Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
Sundheds- og Ældreministeriet
Enhed: 3-AFD
Sagsbeh.: DEPJMS/MPH
Koordineret med:
Sagsnr.: 1901737
Dok. nr.: 820450
Dato: 20-02-2019
Enhed: 3- AFD
Sagsbeh.: DEPJMS
Koordineret med:
Sagsnr.:1901081
Dok. nr.:820450
Dato: 04-02-2019
TALEPAPIR
Det talte ord gælder
[Sundheds- og Ældreudvalget, den 22. februar 2019 kl. 9-10]
Svar på samrådsspørgsmål AT-AU-AV om
beslutningskompetencerne i sundhedsreformen
[Spm. AT]
Hvordan regeringens sundhedsreform styrker det lokale demokrati, når de
21 sundhedsfælleskaber ingen beslutningskompetence har, men kun har
indstillingsret til kommuner og sundhedsforvaltninger.
[Spm. AU]
Hvordan vil regeringen sikre, at en udpeget bestyrelse i
sundhedsforvaltningerne eller Sundhedsvæsen Danmark repræsenterer
borgernes ønsker, når der skal træffes beslutninger om at bevare små lokale
sygehuse, ambulancer eller akutbiler?
[Spm. AV]
Mener ministeren ligesom sin partifælle Søren Gade, at det er problematisk,
at borgerne med regeringens sundhedsreform ikke har nogen at gå i dialog
med eller stemme anderledes på, hvis de er utilfredse med en beslutning
truffet i bestyrelsen for sundhedsforvaltningen eller Sundhedsvæsen
Danmark?
**
[Indledning]
Tak for de tre spørgsmål om demokrati og beslutningskraft i
regeringens udspil til en sundhedsreform.
1
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 609: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 22/2-19 om hvordan borgernes ønsker tilgodeses, når de nye sundhedsfællesskaber i sundhedsreformen ikke har beslutningskompetence, til sundhedsministeren
Regeringens udspil til en sundhedsreform handler om at
sætte patienten først og styrke nærhed, sammenhæng og
kvaliteten i vores sundhedsvæsen. Samtidig skal vi sikre en
demokratisk forankring af sundhedsvæsenet.
Men det bliver på en anden måde end i dag.
[Åbenhed og lydhørhed]
Demokrati og legitimitet er noget, som ligger denne regering
meget på siden. Men demokrati kommer i mange former, og
regeringen vil gerne have patienterne helt ind i hjertet af
driften af vores sundhedsvæsen.
Ja, siden lanceringen af udspillet har jeg faktisk sammen
med ministeren for offentlig innovation afholdt en lang
række møder med i alt 40 interessentgrupper.
På møderne var der en generelt positiv modtagelse af
udspillet. Men der var selvfølgelig også nogle forslag til
justeringer.
Nogle af dem har vi taget til os allerede nu, inden de
politiske forhandlingerne for alvor går i gang.
Side 2
2
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 609: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 22/2-19 om hvordan borgernes ønsker tilgodeses, når de nye sundhedsfællesskaber i sundhedsreformen ikke har beslutningskompetence, til sundhedsministeren
2020325_0003.png
Dem vil jeg komme ind på undervejs, når jeg nu mere
uddybende forklarer, hvordan vi med sundhedsreformen
lægger op til at styrke demokratiet lokalt og få mere
faglighed ind i den nationale styring af vores sygehuse og
vores sundhedsvæsen.
[Lokalt demokrati]
Ser vi først på det lokale niveau, vil regeringen indføre 21
sundhedsfællesskaber som en ny og forpligtende ramme for
samarbejdet mellem sygehuse, almen praksis og kommuner.
Sundhedsfællesskaberne bliver født med en række vigtige
opgaver. De skal blandt andet implementere den nye
kvalitetsplan, løbende følge udviklingen i nøgletallene og
udvikle samarbejdet mellem parterne, og være i dialog med
patientinddragelsesudvalget og borgerpaneler.
Vi lægger ikke op til, at sundhedsfællesskaberne har et
selvstændigt driftsansvar. Ansvaret for at levere de konkrete
indsatser vil fortsat være hægtet op på
sundhedsforvaltningerne, kommunerne og egen læge. Og det
er derfor også sundhedsforvaltningernes bestyrelse og
kommunalbestyrelserne, der træffer de endelige beslutninger
om fx at organisere indsatser på en anden måde.
Side 3
3
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 609: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 22/2-19 om hvordan borgernes ønsker tilgodeses, når de nye sundhedsfællesskaber i sundhedsreformen ikke har beslutningskompetence, til sundhedsministeren
Til gengæld har Sundhedsfællesskaberne en indstillingsret til
sundhedsforvaltninger og kommunalbestyrelser. I min optik
er sundhedsfællesskaberne en klar styrkelse af
sammenhængen i vores sundhedsvæsen og en klar styrkelse
af det lokale demokrati. Her kommer de godt 2.400 valgte
kommunalpolitikere mere i spil på sundhedsområdet.
Med vores forslag kommer der også en politisk overbygning
på sundhedsfællesskaberne. En fast og lokalt forankret
struktur, hvor alle kommuner er repræsenteret ved
borgmester og sundhedsudvalgsformand.
