Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
2036872_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 27-03-2019
Enhed: MEDINT
Sagsbeh.: DEPENS
Sagsnr.: 1902194
Dok. nr.: 842407
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 27. februar 2019 stillet følgende
spørgsmål nr. 626 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Liselott Blixt (DF).
Spørgsmål nr. 626:
I svar på SUU alm. del
spørgsmål 212 (folketingsåret 2014-15, 2. samling) henviste
daværende sundheds- og ældreminister til en udtalelse fra Det Etisk Råd af den 15.
maj 2015 vedrørende etiske overvejelser ved opbevaring og brug af ubefrugtede æg,
der kunne betrygges gennem fastsættelse af regler til beskyttelse af ægdonors hel-
bred. Vil ministeren oplyse, om et sådan regelgrundlag i dag gøres gældende overfor
de fertilitetsklinikker, der i dag må udtage, opbevare og bruge donoræg? Vil ministe-
ren i givet fald oplyse, om et sådan regelgrundlag ikke også vil kunne gøres gældende
overfor vævscentre, som ikke samtidigt er involveret i behandling med assisteret re-
produktion?”
Svar:
Svar på SUU alm. del
spørgsmål 212 (folketingsåret 2014-2015) omhandler baggrun-
den for § 12 i lov om assisteret reproduktion m.v., herunder overvejelser bag formu-
leringen af § 12, og hvilke barrierer der ville være for at ophæve § 12.
I besvarelsen gjorde daværende sundheds- og ældreminister opmærksom på, at en
ophævelse af bestemmelsen giver anledning til væsentlige overvejelser, bl.a. af etisk
karakter. I den sammenhæng henviste ministeren til Det Etiske Råds udtalelse af 5.
maj 2015. Ministeren fortsatte herefter besvarelsen med at fremhæve fire forhold,
som bl.a. bør tages i betragtning. I den sammenhæng udtalte ministeren bl.a.:
”Varetagelsen af disse hensyn til ægdonors kvindens helbred
kan blive sat under
pres, hvis der åbnes op for, at der kan kræves betaling af et rimeligt vederlag for do-
norægprodukter og dermed drives en form for forretning med sådanne produkter. Det
vil dog kunne afbødes med udtrykkelige lovkrav, der har til formål at tage vare på æg-
donors helbred.”
Jeg har til brug for min besvarelse af, hvilke regler, der i dag gøres gældende for at
værne om ægdonors helbred, indhentet bidrag fra Styrelsen for Patientsikkerhed:
”Styrelsen
for Patientsikkerhed kan oplyse, at der i vejledning nr. 9351 af 26. maj 2015
om sundhedspersoners og vævscentres virksomhed og forpligtelser i forbindelse med
assisteret reproduktion er fastsat krav til involveret sundhedspersonale og vævscen-
tre. Der er heri fastsat krav om information og samtykke fra ægdonor, anbefaling af
en mild ægløsnende behandling i forhold til ægdonorer, i forhold til at minimere gener
og dermed med et begrænset antal æg pr. donation, det maksimale antal hormonsti-
mulationer pr. ægdonor, begrænsning af antallet af stimulationer af en ægdonor,
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 625: Spm. om bestemmelsen i § 12 i Lov om assisteret reproduktion ud fra en juridisk betragtning vil kunne ophæves, til sundhedsministeren
kompensation for donation af æg, risikovurdering på grundlag af relevant interview,
undersøgelse og testning, aldersbegrænsning i forhold til ægdonorer.
Ovenstående krav er udtaget fra vejledningen, og er de krav der er gældende i dag og
som har til formål blandt andet at sikre ægdonorers helbred.
De samme krav vil kunne gøres gældende over for et vævscenter, der ikke samtidig er
involveret i behandling med assisteret reproduktion. Det skal bemærkes, at intentio-
nerne for ægdonation i dag ikke indbefatter nedfrysning af ubefrugtede donoræg.”
Jeg kan henholde mig til Styrelsen for Patientsikkerheds svar og henviser i øvrigt til
min besvarelse af SUU spørgsmål nr. 627 og 629.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby
/
Emilie Norré Sørensen
Side 2