Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
2034147_0001.png
Sundheds- og Ældreudvalget 2015-16
SUU Alm.del endeligt svar på spørgsmål 423
Offentligt
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 26. april 2016
Enhed: Psykiatri og Lægemiddel-
politik
Sagsbeh.: DEPTFE
Sagsnr.: 1604210
Dok. nr.: 67266
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 14. marts 2016 stillet følgende
spørgsmål nr. 423 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Liselott Blixt (DF).
Spørgsmål nr. 423:
”Mener
ministeren, at gennemsigtighedsdirektivet giver de danske konkurrencemyn-
digheder mulighed for at føre kontrol med medicinalvirksomheders avancer for at
forhindre, at medicinalvirksomheder sætter priserne urimeligt højt i forbindelse med
patenter? Hvad vil ministeren i bekræftende fald gøre for at føre kontrol med medi-
cinalvirksomheders avancer?”
Svar:
Til brug for besvarelsen er der via Erhvervs- og Vækstministeriet indhentet bidrag fra
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.
Erhvervs- og Vækstministeriet oplyser følgende:
”Det vurderes, at ge e sigtighedsdirektivet ikke giver de da ske ko kurre ce y -
digheder mulighed for at føre kontrol med medicinalvirksomheders avancer for at
forhindre, at medicinalvirksomheder sætter priserne urimeligt højt i forbindelse med
patenter. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen er ikke den i direktivet omtalte kompe-
tente myndighed.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen udgør sammen med Konkurrencerådet en uaf-
hængig konkurrencemyndighed. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen og Konkurren-
cerådet er ikke en priskontrollerende myndighed og fører således ikke kontrol med
priser, herunder medicinalvirksomheders avancer, men har mulighed for at udarbej-
de konkurrenceanalyser indenfor afgrænsede områder.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen og Konkurrencerådets opgave er herudover at
håndhæve konkurrenceloven og kan således gribe ind overfor virksomheder, der
overtræder konkurrenceloven. Der er to centrale forbudsbestemmelser i konkurren-
celoven: Ifølge § 6 er det forbudt for virksomheder at indgå konkurrencebegrænsen-
de aftaler, og ifølge § 11 er det forbudt for en eller flere virksomheder at misbruge en
dominerende stilling.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen og Konkurrencerådet har i medfør af konkurren-
celoven mulighed for at gribe ind over for medicinalvirksomheders prisfastsættelse,
såfremt prisfastsættelsen er et resultat af en konkurrencebegrænsende aftale, eller
hvis der er tale om, at en dominerende virksomhed misbruger en dominerende stil-
li g.”
Jeg kan henholde mig til det af Erhvervs- og Vækstministeriet oplyste.
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 611: Spm. om redegørelse for prisstigningerne på Kinin, hvor prisen er blevet mangedoblet, til sundhedsministeren
2034147_0002.png
Supplerende hertil kan det desuden generelt oplyses, at der er fri prisdannelse på læ-
gemidler i Danmark. De danske myndigheder fører altså ikke særlig kontrol med læ-
gemiddelvirksomhedernes prisfastsættelse af lægemidler i den forstand, at myndig-
hederne skal godkende prisen på det enkelte lægemiddel. Lægemiddelvirksomheder-
ne skal blot anmelde apotekernes indkøbspris (AIP) og ændringer heri på det pågæl-
dende lægemiddel til Lægemiddelstyrelsen senest 14 dage før prisen skal træde i
kraft. Lægemiddelstyrelsen offentliggør priserne på hjemmesiden:
www.medicinpriser.dk.
./.
Desuden kan det oplyses, at gennemsigtighedsdirektivets formål er at
”give
en over-
sigt over nationale prisarrangementer, herunder hvorledes disse virker i enkelttilfæl-
de, samt de kriterier de bygger på, og at give offentlig adgang til disse arrangementer
for alle deltagerne i medlemsstaternes marked for lægemidler”. Der føres således ik-
ke i medfør af direktivet kontrol medicinalvirksomheders avancer.
Afslutningsvis skal det nævnes, at der som en prisbegrænsende mekanisme er indgå-
et frivillige aftaler mellem Sundheds- og Ældreministeriet, Danske Regioner og Læ-
gemiddelindustriforeningen (Lif), der lægger et loft over priserne på Lifs medlems-
virksomheders produkter i både sygehussektoren (sygehusforbeholdte lægemidler)
og primærsektoren (tilskudsberettigede lægemidler).
Med venlig hilsen
Sophie Løhde
/
Thomas le Fevre
Side 2