Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
0Sundheds- og Ældreministeriet0
Enhed: JURPSYK
Sagsbeh.: DEPMAS
Koordineret med:
Sagsnr.: 1901264
Dok. nr.: 829283
Dato: 04-03-2019
TALEPAPIR
Det talte ord gælder
Samråd i SUU d. 27. februar 2019
Samråd AJ, AK og AL om psykiatriens rolle i
sundhedsreformen
Tak for spørgsmålene.
Jeg er blevet stillet en række spørgsmål om psykiatriens rolle
i sundhedsreformen, og det vil jeg meget gerne uddybe, for
lige præcis psykiatriske patienter forventer jeg får særlig
gavn af sundhedsreformens opgør med silotænkningen i
sundhedsvæsenet.
Første spørgsmål handler om at skabe sammenhæng i
indsatsen for mennesker med psykiske lidelser, og hvordan
sundhedsreformen og psykiatrihandlingsplanen fra efteråret
2018 spiller sammen.
Med psykiatriplanen afsatte vi mere end 2,1 mia. kr. til 43
initiativer på tværs af en række ministerier og fastsatte en
række bindende mål for udviklingen i psykiatrien. Det var
blandt andet mål for reduktion af tvang, at færre børn og
unge mistrives og en række andre mål, der skal sikre, at flere
mennesker med psykiske lidelser fastholdes på
arbejdsmarkedet eller i uddannelse.
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 631: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 27/2-19 om regeringens udspil om en ny sundhedsreform og psykiatri, til sundhedsministeren
Her styrkede vi både de regionale akutte udrykningsteams;
lavede nye intensive teams i børne- og ungdomspsykiatrien
der blandt andet skal sikre, at nogle af de børn og unge, som
udsættes for gentagen tvang, får tidligere hjælp fra
psykiatrien; og vi har fremsat et lovforslag om en større
anvendelse af udskrivningsaftaler og koordinationsplaner
og det er bare nogle af de initiativer fra psykiatriplanen med
fokus på det tværgående samarbejde.
Men vi står over for så massive udfordringer på det
psykiatriske område fremover, at der skal mere til.
Med sundhedsreformen vil vi strukturelt forbedre indsatsen,
og det gør vi blandt andet med de 21 nye
sundhedsfællesskaber, de nye sundhedshuse, og at der bliver
tænkt bedre på tværs af psykiatri og somatik.
Mennesker med psykiske lidelser har i den grad brug for, at
der bliver skabt nogen bedre strukturelle rammer for en
styrkelse af det tværsektorielle og tværfaglige samarbejde og
for en høj, ensartet kvalitet i hele landet.
For vi ser desværre stadig store regionale forskelle, fx når
det kommer til akutte genindlæggelser, hvor næsten hver
fjerde indlæggelse i psykiatrien i Midtjylland efterfølges af
en genindlæggelse inden for 30 dage. I Nordjylland er det
mindre end hver sjette indlæggelser, der fører til en
genindlæggelse.
Side 2
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 631: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 27/2-19 om regeringens udspil om en ny sundhedsreform og psykiatri, til sundhedsministeren
Psykiatrien er for mig at se et tydeligt eksempel på, at der er
behov for, at vi tager både et større nationalt ansvar for at
sikre en større ensartethed på tværs af landet, så det ikke er
postnummeret, der afgør, hvilken hjælp og behandling man
modtager.
Men også en styrkelse af det nære sundhedsvæsen i forhold
til den mangel på sammenhæng og koordination, som
desværre er kendetegnende for alt for mange psykiatriske
patienter.
Genindlæggelsestallene, som jeg lige nævnte, er et godt
eksempel. Vi hører nok alle sammen ved besøg ude i landet
og når vi taler med organisationer, eksempler på, at patienter
fra psykiatrien udskrives, uden at der er klare aftaler for,
hvad der skal ske videre. Den ene hånd ved ikke, hvad den
anden gør.
Her vil vi med sundhedsfællesskaberne sikre et langt større
lokalt samarbejde, så der bygges bro mellem psykiatrien,
kommunerne og de praktiserende læger.
De nye sundhedsfællesskaber er netop til gavn for patienter
som har mange forskellige aktører inde over deres
behandling
det er blandt andet de psykiatriske patienter og
kronikerne, der får allerstørst gavn af det samlede overblik,
man skal have i sundhedsfællesskaberne.
For psykiatrien skal tænkes integreret med somatikken.
Psykiatrien er en del af det samlede sundhedsvæsen på lige
fod med somatikken.
Side 3
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 631: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 27/2-19 om regeringens udspil om en ny sundhedsreform og psykiatri, til sundhedsministeren
Når vi taler om sammenhæng i indsatsen, så er det jo vigtigt
at holde sig for øje, hvad sundhedsreformen særligt
fokuserer på
nemlig det nære sundhedsvæsen, hvor vi skal
have styrket kompetencerne, og hvor vi med bindende
faglige standarder stiller flere krav til både kommunerne og
almen praksis.
Sygehusene skal i langt højere grad koordinere indsatsen
med medarbejdere uden for sygehusvæsenet og stå til rådig
for vejledning og rådgivning.
Det er i primærsektoren, blandt andet hos almen praksis og
kommunerne, at der skal ske de store ændringer. For
mennesker med psykiske lidelser kan det betyde, at de i
fremtiden kan få bedre og tidligere hjælp hos deres
praktiserende læge eller for eksempel i de nye sundhedshuse.
