Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
2046573_0001.png
Sundheds- og Ældreministeriet
Holbergsgade 6
1057 København K
Baggrundsnotat om svar på Folketingets Sundheds- og Ældreudvalgs
anmodning om redegørelse for regionernes håndtering af utilsigtede
hændelser
Styrelsen for Patientsikkerhed har
foranlediget af presseomtale om sletning
og afvisning af rapporterede utilsigtede hændelser
4. marts 2019 anmodet re-
gionerne om en redegørelse for håndtering af utilsigtede hændelser. I anmod-
ningen har vi bedt regionerne redegøre for 1) i hvilke tilfælde regionerne afvi-
ser eller sletter utilsigtede hændelser, 2) hvordan der følges op på, at utilsigtede
hændelser, der er rapporteringspligtige, ikke afvises eller slettes, 3) hvordan
medarbejdere med ansvar for at behandle utilsigtede hændelser bliver oplært og
4) hvordan regionerne sikrer, at medarbejdere, der rapporterer eller er omtalt i
rapporterede utilsigtede hændelser, beskyttes mod sanktioner. Derudover har
Styrelsen for Patientsikkerhed foretaget en stikprøve af alle afviste og slettede
rapporterede utilsigtede hændelser fra samtlige offentlige sygehuse i perioden
1.-30. november 2018.
For sundhedspersoner på sygehuse er der rapporteringspligt af alle utilsigtede
hændelser som fastlagt i sundhedsloven. Derudover har enhver mulighed for at
rapportere utilsigtede hændelser, som vurderes at kunne bidrage til øget patient-
sikkerhed. I nogle tilfælde vil der ud af de ca. 40.000 årligt rapporterede hæn-
delser på sygehusene være rapporteringer, som ikke falder ind under rapporte-
ringspligten og heller ikke er relevante for arbejdet med patientsikkerhed. Det
kan fx være rapporteringer om, at personalet er uhøfligt, at maden er dårlig, el-
ler at en sygeplejerske har stukket sig på en kanyle. Der er i rapporteringssy-
stemet mulighed for at afvise eller slette disse sager.
Sagsforløb for utilsigtede hændelser
Rapportering af en utilsigtet hændelse sker ved, at den sundhedsperson, patient
eller pårørende, der har observeret eller er blevet opmærksom på en utilsigtet
hændelse i forbindelse med sundhedsfaglig virksomhed, rapporterer den i
Dansk Patientsikkerhedsdatabase (DPSD). Den utilsigtede hændelse modtages
herefter først af en initialmodtager i den kommune, region eller på det private
sygehus, hvor hændelsen har fundet sted. Initialmodtageren visiterer hændelsen
videre til en sagsbehandler i kommunen, regionen eller på det private sygehus.
Kommuner, regioner og private sygehuse skal efter sagsbehandling videregive
rapporterne om utilsigtede hændelser i anonymiseret form til Styrelsen for Pati-
entsikkerhed, jf. sundhedslovens § 199, stk. 1.
5. april 2019
Sagsnr. 19/4480
Reference LEG
T +45 27321924
Styrelsen for Patientsikkerhed
Islands Brygge 67
2300 København S
Tlf. +45 7228 6600
Email [email protected]
www.stps.dk
1
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Supplerende svar på spørgsmål 633: Spm. om utilsigtede hændelser, der ikke bliver registreret i Styrelsen for Patientsikkerhed, er et problem begrænset til Rigshospitalet, eller om det kan genkendes på nationalt plan, til sundhedsministeren
Beskrivelse af afviste og slettede utilsigtede hændelser
Hvorvidt en utilsigtet hændelse benævnes som afvist eller slettet i Dansk Pati-
entsikkerhedsdatabase (DPSD) afgøres af, om det er initialmodtageren eller
sagsbehandleren, som har taget stilling til rapporten. Initialmodtageren afviser
en utilsigtet hændelse, mens sagsbehandleren sletter en utilsigtet hændelse. Så-
fremt initialmodtageren vurderer, at sagen ikke skal videre til en sagsbehandler,
bliver sagen afvist. Hvis initialmodtageren derimod har accepteret og tildelt en
sagsbehandler sagen, og vurderer sagsbehandleren herefter, at sagen ikke skal
sagsbehandles som en utilsigtet hændelse, bliver sagen slettet. Når en sag afvi-
ses eller slettes bliver rapportøren ikke underrettet.
Initialmodtagere og sagsbehandlere på hændelsesstedet har stadig mulighed for
at fremsøge afviste og slettede sager i DPSD.
Beskrivelse af årsagskategorierne ved afvisning/sletning
Uanset om en rapport afvises eller slettes, skal det beskrives, hvorfor sagen af-
vises eller slettes. Dette gøres ved valg af faste årsagskategorier.
