Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
2034129_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 22-03-2019
Enhed: MEDINT
Sagsbeh.: DEPLNCC
Sagsnr.: 1902193
Dok. nr.: 855029
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 22. februar 2019 stillet følgende
spørgsmål nr. 610 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Liselott Blixt (DF).
Spørgsmål nr. 610:
”Hvad
kan ministeren oplyse om prisen på
og adgangen til
Kinin?”
Svar:
Jeg har til brug for besvarelsen indhentet bidrag fra Lægemiddelstyrelsen.
Lægemiddelstyrelsen har oplyst, at styrelsen den 10. september 2018 har ændret Ki-
nins status fra at være et håndkøbslægemiddel til et receptpligtigt lægemiddel. Æn-
dringen er truffet af hensyn til patientsikkerheden, fordi Kinin kan påvirke hjertet. Det
er derfor Lægemiddelstyrelsens vurdering, at Kinin kun skal bruges, når det er ordine-
ret af lægen.
./.
Lægemiddelstyrelsen har i den forbindelse også revurderet og ændret Kinins tilskuds-
status. Tidligere har Kinin haft generelt klausuleret
tilskud til ” atlige lægkra per.”
Med den ændrede status har patienter siden 19. november 2019 kunne få enkelttil-
skud til Kinin efter ansøgning fra egen læge. Lægemiddelstyrelsen har oplyst, at den
æ drede tilskudsstatus bl.a. skyldes, at: ”kinin
ikke har en sikker og værdifuld tera-
peutisk effekt på en velafgrænset indikation og fandt på den baggrund, at behand-
lingsprisen på kinin ikke står i et rimeligt forhold til den behandlingsmæssige værdi for
patienter med natlige lægkramper.”
Der ka læses
ere herom i vedlagte bidrag fra
Lægemiddelstyrelsen.
Siden 10. september 2018, hvor Kinin blev et receptpligtigt lægemiddel, har den mar-
kedsførende virksomhed indmeldt prisen til Lægemiddelstyrelsen. Lægemiddelstyrel-
sen oplyser, at der i hele perioden fra 10. september 2018 og frem til i dag været to
pakninger på markedet,
hhv. Ki i ”Copyfar ” og Ki i ”DAK”.
I den første prisperiode (14 dage) efter lægemidlet blev receptpligtigt var prisen på
Ki i ”Copyfar ”
, 5 kr.
Siden har prisen for begge pakninger ligget stabilt om-
kring 250 kr. med kun få kroners udsving fra prisperiode til prisperiode. De aktuelle
priser er 244,45 kr. og 241,05 kr. for henholdsvis
Ki i ”Copyfar ” og Ki i ”DAK.”
Sundhedsdatastyrelsen har hertil oplyst, at prisen på Kinin i 2017
2018 i gennemsnit
har ligget på mellem ca. 130 og 150 kr.
Det er virksomhederne selv, der sætter prisen på lægemidlerne, og Lægemiddelsty-
relsen er ikke bekendt med årsagen til prisændringen. Generelt kan det dog nævnes,
at prissætningen er markedsbaseret, og at prisændringer f.eks. kan skyldes konkur-
renceforhold, ændrede udgifter til produktion m.v. Derfor er det også svært entydigt
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 610: Spm. om prisen på – og adgangen til – Kinin, til sundhedsministeren
at vurdere, om prissætningen er blevet for høj, selvom der ses en markant prisstig-
ning på begge konkurrenters produkt. Der er set tilsvarende stigninger på andre læ-
gemidler, hvor der kun har været to konkurrenter på markedet. Prisudviklingen har
imidlertid heller ikke forhindret, at en tredje konkurrent har kunne indtræde på mar-
kedet med en lavere pris.
Fordi der er fri prissætning på lægemidler i Danmark fører danske myndigheder ikke
særlig kontrol med lægemiddelvirksomhedernes prisfastsættelse af lægemidler i den
forstand, at myndighederne godkender prisen på det enkelte lægemiddel.
./.
Lægemiddelvirksomheder er imidlertid underlagt konkurrenceloven ligesom andre
virksomheder, og jeg henviser i den forbindelse til svar på SUU alm. del spm. 423 af
14. marts 2016 om lægemiddelvirksomhedernes prisniveau, hvor Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen oplyser følgende:
”Konkurrence-
og Forbrugerstyrelsen og Konkurrencerådet har i medfør af konkur-
renceloven mulighed for at gribe ind over for medicinalvirksomheders prisfastsæt-
telse, såfremt prisfastsættelsen er et resultat af en konkurrencebegrænsende aftale,
eller hvis der er tale om, at en dominerende virksomhed misbruger en dominerende
stilli g.”
Derudover vil jeg nævne, at patienter også kan have oplevet prisændringer siden 19.
november 2018, hvis de ikke længere får tilskud til Kinin. Patienter kan tale med egen
læge om muligheden for enkelttilskud.
For at imødegå patienters udgifter i forbindelse med eventuelle prisstigninger, har vi
en række prisbegrænsende mekanismer i Danmark, som har til formål at styrke den
aktive priskonkurrence, så patienterne kan indkøbe lægemidler til lavest mulig pris.
En af de mekanismer er den danske tilskudsmodel, der sammen med ordningen for
generisk substitution betyder, at borgerne får tilbudt det billigste alternativ til et læ-
gemiddel, når han eller hun går på apoteket. Tilskudsmodellen tilskynder samtidig
virksomhederne til at have den laveste pris blandt konkurrenterne i en 14-dages ud-
budsperiode.
Hertil arkedsføres Ki i ”DAK” af Takeda Phar a A/S, so er edle
af Lægemiddelindustriforeningen. Kinin var dermed underlagt den frivillige prislofts-
aftale på primærområdet i perioden, hvor lægemidlet var både receptpligtigt og til-
skudsberettiget.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby
/
Liv Nordin Christensen
Side 2