Og når vi taler børn og unge, så vil PPR være den naturlige
indgang for dem.
Ligesom sundhedsfællesskaberne vil få bedre mulighed for
at igangsætte projekter med fælles økonomi og fælles
ledelse, som vi blandt andet kender det fra Psykiatriens Hus
i Silkeborg, fordi vi fjerner barriererne for samarbejde.
For der er behov for et øget fokus på de mange danskere,
som har psykiske problemer, og derfor skal vi styrke de
tidlige indsatser fx i almen praksis. Det kan være, at der skal
være en psykolog eller en specialuddannet sygeplejerske
ansat hos den praktiserende læge til at hjælpe på et tidligere
tidspunkt, end det ofte sker i dag.
Side 4
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 631: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 27/2-19 om regeringens udspil om en ny sundhedsreform og psykiatri, til sundhedsministeren
Men det er jo ikke noget, der bare sker af sig selv. Derfor
skal en ny kvalitetsplan være med til at sætte faglige
standarder for almen praksis og kommunale
sundhedsopgaver.
I første omgang skal vi have styrket de sundhedsfaglige
kompetencer på de socialpsykiatriske tilbud, hvor blandt
andet Styrelsen for Patientsikkerhed på deres tilsynsbesøg i
2017 har kunnet konstatere, at der en række alvorlige brist i
patientsikkerheden på mange bosteder. Hele 28 pct. af
tilsynsbesøgene førte til et påbud. Styrelsen peger på, at det
særligt er medicin og medicinhåndtering, der hører til de
største patientsikkerhedsmæssige risikoområder.
Derfor skal Sundhedsstyrelsen som noget af det første også
udarbejde anbefalinger til den sundhedsfaglige indsats i
kommunernes socialpsykiatriske tilbud. Og derefter kommer
så de nye anbefalinger til en ændret opgavevaretagelse for
blandt andet angst og depression.
Den nye nærhedsfond på 6 mia. kr. skal bidrage til, at der er
tilstrækkeligt med sundhedspersonale og de rette
kompetencer til at leve op til krav til opgaveløsning og til de
nye kvalitetsstandarder i kvalitetsplanen, men også de nye
moderne sundhedshuse.
Jeg bliver også spurgt ind til, hvordan samarbejdet mellem
de forskellige aktører skal foregå i de kommuner, der ikke er
tilknyttet et sundhedsfællesskab, hvor der er en psykiatrisk
akutmodtagelse.
Side 5
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 631: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 27/2-19 om regeringens udspil om en ny sundhedsreform og psykiatri, til sundhedsministeren
Til det spørgsmål vil jeg gerne understege, at alle
sundhedsfællesskaber har psykiatriske tilbud. Psykiatrien er
integreret ind i alle sundhedsfællesskaber.
Det er derfor ikke anderledes, end det er i dag, hvor der
heller ikke ligger hverken psykiatriske eller somatiske
akutmodtagelser i hver kommune, men hvor borgerne i hver
enkelt kommune er tilknyttet et hospital, når de har behov
for akuthjælp.
Sundhedsfællesskaberne skal jo ikke bare være nye siloer,
men derimod gøre op med den silotænkning, som der kan
være tendens til i dag. De skal derfor også arbejde sammen
både inden for de nye sundhedsforvaltninger og på tværs af
sundhedsforvaltningerne.
I de tilfælde, hvor en borger bor i et sundhedsfællesskab,
hvor der ikke er et psykiatrisk sygehus/akutmodtagelse, så
skal sundhedsfællesskabet selvfølgelig inddrage det
psykiatriske sygehus, som borgeren behandles på.
Her har sundhedsforvaltningerne en vigtig rolle for at sikre
sammenhæng på tværs af sygehusene. Og det er også derfor
vi har lagt op til, at psykiatrien skal være repræsenteret i
både det faglige og politiske ledelsesniveau i de nye
sundhedsfællesskaber.
Angst og depression er to af de rigtig store sygdomsgrupper
for særligt voksne, og sygdomsbyrderapporten fra 2015 viser
da også, at der årligt er ca. 130.000 psykiatriske ambulante
hospitalsbesøg med depression som aktionsdiagnose og ca.
Side 6
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 631: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 27/2-19 om regeringens udspil om en ny sundhedsreform og psykiatri, til sundhedsministeren
120.000 psykiatriske ambulante hospitalsbesøg med angst
som aktionsdiagnose.
Hvert år koster angst og depression ikke bare den enkelte
borger mange udfordringer, men også samfundet mange mia.
kr. på grund af tabt produktion. Der er altså et rigtig stort
både menneskeligt, men også samfundspotentiale i at styrke
den tidlige indsats.
Sundhedsstyrelsen skønner, at 25 pct. af alle de planlagte
ambulante besøg for mennesker med lette og moderate
angsttilstande og depression med fordel kan varetages uden
for sygehusene gennem en styrket kommunal indsats og et
styrket tværfagligt samarbejde.
Det vil kræve et større fagligt arbejde at finde ud af, hvordan
man bedst kan inddrage psykologer, særligt uddannede
sygeplejersker i almen praksis eller i de nye sundhedshuse,
privatpraktiserende børne- og ungdomspsykiatere, PPR og
andre i den tidlige indsats.
Side 7