Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
Sundheds- og Ældreministeriet
Holbergsgade 6
1057 København K
Baggrundsnotat om svar på Folketingets Sundheds- og Ældreudvalgs
anmodning om redegørelse for regionernes håndtering af utilsigtede
hændelser
Styrelsen for Patientsikkerhed har
–
foranlediget af presseomtale om sletning
og afvisning af rapporterede utilsigtede hændelser
–
4. marts 2019 anmodet re-
gionerne om en redegørelse for håndtering af utilsigtede hændelser. I anmod-
ningen har vi bedt regionerne redegøre for 1) i hvilke tilfælde regionerne afvi-
ser eller sletter utilsigtede hændelser, 2) hvordan der følges op på, at utilsigtede
hændelser, der er rapporteringspligtige, ikke afvises eller slettes, 3) hvordan
medarbejdere med ansvar for at behandle utilsigtede hændelser bliver oplært og
4) hvordan regionerne sikrer, at medarbejdere, der rapporterer eller er omtalt i
rapporterede utilsigtede hændelser, beskyttes mod sanktioner. Derudover har
Styrelsen for Patientsikkerhed foretaget en stikprøve af alle afviste og slettede
rapporterede utilsigtede hændelser fra samtlige offentlige sygehuse i perioden
1.-30. november 2018.
For sundhedspersoner på sygehuse er der rapporteringspligt af alle utilsigtede
hændelser som fastlagt i sundhedsloven. Derudover har enhver mulighed for at
rapportere utilsigtede hændelser, som vurderes at kunne bidrage til øget patient-
sikkerhed. I nogle tilfælde vil der ud af de ca. 40.000 årligt rapporterede hæn-
delser på sygehusene være rapporteringer, som ikke falder ind under rapporte-
ringspligten og heller ikke er relevante for arbejdet med patientsikkerhed. Det
kan fx være rapporteringer om, at personalet er uhøfligt, at maden er dårlig, el-
ler at en sygeplejerske har stukket sig på en kanyle. Der er i rapporteringssy-
stemet mulighed for at afvise eller slette disse sager.
Sagsforløb for utilsigtede hændelser
Rapportering af en utilsigtet hændelse sker ved, at den sundhedsperson, patient
eller pårørende, der har observeret eller er blevet opmærksom på en utilsigtet
hændelse i forbindelse med sundhedsfaglig virksomhed, rapporterer den i
Dansk Patientsikkerhedsdatabase (DPSD). Den utilsigtede hændelse modtages
herefter først af en initialmodtager i den kommune, region eller på det private
sygehus, hvor hændelsen har fundet sted. Initialmodtageren visiterer hændelsen
videre til en sagsbehandler i kommunen, regionen eller på det private sygehus.
Kommuner, regioner og private sygehuse skal efter sagsbehandling videregive
rapporterne om utilsigtede hændelser i anonymiseret form til Styrelsen for Pati-
entsikkerhed, jf. sundhedslovens § 199, stk. 1.
5. april 2019
Sagsnr. 19/4480
Reference LEG
T +45 27321924
Styrelsen for Patientsikkerhed
Islands Brygge 67
2300 København S
Tlf. +45 7228 6600
www.stps.dk
1