Der findes seks årsagskategorier, man kan vælge ved afvisning eller sletning:
serviceklage
erstatning
mangelfuldt oplyst
arbejdsmiljø
andet grundlag for afvisning
testsag.
Desuden er der mulighed for at tilføje en kommentar, hvis man ønsker at uddy-
be, hvorfor sagen afvises eller slettes.
Sundhedsloven
Der er aktuelt ikke klare rammer i lovgivningen for afvisning og sletning. I
sundhedsloven (kapitel 61, § 198, stk. 5) er det alene angivet, hvilke hændelser
der er rapporteringspligtige, mens det hverken i bekendtgørelse eller vejledning
er beskrevet, på hvilket grundlag en rapporteret hændelse kan eller bør slet-
tes/afvises.
Stikprøve og redegørelser fra regioner
Styrelsens stikprøve og regionernes redegørelser for praksis viser, at der er grå-
zoner og uhensigtsmæssige opfattelser af, på hvilket grundlag en rapporteret
utilsigtet hændelse kan afvises eller slettes. Både inden for den enkelte region
og på tværs af regioner er der forskellige praksis for, hvordan man følger op på
afviste eller slettede rapporterede utilsigtede hændelser. Nogle steder følges der
systematisk op, andre steder sker der ingen opfølgning på praksis i forhold til
sletning og afvisning. Ifølge redegørelserne vil de regioner, der ikke tidligere
har fulgt systematisk op på afviste og slettede sager, gøre det fremover.
Styrelsen for Patientsikkerhed har set på afviste og slettede utilsigtede hændel-
ser fra alle offentlige sygehuse i perioden 1.-30. november 2018 og på det sam-
lede antal af slettede og afviste rapporteringer for 2018 for at få et indtryk af,
hvilket grundlag der anvendes for at afvise og slette rapporterede hændelser, og
om de afviste og slettede sager fordeler sig jævnt på regionerne.
Side 2
2
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Supplerende svar på spørgsmål 633: Spm. om utilsigtede hændelser, der ikke bliver registreret i Styrelsen for Patientsikkerhed, er et problem begrænset til Rigshospitalet, eller om det kan genkendes på nationalt plan, til sundhedsministeren
Der var i alt 307 afviste eller slettede utilsigtede hændelser i perioden for må-
nedsstikprøven. Den samlede procentvise andel af afviste eller slettede utilsig-
tede hændelser for november 2018 udgør ca. 6,7 % af rapporterede utilsigtede
hændelser fra offentlige sygehuse.
Samlet opgørelse over afviste og slettede rapporteringer i 2018
For 2018 udgør den samlede andel af afviste og slettede utilsigtede hændelser
fra alle lokationstyper 7.953, svarende til 4,5 % af alle rapporterede utilsigtede
hændelser. Den procentvise fordeling af afviste og slettede utilsigtede hændel-
ser fra offentlige sygehuse fordeler sig nogenlunde jævnt mellem regionerne
med en variation på 5,8-7,3 %.
Eksempler på afviste eller slettede rapporteringer i de hyppigst anvendte kate-
gorier i stikprøven:
Andet grundlag for afvisning:
manglende dokumentation, manglende
svar på undersøgelser eller medicinfejl. Kategorien dækker også over
hændelser, der allerede er rapporteret én eller flere gange (dubletter).
Serviceklager
omfatter hændelser, der vedrører rekvisitioner, fx afsend-
te prøver, der ikke er mærket korrekt eller er bortkommet under trans-
port. Et andet eksempel er forsinkede lægetilsyn af patienter.
Mangelfuldt oplyst
dækker bl.a. over hændelser, der vedrører medicin-
fejl, der afvises eller slettes grundet manglende patientoplysninger, så
det ikke var muligt at undersøge sagen.
Styrelsen for Patientsikkerheds gennemgang af de afviste og slettede utilsigtede
hændelser viser, at der overordnet set er behov for mere klarhed om, hvilke kri-
terier der berettiger, at en rapport afvises eller slettes, fx via en tydeliggørelse af
definitioner af kategorierne for afvisning.
På baggrund af ovenstående vil Styrelsen for Patientsikkerhed:
i samarbejde med regioner og kommuner præcisere, hvilke kriterier der
skal ligge til grund for, at en rapporteret hændelse kan afvises eller slet-
tes
udarbejde læringsmateriale til kommuner, regioner og private sygehuse
inkludere erfaringerne i styrelsens arbejde med at revidere Bekendtgø-
relse om rapportering af utilsigtede hændelser i sundhedsvæsenet m.v.
samt den tilhørende vejledning
opdatere felterne i rapporteringssystemet, så de passer til præciseringer-
ne.
Med venlig hilsen
Overlæge Lena Graversen
Enhedschef, Styrelsen for Patientsikkerhed
Side 3
3