Samtidig vil kommunerne blive repræsenteret i
sundhedsforvaltningernes bestyrelse. Det markerer også en
klar styrkelse af kommunernes rolle i sundhedsvæsenet, der
får indflydelse på det brede sundhedsområde.
Samlet bliver der tale om en markant styrkelse af det
kommunale niveau i forhold til, hvordan det ser ud i dag.
Og på baggrund af de mange interessentmøder, vi har haft,
har regeringen besluttet at åbne op for flere tiltag
For det første, at kommunerne sikres en endnu stærkere
repræsentation i den fremtidige beslutningsstruktur.
Side 4
4
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 609: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 22/2-19 om hvordan borgernes ønsker tilgodeses, når de nye sundhedsfællesskaber i sundhedsreformen ikke har beslutningskompetence, til sundhedsministeren
For det andet, om vi lokalt kan lægge penge helt ned i maven
på sundhedsfællesskaberne, så der kommer skub i
udviklingen af gode lokale løsninger.
For det tredje ønsker vi at give sundhedsfællesskaberne
mulighed for lokalt at sammensætte det faglige niveau af
sundhedsfællesskaberne, hvis de ønsker en anden
sammensætning end den, vi har foreslået.
Og for det fjerde, at en enkelt kommune ikke skal kunne
blokere for en god løsning, som de andre kommuner og
aktører er enige om, men hvor en ny kvalitetsplan vil udgøre
et fagligt minimum.
Så når socialdemokraterne siger, at regeringen ikke styrker
det nære sundhedsvæsen og den lokale beslutningskraft med
sit udspil til en sundhedsreform, er det ikke rigtigt.
[Nationalt demokrati]
Nationalt vil den overordnede retning for sundhedsvæsenet
blive fastsat af den til enhver tid valgte regeringen i samspil
med Folketinget.
Og de overordnede prioriteringer på sundhedsområdet
lægges offentligt frem i en udviklingsplan til Sundhedsvæsen
Danmark og de fem nye sundhedsforvaltninger. Det er på
ingen måder udemokratisk.
Side 5
5
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 609: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 22/2-19 om hvordan borgernes ønsker tilgodeses, når de nye sundhedsfællesskaber i sundhedsreformen ikke har beslutningskompetence, til sundhedsministeren
Det skal give større fokus på fælles løsninger og samarbejde,
så de gode løsninger spredes hurtigere til hele landet. Vi ser
desværre i dag at de gode løsninger ikke finder fodfæste over
hele landet hurtigt nok.
Desuden skal den til enhver tid siddende regering udpege
bestyrelsen for Sundhedsvæsen Danmark og bestyrelserne
for de fem sundhedsforvaltninger.
Vi har foreslået, at der i sundhedsforvaltningerne er et
medlem, som er udpeget efter indstilling fra kommunerne,
og ét medlem udpeget efter forslag fra patientforeningerne.
Det skal sikre en lokal forankring. Og med justeringerne
lægger vi op til, at den kommunale repræsentation skal være
stærkere.
Herudover skal der blandt andet være medlemmer med
stærke sundhedsfaglige og driftsledelsesmæssige
kompetencer, så der er en stærk faglighed i bestyrelserne.
Formændene for sundhedsforvaltningerne skal være fødte
medlemmer af Sundhedsvæsen Danmark. Det skal sikre
sammenhæng mellem de to niveauer og en lokal forankring
af arbejdet i de enkelte landsdele.
Der er altså mange indgange til, at borgernes ønsker bliver
hørt og fremmet i det nye sundhedslandskab, som
sundhedsreformen lægger op til.
Side 6
6
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 609: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 22/2-19 om hvordan borgernes ønsker tilgodeses, når de nye sundhedsfællesskaber i sundhedsreformen ikke har beslutningskompetence, til sundhedsministeren
2020325_0007.png
Og her må vi ikke glemme det stærke fokus, der er på
patientrettigheder, og på at man som patient skal kunne
forvente samme høje kvalitet i hele landet, uanset hvor man
bor.
[Afslutning]
Hvis det for alvor skal lykkes at skabe et mere
sammenhængende sundhedsvæsen, er det vigtigt i højere
grad at få borgernes og patienternes synspunkter og
erfaringer i spil.
Sundhedsfællesskaberne vil være det naturlige
omdrejningspunkt for en sådan inddragelse på både
individuelt og organisatorisk niveau.
Sundhedsfællesskaberne vil få til opgave at gennemføre
bruger- og borgerhøringer, hvor alle brugere og borgere får
mulighed for at komme til orde.
I den politiske overbygning for sundhedsfællesskaberne
indgår borgmestre og udvalgsformænd fra de deltagende
kommuner. Dette vil i sig selv sikre et lokaldemokratisk
perspektiv på beslutningerne i det nære sundhedsvæsen.
Side 7
7
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 609: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 22/2-19 om hvordan borgernes ønsker tilgodeses, når de nye sundhedsfællesskaber i sundhedsreformen ikke har beslutningskompetence, til sundhedsministeren
Jeg mener altså, at regeringens sundhedsreform er et ryk væk
fra centralisering og et skridt hen mod et mere åbent og
demokratisk sundhedsvæsen.
Et sundhedsvæsen med dialog med brugerne – patienter og
pårørende og medarbejdere – og et sundhedsvæsen, hvor der
er større nærhed og sammenhæng og en højere kvalitet i hele
landet.
Side 8
8