Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
2034648_0001.png
Sagsnr. 18/233
Sagsbehandler: TOBL
Til kommuner og regioner
Orientering: Korrekt håndtering af rapporterede utilsigtede hændel-
ser
Det er vigtigt at sikre, at oplysninger fra rapporterede utilsigtede hændelser
ikke indgår i personale-, klage- og tilsynssager m.v.
Styrelsen for Patientsikkerhed henstiller til kommuner og regioner, at der sættes
fokus på korrekt håndtering af rapporteringer af utilsigtede hændelser og oplys-
ninger fra rapporterede utilsigtede hændelser i Dansk Patientsikkerhedsdatabase.
Oplysninger om enkeltpersoner, både patienter og sundhedspersoner, der indgår
i en rapportering af en utilsigtet hændelse, er fortrolige. Oplysninger om identite-
ten af en person, der har rapporteret en utilsigtet hændelse, må kun videregives
til de personer i samme region eller kommune, der varetager opgaver i relation til
læring og forbedring. Sundhedspersoner skal kunne have tillid til, at de kan rap-
portere utilsigtede hændelser sanktionsfrit, og at oplysningerne kun anvendes til
lærings- og forbedringsarbejde.
Rapporteringsordningen er ikke-sanktionerende
Personer, som rapporterer en utilsigtet hændelse, kan ikke som følge af rapporte-
ringen underkastes disciplinære undersøgelser og foranstaltninger af ansættel-
sesmyndigheden, tilsynsmæssige reaktioner af Styrelsen for Patientsikkerhed
eller strafferetlige sanktioner af domstolene.
Sundhedspersoner er ikke beskyttet mod sanktioner, der iværksættes på andet
grundlag end oplysninger fra rapporteringssystemet, fx en patient, der klager
over sin behandling.
Oplysninger om enkeltpersoner fra rapporterede utilsigtede hændelser må altså
ikke videregives uden for Dansk Patientsikkerhedsdatabase med andet formål
end at bidrage til læring og forbedring og kun i en snæver kreds af de relevante
personer, som har opgaver i forbindelse med lærings- og forbedringsarbejde.
Videregivelse til andre formål vil være et brud på den særlige tavshedspligt, der
gælder efter sundhedslovens § 200.
04-01-2018
Styrelsen for Patientsikkerhed
Islands Brygge 67
2300 Islands Brygge 67
Tlf. +45 72 28 66 00
Email [email protected]
www.stps.dk
Side
1/2
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 633: Spm. om utilsigtede hændelser, der ikke bliver registreret i Styrelsen for Patientsikkerhed, er et problem begrænset til Rigshospitalet, eller om det kan genkendes på nationalt plan, til sundhedsministeren
Utilsigtede hændelser skal rapporteres til Dansk Patientsikkerhedsdatabase via
rapporteringssystemet og må ikke sendes til Styrelsen for Patientsikkerhed på
anden vis, fx som mail eller i print.
Kommuner og regioner må som følge af bestemmelsen om fortrolighed
ikke
sen-
de rapporterede utilsigtede hændelser eller personoplysninger, man har fået
kendskab til gennem rapporterede utilsigtede hændelser, til Styrelsen for Patient-
sikkerhed som begrundelse for en bekymringshenvendelse om konkrete sund-
hedspersoners egnethed eller faglighed, risiko for patientsikkerheden i organisa-
tioner eller i forbindelse med udtalelser og redegørelser, som Styrelsen for Pati-
entsikkerhed anmoder om i klage- og tilsynssager. Kerneårsagsanalyser, fx til
brug for redegørelser i tilsynssager, må heller ikke sendes til Styrelsen for Pati-
entsikkerhed, da kerneårsagsanalyser kan indeholde personhenførbare oplysnin-
ger fra rapporterede utilsigtede hændelser.
Hvorfor?
Rapporteringssystemet for utilsigtede hændelser har til formål at understøtte
patientsikkerheden ved at indsamle, analysere og formidle viden om utilsigtede
hændelser og dermed skabe en systematisk læring af de fejl, der begås i sund-
hedsvæsenet. Systemet skal understøtte læring og patientsikkerhedskultur i
sundhedsvæsenet. Rapporteringsordningen for utilsigtede hændelser er alene
designet til at identificere risikoområder, som sundhedspersonale og ledelser bør
være særligt opmærksomme på og lære af.
Vigtigste budskaber til sundhedspersoner og deres ledere
1. Oplysninger fra rapporterede utilsigtede hændelser må ikke indgå i per-
sonale-, klage- og tilsynssager m.v.
2. Oplysninger om enkeltpersoner, både patienter og sundhedspersoner,
der indgår i en rapportering af en utilsigtet hændelse, er fortrolige.
3. Oplysninger fra rapporterede utilsigtede hændelser må i kommu-
nen/regionen kun deles i en snæver kreds af personer, som har opgaver i
forbindelse med lærings- og forbedringsarbejde
4. Rapporterede utilsigtede hændelser må kun sendes til Styrelsen for Pati-
entsikkerhed gennem rapporteringsformularen i Dansk Patientsikker-
hedsdatabase.
Med venlig hilsen
Torsten Breuerbach Larsen
Side
2/2