort.
Svar:
Jeg kan oplyse, at Styrelsen for Patientsikkerhed på baggrund af den omtalte sag har-
bedt regionerne om at redegøre for praksis på området, ligesom styrelsen allerede i
januar 2018 orienterede alle regionerne om, hvorledes utilsigtede hændelser håndte-
res korrekt.
./.
Styrelsen for Patientsikkerheds breve, der ligger tilgængelige på styrelsens hjem-
meside, er vedlagt dette svar.
Jeg skal for god orden skyld oplyse, at Styrelsen for Patientsikkerhed har givet regio-
nerne fristudsættelse til den 25. marts 2019.
Jeg orienterer udvalget, når regionernes svar foreligger, og Styrelsen for Patientsik-
kerhed har haft lejlighed til at foreholde sig dertil.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby
/
Frederik Rechenback Enelund
1
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Supplerende svar på spørgsmål 633: Spm. om utilsigtede hændelser, der ikke bliver registreret i Styrelsen for Patientsikkerhed, er et problem begrænset til Rigshospitalet, eller om det kan genkendes på nationalt plan, til sundhedsministeren
2046574_0002.png
Sagsnr. 18/233
Sagsbehandler: TOBL
Til kommuner og regioner
Orientering: Korrekt håndtering af rapporterede utilsigtede hændel-
ser
Det er vigtigt at sikre, at oplysninger fra rapporterede utilsigtede hændelser
ikke indgår i personale-, klage- og tilsynssager m.v.
Styrelsen for Patientsikkerhed henstiller til kommuner og regioner, at der sættes
fokus på korrekt håndtering af rapporteringer af utilsigtede hændelser og oplys-
ninger fra rapporterede utilsigtede hændelser i Dansk Patientsikkerhedsdatabase.
Oplysninger om enkeltpersoner, både patienter og sundhedspersoner, der indgår
i en rapportering af en utilsigtet hændelse, er fortrolige. Oplysninger om identite-
ten af en person, der har rapporteret en utilsigtet hændelse, må kun videregives
til de personer i samme region eller kommune, der varetager opgaver i relation til
læring og forbedring. Sundhedspersoner skal kunne have tillid til, at de kan rap-
portere utilsigtede hændelser sanktionsfrit, og at oplysningerne kun anvendes til
lærings- og forbedringsarbejde.
Rapporteringsordningen er ikke-sanktionerende
Personer, som rapporterer en utilsigtet hændelse, kan ikke som følge af rapporte-
ringen underkastes disciplinære undersøgelser og foranstaltninger af ansættel-
sesmyndigheden, tilsynsmæssige reaktioner af Styrelsen for Patientsikkerhed
eller strafferetlige sanktioner af domstolene.
Sundhedspersoner er ikke beskyttet mod sanktioner, der iværksættes på andet
grundlag end oplysninger fra rapporteringssystemet, fx en patient, der klager
over sin behandling.
Oplysninger om enkeltpersoner fra rapporterede utilsigtede hændelser må altså
ikke videregives uden for Dansk Patientsikkerhedsdatabase med andet formål
end at bidrage til læring og forbedring og kun i en snæver kreds af de relevante
personer, som har opgaver i forbindelse med lærings- og forbedringsarbejde.
Videregivelse til andre formål vil være et brud på den særlige tavshedspligt, der
gælder efter sundhedslovens § 200.
04-01-2018
Styrelsen for Patientsikkerhed
Islands Brygge 67
2300 Islands Brygge 67
Tlf. +45 72 28 66 00
Email [email protected]
www.stps.dk
Side
1/2
1
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Supplerende svar på spørgsmål 633: Spm. om utilsigtede hændelser, der ikke bliver registreret i Styrelsen for Patientsikkerhed, er et problem begrænset til Rigshospitalet, eller om det kan genkendes på nationalt plan, til sundhedsministeren
Utilsigtede hændelser skal rapporteres til Dansk Patientsikkerhedsdatabase via
rapporteringssystemet og må ikke sendes til Styrelsen for Patientsikkerhed på
anden vis, fx som mail eller i print.
Kommuner og regioner må som følge af bestemmelsen om fortrolighed
ikke
sen-
de rapporterede utilsigtede hændelser eller personoplysninger, man har fået
kendskab til gennem rapporterede utilsigtede hændelser, til Styrelsen for Patient-
sikkerhed som begrundelse for en bekymringshenvendelse om konkrete sund-
hedspersoners egnethed eller faglighed, risiko for patientsikkerheden i organisa-
tioner eller i forbindelse med udtalelser og redegørelser, som Styrelsen for Pati-
entsikkerhed anmoder om i klage- og tilsynssager. Kerneårsagsanalyser, fx til
brug for redegørelser i tilsynssager, må heller ikke sendes til Styrelsen for Pati-
entsikkerhed, da kerneårsagsanalyser kan indeholde personhenførbare oplysnin-
ger fra rapporterede utilsigtede hændelser.
Hvorfor?
Rapporteringssystemet for utilsigtede hændelser har til formål at understøtte
patientsikkerheden ved at indsamle, analysere og formidle viden om utilsigtede
hændelser og dermed skabe en systematisk læring af de fejl, der begås i sund-
hedsvæsenet. Systemet skal understøtte læring og patientsikkerhedskultur i
sundhedsvæsenet. Rapporteringsordningen for utilsigtede hændelser er alene
designet til at identificere risikoområder, som sundhedspersonale og ledelser bør
være særligt opmærksomme på og lære af.
Vigtigste budskaber til sundhedspersoner og deres ledere
1. Oplysninger fra rapporterede utilsigtede hændelser må ikke indgå i per-
sonale-, klage- og tilsynssager m.v.
2. Oplysninger om enkeltpersoner, både patienter og sundhedspersoner,
der indgår i en rapportering af en utilsigtet hændelse, er fortrolige.
3. Oplysninger fra rapporterede utilsigtede hændelser må i kommu-
nen/regionen kun deles i en snæver kreds af personer, som har opgaver i
forbindelse med lærings- og forbedringsarbejde
4. Rapporterede utilsigtede hændelser må kun sendes til Styrelsen for Pati-
entsikkerhed gennem rapporteringsformularen i Dansk Patientsikker-
hedsdatabase.
Med venlig hilsen
Torsten Breuerbach Larsen
Side
2/2
2
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Supplerende svar på spørgsmål 633: Spm. om utilsigtede hændelser, der ikke bliver registreret i Styrelsen for Patientsikkerhed, er et problem begrænset til Rigshospitalet, eller om det kan genkendes på nationalt plan, til sundhedsministeren
2046574_0004.png
4. marts 2019
Til regionen vedrørende håndtering af utilsigtede hændelse
Styrelsen for Patientsikkerhed
Islands Brygge 67
2300 København S
Tlf.
+45 61 93 96 09
Email [email protected]
www.stps.dk
På baggrund af medieomtalen om afviste/slettede utilsigtede hændelser på Rigshospitalet ønsker Styrelsen for
Patientsikkerhed at følge op på, hvilken praksis regionen anvender i forhold til at modtage og afvise/slette util-
sigtede hændelser på de enkelte hospitaler. Derudover ønsker Styrelsen for Patientsikkerhed information om,
hvordan regionen sikrer, at medarbejdere, der har rapporteret en utilsigtet hændelse beskyttes mod sanktioner,
jf. orienteringsbrev fra januar 2018.
Rapporteringspligten for utilsigtede hændelser har til formål at øge patientsikkerheden og skabe læring i sund-
hedsvæsnet. Styrelsen for Patientsikkerhed har løbende gjort lokale ledelser opmærksom på, hvordan de skal
håndtere utilsigtede hændelser korrekt, så tilliden til systemet bevares.
Læs mere her om rollefordeling ift. rap-
porteringsordningen.
Styrelsen for Patientsikkerhed anmoder hermed regionen om en redegørelse for:
i hvilke tilfælde regionen afviser/sletter utilsigtede hændelser
hvordan regionen følger op på, om det er de relevante utilsigtede hændelser, der afvises/slettes jf. sund-
hedslovens kapitel 61, §198, stk. 5
hvordan medarbejdere med ansvar for at modtage og afvise/slette utilsigtede hændelser bliver oplært i
korrekt håndtering af utilsigtede hændelser
praksis for hvordan regionen sikrer, at medarbejdere, der rapporterer eller er omtalt i rapporterede util-
sigtede hændelser, beskyttes mod sanktioner.
Styrelsen for Patientsikkerhed skal bede om, at regionen giver en skriftlig tilbagemelding på ovenstående inden
for 14 dage fra dags dato. Tilbagemeldingen skal ske til
[email protected].
Har I spørgsmål, er I velkomne til at kontakte:
Janet Johannessen
[email protected]
61 93 96 09
Venlig hilsen
Lena Graversen
Overlæge og enhedschef
Styrelsen for Patientsikkerhed
Side
1/1
1